GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850 — stačí ješte? | Kapitola 13
Seznam kapitol
V prvním díle jsme se podívali na rok starý high-end, který – dle očekávání – prakticky vůbec nezestárnul. Dnes prověříme nižší třídu starších karet GeForce GTS 250 a Radeon HD 4850. Jsou opravdu za zenitem, jak nám tvrdí výrobci? Obě karty jsme vyzkoušeli v šestnácti moderních hrách a přinášíme dobré zprávy pro vaše peněženky.
Ačkoliv jsou obě testované grafické karty nVidia GeForce GTS 250 i ATI Radeon HD 4850 staré dva až tři roky a ve své době s cenou okolo čtyř až pěti tisíc patřily „jen“ do střední třídy, za zenitem svého života ještě nejsou. Pokud je máte v počítači a nepatříte ke skupině hráčů, kteří musejí mít „všechno na max“, dá se s těmito kartami vcelku pohodlně vyžít i v dnešní době. Rozhodně se přitom nemusíte obávat, že budete muset u každé hry automaticky snížit detaily na minimum a ještě vám titul poběží jen na hranici dvaceti snímků za sekundu.
V mnou testovaných rozlišeních 1280 × 1024 a 1680 × 1050 px, které kartám tohoto typu sedí nejvíce, si drtivou většinu novinek zahrajete plynule (tedy minimálně okolo 30-40 fps v průměru) na střední detaily bez vyhlazování hran, kdy vypadá vizuální stránka stále více než obstojně a našly se i hry, které běžely plynule na nejvyšší nastavení. Netestoval jsem přitom jen nenáročné hry vzniklé čistou konverzí z konzolí, ale také náročnější tituly jako ArmA II, Crysis 2 anebo čtvrtý díl Grand Theft Auto.
Dvě generace staré mainstreamové karty tedy ještě nepatří do starého železa. Se sníženými detaily si na obou kartách i dnes zahrajete jakoukoliv novou hru. Neplatí tedy, že je nutné měnit grafickou kartu pokaždé po příchodu novějšího a výkonnějšího modelu.
Poděkování
Za zapůjčení obou grafických karet děkujeme společnosti Alza.cz.