Radeon X1900 CrossFire aneb pod křížovou palbou podruhé... | Kapitola 7
Seznam kapitol
V pátek jste si mohli na našich stránkách přečíst recenzi základní desky DFI s podporou zapojení grafických karet v režimu CrossFire. Jelikož jsme vám v článku slíbili, že test právě této technologie přineseme v nejbližších dnech, slib plníme a článek nyní máte možnost shlédnout. Nejprve zopakujeme teorii zpracování výsledného obrazu, poté se podíváme na vylepšení technologií CrossFire 2.0 oproti původní verzi a nakonec si představíme potřebný hardware.
V dnes již zastaralém benchmarkovacím programu se výhoda CrossFire při nízkém rozlišení a bez zapnutých technologií na vylepšení obrazu neprojeví výrazným nárůstem výkonu, to ovšem neplatí o vysokém rozlišení a maximální možnou kvalitu obrazu, tam je nárůst více než 50%. Zapojení CrossFire přinese ve vyšším rozlišení a zapnutých všech vylepšeních obrazu stejný výkon jako samotná karta X1900XT při nízkém rozlišení bez jakéhokoliv vyhlazování.
Nejnovější testovací program společnosti Futuremark, klade důraz spíše na celkový výkon sestavy, a výkon grafické karty bere jen jako součást výkonu, ne jako její klíčový prvek. V tomto programu je skóre spíše ovlivněno procesorem, kde při použití dual-core procesoru jsou výsledky mnohokrát vyšší než při jednojádrovém procesoru. Ale jelikož má v sobě implementovány poslední grafické technologie dneška je jeho výpovědní hodnota celkem objektivní a pokud mají sestavy stejné procesory jsou tyto výsledky i navzájem velice dobře porovnatelné.
Škoda že ani maximální přetaktování 730/840 neumožnilo překročit hranici 10 000 bodů, výsledky přetaktovaného CrossFire ať to bylo 700/820 a nebo maximální 730/840 lišil se výsledek jen v řádech bodů, výkon je už silně limitován procesorem.
Výkon i jediné karty je pro tuto hru více než dostatečný, ve hře Battlefield 2 je spíše než super výkonný grafický subsystém důležitý výkon procesoru a hlavně velikost operační paměti. U her podobného typu, založeném na tomto grafickém enginu si zapojením karet v režimu CrossFire moc nepomůžete, výsledky byť i jedné výkonné karty jsou dostatečné.
Ve hře Call Of Duty 2 s posledním patchem a posledními ovaladači je nárust dramatický, se zapojením karet v CrossFire si tuto hru užijete téměř s o 50% vyšším počtem fps než s jednou kartou. Po původních problémech starších ovladaču se ATi skutečně podařilo výkon v této hře výrazně zlepšit.
Při maximálním možném nastavení hry F.E.A.R. je nárůst počtu snímků za vteřinu sice menší než u hry Call Of Duty 2, ale téměř 25fps navíc se přeci jenom musí výrazněji projevit na kvalitě prožitku z hraní. Je nutno podotknout že tato hra celkem zásadně čerpá z výhod dual-core procesoru. Přetaktování CrossFire se nijak výrazněji neprojevilo, a rozdíl mezi nepřetaktovanými grafickými kartami a přetaktovanými je téměř zanedbatelný.
V technologické dodatku ke hře Half Life 2, s názvem Lost Coast je možno vidět skvělou práci se světlem a další efekty, ovšem musím říci že s jednou grafickou kartou se hra "občas cukne", po zapojení CrossFire jde však vše již absolutně perfektně, ani zde není mezi přetaktovaným a nepřetaktovaným CrossFire vidět zásadní rozdíl.
Jak vidíte sami, samotná grafická karta Radeon X1900XT se při této hře skutečně hodně zapotí a někde bohužel fps klesá až pod úroveň hratelnosti, k použití CrossFire v této hře je ale nutno použít "trik" s přejmenování oblivion.exe souboru na nějaký jiný AFR soubor který znají ovladače Catalyst, já použil fear.exe, HL2.exe a farcry.exe, nejlepší výsledky jsem měl s HL2.exe, je nutno ovšem podotknout že nějaké textury ve hře jsou poškozené a blikají, tento problém je všeobecně znám a je netrpělivě očekáváno opravení tohoto nedostatku v příštích ovladačích Catalyst, protože i přes to že ATi tvrdí že Oblivion je plně podporován v Catalyst 6.4, NENÍ to pravda. Pro Oblivion je však CrossFire nebo SLI nutnost k dokonalému požitku ze hry.
Ve hře Quake 4 je nárůst opět razantní, je ovšem nutno říci, že tato hra plně podporuje dual-core procesory a proto je výsledek značně ovlivněn jeho použitím. Ovšem je opět zcela jasné že při použití CrossFire se váš zážitek ze hry znásobí právě lepší plynulostí hry.
V poslední hře našeho testu je také výsledek skvělý, počet snímků za vteřinu je v tomto případě o 30 vyšší, což je opět skvělá ukázka výkonu CrossFire zapojení grafických karet.