ASUS a EVGA GeForce GTX 580 – Výkon v zapojení SLI a Tri-SLI | Kapitola 12
Seznam kapitol
Hned v úvodu týdne se budeme opět věnovat novým GeForce GTX 580. Nejdříve vám ukážeme prodejní verze karet od dvou významných výrobců ASUS a EVGA. Dále si tuto dvojici karet spojíme ve SLI a později i do trojitého SLI. Jistě tušíte, že výkon těchto dvou řešení bude ohromný, stejně jako vysoká spotřeba a cena kombinace karet.
V této kapitole se podíváme na několik věcí a bude možná tou nejzajímavější z celého testu. Jelikož jsme v hlavním testu neměřili výkon s přetaktováním SLI, najdete jej zde. Porovnáme ho s přetaktovaným Radeonem HD 5970, přetaktovaným CrossFire ze dvou Radeonů HD 5870 a s dalšími taktovanými kartami. Dále se podíváme na výsledky Tri-SLI a na závěr také jak škáluje SLI a Tri-SLi konfigurace grafických karet.
Zapojit trojici grafických karet do SLI se může zdát jako hračka, není to ale tak jednoduché. Po instalaci do počítače s 1000W zdrojem jsem totiž neuspěl, po chvilce testování jsem musel svůj stávající zdroj vyměnit za 1200W kousek - systému se nedostávalo energie a vypínal se. Spotřeba v zátěži byla nad 1 KW. Některé hry ještě zdroj utáhl, třeba Metro 2033 nikoliv. S 1200W zdrojem ale už nebyla žádná potíž.
Dvojici grafik GeForce GTX 580 jsem ve SLI ještě také přetaktoval. V taktech jsem byl krapet konzervativní a nastavil jen 850 MHz pro jádro 4500 MHz pro paměti. S takto nastaveným systémem jsem projel v nejnáročnějším nastavení všechny naše testovací hry a testy. Stejně jako se systémem se třemi kartami v Tri-SLI. Na výsledky se podívejme ..
Výkon Tri-SLi a přetaktovaných grafik
V této tabulce nejvyšších nastavení v našich testovacích hrách má hodnotu 100 procent výkon Radeonu HD 5970. Přetaktováním této karty jsme získali 22 procent výkonu navíc, čímž bez potíží překonáme i dvojici Radeonů HD 5870 v CrossFire. Pokud tyto dvě karty přetaktujeme, poskočí jejich výkon 30 procent nad Radeon HD 5970. GeForce GTX 580 na základních taktech v průměru Radeon HD 5970 o pár procent překoná. Pokud kartu přetaktujeme, dostaneme se i na úroveň přetaktovaného Radeonu HD 5970, rozdíl je necelé 2 procenta. Dvě GeForce GTX 580 ve SLI překonají Radeon HD 5970 o 76 procent a vůči CrossFire ze dvou Radeonů HD 5870 mají náskok 53 procent. Přetaktováním dvojice karet ve SLI získáme dalších necelých 10 procent výkonu navíc. Doslova vše ale rozmetá trojice grafik v Tri-SLI. I když mne téměř všude limitoval "slabý" výkon procesoru, nárůsty výkonu jsou slušné. Tři GeForce GTX 580 jsou o 120 procent výkonnější než Radeon HD 5970 ...
Škálování SLI
Tam kde SLI dobře škáluje kolem 70 procent a výš, jsem označil výsledek modrou barvou. Kde je naopak výkon limitován CPU a druhá karta škáluje pod 40 procent jsem označil červeně. Někde se zkrátka SLI daří a někde nikoliv. Pokud sečteme škálování ze všech rozlišení, získáme číslo 53 procent. Tento výsledek je ale zavádějící, podívejme se na jednotlivá rozlišení.
V rozlišení 1680x1050 je škálování výkonu s druhou kartou silně limitované CPU a je nízkých 40 procent. V menší míře je ten stejný problém znát u rozlišení 1920x1200 s nárůstem výkonu 51 procent. U rozlišení 2560x1600 (měřeno 0xAA, 4xAA, 8xAA) je pak škálování s druhou kartou 70 procent. Některé hry zkrátka SLI stále neumí využít (Just Cause 2, GTA IV, Arma 2) nebo je omezuje CPU v každém rozlišení a na celkovém hodnocení je to znát. U Multi-GPU z velmi výkonných grafik je vždy limitem CPU, ať jde o řešení AMD nebo Nvidia. U slabších karet se tak neprojeví.
Ani Core i7-980X na frekvenci 4,4 GHz nedokáže vyždímat z třetí grafické karty její plnohodnotný výkon. Škálování druhé karty ve SLI je 70 procent, další nárůst výkonu s třetí kartou je jen 24 procent. Aby bylo možné dostat ještě vyšší výkon bylo by nutné přetaktovat CPU alespoň na 5 GHz a výše.