Jak chytrý Apple vyhověl i nevyhověl právu na opravu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Jak chytrý Apple vyhověl i nevyhověl právu na opravu

Jak chytrý Apple vyhověl i nevyhověl právu na opravu | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

5. 12. 2021 09:30 18

Seznam kapitol

1. Chytrá horákyně 2. Program, ve kterém nechcete být 3. Slepé střevo svépomocí snadno a rychle 4. iPhone pro drsný chlapy 5. Normální je opravovat

Mistrovství velkých firem je v tom, že neváhají vydat mnoho peněz na to, aby přišly na způsob, jak se legislativní vlk nažere a jejich příjmová koza zůstane celá. A mezi nimi je Apple naprostou legendou.

Reklama

Jsou lidi, kteří Self Service Repair programu tleskají – asi tak, jako kdysi naivně Louis Rossman oceňoval Independent Repair Provider Program. Je to proto, že vidí to pozlátko, to lákání, tu vlídnou tvář společnosti, která se zdánlivě snaží vyhovět legislativě, proti které léta bojovala. Právo na inovace a takové ty kecy – však to znáte. Proč dělat věci, které přežijí roky, když se dají udělat ze skla – a sklo je sklo, však to znáte.

Já z této iniciativy radost nemám, považuji ji jenom za další judistický chvat, kterým si Apple přehodí legislativce přes hlavu. Kdyby opravdu chtěli něco změnit, přišli by s něčím, co opravdu servisovatelné je. 

Stále používám svoje staré notebooky IBM – hlavně proto, že jsou neuvěřitelně snadno opravitelné. Na jejich demontáž potřebujete jen dva křížové šroubováky, menší a větší. Na výměnu hlavní baterie stačí posunout páčku, ale s těmi dvěma šroubováky vyměníte doslova cokoliv. 

Nejméně opravitelnou komponentou – mimo čipů na desce – je chladicí systém, protože větrák je zalisovaný do chladiče – a ten se vyměnit nedá, i když to čínští výrobci komponent na Aliexpressu tvrdí. Originální náhradní díl v podobě chladiče s větrákem se ale dá vyměnit s trochou teplovodivé pasty a těmi dvěma šroubováky – nic víc není třeba. To je na míle daleko od tavení lepidla a oddělování křehkých komponent tou správnou rychlostí a silou: To není věc, kterou zvládnete jenom tak. 

Před lety byl takový podivný trend mezi mládeží, že nosili rozbité iPhony, prostě používali iPhony naprasklé a někdy i roztříštěné. Dokud sklo fyzicky drželo na snímači doteků a ten fungoval, tak je používali. Nechápal jsem proč – a pak mi, v záchvatu jungiánského psychoanalytického náhledu, došlo, že to není telefon, že to je terciální pohlavní znak. Ten, kdo si pořídil iPhone, dával najevo, že peníze neřeší. Ten, kdo ho křachnul, dával najevo, že neřeší ani nějakou ohleduplnost, že rád žije nebezpečně. A to, v barovém prostředí, znamená, že máte větší šanci na náhodný one night stand sex.

Tihle lidé si nikdy svůj iPhone neopraví, pro ně je pavouk na displeji něco jako jizva na obličeji pračlověka – výraz jejich postoje ke světu. Opravovat takové zařízení je přímým protikladem takového postoje, protože to žádá znalosti, pečlivost, trpělivost a grif. Self Service Repair je pro takové lidi jenom prázdným gestem, pustým vyhlášením do prázdnoty, že máte rádi ekologii – asi aby se vám ekoaktivisté nelepili ke dveřím vašich obchodů. Reálný význam to nemá.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama