Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát | Kapitola 3
Seznam kapitol
Popularita podcastů neklesá, spíše naopak. Také na Youtube se snaží prorazit každý, kdo má co říct. Už jste asi zjistili, že když u takového videa či podcastu z dílny amatérského tvůrce zvuk nestojí za nic a nejde mu rozumět, nedá se to dlouho sledovat. Zajistit zvuk v uspokojivé kvalitě je dnes přitom i díky počítačům snazší a levnější než kdy dřív. My si shrneme vše, co je potřeba vědět, abyste dosáhli lepších výsledků nehledě na váš rozpočet, ambice, nebo odborné znalosti.
Akustika a technické parametry
Zvuková kvalita jakéhokoliv reprodukčního nebo záznamového řetězce závisí na akustice místnosti. Obecně nejméně vhodné jsou místnosti čtvercové, resp. krychlové, takže pokud můžete, určitě raději zvolte tu s obdélníkovým púdorysem. Nepřítelem jsou také velké odrazivé plochy. To, o jak zásadní problém se jedná, uslyšíte nejlépe ve větší, prázdné místnosti, kde odrazy zvuku od stěn slyšíte na první dobrou. Místnost příliš stísněná s příliš mnoha věcmi je také nevhodná. Zvuk pak zní jako „ze sudu“ – nebo jako v automobilu. Nepříjemně, únavně, zatlumeně. Velké odrazivé plochy v podobě oken je lepší zakrýt těžkými závěsy, které část odrazů absorbují.
O instalaci tzv. basových pastí a různých speciálních akustických desek, sloužících k pohlcování odrazů se zde rozepisovat nebudu. Koho by přesto zajímalo, jak si akustika jeho místnosti stojí, může si ji sám otestovat. Já k tomuto účelu – a k účelu testování reprodukčních zařízení obecně – používám software Room EQ Wizard, případně RMAA a měřící mikrofon Behringer ECM 8000.
Takový mikrofon je něco jako kolorimetrická sonda u měření displejů, proto jej nelze nahradit ledajakým mikrofonem. Elektretové mikrofony této speciální kategorie jsou konstruované především s ohledem na co nejvyrovnanější frekvenční charakteristiku; čím více se výsledky měření akustiky nebo reprodukčního zařízení na křivce blíží pomyslné přímce, tím lépe. Takového výsledku však v domácích podmínkách dosáhnete jen steží. Když si s tím budete chtít hrát, nějakou představu o vaší akustice dostanete i z jiného mikrofonu, za sebe to ale moc nedoporučuji. Smysl naopak určitě dávají akustické clony, pop filtry a držáky se shockmounty.
Shockmount je způsob uchycení kondenzátorového mikrofonu do držáku. Zabraňuje přenosu nežádoucích vibrací na tělo mikrofonu a do samotného snímače, což vždy negativně ovlivňuje kvalitu záznamu – obzvlášť u snímačů kondenzátorových, které jsou velmi náchylné na rušivé vnější vlivy. Shockmount vibrace eliminuje gumovou sítí vzdáleně připomínající pavoučí síť, proto se mu slangově říká „pavouk“.
Pop filtr potlačuje nechtěné zvukové jevy, jako např. sykavky tak, že vyrovnává náhlé změny tlaku. Tyto poryvy vycházející z vašich úst tato „síťka“ účinně normalizuje a přispívá tím k celkové lepší kvalitě výsledného záznamu.
Akustické clony jsou skvělou volbou zejména v případě, že akustika vaší místnosti trpí na nechtěné odrazy. Když jinými slovy není ideální. A to není prakticky nikdy. Akusticky pohltivý materiál, z nějž je výstelka clony vyrobena, pohltí část zvuku, jenž by jinak putoval po místnosti a odrazy se dostával do mikrofonního snímače opakovaně. Což nechceme. Dejme tomu, že hovoříte do mikrofonu umístěného na stole. Sedíte nad ním, zvuk se odráží od stolu (a od displeje a všech ostatních věcí) zpátky do snímače. Není to dobré. Nevýhodou akustické clony je, že blokuje výhled na monitor. A to v době, kdy mnohým z nás na stole trůní úhlopříčky větší než 30 či 40”, není nic, co by šlo řešit snadno. I když…
Zamyslel bych se nad tím, jak moc vám záleží na kvalitě vašeho podcastu a podle toho udělal nějaké ústupky stran uživatelského komfortu v době nahrávání. Ano, softwarově odstranit různé rušivé prvky lze, můj názor je však takový, že je lepší jejich vzniku předcházet. Takže, co třeba místo velkého monitoru a herní klávesnice používat při nahrávání tablet nebo jinou, menší dotykovou obrazovku? Ostatně, takový iPad je studiový etalon, existuje pro něj bohatá nabídka zvukových aplikací. Kdybych podcasty pravidelně nahrával a neměl už konvertibilní notebook s Windows (ASUS UX371EA-OLED500T, vřele doporučuji), určitě bych o nějakém základním iPadu uvažoval. Posloužit může i smartphone, vždyť existují mikrofony do USB-C, které zároveň podporují Android / iOS.
Microsoft Bluetooth Keyboard a Logitech MX Master 3S
S klávesnicí – a potažmo myší – je potíž. Tlačítka jsou tu více, jindy méně hlučná, můžete zvolit tiché spínače jak na myši, tak na klávesnici, nebo rovnou speciální kancelářské, tiché membránové klávesnice. Nebo myši. Některé mají třeba místo tlačítek jen dotykové plošky (např. některé nové myši Dell a Microsoft Arc). Na tomto místě bych se však těch, kdo jako já bez myši nejsou schopni plnohodnotné práce na PC, zastal. Protože s myší, jejíž tlačítka vám neposkytují zpětnou vazbu, se nepracuje zrovna ideálně. Možná je to jen otázka zvyku. No, nevím…Mohu potvrdit, že např. Logitech hlučnost svých myší u novějších generací podstatně snížil. Primárně používám Logitech MX Master 3S; je skvělá a její tlačítka jsou stejně neslyšná, jako v případě mé cestovní myši Logitech M650 For Business. Diametrálně tišší je u MX Master 3S také rolovací kolečko Magspeed, protože používá zcela jinou (elektromagnetickou) technologii než předchozí modely.
Herní mechanické klávesnice nejsou pro kvalitní zvukové nahrávky zrovna dobří parťáci, ačkoli existují i spínače se sníženou hlučností. Z membránových není nijak zvlášť hlučná třeba Microsoft Bluetooth Keyboard, ale popravdě není ani nijak zvlášť úžasná. Kromě jiného se nevyrábí v české verzi. Osobně jsem ji chtěl jen proto, že mi vyhovuje její rozložení, je na baterii a ne na akumulátor a funguje přes Bluetooth. Nebýt těchto mých požadavků, vybral bych si jinou, s podsvícením se ale nic takto (relativně) kvalitního pro Bluetooth a na AA / AAA baterii nedělá. A když jako já potřebujete mít klávesnici před hudebními klávesami, musí být její hloubka co nejsubtilnější.