Asus ENGTX260 Matrix - král přetaktování | Kapitola 5
Seznam kapitol
Před nějakým časem jsme vám představili v testu grafické karty ze speciální série Matrix. Konkrétně se jednalo o modely HD 4870 a HD 4850 se špičkovými chladiči. Nyní pro vás máme připravenu další lahůdku, kterou není nic jiného než GeForce GTX 260. S lepším chlazením je karta tišší a hlavně jde opravdu snadno a dobře přetaktovat.
Velká většina karet GeForce GTX 200 se dá přetaktovat maximálně kousek nad 700 MHz pro jádro, brzdou bývá vysoká frekvence shaderů. Sám jsem byl tedy zvědav zda se mi podaří dostat shadery alespoň na hodnotu 1600 MHz. Moje očekávání se naplnila a výsledek splnil mé představy, spíše je ještě předčil. Nakonec jsem se spokojil se stoprocentně stabilními takty 794/1628/2500 MHz. Na této frekvenci karta prošla všemi herními testy. Nad 800 MHz se jádru nechtělo, hry zamrzaly a karta tak na vyšších frekvencích nebyla stabilní. Grafickou kartu jsem taktoval v nástroji iTracker.
iTracker toho umí opravdu hodně a většině z Vás bude jistě vyhovovat. Nenabízí sice takové možnosti jako mnou oblíbený a mocný nástroj RivaTuner, ale to se od něho ani nečeká. Navíc je tato utilita doslova nutnost pro grafické akcelerátory ze série Matrix, po jeho nainstalování karty teprve ožívají. Pokud se nechcete pouštět do přetaktování vystačíte si jistě s předdefinovanými profily Power Saving (pro 2D prostředí), Optimized, Gaming.
Po nainstalování tohoto nástroje, uvidíte okno z našich obrázků. Můžete měnit otáčky ventilátorů (včetně profilů), můžete kartu taktovat, ale hlavně měnit napětí GPU. To je v základu na hodnotě 1,162V.
Přetaktování probíhá pomocí táhel, hodnoty poté uložíte pouhým kliknutím.
Profil „Gaming“ uspokojí jistě i náročné hráče.
Při napětí jádra 1,236V prošly veškeré testy v pořádku. Maximální teplota ve Furmark byla 76 stupňů. To považuji za vskutku excelentní výsledek, i přes hlučnější chladič - běžel na fixně nastavených 100 procentních otáčkách. Konečný verdikt tedy zní 794 MHz pro jádro, 1628 MHz pro shadery a 2500 MHz pro paměti. To dělá nárůst taktu jádra o 38 procent, shaderů o 31 procent a paměti o 25 procent. Na tomto nastavení proběhly všechny měření ve hrách, které najdete v grafech. Na závěr si prohlédněte na obrázky s výsledkem v benchmarku 3DMark Vantage před taktováním a po něm. GeForce GTX 260 Matrix zaznamenala nárůst GPU skóre o 33 procent.