Mafia 2 — česká pecka s PhysX | Kapitola 8
Seznam kapitol
Na pulty obchodů dorazila nejočekávanější česká hra letošního roku Mafia 2 a my vám přinášíme její podrobný rozbor, který bude o něco delší než obvykle. Nároky hry jsou totiž samy o sobě poměrně vysoké a Mafie mimo jiné používá i fyzikální engine NVIDIA PhysX v kontroverzní GPU podobě. Mají tak majitelé GeForce důvod být spokojeni, zatímco lidé s Radeony by se měli hře vyhnout obloukem?
Pokud budete hrát na slabším počítači, je nutností mít vypnutý PhysX a vyhlazování hran, pak se třeba i v rozlišení 1680 × 1050 px dá z poměrně slabé NVIDIA GeForce GT 240 vytáhnout průměr přes 30 fps. Co ale v případě, že vám ani to nebude stačit a budete muset snižovat další detaily? Na to se právě podíváme. Vliv nastavení jsem zkoušel s ATI Radeonem HD 5770 v rozlišení 1920 × 1200 px s AA a vypnutým PhysX.
Shadow Quality
Shadow Quality High (po najetí myší se zobrazí Low)
Prvním nastavením grafiky je Shadow Quality. Snížení kvality stínů ovšem stíny nevypnete, snížíte jen o něco jejich kvalitu a množství. Všimněte si tak výrazně jednoduššího stínu od sloupu na pravém chodníku či chybějícího stínu u posledního auta v koloně. Vliv na výkon byl poměrně malý, u Radeonu HD 5770 poskočil z 34 na 38 fps.
Ambient Occlusion
Ambient Occlusion On (po najetí myší se zobrazí Off)
Největší vliv na výkon má nastavení Ambient Occlusion, které dělá tmavý stín z různých zákoutích a na hranách. Během klidné projížďky městem si rozdílů všimnete, v rychlé akci ale nikoliv. Vypnutím však počet snímků za sekundu poskočil z 38 na 45.
Geometry Detail
Geometry Detail High (po najetí myší se zobrazí Low)
Nastavení grafiky jsou kromě rozlišení, vyhlazování a PhysX pouze tři. Tím posledním je geometrie. I v tomto případě jsou rozdíly mezi maximálním a minimálním nastavením velmi malé, všimněte si jednoduššího modelu kola u auta v povzdálí a stromu v dálce. Nárůst výkonu? Pouhý jediný snímek za sekundu.
Minimální x maximální nastavení grafiky
Maximální nastavení grafiky (po najetí myší se zobrazí minimální)
Protože jsou nastavení grafiky jen tři a všechna mají velmi malý vliv na výkon, jsou i rozdíly mezi maximálním a minimálním nastavením grafiky velmi malé, v praxi si všimnete jen chybějícího ambient occlusion a chybějících stínů v dálce, třeba rozlišení textur je stejné bez ohledu na nastavení grafiky. I framerate je tak pochopitelně velmi pdoobný a snížením kvality grafiky si mnoho nepomůžete. V našem případě (ATI Radeon HD 5770, 1920 × 1200 px, 4× AA, bez PhysX) to byl u první dvojice screenů nárůst z 31 na 42 fps, u druhé dvojice pak z 33 na 44 fps. To je jen třetina výkonu navíc, zatímco u jiných her je to klidně i trojnásobek (pochopitelně za cenu adekvátního zhoršení vizuální stránky).