Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu
i Zdroj: David Bartus, CC0, via Wikimedia Commons
Návody Článek Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu | Kapitola 3

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

10. 8. 2023 19:00 5

Seznam kapitol

1. Úvod do komprese a typy kompresorů 2. Komprimujeme lidský hlas 3. Normalizace a limiter 4. Monitoring hlasitosti 5. Ducking - Ztišení hudby v pozadí 6. Velký slovníček pojmů a závěr

Zvukový kompresor se postará o srovnání hlasitosti tišších pasáží s těmi hlasitějšími, vaše nahrávka bude díky tomu v záplavě ostatních konkurenceschopná. Dodržování náležitých standardů pak zajistí příbuzný efekt, limiter, a řekneme si také, co je to normalizace či ducking, pomocí nějž lze ztišit hudbu, když mluvíte.

Reklama

Normalizace

Normalizaci můžete zkusit aplikovat po kompresi, protože na rozdíl od ní nepoškozuje dynamiku nahrávky. Jde o jednoduchý proces zesílení nebo zeslabení zvukové stopy bez ohledu na to, jestli jsou nějaké pasáže tišší než jiné. Normalizací efektu zvýraznění hlasu v případě, že jsou některé části nahrávky velmi tiché a jiné naopak hlasité, nedosáhnete. Jestliže je však nahrávka relativně vyrovnaná, můžete si s použitím normalizace vystačit a použití kompresoru se úplně vyhnout.

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu
i Zdroj: PCTuning.cz

Před aplikováním efektu základní normalizace nejprve v Audacity vyberte stopu, kterou chcete normalizovat, a v menu se pak proklikejte do Efekty > Volume and Compression > Normalizovat (Effect > Volume and Compression > Normalize). Zde v políčku Normalizovat vrcholový rozkmit na (Normalize peak amplitude to) zadejte limitní hodnotu v dB, na kterou si přejete mít úroveň hlasitosti sníženou či zvýšenou. Po kliknutí na Použít (Apply) se objeví výsledek. I tady pochopitelně platí, že výše hodnoty záleží na konkrétní nahrávce a platformě či médiu, pro níž je určena. Pokud bych chtěl s mou zkušební nahrávkou, kde jsem již použil ekvalizaci a kompresi, dále pracovat za účelem jejího zveřejnění, nastavil bych normalizaci pro začátek na -4 dB. Z obrázku níže je patrné, že špičky již nedosahují tak vysoko; kromě jiného se v takovémto stavu stopa lépe hodí např. k mixování s hudbou.

Použít můžete také funkci, kde se normalizace nastavuje v LUFS. Aktivuje se podobně jako ta předchozí, najdete ji v nabídce Efekty > Volume and Compression > Normalizace hlasitosti (Effect > Volume and Compression > Loudness Normalization), kde do kolonky Normalizovat – Pozorovaná hlasitost (Normalize – Perceived loudness) zadáte požadovanou horní úroveň hlasitosti v LUFS. Při zadání hodnoty -12 LUFS v mém případě výsledek zhruba odpovídal tomu, když jsem zadal -4 dB skrze funkci běžné normalizace. Obojí jsou to hodnoty již víceméně akceptovatelné pro práci s materiálem za účelem jeho zveřejnění.

Nahoře stopa před normalizací, dole po normalizaci. Zelený úsek zobrazuje kus stopy (přehnaně) zkomprimované v minulé kapitole; normalizací se zde podařilo srazit hlasitost na standardnější úroveň.
i Zdroj: PCTuning.cz
Nahoře stopa před normalizací, dole po normalizaci. Zelený úsek zobrazuje kus stopy (přehnaně) zkomprimované v minulé kapitole; normalizací se zde podařilo srazit hlasitost na standardnější úroveň.

Normalizaci můžete zkusit aplikovat ještě před kompresí či ekvalizací, případně v libovolné chvíli mezi tím. Dosáhnete tím odlišných efektů, jež mohou více odpovídat vašim představám. S nastavováním komperese, ekvalizace a normalizace je třeba si opravdu vyhrát, nicméně poté už si většinou stačí jen hodnoty uložit či pamatovat. Pokud pak nahráváte na stejném zařízení a místě stále stejnou osobu, většinou již nutné není s nastaveními dále hýbat.

Limiter

V našem řetězci real-time efektů ovlivňujících zvuk patří limiter až na konec. Zajistí, že se zvuk nedostane přes 0 dB True Peak, ať už budeme s před ním vloženými efekty provádět sebevětší vylomeniny. Bez limiteru by váš zvuk clippoval, byl by neopravitelně poškozený.

Z freeware pluginů mi svým jednoduchým ovládáním a tím, že dělá to, co má, nejvíce seděl plugin LoudMax. Tento freeware limiter patří k vůbec nejlepším ve své kategorii; stahujte z https://loudmax.blogspot.com.

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu
i Zdroj: PCTuning.cz

Ovládání LoudMaxu je opravdu jednoduché. Předně musíme nastavit limitní hodnotu True Peak, což uděláme spodním faderem. Nastavil jsem -0,2 dB, přičemž bezpečné teoretické maximum je -0,1 dB. Podržíte-li při tahání myší za fader shift, bude se pohybovat pomaleji a vy tak nastavíte hodnotu precizněji.

Horní fader nastavuje threshold – a to je všechno. V pozadí ovšem dělá tento plugin mnohem víc. Zahrnuje to funkce jako resumming či gain staging, o jejichž nastavení se díky tomu vůbec nemusíte starat. Posunutím faderu vlevo dochází k redukci gain, podobně jako u kompresoru. Tlačítko Link slouží ke spojení pohybu obou faderů – posunete-li jedním, posune se i druhý. Při aktivní funkci ISP (Inter-Sample Peak Detection) pak LoudMax ovládá špičky přechodů a chrání tak maximální dynamický rozsah a výstup před zkreslením a clippingem. Ke clippingu může totiž bez ošetření ISP dojít i přes to, že jej měřáky na vašem DAC neindikují. ISP se měří v dB TP a dochází k němu proto, že se každý digitální zvuk před tím, než si ho můžeme poslechnout, převádí na analogové signály. Kvalitní vybavení je schopno zprostředkovat tento převod takřka dokonale i v případě, že se signál v nahrávce blíží limitní True Peak hodnotě. Vám se tak nahrávka s True Peak špičkami na -0,1 dB přehraje korektně, bez clippingu a zkreslení, na horší poslechové soustavě, nebo po převodu do ztrátového kompresního formátu (třeba na streamovací platformě), však ke clippingu dojít může. Kolikrát je to důvod, proč zní nějaká nahrávka na některých zařízeních špatně – na vině může být jak nekvalitní DAC daného zařízení, tak nekvalitní mastering nahrávky.

Editujte a nahrávejte zvuk zdarma – Volume doprava aneb použití kompresoru, nejmocnějšího audioefektu
i Zdroj: PCTuning.cz

Ať už tedy horním faderem nastavíte jakoukoliv hodnotu, ke clippingu nedojde, pokud je dolní nastaven na max. -0,1 dB. V rámci dostatečné rezervy headroom bych doporučoval nastavit spíše -0,6 dB a více (resp. méně). U nastavení hodnoty horního faderu záleží na tom, jak máte nastavené efekty, které jsou umístěny před LoudMaxem. Nezbývá než to vyzkoušet a řídit se vlastním sluchem, já zkusmo nastavil -9,5 dB. Detailnější představu získáte, pokud za LoudMax umístíte některý z pluginů pro monitoring hlasitosti.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama