Windows vs. Wine - srovnání výkonu ve hrách 2/2
Seznam kapitol
Jak už jsem v předešlém díle naznačil, v dnešním článku půjde o srovnání a detailnější rozbor výkonu počítačových her pod Wine. Nebudeme je samozřejmě porovnávat pouze a jen na základě plynulosti, ale také kvality, stability a složitosti instalace. Celkovou objektivitu by přitom mělo zajistit deset různorodých herních titulů.
V minulém díle jsem vám představil Wine jakožto velmi nadějnou náhradu za otravný dualboot linuxu s Microsoft Windows. Zkrátka jsem vás naučil spustit "windowsové" aplikace i v linuxových operačních systémech. Ve většině případů se pak jedná spíše o složitější aplikace, za něž v linuxu není náhrady, jakými jsou například počítačové hry. A právě těm se dnes budeme věnovat ze všeho nejvíce. Postupně totiž porovnáme jejich výkon a stabilitu při běhu pod Wine a pod Windows.
Metodika měření
Objektivních výsledků jsem dosáhl následujícím způsobem. V první řadě jsem obě prostředí otestoval 3DMarkem 2000, 01 a PCMark04. Výsledné skóre včetně všech povedených a nepovedených testů jsem pak sumarizoval do přehledného grafu. K testu jsem použil tyto tři starší benchmarky z důvodu horší kompatibility novějších verzí s Wine. A jelikož jejich výsledky neshledávám tak užitečnými, ani jsem se jejich zprovozněním déle nezabýval. Mnohem zajímavější jsou totiž naměřené hodnoty přímo z praxe, jimiž rozumíme samotné počítačové hry.
Herních titulů jsem použil celkem deset, z čehož pět z nich umožňovalo přímo sledovat aktuální hodnoty FPS. U zbývajících mi nezbývalo nic jiného, než jejich výkon zhodnotit od oka. Problém Linuxu je totiž v tom, že pro Wine doposud neexistuje žádný nástroj zobrazující framerate hry. Zkoušel jsem pod Wine rozchodit Fraps, nicméně zobrazování FPS jsem stejně nedosáhl. Nezbývalo mi tedy nic jiného, než v každém prostředí každou hru perfektně otestovat a objektivně zhodnotit vlastní pocity z hraní.
Testovací sestava
Celý test jsem absolvoval na průměrně výkonné sestavě. Co se týká wine, použil jsem nejnovější betaverzi 1.1.29, která se osvědčila být ze všech dalších dostupných verzí zatím nejlepší. Všechny hry jsem pak testoval v rozlišení 1280x960 a na nejvyšší možné detaily zobrazení.
cpu AMD Athlon 64 3500+
ram DDRII OCZ 2GB 800MHz
vga GIGABYTE GeForce 8800 GTS 512MB
os Linux Ubuntu 9.04 "Jaunty" 32bit, Microsoft Windows XP SP3
wine ver. 1.1.29