Shogun 2 — rozbor DirectX 11 patche | Kapitola 9
Seznam kapitol
V poslední době se sice mluví hlavně o DirectX 11 updatu pro Crysis 2, ten však není ani zdaleka první hrou, která podobný opravný balík dostala. Před pár týdny se ho dočkala také strategie Shogun 2 ze série Total War. Hlavními přínosy opravného balíku jsou podpora vyhlazování, lepší stíny, teselace a také podstatně lepší celková optimalizace hry.
DirectX 10/11 update pro Shogun 2: Total War se vydává trochu jinou cestou než třeba proklamovaný patch pro Crysis 2. Zatímco v případě Crysis 2 balík přidává množství nových efektů, výrazně zlepšuje vizuální stránku hry a hardwarové nároky jdou výrazně směrem nahoru, v případě Shogunu 2 se nic takového nekoná. V praxi si všimnete jen více rozmazaných stínů (přičemž těžko říct, jestli vypadají opravdu lépe, rozmazání je poměrně výrazné), v některých situacích možná i teselace, ale to je tak všechno (v praxi přidal patch ještě podporu vyhlazování hran, to však nelze považovat za zbrusu nový efekt, ale spíše za splnění povinnosti). Na druhou stranu však mají nové efekty jen velmi malé nároky na výkon počítače, což je nutné ocenit.
Pokud bych se měl zaměřit čistě na přínos DirectX 10/11 efektů, jde jen o malé zlepšení s malými hardawrovými nároky a není v zásadě o čem diskutovat. Co mi však udělalo radost podstatně větší, jsou velké optimalizace hry od posledního měření. Během čtyř měsíců života se už totiž Shogun 2 dočkal velkého množství opravných balíků, které nároky hry výrazně snížily. Nejvíce si toho všimnou majitelé karet nVidia GeForce, kterým hra pojede klidně i o polovinu rychleji než v době vydání (například s GeForce GTX 460 768 MB jsem v 1680 × 1050 px naměřil v březnu 19 a nyní 28 fps, přičemž druhé číslo je v DirectX 11 režimu včetně lepších stínů a teselace), což je u takto náročné hry naprosto zásadní. Zvýšení výkonu se ale samozřejmě dočkají i majitelé karet AMD Radeon, byť tady jsou rozdíly menší, většinou „jen“ okolo 10 až 20 %.
Celkově je tak druhý Shogun čtyři měsíce od vydání z technické stránky podstatně zajímavější hrou. Konečně podporuje vyhlazování hran, vypadá stále stejně dobře (respektive o maličko lépe) a hlavně jeho hardwarové nároky jsou o kus nižší, než v době vydání. Menší revoluce jako u Crysis 2 se tedy nekoná, ovšem tento typ evoluce také určitě není k zahození.
Poděkování
Děkujeme partnerům Asus, Dell, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili vybavení na testy.