Vliv přetaktování procesoru a grafické karty na herní výkon - 2. část - Desítka her v testech | Kapitola 10
Seznam kapitol
Minulý test zabývající se touto problematikou ukázal enormní zájem o toto téma a opět rozpoutal mnohé diskuse. Závěry předešlého testu vyplývaly jen z měření v jediné hře, dnes se podíváme na plnou desítku nejžádanějších herních titulů. Doufá, že tímto testem objasníme situaci kolem kolem vlivu přetaktování a výkonu v herních titulech.
Hra Call Of Duty ve druhém pokračování je poslední díl této série pro PC, jedná se o střílečku v první osobě z druhé světové války. Tento počin je již téměř dva roky starý ale stále se těší veliké oblibě zejména v multi-playeru. Hru jsme vybavili posledním českým patchem 1.3.
Nastavení jsou vcelku podrobná a kromě hodnoty filtrování je možné navolit téměř vše důležité. My jsme všechny volby nastavili na maximum, vypnuli jsme pouze vertikální synchronizaci. Povolili jsme ale volbu pro SLI, i když hra byla testována s jednou kartou - tato volba mírně zvyšuje počet fps. Výkon jsme měřili pomocí programu Fraps, hráli jsme celou jednu úroveň hry.
Jak se ukazuje, u této hry bychom si mohli klidně vystačit s tímto jediným grafem. Hodnoty fps se s různými nastaveními procesoru téměř vůbec nemění. Tato hra perfektně poběží na jakémkoliv procesoru, vyjma opravdu hodně pomalého. Ale i tam jsou hodnoty dostatečné i když výrazně nižší. Co ovšem znatelně přidá na hratelnosti je opět přetaktování grafické karty, v této hře tím získáte slušnou porci fps navíc i při pomalejším procesoru.
Naše ostatní grafy zřetelně kopírují úvodní celkový průměr. Pro tuto hru stačí výkonnější jedno-jádrový procesor. Ani ho není nutné nijak výrazně přetaktovat a jeho výkon bude dostatečný. Proto doporučuji v této hře přetaktovat grafickou kartu a s výkonem vašeho procesoru si nedělat starosti. Zajímavé je že grafická karta velmi dobře škáluje výkon stejně s ultra rychlým procesorem i výrazně pomalejším, s tímto se setkáváme v našem testu poprvé.
Znatelný propad výkonu této hry znamená až opravdu velmi pomalý procesor. Ale jak už jsem dříve zmínil ten je málo výkonný pro jakoukoliv činnost, takže se není čemu divit. Hra se s tímto nejslabším nastavením dala sice ještě hrát ale občasné "trhání" je právě u hry tohoto zaměření velmi podstatným omezením.
Hry využívající herní engine Quake III |
Quake III Arena - 1999, id Software Star Trek: Voyager Elite Force - 2000, Raven Software American McGee's Alice - 2000, Rogue Entertainment Heavy Metal: F.A.K.K.2 - 2000, Ritual Entertainment James Bond 007: Agent Under Fire - 2001, EA James Bond 007: Everything or Nothing - 2004, EA Black Box Medal of Honor: Allied Assault - 2002, 2015, Inc. Medal of Honor: Allied Assault - Spearhead - 2003, EA Medal of Honor: Allied Assault - Breakthrough - 2003, TKO Software Quake III: Team Arena - 2000, id Software Return to Castle Wolfenstein - 2001, Gray Matter Interactive SP / Nerve Software MP Wolfenstein: Enemy Territory - 2003, Splash Damage Soldier of Fortune II: Double Helix - 2002, Raven Software Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast - 2002, Raven Software Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy - 2003, Raven Software Star Trek: Elite Force II - 2003, Ritual Entertainment Call of Duty - 2003, Infinity Ward Call of Duty: United Offensive - 2004, Gray Matter Interactive Call of Duty 2 - 2005, Infinity Ward Severity - 2007, Cyberathlete Professional League |
* Série Call Of Duty je sice postavena na Quake III enginu ale ten byl pro tuto hru od základu změněn a nemá s tím původním téměř nic společného. OpenGL renderer byl nahrazen Direct3D, byly přidány i pokročilé efekty a technologie. |
Přesto že engine na kterém běží Call Of Duty má z původního Quake III už asi jen ten název, uvádím jen pro zajímavost seznam některých známých her fungujícím na tomto enginu. I přes značné stáří ještě nepatří Quake III engine do starého železa, letos na něm vznikne ještě hra Severity, ale to bude asi určitě poslední komerční produkt. Společnost iD Soft uvolnila tento engine už před časem pod GPL licencí pro veřejnost ke stažení zdarma.
Hra Call Of Duty 2 je absolutně nezávislá na výkonu procesoru.
Pro hraní stačí i středně výkonný jedno-jádrový procesor.
Až opravdu hodně pomalý procesor začíná být pro hru "brzdou", středně výkonný CPU je srovnatelný s nejvýkonnějšími.
V této hře velmi pocítíte přetaktovanou grafickou kartu.