AMD Spider - nové karty v pokerovém souboji | Kapitola 4
Seznam kapitol
V minulém týdnu proběhlo ve Varšavě představení nové platformy AMD Spider. V průběhu tří dnů (14. - 16.) zde experti AMD (a pochopitelně i ATi) prezentovali svou vizi týkající se současného i příštího vývoje procesorů, grafických karet a čipových sad firmy AMD. Zatímco prezentované materiály hýřily optimismem, velká část novinářů už tak optimistická nebyla. Firma AMD je totiž letos nucena bojovat proti silným konkurentům, kterým se letos mimořádně daří. Zajímá Vás jaké zbraně hodlají použít?
Na Varšavském setkání s novináři se poměrně hodně (zejména v zákulisí, kdy padaly nepříjemné otázky na způsoby jak může AMD "dohonit a předhonit" svého největšího konkurenta, nVidii) mluvilo o technologii CrossFire a nastupujícím CrossFireX (PCIe 2.0 a až quad-GPU konfigurace).
Multi-GPU opět na scéně
Poznámka: tímto vývoj grafických karet opsal zase nový kruh. Je to totiž už počtvrté, co na scénu přicházejí "víceprocesorová" grafická řešení. První byla firma 3dfx - její grafické karty Voodoo 5 model 5500 nesly dva čipy VSA-100, v malém měřítku uvedený model 6000 využíval dokonce čtyři grafické procesory (čímž se v té době 3dfx stala terčem mnoha posměšků - neboť potřebovala... světe div se, externí napájení). Čipy VSA se u tohoto řešení střídaly při vykreslování lichých a sudých řádků (tímto zapojením se zvyšoval tehdy nedostatečný tzv. "fill-rate").
Zanedlouho ji následovala ji (světe div se!) právě firma ATi s modelem Rage Fury MAXX, aby v zápětí tuto poměrně zajímavou kartu "zabil" Microsoft rozhraním DirectX 7 a novým "driver modelem" v operačním systému Windows 2000. Hlavním pracovním režimem Fury MAXX byl AFR (Alternate Frame Rendering), kdy se karty ve vykreslování snímků střídají.
Po dlouhé odmlce, kdy se řešení s více grafickými procesory používalo jen v profesionální oblasti (np. u leteckých simulátorů), se v roce 2004 objevila možnost spřáhnout dvě karty GeForce řady 6xxx v tzv. SLI režimu (SLI v terminologii nVidie značí "Scalable Link Interface").
P.S. Možnost zapojení do SLI se objevila "jako náhodou" zrovna v období, kdy nVidia potřebovala nasbírat výkonové bodíky pro souboj s firmou ATI.
SLI od firmy nVidia už přineslo volbu několika metod, jak karty na tvorbě obrazu spolupracují (rozdělení obrazu na dvě části SFR - Split Frame Rendering a již dříve známý AFR). Od doby uvedení SLI je multi-GPU v oblasti herních 3D akcelerátorů definitivně zpět a zůstává tam dodnes - ani AMD, ani nVidia si nedovolí uvést grafické karty, které nedovolují škalování výkonu paralelním zapojením.
CrossFire
CrossFire bylo přímou odpovědí firmy ATI (nyní AMD) na konkurenční SLI nVidie. Po nepříliš povedených implementacích na bázi rodin grafických karet X800 a X1800, které se spoléhaly na systém externích propojek (případně na SW propojení), se s kartami Radeon X1650 a X1950 objevila možnost propojit obě karty "nativně" - interní flexibilní propojkou podobnou řešení SLi.
S příchodem nových akcelerátorů Radeon HD 3800 se na CrossFire nezapomnělo - ba naopak, firma AMD našla cesty, jak komunikaci karet na nové platformě ještě víc zefektivnit (rychlost komunikace grafických karet je pro multi-GPU řešení zcela zásadní záležitostí).
Zatímco na přednáškách se mluvilo především o novém CrossFireX na bázi PCIe 2.0 s možnosti zapojení až čtyř grafických karet "do tandemu" ...
V zákulisí se spekulovalo o dosud přísně střeženém tajemství AMD (nakonec představitele AMD její existenci sami v rozhovoru potvrdili) - o grafické kartě, která ponese "dvoučipové CrossFire" na jediném plošném spoji (PCB), kartu, která vzdáleně koncepcí připomíná Rage Fury MAXX. Má se zato, že nová karta se bude jmenovat Radeon HD 3870 X2.
Prototyp Radeonu HD 3870 X2 (zdroj: Fudzilla.com)
CrossFireX - lepší škálování?
Zatímco dřívější "škalování výkonu" u Crossfire (tj. poměr, o který se zvedne výkon po zapojení druhé karty) nebylo, zejména ve Windows Vista, nijak slavné, AMD se snaží tento koeficient každým vydáním ovladačů zvednout - dnes u dual-GPU můžete v průměru očekávat 140% výkonu jediné karty (zbytek výkonu připadá na režii).
Poznámka: zatímco dřívější systémy CrossFire byly spíše marketingem - kvůli vysoké ceně grafických karet a vysoké výsledné spotřebě - jsou dnešní systémy založené na dvou, relativně levných kartách, Radeon HD 3850 mnohem reálnější herní alternativou.
Poznámka: náš testovací systém byl osazen nejlevnějšími Radeony HD 3850 s 256MB (!) paměti GDDR3 v zapojenými právě v CrossFire. Měli jsme omezené možnosti testování - v 3D Marku 06 jsem však dosáhli skóre 13 207bodů (a s jednou grafickou kartou pak: 9570 bodů). Koeficient škalování v tomto případě činil necelých 140%.