megatest-grafickych-karet-3-karty-do-15000kc
Hardware Článek Megatest grafických karet 3. - karty do 15000Kč

Megatest grafických karet 3. - karty do 15000Kč | Kapitola 2

Dudek Jan

Dudek Jan

27. 11. 2002 00:00 66

Seznam kapitol

1. Grafické karty do patnácti tisíc 2. ATI Radeon 9700 Pro 3. ATI Radeon 9700 4. ATI Radeon 9500 Pro 5. nVidia GeForce 4 Ti 4600 a 4400 6. nVidia GeForce 4 Ti 4200
7. Matrox Parhelia 8. 3DMark 2001 9. Unreal Tournament 2003 10. Return to Castle Wolfenstein 11. Závěr testů a shrnutí

Třetí část megatestu grafik: Poslední várka sestává z opravdové smetánky: z těch nejdražších a nejrychlejších grafických akcelerátorů. Testu se zůčastnily: Radeon 9700Pro, Radeon 9700, Radeon 9500Pro, GeForce 4 Ti 4600, GeForce 4 Ti 4200 a Matrox Parhelia. Pokud nemáte hluboko do kapsy a neváhate utratit za grafickou kartu více než "obyčejný člověk", doporučuji přečíst si náš test.

Reklama

 

Megatest grafických karet 3. - karty do 15000Kč
i Zdroj: PCTuning.cz

Radeon 9700 Pro neboli R300 nepochybně je, ať se to někomu líbí nebo ne, milníkem v 3D grafice. Jako první dotiž podporuje API DirectX 9, což je multimediální a především 3D grafické rozhraní nové generace. V budoucnu má umožňovat počítačovým hrám i aplikacím, aby renderovaná 3D grafika byla podobná té, kterou můžeme vidět na různých předpočítaných animacích či filmech (cinematics effects) jako je np. Final Fantasy. U DirectX 9 pracuje grafický procesor s 128-bit barevnou informací (nově interpretovanou jako hodnota s plovoucí čárkou). Součástí DirectX 9 je také podpora programovatelných grafických procesorů nové generace Pixel a Vertex Shader v 2.0.

Architektura čipu Radeon se musela celá předělat - zdvojnásobil se počet pixelových pipelinů (celkem 8) stejně jako narostl počet vertex shader pipelinů (celkově 4). Výsledný čip narostl do mamutích rozměrů - obsahuje 107 miliónů tranzistorů, navíc firma ATI zde použila dosud stále aktuální, avšak pomalu končící, 0.15 mikron polovodičovou technologii (především pro to, aby předehnala nVidii o půl roku... co se ji také povedlo).

DirectX 9

Je rozhraní které už, už klepe na naše dveře (na Internetu se již objevila "prosáklá" verze RC1), ale... nebudu vám říkat, že nové funkce využijete už letos nebo ihned příští rok. První hry či aplikace se objeví nejdříve na přelomu roku 2003-2004. V dnešní době neexistuje pro DirectX 9 dokonce žádný benchmark ani hra (jen ATI uvedlo několik technologických dem).

R300 a současné aplikace

Základní informace

Jádro:

R

300

Výrobní proces:

 0,15 mikron

Technologie jádra:

512

-bit

Počet tranzistorů:

107

miliónů
Frekvence jádra:

325

MHz

AGP sběrnice:

2x/4x

/8x

Paměťová sběrnice:

256-bit DDR

Frekvence pamětí:

310

MHz
Propustnost pamětí:

19,6 GB/s

3D specifikace

Vertex pipeline:

4

Pixel pipeline:

8

Textur. jednotek:

1

Fillrate (1 textura):

2,6 Gpixel/s

Fillrate (multitexturing):

 

2,6

Gtexel/s

Práce s polygony:

325

Mpolygonů

Vyhovuje specifikaci:

DirectX 9

Vertex shaders:

2.0

Pixel Shaders:

2.0

Metoda vyhlazování:

SuperSampling

Optimalizace paměti:

HyperZ II

I

 

Výstup

Počet VGA výstupů:

2

Frekvence

RAMDAC

u

2x

400MHz

Frekvence TMDS

165 MHz

Max. rozlišení VGA

2048x1536

Max. rozlišení TV-outu

1024x768

Počet bitů na kanál

10

bitů

Cena (bez DPH)

Hercules

128

MB

12 100 Kč

Průměrná cena karet s daným čipem:

11 800

Do jaké sestavy se grafická karta hodí?

Minimální konfigurace: Intel a AMD procesory od

2 G

Hz do

3

GHz,

DDR

SD

RAM paměti

Doporu

č

en

á konfigurace:
Intel a AMD procesory od

3

GHz do

4

GHz, DDR SDRAM paměti

Zapůjčila firma

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama