Project CARS: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Project CARS: Rozbor hry a nastavení detailů

Project CARS: Rozbor hry a nastavení detailů | Kapitola 3

Petr Diviš

Petr Diviš

18. 5. 2015 03:00 39

Seznam kapitol

1. Závodní hra s nejlepší grafikou? 2. Nároky hry, testovací sestava, metodika 3. Vliv nastavení Performance – rozlišení, textury, AF, v-sync 4. Vliv nastavení Performance – anti-aliasing 5. Vliv nastavení Performance – odrazy, objekty a prostředí 6. Vliv nastavení Performance – motion blur, částice, tráva
7. Vliv nastavení Visual FX – postprocessing, flares, bloom 8. Vliv nastavení Visual FX – expozice, déšť, paprsky 9. Maximální vs. minimální detaily 10. „Advanced tweaking“ – vylepšení grafiky přes ovladače 11. Závěr

Project CARS je výborný závodní simulátor, který byl z větší části financovaný komunitou, a tak jeho vývoj hlavně zpočátku nebyl jednoduchý. Pokud jste hru sledovali, jistě vás i zaujala detailní a špičková grafika. Jak vypadá výsledek, jak plynule to běží a jaké jsou možnosti nastavení grafiky? To vše se dozvíte v našem rozboru.

Reklama

Vliv nastavení Performance

Raději znovu upozorním na to, že vliv výkonu všech nastavení Performance budu měřit ve stejné scéně při rozlišení 2560 × 1440 kvůli limitu CPU. Vliv na obraz si ale vždy ukážeme v takové scéně, kde vliv detailu bude vidět nejlépe (v noci za deště totiž toho moc vidět není). Pro všechny snímky na ukázku rozdílů v obraze jsem pak rozlišení snížil na 1920 × 1080 a deaktivoval SMAA. SMAA by zbytečně ovlivnilo některé méně viditelné detaily, protože celkově mírně rozmaže obraz a také by ovlivnilo porovnání kvality vyhlazování hran pomocí MSAA a Down-Samplingu.

Při plných detailech nemá rozlišení na výkon takový vliv, jak by se běžně dalo očekávat. Hru výrazně brzdí limit CPU / API a i v nenáročných scénách dochází ke špatnému vytížení GPU. Tento problém se týká hlavně grafické karty Radeon R9 290X, která v kombinaci se slabším procesorem dává doslova tragický výkon. Na sestavě AMD je rozdíl mezi náročnou a nenáročnou scénou ještě výraznější. Doufáme, že jde pouze o dočasný stav, který se výrazně zlepší s patchi a novými ovladači a tak výkon Radeonů nemá zatím smysl testovat. Minimálně je vidět, že na AMD hra vůbec není optimalizována.

Rozlišení obrazovky

Project CARS: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Project CARS: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Vybraný úsek samozřejmě patří k tomu nejnáročnějšímu, co vás ve hře potká. V tom samém nastavení se například na trati Dubai Autodrome dostane GTX 970 nad 100 fps a i AMD se kromě startovní roviny drží kolem 60 fps. Ale jak již bylo zmíněno v úvodu, nezajímá nás, jak je na tom hra s výkonem v nenáročných úsecích, když by vás pak mohla v online závodu (kdy nemáte možnost upravit nastavení detailů) překvapit výrazným propadem výkonu.

Pod nastavením rozlišení je ještě známá volba v jakém režimu hra poběží – fullscreen, nebo v okně. Hra nenabízí volbu bezrámečkového okna, takže pokud tuto volbu běžně používáte, zde máte smůlu.

Texture Resolution

Rozlišení textur vetšinou výkon moc neovlivní, spíše má vliv na velikost zabrané videopaměti. Hra je na paměť celkem nenáročná a při maximálních detailech si podle ukazatele zatížení paměti brala maximálně kolem 2,5 GB. Na grafické kartě se třemi či více gigabajty paměti tedy není důvod detaily textur snižovat. Textury ovlivní výkon jen tehdy, pokud paměť grafiky nebude stačit. Hra se pak může poškubávat (stuttering), což u závodní hry není dobré.

Při nejnižších detailech se hlavně změní kvalita textur na vozech a různých dekoracích kolem tratě. Samotná textura vozovky zůstane stále velmi detailní.

Na následujících obrázcích si můžete prohlédnout rozdíl mezi maximálním a minimálním nastavením. V náhledu není vidět téměř nic. Obrázky je nutné rozkliknout do plného HD rozlišení.

 Minimální textury -pro zvětšení klikněte-
i Zdroj: PCTuning.cz
Minimální textury -pro zvětšení klikněte-


Maximální textury -pro zvětšení klikněte-

Texture Filtering

Volba, která výrazně ovlivní kvalitu textur ve větší vzdálenosti. U závodní hry dokonce snad nejvíce ze všech možných her. Vliv na výkon u moderních grafických karet střední a vyšší třídy je minimální (v testovaném úseku žádný), a tak jediná dobrá volba je 16×. Výkon se změnou i v méně náročné scéně změnil jen nepatrně z 92 fps na 87 fps.

Hra má bohužel spoustu chyb, a jednou z nich je špatná funkčnost volby filtrace textur. Při nastavení Trilinear (což by mělo být deaktivované AF) mi hra stále aktivovala 16× AF, takže na následujících obrázcích uvidíte rozdíl mezi 2× a 16× AF.

Pro jasně viditelné rozdíly si rozklikněte následující obrázky:

 2x AF -pro zvětšení klikněte-
i Zdroj: PCTuning.cz
2x AF -pro zvětšení klikněte-


16x AF -pro zvětšení klikněte-

V-Sync 

Volbou, kterou asi znáte ze všech her, vypínáte synchronizaci obrazu s refreshem monitoru. Bez synchronizace se snímky zobrazují okamžitě s kratším lagem, ale při pohybu vidíte roztrhaný obraz. Se synchronizací jsou snímky vždy celé, ale pokud fps klesne pod refresh monitoru (třeba 60 fps), hra naopak začne působit trhaněji než bez Vsync.

Jestli zapnout, nebo nezapnout Vsync, záleží na vás. Neřeší to asi jen majitelé monitorů s FreeSync a G-Sync.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama