Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010 | Kapitola 6

Z. Obermaier

Z. Obermaier

28. 12. 2009 03:00 33

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Procesory Intel 3. Procesory AMD 4. Procesory VIA a Tegra 2 5. Grafické karty - ATI Radeony 6. Grafické karty - NVIDIA a Intel
7. Základní desky a čipsety Intel 8. Desky a čipsety pro AMD 9. Herní novinky 10. Herní technologie 11. Závěr

Konec roku se blíží a za pár dní na dveře zaklepe kulatý letopočet 2010. Na konci roku se spíše hodí předešlý rok zpětně hodnotit, sečíst úspěchy a neúspěchy. My si ale bilanci roku 2009 necháme na pozdější, tradiční článek. V tom dnešním se podíváme na budoucnost IT technologií a novinky jež náš příští rok s velkou pravděpodobností čekají.

Reklama
Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

Nyní se dostáváme k odstavci, který bude zaručeně nejčtenějším z celého článku a pro mnohé budou také informace nové a překvapivé. Po tisících různých spekulací, výmyslů a hloupostí vám dnes nabídnu skutečný stav věcí s vydáním očekávaných grafik nové generace. Na vydání musí mít zájem každý, už jen z důvodu zlevnění extrémně předražených Radeonů HD 5000. Až bude na trhu konkurence (TSMC konečně bude pořádně makat) klesnou snad ceny Radeonů do doporučených cenových hladin, od kterých se už skoro o 20 procent vychýlily vzhůru. Jak to tedy bude, ukáže následující obrázek.

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejdůležitějším obdobím roku 2010 bude pro společnost NVIDIA výstava CES 2010 v Las Vegas. Ta proběhne druhý lednový týden (7-10.1.2010) a bude na ní učiněno několik významných oznámení. Jako první se dočkají oficiálního uvedení grafické karty architektury Fermi, tedy Tesla C2000 a GeForce 300. Podle všeho by měly být uvedeny dva nejvyšší modely s jedním GPU na PCB. Také dojde ke změně označení karet, už žádné GTX, GTS, GT a podobně. Karty se budou jmenovat jen GeForce 3xx, dle výkonu. O výkonu vám zatím nic neprozradím, i když už mnohé znám. Počkejte si pár týdnů, v průběhu výstavy CES 2010 proběhne veřejné představení technologie a karet. Dnes už je téměř jisté, že karty jsou vyrobeny a i plně funkční. Dokonce existuje ke stažení i řada driverů GeForce 200.xx s jejich plnou podporou.

Kdy GeForce 300 konečně vyjde?

Recenze karet rodiny GeForce 300 se očekávají zhruba v polovině ledna, týden nebo dva po ukončení výstavy CES 2010. To bude představen kompletní výkon obou dvou prvních modelů. S největší pravděpodobností se budou první recenze týkat jen nejvýkonnějšího modelu, slabší GeForce 360 přijde o pár dní/týdnů později. Dostupnost karet si ale netroufám odhadnout, pokud to bude jako s Radeony HD 5000 nemusí z toho mít NVIDIA strach, několik tisíc vyrobených karet týdně se mezi zájemce dostane a dlouhodobá nedostupnost je dnes už tradičním folklórem, jež začala AMD/ATI s prvními 40nm GPU. Jestli budou karty běžně skladem v únoru/březnu je celkem nepodstatné, dříve to ale určitě nebude. Zdali se do té doby zlepší i dostupnost Radeonů HD 5800 uvidíme, oba výrobci na tom budou ale ještě nějaký čas s výtěžností na štíru.

Duální soupeř pro HD 5970?

NVIDIA se dušuje, že návrh duální karty GeForce 395 vzniká souběžně s návrhem běžných modelů s jedním GPU, tudíž vydání duálního modelu nic nebrání. Výrobce má s dvoučipovou kartou na jednom PCB už svou zkušenost, natrénovali to na druhé verzi GeForce GTX 295. Vydání ve stejný den jako GeForce 380 má zřejmě jen jeden problém, nedostatek úspornějších a "lepších" jader, která na kartu musí přijít. I když nám NVIDIA zřejmě tuto kartu na výstavě CES 2010 ukáže, uvedení je naplánováno někdy mezi prvním a druhým čtvrtletím. Zdali bude tato karta potřeba ukáží až výsledky výkonu GeForce 380, já ale tvrdím, že ano (zázraky nečekejme). Nemohu si pomoct ale cítím zde pro mnohé velké zklamání co se týká výkonu.

Střední třída a budget

Jedno je už nyní jisté, všechny karty řady GeForce 300 v roce 2010 budou vyrobeny 40nm technologií. Na úplné špici se usadí nové modely GeForce 395, 380, 360. Ve střední a nižší třídě pak čekejme GeForce 350, 340. Všechny vyjmenované budou zaležené na architektuře Fermi, zbytek portfolia GeForce 330, 320, 310 mají základ v předchozí generaci jader GPU. Kompletní řada grafik by měla být uvedena maximálně kolem prázdnin roku 2010. Architektura Fermi je postavena jako modulární a odvozená jádra pro levnější karty je jednoduché navrhnout a vyrobit, není nutná už žádná další práce vývojářů. Tedy bude uvádění modelů snad celkem rychlé, tedy alespoň to výrobce slibuje.

A co dál?

Vše záleží na situaci na trhu jak se bude vyvíjet. Další generace karet se určitě dočkáme až někdy v roce 2011, to je více než jisté. Fermi 2 bude s velkou pravděpodobností je Fermi s více CUDA procesory na menším výrobním procesu, žádné zásadní změny v současné architektuře bych neočekával. Však uvidíme jak výkonné Fermi 1 bude.

Update 28.12.2009

Vše co jsem napsal výše o termínu uvedení grafik GeForce 300 se před čtrnácti dny, kdy vznikal tento článek, zdálo ještě jako reálné. Také zástupci NVIDIA nám v takovém duchu podávali informace. Bohužel dnes je vše jinak, Editors Day byl zrušen a posunut na březen 2010. Místo něj se na CES 2010 bude konat jen jakési předkolo s několika pozvanými novináři (Deep Dive). Grafické karty GeForce 300 nevyjdou na trh dříve než v březnu příštího roku, a recenze dříve nečekejme. NVIDIA to bude mít hodně těžké, uvede GeForce 300 půl roku po Radeonech HD 5000 a půl roku před Radeony HD 6000.

Intel Larrabee

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jistě víte, Intel chtěl původně příští rok představit veřejnosti prodejní produkt vycházející z projektu Larrabee. To se ovšem nestane, a důvody jsou zřejmé. Dlouhý vývoj, neuspokojivé výsledky a nová architektura grafik NVIDIA Fermi znamenali zastavení přípravy prodejní verze, vývoj ale pokračuje dál. Pokud se ptáte, kdy se tedy karty dočkáme, to dnes nikdo neví ovšem nepředpokládá se dříve než v roce 2014.

Podle všeho, až jednou skutečně Larrabee (2,3,4) vyjde nepůjde také o herní grafickou kartu jak bylo původně v plánu, ale jen o HPC produkt, podobný jako budou HPC produkty na bázi NVIDIA Fermi. HPC je totiž hodně nadějný segment trhu a grafiky se v něm prosazují častěji a do budoucna možná bude patřit svět HPC jen GPU jádrům. Projekty Oak Ridge a Exa-FLOPS Machine jsou jen první z mnoha nadcházejících.

Intel se ale při vývoj mnohé naučil a hodlá architektonické znaky Larrabee zúročit i ve svých integrovaných jádrech a možná časem i výkonnějších diskrétních kartách. Na poli desktopových procesorů vše směřuje k naprosté integraci. Od řadiče pamětí jako součásti CPU, jsme dnes dospěli k procesoru složeného ze severního můstku, grafického jádra a řadiče pamětí (Intel Core i5 600). Příští architektura Sandy Bridge půjde ještě dál a všechny vyjmenované součásti budou jeden kousek křemíku, v případě Ivy Bridge dokonce na 22nm výrobním procesu. Podívejme se na pravděpodobnou vizi ...

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

Dnešní procesory architektury Nehalem (Westmere) na jednom kousku křemíku nesou integrován řadič pamětí a jádra CPU. O čipech s jádrem Clarkdale (Arrandale) nehovoříme schválně, u nich je grafické jádro sice pod jedním pouzdrem CPU, jde o dva oddělené čipy s různými výrobními technologiemi. Dalším krokem v integraci bude až Sandy Bridge, jež bude na jedné křemíkové destičce skrývat GPU jádro, řadič pamětí, severní můstek a jádra CPU. Vše vyrobené jednou 32nm technologií. Čipy architektury Sandy Bridge se v roce překlopí dle scénáře TICK-TOCK do 22nm podoby s názve Ivy Bridge. To bude významný pokrok proti dnešním CPU architektury Nehalem.

Po Ivy Bridge by měla nastoupit zcela nová architektura Haswell, to jest někdy v letech 2012-2013. O této architektuře se neví nic jen to, že je vyvíjena v USA (Oregon) kdežto Core a Sandy Bridge vyvíjela a vyvíjí centrum v Izraeli. Tyto 22nm procesory možná poprvé dostanou do vínku něco z Larrabee, to jest grafické jádro složené z několika samostatných výpočetních jednotek vycházejících právě z Larrabee architektury. Procesory by mohl vypadat například takto:

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

V procesoru by se na jediné křemíkové destičce (die) integroval paměťový řadič se severním můstkem (System), nějaká základní paměť pro grafické jádro (Memory), čtyři (šest, osm, dvanáct) "velká" jádra procesoru (IA Core) a spoustu malých jader kompatibilních s x86-32 (64) instrukcemi. Takový procesor by u běžné aplikace použil "klasická velká" jádra, jak je tomu dnes a u aplikací s možností paralelních výpočtů zapojil i ostatní "malá" jádra z GPU. Systém je to stejný jako například dnes v počítači s procesorem a grafikou v PCIe slotu jež může třeba počítat fyziku nebo převádět video, jen by se vše skrývalo v jednom jediném čipu. Tuhle cestu vývoje naznačil i samotný Intel ve zprávě, že pomocí integrovaných GPU bude v budoucnu možné akcelerovat převod videa. Jak vše ale bude ukáže až čas ..

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama