Bleskovka:Pasivně chlazený Asus Radeon X1300Pro | Kapitola 2
V dnešní bleskovce se podíváme na grafickou kartu Asus Radeon X1300Pro, která je výjimečná svou tzv. "obrácenou" koncepcí chlazení. Asus tuto vymoženost nazval ReverseCool a my si ověříme jak se mu to podařilo. Radeon X1300Pro dnes představuje low-end v nabídce společnosti ATi. Jeho konkurentem v této cenové hladině je již poněkud starší GeForce 6600, kterou seženete rovněž v pasivně chlazených verzích.
Protože jako obvykle chceme vyloučit vliv testovací sestavy na výsledky samotných karet, použili jsme na tyto karty stejnou sestavu jakou používáme na testování high-endových grafických karet. Uživatel jistě tyto karty s podobným hardwarem používat nebude.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 FX-57 (2800MHz, 1024kB L2 cache) |
Paměť | 2x1024MB Corsair DDR400 CL2 (2, 2, 5) T1 |
Základní deska | DFI nf4 SLI-DR Expert (nForce 4 SLI) |
Grafická karta | Asus Radeon X1300Pro |
Ovladače | Catalyst 6. 4 WHQL (Oficiální)ForceWare 8 4.21 WHQL |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
Verze DirectX | Microsoft DX9.0c |
Teoretické testy | 3Dmark 05 |
Herní testy | Call of Duty 2 |
ATi Catalyst 6.
4
: (Radeon X1300Pro):- Catalyst A.I.: Standard
- Mipmap Detail Level: Kvalita
- Vertikální synchronizace: Vypnuto
- Adaptivní antialiasing: Off
- Temporální antialiasing: Off
- Kvalitní AF: Off
NVIDIA ForceWare 8
4.21
(GeForce 6600):- Image Settings: Quality
- Vertikální synchronizace: Off
- Trilineární optimalizace: On
- Anisotropic mip filter optimization: Off
- Anisotropic sample optimization: On
- Gamma correct antialiasing: On
- Transparency antialiasing: Off
V souhrnném grafu vidíme porovnání obou soupeřů. Od Low-endové karty bychom mohli očekávat, že si slušně zahrajeme starší hry v rozlišení 1024x768. U novějších jako je Call of Duty 2 se budeme muset značně uskrovnit a nejnovějších pecek ala Oblivion raději zapomenout, že existují nebo se smířit s absolutním minimem detailů grafiky.
Call of Duty 2 není na vyšší úrovni detailů hratelné ani na jedné z obou testovaných karet a případný majitel bude muset s rozlišením i detaily značně dolů z této nastavené laťky.
Battlefield 2 je hra DirectX a na Radeonu X1300Pro dosahuje velmi dobrých až překvapivých výsledkům díky jádru RV515 a jeho rychlým pixel shaderům.
Splinter Cell: Chaos Theory je opět v režii mladšího Radeonu X1300Pro a jeho jádra RV515. S přivřeným okem si tuto hru zahrajete i v rozlišení 1024x768 a maximální úrovní detailů bez FSAA a HDR.
Quake 4 na Doom 3 engine naopak plně v režii GeForce 6600, kde se projeví výhody architekury 8 pixel shadrů a 8 texturovacích jednotek.
Závěr
Z výsledků jasně vyplývá, že Asus Radeon X1300Pro uhrál v těchto 4 herních testech plichtu. Pokud se ovšem na vše podíváme pragmatičtěji, tak si lehce spočítáme, že na enginu Doomu 3 existuje úplné minimum her, a tak bude lepší dát přednost kartě s lepším výkonem pod DirectX. Nesmíme zde ovšem opomenout možnost přetaktování, která nám obrátí poměr ve prospěch GeForce 6600.
Verdikt je tedy zcela jednoduchý. Pokud přetaktovávat nechcete a poptáváte slušný výkon pod DirectX, je pro vás jasnou volbou Radeon X1300Pro. Pokud se přetaktování nebráníte a rádi hrajete hry pod OpenGL, tak sáhněte po GeForce 6600, která je i dnes zajímavou kartou. Cena testovaného Asus Radeonu X1300Pro Silent se pohybuje kolem 2700 korun s DPH.