Megatest grafických karet 3. - karty do 15000Kč | Kapitola 2
Seznam kapitol
Třetí část megatestu grafik: Poslední várka sestává z opravdové smetánky: z těch nejdražších a nejrychlejších grafických akcelerátorů. Testu se zůčastnily: Radeon 9700Pro, Radeon 9700, Radeon 9500Pro, GeForce 4 Ti 4600, GeForce 4 Ti 4200 a Matrox Parhelia. Pokud nemáte hluboko do kapsy a neváhate utratit za grafickou kartu více než "obyčejný člověk", doporučuji přečíst si náš test.
Radeon 9700 Pro neboli R300 nepochybně je, ať se to někomu líbí nebo ne, milníkem v 3D grafice. Jako první dotiž podporuje API DirectX 9, což je multimediální a především 3D grafické rozhraní nové generace. V budoucnu má umožňovat počítačovým hrám i aplikacím, aby renderovaná 3D grafika byla podobná té, kterou můžeme vidět na různých předpočítaných animacích či filmech (cinematics effects) jako je np. Final Fantasy. U DirectX 9 pracuje grafický procesor s 128-bit barevnou informací (nově interpretovanou jako hodnota s plovoucí čárkou). Součástí DirectX 9 je také podpora programovatelných grafických procesorů nové generace Pixel a Vertex Shader v 2.0.
Architektura čipu Radeon se musela celá předělat - zdvojnásobil se počet pixelových pipelinů (celkem 8) stejně jako narostl počet vertex shader pipelinů (celkově 4). Výsledný čip narostl do mamutích rozměrů - obsahuje 107 miliónů tranzistorů, navíc firma ATI zde použila dosud stále aktuální, avšak pomalu končící, 0.15 mikron polovodičovou technologii (především pro to, aby předehnala nVidii o půl roku... co se ji také povedlo).
DirectX 9
Je rozhraní které už, už klepe na naše dveře (na Internetu se již objevila "prosáklá" verze RC1), ale... nebudu vám říkat, že nové funkce využijete už letos nebo ihned příští rok. První hry či aplikace se objeví nejdříve na přelomu roku 2003-2004. V dnešní době neexistuje pro DirectX 9 dokonce žádný benchmark ani hra (jen ATI uvedlo několik technologických dem).
R300 a současné aplikace
Základní informace | |||||
Jádro: |
R 300 |
Výrobní proces: |
0,15 mikron |
Technologie jádra: |
512 -bit |
Počet tranzistorů: | 107 miliónů |
Frekvence jádra: |
325 MHz |
AGP sběrnice: |
2x/4x /8x |
Paměťová sběrnice: |
256-bit DDR |
Frekvence pamětí: | 310 MHz |
Propustnost pamětí: |
19,6 GB/s |
3D specifikace | |||||
Vertex pipeline: |
4 |
Pixel pipeline: |
8 |
Textur. jednotek: |
1 |
Fillrate (1 textura): |
2,6 Gpixel/s |
Fillrate (multitexturing): |
2,6 Gtexel/s |
Práce s polygony: |
325 Mpolygonů |
Vyhovuje specifikaci: |
DirectX 9 |
Vertex shaders: |
2.0 |
Pixel Shaders: |
2.0 |
Metoda vyhlazování: |
SuperSampling |
Optimalizace paměti: |
HyperZ II I |
||
Výstup | |||||
Počet VGA výstupů: |
2 |
Frekvence RAMDACu |
2x 400MHz |
Frekvence TMDS |
165 MHz |
Max. rozlišení VGA |
2048x1536 |
Max. rozlišení TV-outu | 1024x768 |
Počet bitů na kanál |
10 bitů |
Cena (bez DPH) | |||||
Hercules 128 MB |
12 100 Kč |
Průměrná cena karet s daným čipem: |
11 800 Kč | ||
Do jaké sestavy se grafická karta hodí? | |||||
Minimální konfigurace: | Intel a AMD procesory od 2 G Hz do3 GHz,DDR SD RAM paměti | ||||
Doporu čen á konfigurace: |
Intel a AMD procesory od 3 GHz do4 GHz, DDR SDRAM paměti | ||||
Zapůjčila firma |