Problém s bateriemi: Sny elektrooptimistů narážejí na realitu | Kapitola 4
Seznam kapitol
Elekrooptimisté se radují a malují všem obnovitelně elektrickou budoucnost jako dokonalé řešení pro přicházející utopii. V cestě je ale řada problémů, z nichž zdaleka největším jsou baterie – totiž zařízení, jak energii uchovávat dlouhodobě, ekonomicky a ekologicky. A to je stále nedořešený problém.
3) Mechanická fragilita baterií
Ať už máme baterie klasické anebo solid state, nejde o struktury, do kterých můžete beztrestně bušit kladivem anebo je stovkou napálit do zdi. Jakmile se poruší vnitřní struktura článků, tak to nejlepší, v co můžeme doufat, je to, že nedojde k runaway chemické reakci, která povede k zahoření a článek chcípne tak nějak korektně. To nemění nic na tom, že je mrtvý a bude se muset vyměnit.
Zatímco u mnoha bouraček se dá k tomu, co vznikne, přistoupit tak, že „ono se to vyklepe“, v případě havárií elektromobilů se musí k baterii přistupovat velmi opatrně. Poškození může být uvnitř a nemusí být vidět – a z bezpečnostních důvodů je prostě lepší narušenou baterii vyjmout celou a nahradit ji novou, což poleze do peněz. Taková oprava není krytá zárukou – a velmi hrubý odhad říká, že bude stát zhruba třetinu pořizovací ceny vozidla.
4) Další faktory životnosti
Obecně životnost baterií hodně záleží na tom, jak se k nim chováte – a to zahrnuje i vibrace, styl jízdy a strategii nabíjení. Objevují se super nápady, jako že auto zapojené do smart gridu bude fungovat jako záloha sítě, jenomže to ji jaksi poskytujete provozovateli sítě k cyklování. Správa baterie není tak jednoduchá, jako že si načerpáte kdekoliv chcete a v nejhorším si vezete extra kanystr, tak snadné to nebude.
Dnes víme, že rychlonabíjení není úplně zadarmo – a i když se dá použít, záleží například na teplotě okolí a taky na tom, jak přesně baterii nabíjíte. To je všechno hezké, ale pokud jste na delší cestě, musíte zohlednit například to, že nechcete, aby vám došla baterie během špičky, kdy 1) dobíjení bude drahé a 2) bude tam mnoho zájemců o dobíjení. V takové situaci se může jevit smysluplné vyměnit rychlé dobití za životnost, ale ono se to v dlouhém horizontu vrátí.
Plus „baterie je baterie“ a nesmíte ji tedy nechat kompletně vybitou, nesmíte ji nechat promrznout a tak dále. Všimněte si, že kdekoliv se mluví o „mýtu, že bateriím vadí chlad“, tak se mluví o chladu, ale ne o promrznutí. Tomu se dnes brání tím, že se baterie sama temperuje, ale je to závislé na tom, že se baterie musí mít čím temperovat, takže opět musíte mít představu o tom, jak je auto přesně nabité.