pretaktovani-athlonu-64-aneb-ktere-aspekty-maji-jak-znacny-vliv-na-vykon
Návody Článek Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon | Kapitola 3

Štefek Petr

Štefek Petr

9. 5. 2005 00:00 93

Seznam kapitol

1. Hyper Transport - vliv na výkon systému 2. FSB - vliv na výkon procesoru 3. Duální řadič pamětí - vliv na výkon systému 4. Závěr

V tomto článku si poněkud pohrajeme se základní deskou na čipsetu nForce 4 a oblíbeným procesorem Athlonem 64 3000+. Podstatou samotného článku není zjišťovat výkon samotného procesoru nebo čipové sady, ale především zjistit jaký je vliv nastavení některých vlastností systému. Zaměříme se na Hyper Transport, FSB a vliv duálního řadiče pamětí na výkon při obvyklých činnostech na počítači. Obvyklými činnostmi je myšleno hraní her, komprese audia a filmů.

Reklama

Athlony 64 mají integrován paměťový radič přímo ve svém jádře, což zvyšuje nároky na počet pinů samotného procesoru a patice, ale odměnou jsou nižší náklady na čipset motherboardu (v případě nForce 4 jeden čip) a také o dost nižší latence, než je tomu v případě řadiče integrovaného na základní desce (tedy alespoň teoreticky).

Athlony 64Semprony pro socket 754 mají také integrovaný paměťový řadič přímo v procesoru s tím rozdílem, že je pouze jednokanálový. Tento test odpoví na to, jestli je to pro běžného uživatele handicap, který je natolik vážný, aby bylo nutné přecházet na socket 939, kde mají Athlony 64 duální paměťový řadič a mají tedy 128-bitový přístup k paměti.

Starší série 140 procesorů AMD Opteron určených do profesionálních systému má rovněž jen jednokanálový integrovaný řadič paměti. Novější série 2xx a 8xx mají už duální řadič a rozdíl mezi sériemi je pouze v možnosti vytvořit dvou a osmi-procesorové systémy.

Single-channel vs. Dual-channel
Socket Paměťové modulyPropustnost

Přístup k pamětem

s754

1

až 6.4GB/s

64-bit

s939 2až 3.2GB/s128-bit

Samozřejmě pokud často pracujete se specializovanými programy pro editaci videa či zvuku, kde se často pracuje s velkým objemem dat přímo v operační paměti, pak nemáte co řešit a jednoznačně přejděte na dual-channel, který vám ušetří dnes tolik vzácný čas. Osobně občas pracuji s programem SoundForge, který umožňuje editaci a procesování zvukových stop přímo v systémové paměti a zde je přínos duálního řadiče opravdu znát.

Pro jednoduché zjištění toho, jestli máte paměti zapojeny v dual-channelu nebo v single-channelu opět můžete použít CPU-Z. Mód ve kterém jsou paměti zapojeny se vypisuje také při startu na úvodní obrazovce.

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro potřeby testu jsem tedy zapojil paměti jak v duálním režimu (128-bit), tak i do 64-bitového single-channelu, kde se propustnost paměťového subsystému logicky zmenší na jednu polovinu, což je dáno přechodem ze 128-bitového přístupu k pamětem na 64-bitový. Použitá platforma je opět socket 939, ale z grafů samozřejmě vysledujete i paralelu pro socket 754, který je rovněž omezen na single-channel. 

Doom 3

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Verze 1.1
RozhraníOpenGL
Heslovitý popisCube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping
Nastavení640*480, 1024*768, 1600x1200 ~ high-detail (bez FSAA)
Návod jak testovat[ctrl]+[alt]+[~]
com_preloadDemos 1[enter]
timedemo demo1.demo[enter]
Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Doom 3 si ve spojení s dual-channelem o něco polepšil, ale celkově se dá říci, že je zde i v rozlišení 1024x768 problém ve slabé grafické kartě. Pokud vezme dostatečně výkonnou grafickou kartu typu GeForce 6800GT nebo Radeon X850XT, tak bude rozdíl činit přibližně 5 FPS.

FarCry

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeFarCry 1.3
RozhraníDirectX 8/9
Heslovitý popisPixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader
Nastavenímax. quality 640*480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA 4x a 8AF)
Návod jak testovatBench Em All
Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

FarCry vykazuje přírůstek přibližně 4FPS, což dokládá jistou malou výhodu dual-channelu, ale rozhodně není důkazem dominance.

Half-Life 2

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeHalf-Life
RozhraníDirectX 9/8/7
Heslovitý popis

Pixel Shader 1.x / 2.0

, vertex shader, physical engine
Nastavenímax. detail, 640x480, 1024x768, 1600x1200 (bez FSAA/AF)
Stažení benchmarkuBenchEmAll
Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Half-Life 2 si polepšil z testovaných her nejméně, ale to se týká jen počtu FPS, protože procentuálně jsou na tom všechny hry podobně.

Unreal Tournament 2004

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

VerzeUT2004 3355
RozhraníDirectX 8/7
Heslovitý popismulti-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon
Nastavení640x480, 1024x768, 1600x1200 Max Det. (bez FSAA/AF)
Návod jak testovatTorlan - BenchEmAll (Custom)
Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Unreal Tournament 2004 doznal podle očekávání také malého výkonového nárůstu, který je ovšem stejně jako v předchozích případech zanedbatelný. Pokud bychom měli systém postavený na procesoru Athlon 64 s frekvencí kolem 2.8-3GHz a grafické kartě na úrovni Radeonu X850XT PE a výše, tak bychom zaznamenali i vyšší nárůst výkonu při zapojení do dual-channelu. Zde je výkon omezován dalšími subsystémy.

PCMark 04

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

Přetaktování Athlonu 64 aneb které aspekty mají jak značný vliv na výkon
i Zdroj: PCTuning.cz

PCMark 04 si polepšil v kategorii DivX komprese, kde se náskok pohybuje kolem 4 snímků a je pravděpodobné, že s procesorem na úrovni FX-55 by byl náskok je ještě o něco větší.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama