Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...
autor: Kwolek Jirka , publikováno 27.8.2005
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Možná jste podobnou situaci už zažili: zapnete počítač ale celý proces se už od začátku vyvíjí špatným směrem: místo hladkého nabíhání operačního systému v rytmu vlajícího loga Windows jsme přivítání ledovou sprchou v podobě hlášení o chybějícím disku. Jindy se zase stane, že omylem sami smažete obsah disku nebo ho dokonce zformátujete. Pokud je disk funkční, ještě není nic ztraceno - můžete použít některou utilitu pro záchranu dat.


Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Může být spuštěno z bootovací diskety
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Podporuje IDE / ATA / SCSI jednotky
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Podporuje NTFS/NTFS5 systémy (čtení)
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Podporuje FAT12, FAT16, FAT32 (zápis)
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Komprimované/fragmentované  NTFS
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...MS-DOS/XP/2000/NT/ME/98/95 partitions
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Zobrazuje neanglické a dlouhé názvy
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Hledání souborů podle masky
Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...Zobrazení obsahu souboru v Hex/Text módu

Prográmek PC Inspector File Recovery (6.2MB) je ke stažení zde (stránky výrobce) nebo tady.

Poznámka: I zde platí zásada, že tento program musíte instalovat na jiný disk než ten, který hodláte zachraňovat. Tato zásada platí i tehdy, jedná-li se o "pouhé" obnovení souborů které byly vysypané z koše.

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...I když bohatstvím funkcí na R-Studio Data recovery nemá, umí toho PC Inspector možná více než McAfee Easy Recovery:

  • Podporuje oddíly typu FAT 12/16/32 (Windows 98, XP) i NTFS (Windows NT, 2000, XP i 2003).
  • Vyhledává diskové oddíly automaticky, a to i tehdy když je poškozen boot sektor nebo tabulky FAT.
  • Soubory obnovuje s originálním datem a časem časem.
  • Podporuje ukládání zachráněných dat po sítí.
  • Je schopen zachránit soubory i tehdy, není-li k dispozici jejich hlavička. Provádí totiž analýzu dat a rozezná hlavičky těchto specifických souborů: ARJ AVI BMP CDR DOC DXF DBF XLS EXE GIF HLP HTML HTM JPG LZH MID MOV MP3 PDF PNG RTF TAR TIF WAV ZIP.

 

Instalace

Instalační program komunikuje německy nebo anglicky. Instalace však nemá žádné záludností (nepočítáme-li klikání na tlačítko Next a zadaní jména a firmy) a dokonce nevyžaduje ani restart.

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...
Tak tento "PC Inspektor" mi ve finále vytrhl trn z paty...

Spuštění programu

Nejdříve musíte zvolit jazyk - čeština však chybí. Pro mě je nejpřijatelnější Shakespearův jazyk. Pokud neovládáte žádný z vyjmenovaných jazyku, zvolte taky angličtinu - obnovení dat nejspíše zvládnete i podle komentovaných obrázků.

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...
volba se potvrzuje poněkud netypicky kliknutím na obrázek "fajfky"

Další obrázek popisuje tři metody postupu. Dovolil jsem je přeložit do češtiny:

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Stisknutím jednoho ze tří tlačítek zvolíte požadovaný postup.

Tip: Zkuste nejdříve první metodu, Obnova smazaných souborů, druhá metoda metoda "Find lost data" je totiž poměrně časově náročná - prochází disk po sektorech a najde obrovské množství souborů. Většina z nich jsou ale fragmenty dávno smazaných a přepsaných dat - budete se divit, co ještě na vašem disku pobývá...

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...
Metoda Find lost data zkoumá zadanou oblast disku - trvá to dlouho ale někdy nezbývá, než ji použít...

Fyzický disk vs logická jednotka

Ještě bych rád vysvětlil rozdíl mezi fyzickým diskem a logickou jednotkou. Pro potřeby tohoto článku musíte vědět, že každý disk (tedy fyzický disk, například 60GB Seagate Momentus je možné rozdělit na menší oddíly - ty se pak tváří jako samostatné disky které se skrývají pod písmeny C:, D:, E:... - těmto menším oddílům pak říkáme logické jednotky).

Tak například vypadá menu, ve kterém jsem se ocitl při záchraně mých dat. 114GB disk a logické jednotky C: až F: patří našemu redakčnímu stroji, ke kterému sem zachraňovaný disk připojil.

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Pokud se logická jednotka jeví jako "ztracená", můžete kliknout na zachraňovaný disk (zde: fixed disk #2) a použit funkci Find logical drives (najdi logické jednotky). Po zvýraznění logické jednotky můžete přejít na běžné funkce programu (kliknutím na zelenou "fajfku").

Vlastní rozhraní programu vypadá takto:

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Rozhodující jsou adresáře: Root (původní, současná struktura disku), Deleted (zde se nacházejí nalezené smazané soubory), Lost (ztracené soubory, fragmenty souborů) a Searched (pokud použijete funkci vyhledávaní, soubory se uloží právě tam).

Pokud použijete funkci "najít" (Find) ušetříte si spoustu času (zejména hledáte-li konkrétní soubor):

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Doporučuji zkusit nejprve obnovu smazaných souborů, pořádně také prozkoumejte adresář Root.

Poslední záchrana je "Find lost data" - analyzuje diskový cluster za clusterem a snaží se vyhledat hlavičky typické pro některé soubory. Něktéré tyto soubory je možné zachránit, jiné nikoliv (zkusil jsem obnovit spoustu často velmi starých souborů - úspěšnost byla asi 50%).

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Pozor! Vedlejším produktem tohoto průzkumu je, že zároveň získáte spoustu "špionážních dat". Proces Find lost data totiž často najde i to, co jste možná považovali za definitivně smazané. Pokud smazaná data nebyly přepsané novějšími soubory, stále se na disku nacházejí!

Uložení souborů

Pokud si nějaké soubory nebo adresáře vyberete, můžete je uložit (Save to...).

Jak na to: ztratila se mi data (záchrana dat)...

Závěr

Žádnou utilitou se mi nepodařilo disk vrátit do té podoby, aby nabíhal jako dříve. To však nebylo mým cílem - potřeboval jsem maily (soubor Outlook.pst), pracovní adresáře s tabulkami Excelu a dokumenty Wordu, adresáře s rozepsanými články a fotografie z poslední dovolené (jediné na co jsem zapomněl byla historie komunikace programu ICQ). Systém na notebooku jsem pak přeinstaloval z originálek - teď mám navíc jistotu, že mi na disku neleží zbytečné smetí, které se ve Windows objeví vždy po delší době používání.

Tip: pokud nevíte co z disku zálohovat, a kde jsou odpovídající soubory, zálohujte vždy celý "svůj" adresář který se nachází v části "Documents and Settings" - tím si zálohujete spoustu souborů (také již zmíněný soubor Outlook.pst - pozor, na disku může být několik souborů .pst, přičemž aktuální je ten poslední a zároveň největší). Dále byste měli zálohovat některé adresáře v Program Files (odpovídají nainstalovaným programům) a pokud máte hodně místa také adresář Windows (většinou to není nutné). Pokud máte na disku pracovní adresáře, zálohujte je pochopitelně také.

Obnovit jednotlivé soubory a nastavení Vám pomůže někdo zkušený, po obnově dat (kdy jste si jisti, že je vše jak má být) zálohované adresáře smažte - obnovit systém přesně tak jak byl se Vám stejně nepodaří. V tomto okamžiku je čas na kompletní zálohu dat nebo disku... ale o tom si povíme v dalším díle.

Prevence

Možná se Vám zdá, že pro prevenci ztráty dat nemůžete mnoho udělat. Není to však pravda - mimo dobře chlazeného disku, vyhýbání se pádům a vibracím můžete ovlivnit souborový systém Vašeho disku. V dnešní době, pokud můžete, disky a diskové oddíly (logické jednotky) formátujete systémem NTFS a vyhýbejte se systémům FAT 12/16/32. Disky formátované jako NTFS mají více mechanizmů, které brání ztrátě dat - pravděpodobnost, že se znenadání disk "ztratí" je u tohoto systému mnohonásobně nižší...

P.S. Přeji Vám, aby Vám tento návod ušetřil spoustu starostí, peněz a námahy. Držte se!



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
27.8.2005 12:52:18   193.201.110.xxx 7473
Hehe jsem prvni ))
27.8.2005 13:02:39   212.158.146.xxx 7168
(o: Zajímavý článek. Mě se moc osvědčil EasyRecovery™ Professional http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/
27.8.2005 13:19:16   62.168.45.xxx 7066
Tak cena tohoto programu se pohybuje od 90 do 1500USD. Jiank věřím, že taky toho umí hodně...
27.8.2005 13:36:12   194.149.102.xxx 7373
Smazáno
30.8.2005 16:58:34   213.210.175.xxx 6978
Zase verejna propagace warezu Nechapu, jak muze redakce tak kvalitniho serveru toto tolerovat.
27.8.2005 16:27:17   194.108.48.xxx 7265
Velmi dobry clanek,srozumitelny i pro zacatecnika.
9.5.2006 22:34:18   83.240.16.xxx 3229
"Odešel" mi harddisk (ATA) v notebooku, chci z něj zachránit nějaká data (ale nestojí mi za tolik abych platil 8 či více tisíc za záchranu u nějaké firmy). Na disku jsou Windows 2000 a souborový systém NTFS (několik oddílů). Harddisk není zcela mrtvý, bootuje do Windows ale těsně před koncem bootování se bootování ukončí a je slyšet jak jen harddisk hledá nějaký sektor, harddisk má zřejmě na nějakých místech poškozený povrch.
Zkoušel jsem na disk přistupovat z DOSu - nabootovaní z diskety a pomocí NTFSDOS a NTFS4DOS přečíst a zkopírovat (na disketu) nějaká data - něco se podařilo, ale u větších souborů zkopírování nešlo - při čtení souboru na disku se čtení "zakouslo" a dál nepokračovalo. Doufal jsem že řešením bude nějaký software s kterým data přečtu (byť v nich něco bude chybět) s tím že tento harddisk přes redukci připojím do stolního počítače jako druhý harddisk a pak ty data z Windows 2000 stolního počítače přečtu.
Připojil jsem tedy notebookový harddisk přes redukci do počítače (redukci do druhého slotu IDE, harddisk tedy jako SECONDARY MASTER jelikož redukce je ve formě IDE kabelu bez možnosti připojení druhého disku, tak nemůže být zapojen jako SLAVE), v BIOSU jsem nastavil AUTOdetekci hardisku (zkusil jsem pak i jiná nastavení). Pak jsem zapnul počítač - BIOS detekoval notebookový harddisk a pak se spustilo bootování Windows - bez problému až do konečné grafické obrazovky bootování (ve které se posouvá modrý ukazatel stavu bootování) kdy se bootování zastaví (ukazatel zhruba ve stavu 80%) a je slyšet jak se notebookový harddisk snaží něco přečíst (proč?) a nedaří se mu to, ale asi po 5 minutách se to zase rozběhne, obrazovka s modrým ukazatelem zmizí a objeví se zase na pár minut jen modrá obrazovka, Windows zase na něco čeká (při bootování bez zapojeného ntb disku se všechna tato zdržení neobjevují) ale pak už se bootování Windows dokončí, těsně po dokončení bootování se ale objeví známé okno "Odpojili nebo vysunuli jste zařízení bez ukončení jeho činnosti" v tomto okně je uveden notebookový harddisk, i když to potvrdím tak se toto okno ještě několikrát samo objeví (aniž bych s ntb diskem něco fyzicky dělal). Po nabootování jsou však Windows úplně tuhé (přestože vytížení CPU je kolem 0% a RAM kolem 20%) - nejde skoro nic spustit, nejde otevřít menu START, po kliknutí na ikonu programu se nic neděje a program se spustí třeba až za minutu, nevím jestli to způsobuje notebookový harddisk, který jakoby pořád něco neúspěšně četl. Podařilo se mi spustit dříve nainstalovaný program PC Inspector File Recovery, ale ten to skenování disků v okně Physical Drive zobrazi správně disk C: (počítačový harddisk, ze kterého se bootovalo) a pak taky vypíše "fixed disk #2 (18,63GB)" - což je ten notebookový disk ale zobrazí se taky "Windows drive D: (0,00 MB)" - což je taky notebookový disk ale zjevně se špatně detekovaly logické disky (oddíly), když dám "Find logical drives" tak se objeví chybová hláška "error no. 55 drv: 129, LBA: 0, blocks: 4096" (když změním v nastavení začátku a konce skenování sektorů tak je pak jen jiné zobrazení hodnot LBA a blocks) a logické disky se nedetekují a tím všechny mé pokusy s tímto programem končí... V samotných Windows se sice zobrazuje (notebookový) disk D: ale nejde z něj číst. Zkoušel jsem i program GetDataBack - ale se stejným výsledkem (taky se zobrazovala hláška "error no. 55 drv: 129...")

Poradí někdo zkušený jak postupovat?

27.8.2005 13:18:19   85.160.21.xxx 7765
Ještě větší zábava to je, pokud má člověk CELÝ disk šifrovaný (Whole Disk Encryption), u notebooku docela běžná věc, osobně používám PGP Desktop PRO 9.02, a ten šifruje i komplet celý bootovací disk, nicméně, pokud zde nastane problém, je to celé v p**eli.

Jinak pro SMART hodnoty je dobrý i "obyčejný" SpeedFan a HDD Health, obé zadarmo:

http://www.panterasoft.com/
http://www.almico.com/speedfan.php
27.8.2005 13:47:48   194.149.102.xxx 7166
pak je taky potřeba zálohovat, a myslim že zrovna vy máte dost prostředků na minimálně nějakou jednoduchou zálohovací mechaniku DVD?RW a pokud vám odejde disk tak pro vás asi není problém pořídit nový...

pokud však někdo nemá vypalovačku, a má jen jeden disk, pak už je to se zálohováním o hodně těžší...
27.8.2005 14:01:59   85.160.21.xxx 6867
Zálohovat 80GB HDD notebooku na vestavěnou DVD-DL (8.5GB) vypalovačku není sice ideální, ale lze to. Problém je jinde - ta data poté nejsou šifrované.

Řeším to externím USB 2.0 hard-diskem (opět šifrovaný) :-)

Na desktopu je to jednodušší, zde mám 3 disky, jeden šifrovaný hlavní, jeden nešifrovaný pro hry a podobný materiál, a jeden šifrovaný pro zálohy :-)
29.8.2005 08:30:40   195.178.89.xxx 7167
;-)
sifrivany, sifrovany, sifrovany ...
hmmm asi spravny paranoik ;-)
ten clovek opravdu tvori hodnoty, ktere pak nesmi nikdo videt ;-)
27.8.2005 14:07:45   85.160.21.xxx 6867
Jinak PGP silně doporučuji, bezpečnost není jen ve ztrátě dat, ale i v nemožnosti jejich odcizení ;-)

http://www.pgp.com/
27.8.2005 15:17:25   194.149.102.xxx 6969
v prvé řadě nemusíte zálohovat disk úplně celý - stačí jen důležitá data (instalované programy které máte na CD je blbost zálohovat) no a pokud si ty vypálený DVD dobře schováte myslim že je úplně jedno že nejsou zašifrovaný...
jinak tím kradením máte na mysli asi spíše útoky z internetu, to je pak sice možná lepší ale když se vám nějakej červ nebo hacker nabourá do šifrovacího programu kde zjistí kód, pak může krást úplně normálně... nebo se pletu?
28.8.2005 10:15:50   85.160.29.xxx 7068
Nejedná se přece o "ukradení červem". ČLověk který vlastní notebook (což ty zjevně ne) chápe, jak snadno je notebook odcizitelný a zneužitelný.

A cena dat není jen při jejich ztrátě, ale i při jejich odcizení. Pro řadu lidí je toto ještě větší nebezpečí.

Mám na notebooku třeba privátní PGP klíč, a taky aplikaci pro obchodování s akciemi v USA, a celou strukturu portfolia.

Toto je prostě nezbytné šifrovat, možnost, že mi někdo během deseti minut vytáhne disk a zkopíruje jej na svůj notebook existuje a dá se jednoduše realizovat, rovněž tak, že mi notebook zmizí z rozmáceného okénka auta.. Prostě šifrování disku je naprostý základ.

Osobně šifrují i stolní PC, mám v něm 3 disky, první (bootovací a s dokumenty) je šifrovaný, druhý je nešifrovaný (hry a tak), a třetí je šifrovaná záloha.
29.8.2005 11:37:43   84.42.157.xxx 7269
No, nechávat notebook v autě je tedy pěkná pitomost... sorry... Já v autě nenechávam radši nic cenného, a to nikdy, ikdybych měl odběhnout jen ke stánku s novinama na pár minut...
1.9.2005 16:40:05   193.165.254.xxx 6767
.. a co treba situace:
Zastavis na krizovatce, cervena, notebook s papiry polozenej na zadnim sedadle, a najednou manik, klap, otevre dvere, corne notas a uz s nim padi pryc .. nechas nastartovany auto na krizovatce, otevreny a prazdny a pobezis za manikem? Nebo po nem budes strilet, a rovnou si koledujes minimalne o obecne ohrozeni? A nebo s pevnou virou zavolas policajty a oni ti vrati neposkozeny/neokopirovany notebook ?

No fuc... way dude! To ze nejsi paranoidni (nesifrujes) jeste neznamena ze po tobe nejdou ;-)
27.8.2005 20:31:18   81.27.196.xxx 6969
hdd health neni zadarmo ... nohuzel, serial nebo crack jsem nenasel, ale po myslim 21 dnech sxe uberou nejaky fce a zacne davat o sobe vedet
28.8.2005 10:17:25   85.160.29.xxx 7069
HDD Health je FREEWARE!
27.8.2005 13:58:57   213.29.52.xxx 6668
uprimne doporucuju (ikdyz placene; v dnesni dobe astalavist to ale prekazka neni) zminovane R-Studio. Nekolikrat jsem se setkal (nejen u sebe) s nahlym zmizenim oddilu (napr. kvuli viru, ale taky kvuli experimentum se zrcadlenim oddilu), Windows ho chtely hned formatovat... stacilo mi najit prvni sektor spatneho oddilu (byl prepsan nulami nebo "zavorkou" ) - o nekolik sektoru dal byla jeho zaloha, tak stacilo 2x Enable Write a zkopirovat spravny sektor na misto, kde ma byt. Ale souhlas, ze zapis jedine tehdy, kdyz si jste jisti tim, co delate!
27.8.2005 15:07:49   84.42.226.xxx 6871
Stalo se mi ze jsem chtěl sloucit disk do jednoho celku a a při dokonceni procesu v Pertition Magicu to hodilo chybu. Primarní partition byla OK, ale Logická prostě zmizela. Data jsem sice dostal zpět, ale pak jsem zjistil ze buď nejsou čitelné nebo jsou požkozené. Co v takovem připdě. Obnova partišny v Partition Magicu nešla.
28.8.2005 13:58:02   85.160.150.xxx 6970
Přesně to se mě v r. 2003 stalo, nechal jsem přesouvat a měnit velikosti log. disků v PQ Magicu a při přesunu 100 GB oddílu se to kouslo. Nechal jsem to jet ještě asi 5 hodin, ale vůbec nic se nedělo, tak jsem musel resetovat. Těch 100 GB pak zmizelo. PQ Magic nenabízel žádnou možnost akce. Ale geniální program R-Studio 2 mě našel obsah toho disku, vidět bylo skoro všechno, zachránit šlo asi 60 %. A něco z toho po obnovení bylo poškozený, hlavně AVI klipy. Ale 100 % mých důležitých dat jsem zachránil, to byla tenkrát euforie!
27.8.2005 15:34:21   85.135.137.xxx 6766
Vsetkym odporucam File Scavenger. Funkcnost 100percent, nikdy nesklamal a vykonal aj to kde ine programy zlyhali. Pri niektorych sa mi totiz stalo ze nedokazali poriadne obnovit napr: obnovili mp3 subor, ktory bol ale poskladany s mnohych mp3 suborov, takze chvilku hralo to, potom zas ono, nenasli pst subor (1,6GB). Kdezto FileScavenger bez problemov...
27.8.2005 15:41:46   80.188.68.xxx 7267
Nemělo by být "Ztratila se mi data"?
27.8.2005 16:57:31   194.149.102.xxx 6769
třeba je to v ostravštině takhle správně (no offense :-) )
27.8.2005 17:03:49   84.64.32.xxx 7069
Chtěl bych autorovi vyjádřit díky za to, jak kvalitní dílo to spáchal Sám v témhle oblasti moc zkušeností nemám, ale když mi odešel disk Maxtor (už nikdy), tak sem použil DOS utilitku HDD Regenerator (hodil sem to na disketu) a nektere chybne sektory opravil a disk zase jel (vcetne tech prvnich zasadnich). Po zaloze vsak zase odesel, ani HDD Regenerator si s tim uz neopravil (co na ten program rikate?), ale to uz nevadilo, zaloha byla hotova (+ reklamace uznana, nechce ho nekdo?)
27.8.2005 19:18:31   62.168.112.xxx 6966
mailto:michal.berka@volny.cz
27.8.2005 21:04:48   213.81.131.xxx 7069
poradte nejaky program, ktory dokaze vyhladat a oznacit bad sektory. diky
28.8.2005 08:55:48   194.149.102.xxx 7264
scandisk?
27.8.2005 22:07:41   85.70.247.xxx 6967
Před více než rokem se mi chybou nastavení BIOSu smazalo 20GB pro mě velmi důležitých dat (místo disku C mi to zformátovalo disk E), chybu nebudu dále rozvádět ....... pomocí PC Inspector file recovery se mi podařilo obnovit data s 95% úspěšností ...... velmi doporučuji!
27.8.2005 22:14:03   80.188.197.xxx 7269
Je tady rozebrana spousta programku a utilitek, ale nikde neni zmineno zadne bootovaci CD. To je jedna z prvnich veci, ke kterym saham, kdyz se neco p****a.

Z prvnich bych jmenoval Knoppix - idealni pro zalohu dat, kdyz nenabehne system a je potreba dodatecne zalohovat. Jinak linuxove utilitky moc neovladam.

A pak jsou tu vynikajici "hackerska" bootCD. Prvni je Hiren's BootCD - DOSovske bootCD s tezkym arzenalem programu pro kazdou prilezitost - od Partition magic, Active Partition Recovery a dalsich 80 programu.

Dalsi z mnoha je DigiWiz miniPE Windows bootCD s podobnym kalibrem nastroju v bootovatelnych Windows.

A existuji i dalsi (a legalni) - www.911cd.net a www.bootcd.us
27.8.2005 22:24:01   85.160.21.xxx 7169
Jeden z top produktů je ERD COmmander od věhlasných SysInternals:

http://www.winternals.com/Products/AdministratorsPak/
28.8.2005 07:06:18   62.4.97.xxx 7070
jednoduchý prehledný - doporucuji
28.8.2005 10:38:35   194.228.79.xxx 6766
Tohle je ta nejlepsi utilita na vraceni dat vzdycky sem s nim fsechno z disku dosta.

btw: pc file inspektor toho nenasel ani polovinu
31.8.2005 22:36:51   62.177.99.xxx 7164
Potvrzuji na 100%. GetDataBack je výborný. Jednou si ke mně dal zákazník přeinstalovat Win a zapomněl mi říct, že tam má haldu důležitých dat. Bylo to na FAT32. Smazal jsem FDISKem všechny partišny, vytvořil nové (jiných velikostí), všechny zformátoval, nainstaloval Win, drivery, soft a pak mi řekl, že chce ty data. Zkoušel jsem PC Inspector FR a nic moc. Pak jsem vyzkoušel GetDataBack a ejhle: dostal jsem se k odhadem 60-70% nepoškozených dat a dokonce asi k 30% dat z předcházejících přeinstalací systémů. Z toho, co potřeboval (*.jpg, *.png, *.mpeg, *.avi - filmy, obrázky z foťáku + *.xls, *.doc) jsem mu vyextrahoval nepoškozených 100% ! Doporučuji.
28.8.2005 23:37:10   158.194.196.xxx 7065
s GetDataBack mam taky jednu dobrou zkusenost { 0 spatnych }
28.8.2005 10:07:12   82.99.162.xxx 7066
Tak mam dva disky a podle diskcheck up by passmark ma jeden 48 stupnu a druhej 46 stupnu. Myslite, ze to je uz spatny?
28.8.2005 18:48:07   194.228.40.xxx 7167
hodne spatny, nad 40 je moc!
29.8.2005 10:53:05   82.99.169.xxx 7069
No hodne spatny to neni, ale neni to ani dobry, a opravdu je lepsi zaridit, aby to bylo max do tech 40°C ja mam treba doma na HDDmax 36°C a v praci 32°C, ale to je tim, ze jsem v klimatizovane mistnosti. Na CPU mam 34°C a uvnitr case 30°C. :-)
28.8.2005 10:57:15   194.108.48.xxx 7267
...jistě srozumitelný i začátečníkům. Z osobní zkušenosti doporučuji mít v systému preventivně (stále) nainstalovanou nějakou Recovery utilitu. Ocení to zvláště ti, kteří si vypěstovali nepěkný zvyk mazat zásadně se Shiftem, protože, jak už to bývá, občas je ruka rychlejší než hlava... :-)

Jinak bych jen upozornil autora, aby si hlídal češtinu:
v názvu článku musí být "Jak na to: ztratilA se mi data (záchrana dat)..."
nebo např. věta "Články by měly pomoci více ale především těm méně zkušeným uživatelům PC." je stylisticky obludná, stačí opravit slovosled a vynechat zbytečné vycpávky: "Články by měly více pomoci především méně zkušeným uživatelům PC." :-)
28.8.2005 12:13:18   194.149.102.xxx 7065
Podívejme se na to z vědeckého hlediska. Číslo jednotné od slova DATA je "ten jeden DATUM" ale protože to slovo pochází z latiny tak se neskloňuje jako DATUMY (vzor HRAD) ale jako DATA a protože TEN DATUM je rodu mužského proto DATA jsou TY DATA podle vzoru HRAD - proto ZtratilY se mi TY DATA jako tY hradY

a o tom to je

P.S. doufám že PCT nečte žádný češtinář :-)
28.8.2005 12:37:43   194.108.48.xxx 6971
ROFL, nikoli, DATUM je rodu středního, proto ta DATA se mi ZTRATILA - viz SSČ (Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost, vydává Academia) nebo Pravidla českého pravopisu http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=datum nebo FAQ Ústavu pro jazyk český AV ČR http://www.ujc.cas.cz/poradna/odpo.html#datum :-)
28.8.2005 15:25:41   194.149.102.xxx 6769
kdybyste totiž čet pozorně tak jste pochopil že jsem to myslel jako srandu :-)
zkuste totiž češtinářovi říct že "něco JE O něčem" (jako "o tom to je", "Vánoce jsou o tradicích" atd.) a uvidíte jak vás požene :-)
28.8.2005 16:02:34   194.108.48.xxx 6969
Já nejsem profesí češtinář, ale hrubka přímo v názvu mě prostě praštila do očí, jinak bych to přátelské upozornění vůbec nepsal. Vím, že při vazbě "něco je o něčem" češtinář vyletí z kůže, ale k tomu jsem se vůbec nevyjadřoval, navíc "o tom to je" beru jako vžitou hlášku a nemíním ji z tohoto hlediska pitvat.
Ovšem fakt, že jste tu hrubku v názvu článku ponechali, mě naplňuje obavou, zda jste to "data podle hrady" nemyslel vážně. :-)
28.8.2005 20:07:54   213.194.244.xxx 6769
Ach jo, přiklonil bych se intuicí spíše k "ta data", ale rozhodně bych neargumentoval tím, že jde v tomhle případě o množné číslo k datumu ... vám se snad z disku ztrácí časové údaje ?
29.8.2005 13:46:36   194.108.48.xxx 6866
Jedná se o jedno slovo se dvěma významy, přičemž ve významu "počítačová data" se užívá pouze množného čísla (tzv. plurale tantum). :-)
31.8.2005 22:45:46   62.177.99.xxx 7064
Já bych tu hlášku "o tom to je" pitval, ale z jiného hlediska. Podle mě by se měla psát takto: "a v..v..v..vo tom to je".
1.9.2005 20:30:11   194.108.48.xxx 7067
Jestli moje stará nedrží při píchání nohy v uhlu 60 st, ,tak se s ni týden nebavím
1.9.2005 20:30:46   194.108.48.xxx 7168
Jestli moje stará nedrží při píchání nohy v uhlu 60 st, ,tak se s ni týden nebavím
28.8.2005 22:51:23   194.108.48.xxx 6467
ÁÁÁÁÁ!Další pán dokonalý.Něco jako hradní profesor
28.8.2005 16:41:49   62.141.24.xxx 6868
autor by se měl napřed naučit česky - Případ 2: !sofrwarové! poškození dat
28.8.2005 18:52:42   194.108.132.xxx 6967
To je preklep ty hnupe:-)..a jeste v anglickem (pocestenem) slove. Ty bys mel zase zacit myslet:-)
29.8.2005 02:50:15   85.160.64.xxx 6767
delil jsem disk pomoci Partition Magic, zkolabovalo to a po restartu mi nesel nabootovat disk... jedine, co jsem mel po ruce, bylo bootovaci CD s WinXP, nabootoval jsem z nej, format disku jsem odmitl a dostal jsem se do dosove prikazove radky, po zjisteni dostupnych programu (moc jich nebylo :-)) to vypadalo na CHKDSK, spustil jsem to a po skonceni jsem restartoval... system nabehl spravne a vypadalo to, ze se zadne data neztratila
29.8.2005 08:15:16   194.228.239.xxx 6868
No, tomu "nahodnemu" smazani souboru tady u nas rikame "Albansky virus" (...u nas v Albanii nejsme na tak vysoke technicke urovni. Po precteni a preposlani dal si proto laskave smazte veskera data na disku...) Jinak docela uzitecny clanek. Bohuzel, ted v lete disky padaji jak windows ;-)
29.8.2005 11:01:53   85.160.31.xxx 7067
chladit,chladit a zase chladit..
zálohovat,zálohovat,..však to znáte:-)
29.8.2005 11:18:14   195.47.40.xxx 7068
Docela me pobavilo, jak houzevnate dela autor clanku reklamu "specializovanym" firmam na obnovu dat. :o) Skoda, ze taktne pomlcel, ze tyto firmy si za obnovu reknou castku v desitkach tisic, pritom v 90% pripadu se jedna o to, ze zkolabuje elektronika (napr. vlivem staticke elektriny) a cely ukon pak spociva v odsroubovani 4 sroubku a nasazeni elektroniky jine. BTW vsechny dnesni disky maji elektroniku vne vlastniho disku, takze ta hlaska o vakuovem prostredi me rozesmala nejvic. Takze vsichni, jimz se pokazil disk stylem, ze ho nenajde BIOS (nebo najde, ale vypisuje nesmyslne udaje). Neni nic snazsiho, nez za dvacku koupit hvezdicovy sroubovak v nejakem zelezarstvi (jen pokud nechcete ty sroubky ozuzlat), vymenit elektroniku disku z disku nejlepe uplne stejneho (ale neni to vzdy nutne, sam jsem si overil, ze i jine typove cislo elektroniky z disku teze kapacity a ze deska mela na pohled jine usporadani soucastek na ni, nebylo nikterat na zavadu, aby se necitelny disk stal plne funkcnim a ja tak byl schopen zazalohovat si veskera data pred odeslanim disku na reklamaci). Jen podotykam, ze koupe 2 stejnych disku (druhy jako zaloha nebo zdroj nahradnich dilu) vyjde vzdy mnohem levneji, nez "specializovana" firma...
29.8.2005 11:44:46   194.149.102.xxx 7166
no pokud odejde jen elektronika tak si taky můžeš zkusit sehnat jinou sám, ale ten cleanroom potřebujou když se podělá něco vevnitř, třeba motorek, tak to už chce pak složitější zásah. Jinak nedávno mi takhle odešel disk tak jsem se díval na ceník firmy která se tim zabejvá a máte pravdu že ty data co tam byly za těch 5000 co bych za to dal nestály.
29.8.2005 11:55:26   195.168.48.xxx 6767
Skeptik uz vidim ako si bezny uzivatel, ktory mozno ako tak vie pouzivat software, ale vobec sa nevyzna do hardware, ide kupovat srobovak za tebou povedanych 20 korun. )) ( Povedz mi kde dostanem za dvacku trochu lepsi torx srobovak a hned ich kupim 20. Ono ked nechces tie srobiky " ozuzlat " tak ten srobovak musi byt trochu lepsi. ) A to ma este len srobovak na HDD. Este si ide kupovat dalsi krizovy s cim rozoberie case. Vyberie disk. A ma v ruke jeden disk kde je elektornika v pr..... Napadne ho ju vymenit. Lenze povedz mi ze kde zozenie elektroniku na svoj disk taky bezny uzivatel? Niekto mu pozicia? Uz som sa pozrel ze mi nekto len tak da z 200GB disku elektroniku. Alebo take disky ktore sa nevyrabaju uz nejake roky. ( staci ak je to nejaka 40 ka alebo 80 ka co sa vyrabala este nedavno ). Tak asi tie firmy na zalohu dat nie su zo srandy. ( jasne su aj take firmy, ktore sa len tak tvaria ). Ono zaklad je. ZALOHOVAT ZALOHOVAT ZALOHOVAT.
29.8.2005 13:07:41   195.47.40.xxx 6865
No ten sroubovak byl od Narexu a mely tam od stejne firmy i 2x drazi typ, ale na co? Na to jedno pouziti mi bohate stacil ten levnej, ty sroubky tam nejsou utahnuty jak na kole u auta, takze fakt nic neozuzlas (teda samozrejme kdyz koupis spravny prumer sroubovaku :o)). Kdybys to docetl, tak bys zjistil, ze jsem psal, ze levnejc vyjde koupit rovnou 2 stejny disky, at uz na zalohu nebo na nahr. dily a nebo proste az jednomu odejde elektronika, tak abys mel kde vzit funkcni elektroniku. Samozrejme je mi jasny, ze zasah dovnitr disku (hlavicky, plotny apod.) uz vyzaduje lepsi vybaveni a tudiz specializovanou firmu, jenze jak pisu, ze nejcastejsi je, ze odejde "jen" elektronika...
29.8.2005 18:05:01   194.149.102.xxx 6866
když má člověk štěstí tak má někdo známej takovej disk nebo sežene na inzerátech...
29.8.2005 11:59:28   194.108.127.xxx 6966
No prace specializovanych firem neni urcena pro domaci kutily, ti na to nemaji penize a ani jejich data za to vetsinou nestoji, kdyz se ale nekomu podela ve firme disk tezko bude sroubovat elektroniku, radsi ho da odbornikum a zaplati si za to...)
29.8.2005 17:49:13   148.244.150.xxx 6669
Před měsícem jsem zrovna tento problem řešil. Po odinstalaci Linuxu mě zkolaboval 160GB disk.
Widle ho střídavě viděly a neviděly, ale přístup k němu stejně žádnej. Zrušená MFT tabulka. CHKDSK vytuhával. Po vyzkoušení všeho
možnýho jsem to nakonec vydoloval File Scavengerem. Trvalo to 12hodin.
29.8.2005 22:07:52   195.91.64.xxx 7064
stalo sa mi nieco podobne system mi hlasil vadny disk ale pri formatovani ho naslo naformatoval som ale system nenabehol nakonec stacilo dat default setings v biose a bolo po probleme.Postupovat som mal asi takto;d.s. v biose a spustit antivirus.Virus zmenil nastastavenia biosu tak ze neslo nacitat HDD.caf
30.8.2005 08:45:07   194.228.205.xxx 6762
nevěděl by někdo jak obnovit data z xd karty?
30.8.2005 09:55:18   209.110.93.xxx 6863
momenatalne ma nenapada "konkretny" program ale skus googlovat software na obnovu foto z memory cards..je ich urcite dost ( aj freewarov). Ja pouzivam filescavanger 2.1 ( teda..pouzil som ho pred par mesiacmi..) ale ten nie je zdarma a budes si ho musiet kupit, alebo zohnat "serial" / "crack". mal som aj nejake tie freewary - specialne na obnovu foto z pamatovych kariet ale kedze mam scavangera tak ich nepouzivam.
1.9.2005 07:55:20   217.119.116.xxx 6763
http://www.pcinspector.de/download.asp?language=1#file_recovery
smart recovery - Version 4.5
24.1.2011 14:25:13   89.176.139.xxx 10
Tak ja bych doporucila PhotoRec, GetDataBack, pokud to nepomuze, tak zkouset a zkouset dalsi nastroje. Kdyz nic nepujde, pak jedine specializovanou firmu. http://www.data-labs.cz/zachrana-obnova-dat/ztracena-a-smazana-data Ale zase kdyz mate fakt dulezity data, tak to clovek udela.

Resi se tu zaloha, ja ji na ntb resim externim hdd, neni to genialni, ale vzhledem k mnozstvi dat flash disk pouzit nemuzu.
30.8.2005 11:47:16   62.245.114.xxx 6863
Potřebuju pomoc. Omylem jsem rychlým mazáním smazal důležitý obrázky na svém CD-RW disku. Dají se nějakým programem obnovit? Děkuji za odpověď
30.8.2005 12:24:05   212.71.145.xxx 6765
Zdravím, no já mám velmi dobrou skušenost s
Drive Rescue 1.9d - umí česky (to mi nje jedno), ale umí FAT/NTFS tak i flešky či jiná USB-dělátka ...
Pavel

Zde linkhttp://home.nexgo.de/christian_grau/rescue/index.html
31.8.2005 21:39:54   195.250.131.xxx 6863
co kdyz mam dva disky na raidu a jeden umre?da se neco zachranit?
1.9.2005 13:04:29   213.29.15.xxx 7067
Záleží na jakym raidu to máš. Já zálohuju na jedno dvd-rw už asi rok. Jednou za měsíc ho smažu a co chci aktuálně zazálohovat to zazálohuju. Pře měsícem se mi to vyplatilo protože mi odešla 160 Western. Špatná elektronika prý. Ale o nic důležitýho jsem nepřišel.
8.9.2005 10:48:20   193.179.148.xxx 6967
mi nenajde disky (partitions) - pouze fyzické jednotky a nic víc. V čem udělali soudruzi chybu?
8.9.2005 10:55:18   193.179.148.xxx 6964
... soudruzi udělali chybu, že se nepřihlásili jako administrátor... sorry, kaju se!
11.9.2005 13:33:42   217.75.67.xxx 7067
Uz dva dni sa snazim ziskat svoje data s5 po tom co mi najuzasnejsi program na svete, ktory uz v zivote nechcem vidiet (PQ MAGIC) skolaboval pri mergovani 2 logickych partici o velkosti 77GB. Takze som velice poteseni ze som o celu jednu partition prisiel.

Jedine co som este nevyskusal je R-Studio tak sa modlim k bohom setkych narodov aby som aspon nieco dostal s5.
6.10.2005 21:06:49   213.191.102.xxx 6666
No nevím jestli to bylo programem. Ještě nikdy neselhal, pokud nebyla fyzická chyba na desce (restarty z nafouklých kondíků, špatný zdroj atd.) nebo v HD.
6.10.2005 21:09:42   213.191.102.xxx 6765
Článek dobrý, ale opomělo se na ....

Jedna z prevencí (jen pro lepší záchranu dat) je taky defragmentace, kterou sám dělám minimálně :-( Ono když se z nějakého důvodu poškodí tabulka souborů a jedná se o velký, důležitý a fragmentovaný soubor, tak ze záchrany nic nebude. Žádný program nezjistí jak byl soubor na disku rozložen bez tabulky dat.
6.10.2005 21:30:48   84.47.8.xxx 6667
Mne sa osvedcil TestDisk, ktory mi opravil partition table znicenu Fedora Core 2. Dokaze to vyhladat a opraavit stratene oddiely. A je to pomerne rychle, za 15 min som to mal pomocou toho programu zase v poriadku. A Partion Magic si ani neskrtol.
26.7.2006 21:55:11   194.228.112.xxx 2726
Zdravim. Mam HDD ST320082AS od Seagate o kapacite 200GB. Z dlouhe cvile a z duvodu tuny spywaru na disku jsem se rozhodl v programu PArtion Magic 8 rozdelit disk na 2 casti. Primarni cast (C: 150GB) a logicky disk (G: 50GB). Spokojene se mi disk rozdelil ja zazalohoval sva data a pustil se do reinstalu winuXP. K memu udivu se mi uz pri fdisku objevil jen jeden disk (C: 150GB)... Pokracuji.... Doinstalovano... A v tom je ten problem... Pocitac proste nevidi 4/4tinu disku (G: 50GB) Co s tim? poradte mi prosim... To jsou winny tak slebý nebo co? nechapu to. Jsem zoufalej Takhle to vypada ze jsem prisel o 50GB na disku... za jakoukoli odpoved mockrat dekuji...
21.10.2006 23:08:43   89.24.6.xxx 3024
WWW.KUKU.CZ

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

176 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 81.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.