GeForce 8800Ultra - high-end nVidie v testu
Seznam kapitol
Dneska se nebudeme bavit o cenách a rovněž nepřijde na přetřes poměr ceny ku výkonu. Většina z nás si ji nikdy nekoupí, ale co? Vždyť o to u téhle karty ani nejde. Je to jako test Ferrari v motoristickém magazínu, každému chlapovi se rozbuší srdce, ale pak si vzpomene na rodinu a praktické využití a už si maže pro "Koktávku" k místnímu dealerovi Škody. A tak je to i s GeForce 8800Ultra.
Dneska se nebudeme bavit o cenách a ani nepřijde na přetřes poměr cena výkon . Většina z nás si ji nikdy nekoupí ale co? Vždyť o to u téhle karty ani nejde. Je to jako test Ferrari v motoristickém magazínu, každému chlapovi se rozbuší srdce, ale pak si vzpomene na rodinu a praktické využití a už si maže pro "Koktávku" k místnímu dealerovi Škody.
GeForce 8800Ultra je exkluzivní zboží a ani sám výrobce nepočítá s velkými prodeji. Tady jde o něco jiného. Tahle karta je prostě tím nejdražším (a to s přehledem) a nejvýkonnějším, co si lze v dnešní době pořídit do herního počítače a když si celkovou cenu vynásobíme dvěma pro SLI, tak zde máme částku přesahující většinu nových herních sestav prodávaných v našich končinách.
Základ položila samozřejmě GeForce 8800GTX a moc se toho popravdě nezměnilo, protože vše tkví ve zvýšených taktech jádra a pamětí. Jádro tentokráte tiká jen o 35MHz výše, ale paměti se posunuly ze slušných 1800MHz (DDR) na rovných 2160MHz, což se podepsalo na celkové propustnosti, která překročila magickou hranici 100GB/s. Tuto metu zatím překonal pouze Radeon HD2900XT s 512-bitovou sběrnicí.
Základem je jádro G80 na 90nm s podporou DirectX 10, což zahrnuje unifikovanou architekturu a spoustu potenciálu pro budoucí hry jako Crisis a Unreal Tournament 2007. Vše o GeForce 8 jsme popsali již v předešlém článku zde.
Celkově se zdá, že nVidia mohla takt jádra posunout alespoň na 625MHz, protože podle všech ohlasů hranice jádra leží kolem 700MHz podle kvality použitého napájení (tedy zdroje), které by mělo být opravdu kvalitní s výkonem kolem 550-600W.
Radeon X1950XTX | GeForce 8800Ultra | GeForce 8800GTX | Radeon HD2900XT | |
VPU | R580(+) | G80 | G80 | R600 |
Výrobní proces | 90 nm TSMC | 90 nm TSMC | 90 nm TSMC | 80nm HS TSMC |
Počet transistorů | 384 milionů | 681 milionů | 681 milionů | 700 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 384-bit DDR | 384-bit DDR | 512-bit DDR |
Paměť | 512 MB | 768 MB | 768 MB | 512 MB |
Takt čipu | 650 MHz | 612 (1512) MHz | 575 (1350) MHz | 740 MHz |
Takt pamětí | 1000 MHz (2000 DDR) | 1080 MHz(2160 DDR) | 900 MHz(1800 DDR) | 825 MHz(1650 DDR) |
Paměťová propustnost | 64.0 GB/s | 103.7 GB/s | 86.4 GB/s | 105.6 GB/s |
Fill-rate ( pixel ) | 10400 Mpixel/s | 14688 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s |
Fill-rate ( texture ) | 10400 Mtexel/s | 39168 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s |
Vertex Shaderů | 8 | 128* | 128* | 320* |
Pixel Shaderů | 48 | 128* | 128* | 320* |
Geometry Shaderů | - | 128* | 128* | 320* |
Text. filtering units | 16 | 64 | 64 | 16 |
Text. adressing units | 16 | 32 | 32 | 32 |
Texture sampling units | 16 | 64 | 64 | 80 |
Počet ROP 's | 16 | 24 (2*Z) | 24 (2*Z) | 16 (2*Z) |
Vertex Shader verze | 3.0 | 4.0 | 4.0 | 4.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 4.0 | 4.0 | 4.0 |
DirectX | 9.0c | 10 | 10 | 10 |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 8x sparse 8-16x CSAA | 2-4x RGMS 8x sparse 8-16x CSAA | 2-4x RGMS 8x sparse až 16x CFAA až 24x EDAA |
AA speciality | Temporal AA Adaptive AA Centroid Sampling Progr. grid | Transparent AA Coverage Sampled AA | Transparent AA Coverage Sampled AA | Adaptive AA (EATM) Temporal AA |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc komprese High-Quality AF Fetch4 | skalární architektura unifikovaný čip | skalární architektura unifikovaný čip | skalární architektura unifikovaný čip |
* celkový počet unifikovaných procesorů
** pro texture adressing je sdílený primární pixel shader procesor