K jasným zítřkům s internetem pro všechny! | Kapitola 4
Seznam kapitol
Internet je s námi už nějakých těch třicet let. Přesto dokázal úplně změnit svět. Úplně a naprosto – když se na to dívám zpětně, tak dost nečekaně. Dřív jsem ho přehlížel, dnes je, a myslím nejenom pro mě, stejně nezbytný, jako třeba elektřina.
Příchod eshopů změnil celý trh
Během koronavirové karantény se ukázala užitečnost eshopů, které byly schopné přivézt nákup až domů. Není to nový koncept, už v roce 1996 byl založen Webvan, který vozil nákupy zákazníkům v předvoleném třicetiminutovém okně. Společnost expandovala hlavně na západním pobřeží USA, nicméně její vzestup ukončil dotcomový pád v roce 2001. Nápad vypadal neprůstřelně – v dlouhé perspektivě podle všeho právem, ale společnost expandovala příliš rychle a dokonce v roce 2000 odkoupila konkurenční HomeGrocer, který také prodělával, čímž si podepsala ortel smrti.
Základní myšlenka eshopů ale přežila a dnes dominuje. Ostatně hodně lidí přešlo z Webvanu do Amazonu a ten dnes dodává znovu i potraviny. Eshopy překonaly ty klasické pohodlím při výběru a širokou nabídkou zboží, na kterou se nabalovaly další služby. Největší překážkou v expanzi přitom představují logistické limity, kdy jsme u nás limitováni schopností prodejců dodat zboží až do domu. Jednoduché ve velkých městech, velký problém na vesnicích!
V současné době se řeší právě efektivita dodávky ke koncovému zákazníkovi, což představuje nejslabší faktor služby. Ostatní prvky jsou už vyřešené – a schopnost eshopů nahrazovat ty klasické neustále roste. V poslední době jsem si všiml, že se zaměřuji čím dál tím víc online – snad s výjimkou antikvariátů, kde se přece jenom raději hrabu v tom, co zrovna mají. Online antikvariáty ale také fungují – a popravdě, když něco opravdu hledáte, je to neuvěřitelně snadné. Buď jak buď, eshopy rozhodně mění i složení obchodů v nákupních centrech a v Americe je doslova mažou z povrchu světa.