Recenze Trust Voxx: vertikální myš pohledem hráče
Hardware Recenze Recenze Trust Voxx: vertikální myš pohledem hráče

Recenze Trust Voxx: vertikální myš pohledem hráče | Kapitola 3

Michal Maňák

Michal Maňák

11. 3. 2024 13:00 21

1. Obsah balení, parametry 2. Design 3. Programování, použití 4. Senzory, zhodnocení

Možná se vám to taky stává: napadne vás primitivní řešení zapeklitého problému, se kterým se lidstvo už dlouho potýká. Pro mě touto otázkou bylo, proč je tak těžké sehnat něco jako Trus Voxx přizpůsobenou pro hráče. Pěkně s programovatelnými tlačítky, přesným senzorem a ergonomií přizpůsobenou dlouhým seancím před obrazovkou. Určitě totiž nejsem jediný, kdo tráví hodiny u počítače a na své ruce to cítí.

Programování

Když už má myš spoustu tlačítek, měla by mít nějaká využití, že? Kdo kdy zkoušel nějakou MMORPG myš,která má pod palcem devět tlačítek, asi tuší, že se na ní nehraje tak příjemně, jak by se zdálo. Méně je někdy více, těch pár kláves navíc proto počtem stačí. Software ale Trust ke stažení nenabízí. Slepá ulička?

Displej nepomáhá jen s volbou DPI a připojení, ale hlavně s rychlou změnou funkcí tlačítek.
i Zdroj: PCTuning

Kdepak, jen je třeba mrknout do manuálu a zjistit, jak si tlačítka nadefinovat. Právě kvůli nim má Voxx jednoduchý monochromatický displej. Běžně se na něm ukazuje stav akumulátoru, nastavené DPI a režim připojení. Pokud však podržíte tlačítko u kolečka, vyzve vás obrazovka ke stisku tlačítka, které chcete nastavit.

Vyskočí na vás menu, ve kterém volíte požadovanou funkci. Na výběr je stisk levého či pravého myšítka, prostřední tlačítko, vpřed, zpět, dvojitý nebo trojitý klik, zvýšení a snížení DPI, případně jeho cyklování, pak ovládání hudby (předchozí a následující skladba, play/pause), změny hlasitosti, stop, mute, copy, cut, paste, skok na domácí obrazovku (win + D), otevření prohlížeče, print screen, select all (ctrl + A), windows lock, kalkulátor a deaktivace.

Do těch pár pixelů se vejde celý návod, jak si tlačítka nastavit za pět vteřin.
i Zdroj: PCTuning

Nastavit si cokoli, co chcete, nejde. Můžete si ale pomoci softwarově. Já třeba nepotřebuji spouštět kalkulačku. Přiřadil jsem si její otevření na myš a následně ve Winows v utilitce Power Toys nadefinoval, že klávesa kalkulačky se bude chovat, jako bych stisknul dvojku, na které mám nejpoužívanější kouzlo ve hře. Je to trochu drbání se levou rukou za pravým uchem, ale lepší než nic.

Očekávané využití myši v tomto ohledu nepotřebovalo nabízet nic víc, zatímco hraní už doporučený rámec nasazení překročilo.

Jak se na tom hraje?

Oslím můstkem se tak dostáváme k tomu, jak celý experiment s využití herní myši dopadl. Samozřejmě bude hodně záležet na tom, jakým titulům věnujete svůj volný čas.

Nejdřív to nejjednodušší. Trust Voxx bez problémů pomohl při večerech strávených v Erathii, neboli v letitých Heroes of Might and Magic 3. Kdo tuto klasiku nezná (doplňte si vzdělání!), ví, že se jedná o titul, který se s trochou sebezapření dá hrát i na touchpadu. Není kam spěchat, přesnost není nutná, žádné míření se nekoná. Tady nebylo nad čím pochybovat, velmi podobný výsledek si myšák vydobyl i u Age of Empires.

Do těla Trust Voxx se vejde i maličký USB dongle. Metodu připojení pak obsluhuje slider na břiše myši.
i Zdroj: PCTuning

Co ale takový World of Warcraft? Pokud hrajete na laické úrovni, zejména v PvE, zdálo by se, že ani tady komplikace nenastavou, však trefit se do pole 200 × 50 pixelů a zmáčknout tlačítko jednou za sekundu nevyžaduje mnoho přesnosti. A skutečně ne, klikání jde snadno. Problém se objeví až u podržení, kdy např. otáčíte kamerou nebo měníte směr pohybu. Tady se projeví, že na rozdíl od klasické myši, kde síla prstů působí proti podložce, u vertikální myši protiváhu vytváří palec. A ten vydrží méně než dubová fošna. Do teď si nejsem jistý, jestli mě to nutilo tisknout tlačítka silněji, nebo jsem si to vsugeroval, ale buď jsem cítil, že mám prsty unavené dříve, nebo že ukazováček či palec povolí dříve, a tah myší během stisknutého tlačítka končí o vlas jinde, než jsem si přál.

Asi si proto domyslíte, jak mohl Voxx dopadnout u akčních her. Ať už se jedná o rychlou střelbu nebo vyhlížení nepřítele skrz kolimátor, přesnost na klasické hlodavce nestačila. Těch vektorů síly, které se musí vykrátit, je v takovém případě zkrátka tolik, že je jen otázkou času, kdy některý z nich ustřelí. Neříkám, že byste s Trustem nedohráli ani tutorial, kdepak! Taktické střílečky typu Ghost Recon Breakpoint se zvládnout dají, jen se musíte smířit s určitou nervozitou (že by simulace stresu z boje?). Ale pokud hrajete proti živým nebo dokonce trénovaným lidem, nejistota začne být vyloženě rušivá. Jestli jste slabších nervů a když se vám nedaří, Voxx rozhodně ani nezkoušejte, myšlenka najeho odhození v dál je při tomto způsobu využití nebezpečně blízká.