Quo vadis VR: Opadá třetí vlna virtuální reality?
Seznam kapitol
Opravdu si přeji, aby se virtuální realita etablovala a stala se skutečností. Dostali jsme se do bodu, kde jsou headsety dostupné, počítače dost výkonné a máme i software – nic z toho u předchozích verzí VR nebylo. Přesto se zdá, že třetí vlna VR opadá – a to není dobré znamení.
U mnoha technologií jsem indiferentní – ale u VR jsem na tom jinak. Opravdu chci, aby se tato technologie prosadila, protože její imerzivita je míle daleko od čehokoliv jiného. Nic se s tím nedá srovnat, což zjistí každý, kdo se pokusí vyjít po prkně za dortem ve stém patře simulátoru vertiga anebo se pokusí hrát Superhot, ve kterém se k vám blíží rubínoví nepřátelé ze všech stran. Je to husté, skutečně husté!
Třetí vlna VR, která nás potkala v současné době, vypadala velmi perspektivně, ale přesto vidíme příznaky zpomalování. Popravdě řečeno – příznaky propadu zájmu o VR popisovaly Digital Trends už v polovině roku: Zájem kulminoval kolem Vánoc 2017 – a pak to šlo prudce dolů. VR jsem zmiňoval už v poslední úvaze, ale nedá mi to, protože mě tento propad skutečně mrzí. Podívejme se tedy na jednotlivé faktory toho, co ovlivňuje nízký zájem o VR a jaké důsledky to může mít!
Existují super tituly jako Beat Saber – je to ale dost?
Beat Saber je největším úspěchem slovenských Hyperbolic Magnetism. Osobně se mi líbilo už jejich první demo – a „severní pól byl dobyt“ ve chvíli, kdy udělal letsplay PewDiePie. Je to hra, kterou snadno pochopíte, rychle vás čapne a pořádně vás prožene – a pro řadu uživatelů je to nejlepší forma cvičení. Skutečně, slyšel jsem pár lidí mluvit o tom, že to je jediné cvičení, které jsou ochotni akceptovat.
Beat Saber je geniální v mnoha směrech. Za prvé – netrpíte dezorientací, věci se na vás řítí zepředu. Za druhé, je to intuitivní, není třeba žádné vysvětlování – každý to pochopí během pár sekund. Za třetí – je to hudební hra a ty baví i lidi, kteří se jinak o hry nezajímají. Za čtvrté – herní porce jsou poměrně krátké a dynamické, můžete si dát jenom pár minut. A last but not least: Jsou to lightsabery. Co je víc cool než cvičit s lightsabery?!
Na druhou stranu nám Beat Saber ukazuje celou řadu omezení: Jiné hry, jako Blue Effect a nebo Superhot jsou stresující tím, že člověk musí neustále kontrolovat svoje okolí, což je sice strašidelné, ale taky vás to vyšponuje a hodně rychle unaví.
To, co je silnou stránkou Beat Saberu, slouží jako nápověda pro to, co u jiných her nefunguje – a naznačuje to, že dobré VR aplikace mají možná více limitů, než je na první pohled zjevné.