Antialiasing - vyhlazování teoreticky i prakticky | Kapitola 18
Seznam kapitol
Zapnutí antialiasingu neboli česky vyhlazování hran je jeden z nejčastějších a nejjednodušších způsobů, jak razantně zvýšit (nejen) u 3D počítačových her kvalitu obrazu. Ale antialiasing, to nejsou jen zubaté hrany, ale i mnoho dalšího. A právě o tom a o dopadech AA na výkon u dnešních grafických karet bude tento článek.
Alternativní pohled
Naměřené výsledky lze brát několika způsoby. V minulé kapitole jsem udělal ten tradiční, teď se pokusím na výsledky podívat trochu jinak. Testoval jsem totiž s procesorem Core 2 Duo E8500 na frekvenci 3,2 GHz, který dnes nepatří k úplné špičce. A jak známo, tak zejména dvoučipové karty jako je Radeon HD 4870 X2 či GeForce GTX 295 potřebují v nižších nastaveních opravdu silné procesory. Je proto dost dobře možné, že při použití například přetaktovaného Core i7 by tyto karty (a i další jako je GTX 280 či Radeon HD 4870) měly o něco vyšší framerate bez/s nízkým nastavením AA, protože by je nebrzdil procesor, takže by byly propady těchto karet o něco nižší.
Na druhou stranu je dnes taková GTX 280 ve výprodejích k sehnání okolo pěti tisíc, HD 4870 za lehce přes čtyři tisíce, zatímco upgrade na Core i7 vás vyjde nejméně na 15 000 včetně daně. I tak je myslím z testů dobře jasné, že dnes prodávané highendové karty jsou opět o kousek méně ztrátové i při použití kdysi tak extrémního osminásobného multisamplingu a se ztrátou 30 % fps se dá v mnoha hrách snadno vyrovnat.
Závěr a polemika o 8× AA
Antialiasing je společně a anizotropním filtrováním jedna z funkcí, kterou pravidelně zapínám v každé počítačové hře, i kdybych musel kvůli plynulosti snížit detaily. V dnešní době jsou však poklesy velmi malé a čtyřnásobný antialiasing si můžete dovolit zapnout na téměř každé kartě. Naopak zuby na každém rohu jsou otřesné a jsem velmi rád, že tato doba je už pryč.
Samostatnou kapitolou je v poslední době tolik diskutovaný 8× MSAA. Rozdíly mezi ním a 4× MSAA totiž nepoznáte za každé situace a hodně záleží na tom, zda vám vadí i nejmenší zoubky jezdící po hraně či nikoliv. Také ze screenshotů není poznat vše, proto je berte spíše jako orientační. Hodně totiž záleží i na vlastních prioritách, protože někdo rozdíly v praxi pozná a někdo výhody 8× MSAA vidí málokdy.
O ledasčem svědčí toto vlákno na našem diskusním fóru. A budu osobně velmi rád, pokud se i vy zapojíte do diskuse, zda rozdíl mezi 4 a 8× MSAA poznáte či nikoliv. Nejlépe to poznáte jen tak, že to sami zkusíte na svém počítači a posoudíte, zdali vám nárůst kvality přijde odpovídající výkonnostní ztrátě. Pamatujte přitom, že každá hra má po zapnutí AA jiné výkonnostní ztráty, což je koneckonců patrné i z dnešních grafů.
Poděkování
Za zapůjčení hardwaru k testování děkujeme společnostem Alza.cz, Asus, Gigabyte, Dell, Intel a MSI.