Úvaha: zapomenuté zásluhy britského IT impéria | Kapitola 3
Seznam kapitol
Je pozoruhodné, jak moc se Velká Británie zasloužila o rozvoj počítačových technologií v 80. letech minulého století. Levné počítače, RISC procesory, odolné počítače, subnotebooky... A je také pozoruhodné, jak rychle její vliv vymizel a jak málo se o britských počítačích dnes ví. Naštěstí to můžeme snadno připomenout!
Další stroj ze Sinclairovy stáje, ZX Spectrum, byl také velmi úspěšný. Šlo o jednoduchý, efektivně navržený stroj, který byl dost výkonný na to, aby na něm běžely i první 3D hry – za 125 liber jste měli barevný počítač se 48 KB RAM, díky využití částečně vadných pamětí se 16 KB verze vešla do 99 liber. U Spectra se už ale začala rozcházet realita a vize Sira Sinclaira: Sinclair navrhl počítač jako výukový a přehlížel význam her, takže neměl joystickový port obvyklý u Commodorů a Atari, rovněž mu chyběl programovatelný zvukový syntetizér. Spectrum ale bylo populární hlavně díky tomu, že šlo o výjimečně dobrý herní stroj. A právě obrovská zásoba kvalitního herního softwaru spolu s poměrně jednoduchou konstrukcí stroje vedla k masivnímu klonování tohoto typu po celém světě, včetně ČSSR.
Rozdílnost pohledu Sira Sinclaira a uživatelů se projevila i u poloprofesionálního modelu Sinclair QL. Mělo jít o velmi výkonný, ale zároveň velmi levný počítač, využívající 32ti bitový procesor Motorola 68008 (jen vnitřně 32ti bitový, s 8mi bitovou vnější sběrnicí). Cílová cena počítače byla stanovena na 399 liber, aby mohl agresivně konkurovat jak PC, tak i Macintoshi. A v téhle ceně jste dostali kancelářský balík od Psionu, možnost připojení do sítě a také dvě softwarem řízené mechaniky. Aby se cena udržela dole, konstruktéři vyloučili klasické floppy mechaniky a navrhli využití Microdrive, což byla kazetka s páskou v nekonečné smyčce, která kroužila před magnetickou hlavou. Mechanika byla extrémně jednoduchá (jen jedno pohonné kolo, žádný výsuvný mechanismus), byla ale nespolehlivá (pásek je široký jen zhruba 2 mm!) a taky pomalá (pokud hlavu právě minulo to, co jste chtěli načíst, čekalo se celý další oběh). Mechanika byla navíc absolutně nekompatibilní s jakoukoliv jinou platformou.
Snaha udržet cenu co nejníže a zrychlit vývoj vedla k tomu, že výsledkem byl počítač, který měl jen 128 KB RAM (velmi málo pro aplikace), neměl doladěnou ROM, měl bídnou klávesnici – a přitom byl uvnitř velmi složitý a trpěl poruchami. Byl to obrovský fail, který demonstroval, že když se snažíte dělat věci příliš levně a jednoduše, můžete skončit s něčím velice složitým a tak špatně použitelným, že to je... vlastně drahé. Sinclairy QL se podílely na finančních problémech Sinclairu a jeho odprodeji Amstradu. QL byla později vylepšena o všechno, o co je snaha ušetřit připravila: šlo dokoupit 640 KB RAM, disketové mechaniky, dokonce i akcelerátorové a grafické karty.