Spojeni proti Unity aneb jak si proti sobě poštvat herní vývojáře
i Zdroj: Unity
Hry Článek Spojeni proti Unity aneb jak si proti sobě poštvat herní vývojáře

Spojeni proti Unity aneb jak si proti sobě poštvat herní vývojáře | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

23. 9. 2023 09:45 9

Seznam kapitol

1. Když šéf začne přemýšlet 2. Vycházet s komunitou 3. Závazek pro obě strany 4. Odejít jinam

Týden se odehrává velké drama kolem výrobce herního middleware Unity – a hlavně změny modelu placení, který doslova rozzuřil celou herní komunitu. Základním problémem není ani zvýšení cen, ale způsob, jakým vedení Unity k celé té věci přistoupilo.

Reklama

Samozřejmě, pokud máte pocit, že čas a peníze nejsou problém, můžete si vytvořit zcela vlastní technologii, kde nesete ta rizika, že ji nemusíte být schopní dodělat, udržovat, dostatečně ji odladit a také pro ni musíte vytvořit nástroje. I tato cesta má svoje rizika, protože je zcela na vás, jak se poperete s dokumentací, s udržovatelností, s tím, co se stane, když odejdou klíčoví lidé – a tak podobně.

Používat middleware typu Unity je zároveň benefit, riziko i investice. Benefit je to proto, že čím více se v něm vyznáte, tím rychleji a snáz jste v něm schopni dodělávat projekty. Riziko je to proto, že výrobce middleware může zkrachovat, může být někým odkoupen – anebo udělá to, co udělala Unity. Investice je to v tom smyslu, že se všichni v týmu musí s takovým systémem naučit pracovat, což žádá čas – a tím, že v něm pracujete, se na něj vlastně specializujete a je tedy pravděpodobnější, že váš další projekt vznikne ve stejném prostředí.

Vztah mezi vývojáři a výrobci middleware je obousměrný v tom, že jde o svého druhu dlouhodobý závazek, u kterého není v zájmu ani jedné strany, aby ten druhý dopadl špatně. Je to vztah založený hlavně na důvěře, což je právě to, co bylo ze strany Unity porušeno – a ztráta důvěry může mít velmi vážné následky. 

To, že na to šli tímhle způsobem, bylo velmi nešťastné. Jejich reakce byla také docela nešťastná, protože místo okamžité reverze této politiky a nabídnutí vývojářům, že o monetizaci budou diskutovat, vydali toto prohlášení:

Poznámka editora (17. září 2023): Slyšeli jsme vás. Omlouváme se za zmatení a úzkost, kterou způsobila naše změna poplatků u runtime, kterou jsme oznámili v úterý. Posloucháme, komunikujeme s našimi členy týmu, komunitou, zákazníky a partnery a budeme provádět změny této politiky. Během několika dní vám přineseme aktualizaci. Děkujeme za vaši upřímnou a kritickou zpětnou vazbu. („Editor’s note (Sept. 17, 2023): We have heard you. We apologize for the confusion and angst the runtime fee policy we announced on Tuesday caused. We are listening, talking to our team members, community, customers, and partners, and will be making changes to the policy. We will share an update in a couple of days. Thank you for your honest and critical feedback.“)

Tohle není ujištění, že se celá věc zásadně změní, ale může to být buď snaha uklidnit rozbouřenou situaci anebo získat čas pro kosmetické změny, které by odstranily ty nejhorší případy. Zatím se objevila snaha zpoplatnit pouze „první“ instalaci uživatelem a také zavést poplatkové stropy, což by mohlo zabránit alespoň install bombingu, ale tenhle démon už je z lahve venku – a stoprocentně se najde někdo, kdo se to pokusí zneužít.

Další věc je, že existuje velmi silné podezření, že někteří z vedení Unity věděli, jaké to bude mít dopady – a začali vyprodávat svoje akcie předem, což může naznačovat insider trading. To je ale věc, o kterou by se měly zajímat americké úřady. My rozhodně víme, že alespoň část manažerů uvnitř firmy předpokládala negativní reakci, ale asi ne až tak negativní reakce, že jim začnou někteří zaměstnanci podávat výpovědi a přinejmenším jeden přišel s vyhrožováním tak vážným, že museli uzavřít dvě svoje kanceláře. Což se vážně stalo!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama