Nvidia GeForce 7800GTX - technologie a výkon
Seznam kapitol
První! Stejně jako spousta ostatních hardwarových serverů si i PCtuning musel posvítit na nově příchozího hráče na pole grafických karet s označením GeForce 7800GTX. Dnes se podíváme jak na samotný výkon karty Leadtek WinFast PX7800 GTX tak i na technologickou stránku samotné karty. Detailně se podíváme na výkon karty při různých metodách anti-aliasingu, které nová GeForce nabízí. Další články s mnohem podrobnějším popsáním technologií čipu G70 na sebe nenechají dlouho čekat, takže se těšte...
GeForce 7800GTX je přímým nástupcem řady GeForce 6xxx, kterou nVidia před časem smazala fiasko s předchozí architekturou GeForce FX 5xxx (5200 až 5950, čipy NV30 a NV35 - Achillova pata FX paradoxně spočívala ve velmi flexibilní architektuře, která potřebovala značné úsilí ze strany programátorů). Nvidia, přes všechny pochybnosti a spekulace o neschopnosti vydat solidní grafickou kartu se stejnou nebo menší spotřebou a vysokým výkonem, řadou 6xxx velmi mile překvapila (mnozí dnes máte v počítači grafiku GeForce 6600GT).
Nové označení čipu (od NVxx k Gxx) má znamenat jakýsi symbol přechodu na zcela novou technologii a také (joro: a to především) změnu marketingového stereotypu. Proč si nVidia zvolila právě označení G70 zatím zůstává utajeno, ale pravděpodobně se jedná jen o změnu zaběhnutého stereotypu. Samotné kódové označení G70 se objevilo již před mnoha týdny v ovladačích ForceWare, což zavdalo internetové komunitě k poměrně slušným spekulacím, které ale v většině případu vedly k zbrusu novému grafickému jádru, které pomůže nVidii opět na výkonnostní trůn, který ztratila v souboji minulé generace čipů (NV45 vs. ATi R480).
- GeForce 7800GTX -
Nvidia se rozhodla, že použije již vyzkoušeného 110nm výrobního procesu, který se osvědčil na jádrech NV43 či NV41 a zároveň se pokoušela vyhnout stejnému problému s jakým teď pravděpodobně bojuje společnost ATi, která se rozhodla použít výrobně velmi náročného 90nm procesu pro své nové jádro R520, což způsobilo zpoždění v řádu týdnů, neboť prvotní prognózy se ukázaly jako příliš optimistické a společnost teď čeká nový respin tohoto jádra. Nvidia se s podobným problémem potýkala u čipu NV30, který používal tehdy velmi pokrokového 130nm výrobního procesu, ale jeho použití přineslo spoustu dětských nemocí v podobě přehřívání a malé výtěžnosti.
- polovodičový "wafer" s jádry G70 -
Jádro G70 je tedy vyráběno 110nm technologií, což mu zaručuje solidní frekvence a hlavně potenciál pro přetaktování, který určitě předčí grafické karty GeForce 6800GT/Ultra. Další podstatnou věcí je zvýšení počtu pixel pipelines na rovných 24, což oproti NV45 znamená navýšení o 50%. Geometrická část jádra obsahuje 8 vertex pipelines (+2 oproti NV45). Počet ROP jednotek zůstává stejné jako u předchozího high-endového čipu a jsem velmi zvědavý jak nVidia docílila proklamovaného nárůstu výkonu při metodách vyhlazování, jelikož právě FSAA je velmi úzce spojeno s počtem ROP jednotek.
- jádro G70, kontaktní plocha -
V následující tabulce vidíte porovnání zbrusu nového čipu G70 s staršími kolegy ze stájí ATi i nVidia. Pro ilustraci jsem doplnil specifikace čipů minulé generace high-endu grafikcých karet ze stají ATi i nVidia.
Radeon X8 50XT PE | GeForce 7800GTX | GeForce 6800Ultra | |
VPU | R480 | G70 | NV45 |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-k
|
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 302 milionů | 222 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 540 MHz | 430 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 590 MHz (1180 DDR) | 600 MHz (1200 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 37. 8GB/s | 38.4 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 86 00 Mpixel/s | 6900 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 86 00 Mtexel/s | 10300 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 8 | 6 |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 24 | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow Transparent AA Intelli Sample 4.0 | 3Dc Compression Temporal AA |