Hlavní stránka Návody Cenový přehled Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PC
Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PC
autor: Šurkala Milan , publikováno 15.3.2005
Seznam kapitol
1.  
Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PC

Každý z nás jednoho dne dospěje k názoru, že stávající mašina už nestíhá a musí se nevyhnutně upgradovat. Jsou dokonce i lidé, kteří mají tento pocit neustále. Proto se pokusím vám cestu mezi haldou komponent trochu usnadnit. Ale nebude to lehké. Rozdělil jsem počítače do tří kategorií, PC do 20000, 30000 a 40000Kč včetně DPH. {mospagebreak title=Sestava pro nenáročné hráče}

Každý nemá spoustu peněz, nebo ani nepotřebuje hrát hry v co nejvyšších rozlišeních s vyhlazováním a dalšími věcmi, které jsou sice efektní, ale bohužel hodně brzdící výkon. Ti si vystačí i s pomalejším železem. Zkusme najít optimálně výkonnou sestavu do cca 20000Kč včetně DPH.

Procesor

Pokud stavíte levný počítač, asi těžko do něj budete dávat výkonný procesor, i když supermarkety to dělávají, přičemž zbytek má hodnotu sotva deseti tisíc. Člověk si přinese sice počítač, který má třeba "skvělých" 2,8GHz, ovšem už se nahlas neříká, že je to jen nějaký starší Celeron nejlépe s 256MB paměti a méně, integrovanou grafikou,... Jako základ by tedy měl dobře posloužit takový v ceně kolem 2000-2500Kč včetně daně. A máme zde hned čtyři druhy vhodných procesorů.

AMD Sempron (Socket A)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCTyto procesory se vyznačují slušným výkonem, ale hlavně nízkou cenou a také již jistou zastaralostí. Byly sice představeny nedávno, ale konstrukční základ pochází z prvních Athlonů, takže je to dlouholetá inovace téhož. Pracují na 333MHz FSB, mají 256kB L2 cache, což je na low-end tak akorát. Boxované verze seženete už od 1750Kč (2200+), osobně bych doporučil výkonnější variantu 2400+ (2000Kč) - 2600+ (2350Kč). Přijde na ně ještě řeč při srovnáních. Bohužel se jedná o notně zastaralou platformu, jež mnoho rozšiřitelnosti do budoucna nepřinese. Vcelku snadno jdou přetaktovat k hranici 2GHz (z 2300+ na 3000+).

AMD Sempron (Socket 754)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCDnes se dají do této kategorie zařadit i tyto Semprony. A to z toho důvodu, že přišly na trh i ve verzích 2600+ a 2800+. Pro levný počítač se nám bude hodit varianta 2600+, která má 1,6GHz. Cena procesoru je 2400Kč, což je vzhledem k slušnému výkonu (lehce nad úrovní Semprona 2600+) dobré. Má ale jen 128kB L2 cache, varianta 2800+ má 256kB, ale také cenu 2700Kč. Pokud možno, berte 256kB verzi, tedy 2800+. Výhodou je to, že můžete upgradovat na plnohodnotný Athlon 64, nebo přetaktovat až někam k 2,4GHz a to je pak hukot.

Intel Celeron D (Socket 478)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCSice tato platforma končí, ale levný počítač se na ní dá postavit. Za 2000Kč dostanete 2,26GHz verzi, doporučil bych 2,4GHz za 2100Kč nebo 2,53GHz za 2250Kč. Můžete si to srovnat s výkonově podobným Sempronem 2500+ za 2150Kč. Intel už rozhodně není tak drahý, aspoň co se low-endu týče. I když hry na něm obvykle jedou o pár chlupů pomaleji než na procesorech AMD. Pro klasickou práci však vůbec není k zahození, zde spíše vedou procesory Intel. Později můžete koupit i Pentium 4, což výkon posune zase o něco výše.

Intel Celeron D (LGA775)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPřesto pokud chcete jít do Intelu, šel bych radši do platformy LGA775, je novější, déle vydrží. Cena procesorů je obdobná, 2,53GHz verze vás vyjde na 2350Kč. Nelekněte se toho, že procesor nemá nožičky, něco podobného je totiž na desce. Hlavně si nezapatlejte kontaktní plošky, procesoru se to moc líbit nebude.

Operační paměť RAM

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPůvodně jsem se chtěl spokojit s 512MB paměti, což je takové rozumné minimum, ale rozhodně ne slušné množství. Nakonec, díky slušně klesajícím cenám DDR pamětí, bych si dovolil vřele doporučit 1GB paměti a třeba oželet pár MHz procesoru. 2×512MB moduly vás vyjdou na cca 3100Kč (dohromady). Pokud chcete značkové Kingmax, Corsair nebo Kingston, budete si muset trochu připlatit, ale je až s podivem, jak tito výrobci šli s cenami dolů. Neznačkové paměti vám ale nenabídnou velký prostor pro taktování, ale takový 400MHz modul by těch 430MHz mohl vydržet (zkoušel jsem třeba PQI, více než 433MHz nedal).

Základní deska

Socket A

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCHlavní výhodou této platformy jsou neskutečně levné desky. Pokud vám jde jen o to, aby počítač jel, bohatě vám postačí třeba ECS KT600-A (VIA KT600) za 1100Kč nebo za 1300Kč ECS N2U400-A (nForce2 bez SATA). Pokud s počítači nemáte moc zkušeností a přijdete jim až za čas na chuť, třeba byste chtěli zkoušet taktování, mohli byste být zklamáni. Rvali byste si pak vlasy nad neuváženou koupí. Z tohoto důvodu bych doporučil třeba Gigabyte 7VT600P-RZ (VIA KT600) za cca 1400Kč, kde se dá taktovat docela dobře, bohužel AGP/PCI lock nemá.

Desky s chipsety nForce2 bývají většinou o pár stokorun dražší. Dvoukanálový řadič pamětí sice přidá něco na výkonu (dvojnásobná propustnost, ale praktický nárůst kolem 5-10%), ale chipset je také dost vybíravý na paměti. Proto bych volil chipset VIA KT600. Pokud však o dvoukanálový řadič skutečně stojíte, můžete volit chipset VIA KT880, třeba na desce Gigabyte GA-7VT880L za 1800Kč nebo třeba Asus A7V880 Deluxe za 1900Kč, který overclockery potěší funkcí AGP/PCI lock.

Socket 754

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPro Socket 754 jsou desky už trochu dražší, ale dají se sehnat i dosti levné dobré kousky. V nabídce jsou dva chipsety VIA K8T800 a nVidia nForce3. Existují sice i s chipsetem nForce4 a tedy i PCI-Express sběrnicí, ale pak si připravte přes 3100Kč.

Z těchto dvou chipsetů bych doporučil spíše nForce3. Je sice o něco dražší, ale také o něco málo výkonnější. Velmi výhodně se jeví třeba MSI K8T Neo FSR (VIA K8T800) za 2100Kč nebo MSI K8N Neo FSR (nForce3) za 2200Kč včetně daně. Desky jsou to overclocking friendly, takže se na nich můžete slušně vyřádit. Další dobrou možností je Asus K8N (nForce3) za 2300Kč.

Socket 478

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCDnes už zastaralá platforma, přesto má stále co nabídnout. Pokud si nepotrpíte na novinky (PCIe, DDR2,...) a vystačíte si s morálně starší, ale přesto výkonnou platformou, jistě si vyberete. Nabídka začíná už od 1400Kč za desky s chipsety SiS (občas i s integrovanou grafikou), přes chipsety VIA od 1500Kč až po Intel. Říká se, že na Intel patří Intel, z vlastní zkušenosti můžu říct, že i v tomto případě záleží hodně na výrobci desky. I tak bych volil desku s chipsetem Intel 865P (resp. PE), který je velmi povedený. Bohužel také není nejlevnější.

Ještě k VIA chipsetům. VIA PT800 nemá dvoukanálový řadič, kdežto PT880 ano, stejně jako dnes prodávané desky s chipsety Intelu (s výjimkou i848P). Pokud chcete ušetřit za grafickou kartu, určitě koukněte po deskách s chipsetem ATi Radeon 9100IGP, jejichž integrované grafické jádro nabídne výkon trochu slabšího Radeonu 9000. I málo náročného hráče určitě neuspokojí integrovaný čip Intelu v chipsetu Intel 865G, jehož výkon je vskutku velmi tragický.

Jakou desku tedy doporučit? Jako vždy, i s deskou za 1400Kč můžete pracovat, ale i do budoucna (u S478 se o tom sice nedá moc mluvit) se určitě vyplatí trochu si připlatit a především deska by se neměla šidit. Pokud chcete naprostou stabilitu, kupte si desku Intel D865PERL Rock Lake (i865PE) za 2300Kč, ovšem na taktování raději zapomeňte. Chcete-li taktovat, připlaťte si stovku za Abit IS7-E (i865PE), který vám toho v oblasti overclockingu nabídne mnohem více.

LGA 775

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCTady máte ještě větší možnost volby. Buď můžete zvolit chipset Intel 865PE a tím se rozhodnout pro klasické PCI sloty a AGP grafiku, nebo pro chipset Intel 915P, který vám nabídne i PCIe sloty a tím pádem pro vás AGP zůstane zapovězeno. V prvním případě vás může uspokojit MSI 865PE NEO3-F za 2700Kč, ve druhém třeba Asus P5GPL (i915PL) za cca 3000Kč nebo INTEL D915PGNL (i915P) za 2900Kč. Možná narazíte na velmi levné desky s i925X, jenže nutností jsou DDR2 paměťové moduly jenž dvakrát nízkou cenu zrovna nemají. Integrovaná grafika v chipsetech Intel 915G (např. na desce INTEL D915GAVL) je oproti starším o dost lepší (konečně se dá mluvit o 3D akcelerátoru), ale i tak bych bral pouze v případě finanční nouze.

Grafická karta

AGP

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCKaždopádně, i pokud stavíme co nejlevnější počítač a pokud vysloveně nežerete jen Windows či Linux, vykopávky typu GF2 MX400, GF4 MX440, GF MX4000, ATi Radeon 7000, 9200SE, 64bitové verze GeForce FX5200 a jim podobné vám stačit nebudou. Ne, že by na nich nešly hrát hry, ale nechtěl bych vidět ty detaily a rozlišení (takovou světlou výjimkou v DX8 kartách by mohl být plnohodnotný Radeon 9200 či jeho mírně podtakotvaná verze 9250 se 128 bitovými pamětmi již za 1500Kč). Proto bych radši uvažoval o kartě, která bude podporovat DirectX9 a nejlépe o nějaké levné a přitom výkonné.

Mým tipem je třeba ATi Sapphire Radeon 9550 za 1900Kč. Další možností je Asus A9550GE/TD 128MB za 2100Kč. Ať tak či onak, jádro jde velmi často snadno přetaktovat přes 350MHz, někdy i na 400MHz. U pamětí je to horší. Z efektivních 400MHz můžete dostat nejčastěji 440MHz-460MHz, přes 500MHz výjimečně. Na poměrně nepovedené čipy FX5200 bych i přes 128bitové paměťové rozhraní raději zapomněl, u FX5500 je výkon trochu vyšší za cenu prakticky shodnou.

PCI-Express (PCIe)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPro PCIe sběrnici máte dvě rozumné volby. Nechtějte Radeona X300SE a GeForce PCX5300. Zbytečně vyhozené peníze. Nejlepší variantou je asi Radeon X300 (třeba Sapphire) jen za 2300Kč. Nabízí výkon Radeonu 9600, takže je o něco výkonnější než řešení, které jsem doporučil pro AGP sběrnici. Druhou variantou je GeForce 6200 TurboCache od 2200Kč. Ta si něco ukrojí z paměti RAM, ale má také vlastní paměť. Berte však karty, jež mají 32 nebo 64MB vlastní paměti. 16MB jsou dosti pomalé (asi jako Radeon X300SE), 32-64MB verze jsou už o pár chloupků výkonnější než doporučovaný Radeon X300, ale já bych se o operační paměť už okrádat nenechal. Ovšem, máte-li 1GB RAM, ani to příliš nepoznáte.

Harddiskk

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCMnoho lidí si myslí, že volbou kapacity disku je vše vyřešeno. Jenže tomu tak není. Záleží i na výrobci. Já osobně bych se přikláněl k Samsungu, jsou to velmi rychlé, tiché a spolehlivé disky. Ještě rychlejší bývají disky Hitachi, ale nevím jak je to se spolehlivostí. Ostatně, kazí se disky všech výrobců, jde jen o to, kde máte jakou šanci. Co se týče té kapacity, optimální je asi v rozmezí 120-160GB. Méně by se vám mohlo vymstít za nějaký čas, kdy už na disku bude pěkný nepořádek a více kupujte jen pokud to vážně k něčemu potřebujete.

Pokud jde o rozhraní, není snad žádný důvod volit klasické ATA disky (snad jen z hlediska kompatibility se staršími stroji). Na druhou stranu ani SATA disky nemají zatím tolik výhod. Nejsou nijak výrazně rychlejší (to by se mělo změnit s příchodem SATA2 disků), ale už nejsou ani o mnoho dražší, nějakých pár desetikorun nestojí za řeč. Vzhledem k tomu, že všechny "normální" disky dnes mají 7200rpm, nemá se smysl o otáčkách bavit. Spíš byste měli dát pozor na velikost paměti cache (bufferu). Vyrábí se nejčastěji disky s 2MB (jen pro PATA) a 8MB. Jsou i s 16MB, ale je to zbytečný luxus. Ještě můžete narazit na disky s NCQ, tato technologie umožňuje přetřídit si příkazy (pořadí kopírovaných dat) tak, aby disk za co nejméně otáček zvládl přečíst co nejvíce, některá data si přečte dopředu, ačkoli je bude potřebovat až za chvíli.

Modem / síťová karta

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPředpokládám, že většina počítačů bude běžet v síti internet. Dnes je to naprosto běžné. Co se týče vytáčeného připojení (pokud nepočítáme dražší varianty jako je ISDN nebo ADSL), jde o klasický modem. Naprosto bohatě vám postačí interní PCI modem. Měl jsem modem integrovaný na základní desce, žádný zázrak a přesto jsem s ním neměl problémy, pozdější interní PCI modem Well se funkčností prakticky nijak nelišil. Takže si kupte cokoli do PCI, bude vám na to stačit 400Kč. Co se týče síťovky, velmi často je integrována na desce. Pokud ne, vystačíte si i s nejlevnějším modelem za méně než dvě stovky.

Optická mechanika

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCMůžete si koupit CD-ROM za 400Kč, nebo DVD-ROM za 700Kč, ale jsem toho názoru, že byste velmi brzo litovali. Dnes se těžko obejdete bez vypalovací mechaniky. Možná vás uspokojí klasická CD-RW (cca 700Kč), ale nevýhodou je nemožnost číst disky DVD. Tento drobný problém by mohla vyřešit kombo mechanika, která vypaluje CD a čte DVD. Navíc cena lehce od 1000Kč je velmi příznivá. Špatný by nemusel být třeba NEC CD-1100, který vás vyjde na celkem slušných 1100Kč.

Další, trochu nákladnější variantou je přepalovací DVD mechanika, jež stojí od 1700Kč více. Je to sice super věc, ale do cenově málo nákladného počítače se moc nehodí, někde se šetřit musí.

Case + zdroj

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPoněvadž nemáme peníze na rozhazování, nebude moci si dovolit příliš dobrou bednu. Nepříliš slavní výrobci Eurocase a KME dokáží nabídnout bedny, jež sice nenadchnou, ale ani nemusí urazit. Každopádně berte na vědomí že 300W značkový zdroj se v mnoha případech rovná téměř 400W neznačkovému. Pokud tedy nemáte dost financí, měla by vám bedna se 400W neznačkovým zdrojem zajistit slušnou rezervu a poměrně stabilní napětí, s 300W byste mohli mít problémy.

Příklad KME 400W: 3,3V (3,12V), 5V (5,11V), 12V (12,08V). Rozhodně je to o dost lepší než můj původní 200W zdroj s Celeronem, kde 12V napětí bylo v jednom případě 11,2V a ve druhém téměř 13V! Hodnoty lítaly jak ručička otáčkoměru formule Michala Schumachera. 400W Eurocase seženete od 1200Kč, KME dokonce lehce pod tisícovku. Musím však říci, že zdroj je zrovna oblast, na které se moc šetřit nevyplácí, přestože to může vypadat lhostejné. Ono ze začátku, pokud nemáte zrovna více energeticky náročnou sestavu, vše poběží ať už jde o značkový či neznačkový zdroj - ale časem (až vám třeba odejde váš oblíbený harddisk s cennými daty do věčných lovišť) můžete vašeho případného rozhodnutí o nákupu neznačkového zdroje velice litovat.

Klávesnice

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCCo říci ke klávesnicím? Snad jen to, abyste volili podle toho co potřebujete. Já mám už pět let obyčejnou klávesnici Chicony bez tlačítek Sleep, WakeUp, Fn,... nebo jakýchkoli kláves pro spuštění prohlížeče, mailu a vůbec mi nechybí. Jediné, co mi vadí je mezerník jež vydává při zmáčknutí zvuk jak z kulometu. Ale netroškařme a prohlašme, že taková mírně multimediální klávesnice s tichým chodem kláves do 300Kč není špatná koupě.

Myš

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCOpět co člověk, to jiný zvyk. Osobně bych se přiklonil k optické myši každopádně s rolovacím kolečkem (nedávno jsem pracoval na myši bez kolečka a být na tom kompu více než dvě hodiny, tak mě snad odvezou na psychiatrii). Dobrým řešením může být třeba Genius NetScroll+ Eye nebo cokoliv jiného, co se vám bude dobře držet v ruce za cca 200-300Kč.

Monitor

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCLCD monitory sice v poslední době hodně zlevňují, nicméně klasika v podobě CRT monitorů vychází pořád o poznání levněji. Pro nenáročné hraní by vám měl stačit 17 palcový monitor. Každopádně, oči máte jenom jedny a tak se nevyplatí šetřit. Bavíme-li se o 17 palcových monitorech, kupte si takový, aby zvládal rozlišení minimálně 1600×1200 alespoň při 70Hz (nebo 68Hz, hlavně více než 60Hz). Důvod není ten, abyste toto rozlišení používali, ono na sedmnáctce je už 1280×1024 dost titěrných. Důvodem je to, že při rozlišení 1024×768, což je u takového monitoru ideální, můžete z monitoru dostat obnovovací frekvence 100Hz i více. Sice znám lidi, kterým se obraz při 60Hz zdá stabilní, ale 85Hz bych bral jako minimum. Toto vám nabídnou při 1024×768 nejlevnější monitory, ale víc ani ťuk. A kupodivu, i přesto, že 85Hz vypadá hezky, po přepnutí na 100Hz uvidíte slušný rozdíl!

Co se týče značky, s trochou nadsázky se dá říct, že je jedno jaký zvolíte. I AOC dokáže vyrobit monitor s dobrým obrazem, pravdou ovšem je, že jich moc nebude. V každém případě si nechte jakýkoli monitor předvést i v nejvyšších rozlišeních, 1280×1024 by měl zvládat s pěkným obrazem, nejvyšší rozlišení většinou moc hezké nebude. Velmi dobře (papírově) vypadá třeba monitor LG Flatron F700P, který zvládá 1600×1200/75Hz, za cenu 4300Kč. Velmi dobré monitory vyrábí např. Samsung, musíte však počítat s trochu vyšší cenou.

Cenové shrnutí

Procesor AMD Sempron 2600+ BOX AMD Sempron 2600+ BOX Intel Celeron D325 2,53GHz Intel Celeron D325J 2,53GHz
2350Kč 2400Kč 2250Kč 2350Kč
Paměť RAM 2×512MB (1GB) DDR400 OEM
3100Kč
Základní deska Gigabyte
7VT600P-RZ
MSI K8N Neo FSR Abit IS7-E Asus P5GPL
1400Kč 2200 2400 3000
Grafická karta ATi Sapphire Radeon 9550 ATi Saphire Radeon X300
1900Kč 2300Kč
Harddisk Samsung SpinPoint SP1213C (120GB, 8MB buffer, 7200rpm)
2400Kč
Zvuková karta integrovaná na základní desce
0Kč
Modem Microcom InPorte Home/M PCI
400Kč
Optická mechanika NEC CD-1100 (52x/32x/52x/16x DVD)
1100Kč
Disketová mechanika Teac, NEC,... (to je jedno)
200Kč
Case + zdroj Eurocase / KME 400W zdroj
1000Kč
Klávesnice Chicony, Genius,... (to je jedno)
300Kč
Myš Genius NetScroll+ Eye
200Kč
Monitor LG Flatron F700P
4300Kč
Celkem 18650Kč 19500Kč 19550Kč 20650Kč

Když jsem původně dával dohromady tyto sestavy, do 20000Kč jsem se s přehledem vešel. Nyní s 1GB RAM se kolem té hranice 20000Kč s DPH pohybujeme a myslím, že takový počítač určitě neurazí. Akorát PC s Celeronem na chipsetu i915 tuto hranici o trochu překračuje, řešením by mohla být volba nějaké levnější desky. Můžete však investovat třeba do lepší grafiky, monitoru, zdroje, mechaniky DVD-RW na úkor procesoru (to ale moc neušetříte) nebo i pokud vám bude jen 512MB RAM stačit, tak i paměti (což ale moc nedoporučuju, ale z vlastní zkušenosti můžu říct, že i s 512MB se dá dobře žít).

{mospagebreak title=Sestava pro slušné herní nasazení}

Pokud si můžete dovolit investovat trochu více peněz, ale nechcete se nechat finančně zruinovat ani se omezovat při nejnovějších herních titulech, bude pro vás hranice 30000Kč s DPH optimální.

Procesor

Zde si můžeme dovolit investovat o poznání více. Optimální cenu pro dobrý herní procesor bych viděl do 5000Kč včetně daně. Zde už se bude jednat o modely s takty kolem 3GHz, příp. s označením kolem 3000+. Odpadává Socket A, který v této kategorii už mnoho nenabídne a šlo by de facto o strop nabídky.

AMD Athlon 64 (Socket 754)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCAsi většina z vás se mnou bude nesouhlasit a tvrdit, že kupovat S754 procesor je blbost. Ono pokud jde o budoucí rozšiřitelnost co se týče procesoru, je to pravda. Ovšem pokud s novým procesorem přijde nová deska (u mě to jsou například šílené skoky, z Celeronu 466 na AMD64 3000+), tak tento problém odpadá a hned se jeví Socket 754 v lepším světle.

Nevýhodou je 800MHz HyperTransport (S939 jej má na 1GHz) a jednokanálový paměťový řadič. V praxi se to ovšem projeví velmi nevýrazně, takže o nějakém výkonnostním handicapu nemůže být moc řeč. Počítejte tak maximálně s 5% dolů při stejné frekvenci, spíše méně. Výhodou je nižší cena procesoru, model 3000+ stojí 4400Kč, kdežto pro Socket 939 je o nějakou tu stokorunu dražší a navíc o něco méně výkonný, protože má jen 1,8GHz a dvoukanálový řadič to v mnoha případech nedohoní, i když pomůže.

AMD Athlon 64 (Socket 939)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPřestože jsem před chvíli jsem se zastával Socketu 754, o něco lepší volbou je přece jen Socket 939. Nabízí, jak už bylo řečeno 1GHz HT, dvoukanálový paměťový řadič. Velkou výhodou je to, že procesory jsou vyráběny i 90nm technologií, takže mají nižší spotřebu elektrické energie a jdou výborně taktovat. Z modelu 3000+ (1,8GHz za 4700Kč) poměrně v pohodě dostanete 2,3GHz i více (tedy téměř 4000+), přičemž procesor stále nebude nijak výrazně topit. Procesory mají 64 bitové rozšíření, což sice nikoho dnes příliš nevzrušuje (v rámci OS Windows), ale s uvedením Windows XP 64bit a hlavně 64 bitových aplikací tomu bude jinak. Pokud někdo používá jako OS Linux, tak z 64 bitového rozšíření může těžit již nějakou dobu.

Intel Pentium4 (Socket 478)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCJak už bylo řečeno dříve, nejedná se o příliš perspektivní platformu, nicméně stále má co říci. Pentia4 do této patice seženete už jen s jádrem Prescott. To ale není příliš podařené. Sice disponuje 90nm technologií, ale narozdíl od AMD se Intelu povedl docela "drsný" kousek. Zatímco AMD spotřebu procesoru přechodem na novou technologii výrazně snížilo, Intel udělal přesný opak a již tak docela vysoká spotřeba se ještě zvýšila, výkon nepatrně snížil (téměř v rámci statistické chyby) i přes použití 1MB L2 cache. Výhodou nové technologie jsou tak jen lepší možnosti taktování, ale musíte mít skutečně dobrý chladič.

Intel Pentium4 (Socket 775)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCZde problémy Prescottu přetrvávají, přestože poslední revize doznala značného vylepšení co se spotřeby týče. Výhodou je ale novota platformy a tedy i pozdější rozšiřitelnost. Ovšem jak je u Intelu docela zvykem, bude vyrobena spousta řad, které navzájem nebudou kompatibilní (tím mám na mysli třeba nové dvoujádrové procesory, u AMD prý vše poběží ve stávajících deskách). Takže uvidíme, ukáže až čas, takový Socket 478 vydržel až neskutečně dlouho a nutno říct, že úspěšně. Ať tak či onak, pokud jde o Intel, LGA775 je lepším, perspektivnějším řešením.

Operační paměť RAM

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCNo, tak zde je 1GB RAM naprostou podmínkou. Ale dovolil bych si doporučit kvalitnější značkové moduly, jednak z hlediska lepší stability a za druhé z hlediska taktování, pokud se do něj hodláte pouštět. Například nějaké levnější verze Kingstonu nebo Corsair. Případně můžete koupit DDR433 moduly, které alespoň na těch 433MHz pojedou určitě, ale měly by jít ještě výš.

Například taková dvojice velmi kvalitních modulů Geil DDR400 s časováním CL2,5 stojí 4300Kč, pokud chcete trochu ušetřit, tak volte neznačkové, což by vás s časováním CL3 mohlo vyjít na 3100Kč. A to je slušný rozdíl, ovšem často najdete i něco mezi tím. Myslím, že by nemusel být problém sehnat nějaké slušné CL2,5 moduly o velikosti 1024MB nebo 2×512MB za celkových 3600Kč, což by byla slušná koupě.

Nesmím ale zapomenout na DDR2 moduly, jenž jsou vyžadovány u některých desek s paticí LGA775 (tedy chipset Intel i925 a některé desky s i915). Jejich nevýhodou je to, že jsou dražší (aby ne, když se jedná o 533MHz moduly) a při stejné frekvenci mají o něco vyšší latence, takže i kapánek nižší výkon. Jejich pravá chvíle přijde až s příchodem procesorů na ještě rychlejších sběrnicích. 512MB značkový modul Kingmax, Geil, Corsair nebo Kingston vás vyjde na cca 2600-3000Kč. Při koupi dvou se tak budete pohybovat těsně pod hranicí 6000Kč, což je ale docela hodně.

Základní deska

Socket 754

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPoněvadž vybíráme desky pro shodnou patici jako v předchozím případě, zůstaneme i u stejných desek. Tedy MSI K8T Neo FSR (VIA K8T800) za 2100Kč, MSI K8N Neo FSR (nForce3) za 2200Kč nebo Asus K8N (nForce3) za 2300Kč v případě, že nepotřebujete velkou výbavu. V případě, že toho chcete trochu více, šel bych např. do MSI K8N Neo Platinum za 2900Kč, která vám přidá 3 FireWire sloty, 4 SATA porty místo dvou a pěkné logo při spuštění počítače :-)

Další skvělou volbou pro overclockery je Abit KV8-Pro taktéž za 2900Kč. No a pokud chcete PCI-Express sloty s chipsetem nForce4, pak je tu pro vás MSI K8N Neo3-FSR za 3100Kč. Nevýhodou je, že jde o tzv. "polovičaté řešení". Deska má jak AGP slot, zde označovaný jako AGR, tak i PCIe sloty. A už v minulosti se ukázalo, že toto nebývá zrovna nejvýkonnější a nejstabilnější řešení (třeba desky s SDRAM a DDR, či nyní DDR1 a DDR2), takže na to radši zapomeňte.

Socket 939

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCZde máme opět volby mezi deskami s AGP a PCI-Express. Nejlevnější AGP desky seženete již za 2500Kč. No ale popořádku, máme tu pět chipsetů. VIA K8T800 Pro a VIA K8T890. Druhý je právě se sběrnicí PCI-Express. To samé u nVidie, máme nForce3 a nForce4, druhý jmenovaný opět se sběrnici PCI-Express, stejně jako nový ATi Radeon Xpress 200/200P.

Ani jeden z chipsetů VIA není špatný, desky s nimi jsou navíc za rozumnou cenu. Pokud chcete trochu více výbavy, než je vám schopna poskytnout třeba deska MSI K8T Neo2-F (2800Kč), můžete jít do verze FIR (3400Kč), kde dostanete navíc FireWire a další dva Serial ATA porty. Obě desky jsou vybaveny chipsetem VIA K8T800 Pro a AGP sběrnicí. S chipsetem VIA K8T890 a tedy PCIe sběrnicí je k dostání např. Abit AX8 za cca 3800Kč.

Co se týče chipsetu nForce3, máme k dispozici prakticky stejné desky jako s chipsetem S754, jmenovitě MSI K8N Neo2 Platinum za cca 3900Kč (nebo i levnější podobně vybavené desky Gigabytu). Co se týče chipsetu nForce4, jeho nevýhoda je v tom, že je značně nedostupný hlavně v levnějších verzích. Jako základ by mohla posloužit třeba deska MSI K8N Neo4-F (3900Kč) nebo její lépe vybavena verze Platinum za 4400Kč. Pokud nemáte důvěru k deskám MSI, můžete sáhnout třeba po Abit AN8 za 4600Kč se slušnou výbavou.

No a nakonec se podívejme na ATi Radeon Xpress 200/200P. Protože se jedná o novinku, není ani moc desek. Jednou je třeba MSI RS480M2-IL s integrovanou grafikou. Ta je na chipsetu Radeon Xpress 200 (bez kouzelného písmenka P). Integrovanou grafikou je tentokrát Radeon X300 (totéž co 9600, bohužel s polovičním počtem pipelines), takže na integrované řešení nabízí velmi slušný výkon. Bohužel se jedná jen o mATX desku s průměrnou výbavou a prakticky nulovými možnostmi taktování.

Socket 478

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPoněvadž se už můžeme trochu rozšoupnout, nebudeme si kupovat levné desky s problematickými chipsety, nižším výkonem a horší výbavou. Myslím, že můžeme rovnou přejít k volbě chipsetu i865PE (dražší i875P v této kategorii raději ne). Žádný jiný vám nenabídne tolik možností a výkonu.

Jako velmi dobrou koupi vidím Abit IS7 (2700Kč) nebo Asus P4P800 (2900Kč). Obě na chipsetu i865PE. Chipset i875P nabízí obyčejně 2-5% výkonu navíc díky technologii PAT, ta je ale občas zapnutá i na deskách s i865PE. Jenže to určitě není důvod přihazovat kvůli tomu dalších 700-1000Kč pokud mají stejnou výbavu.

LGA 775

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCJednou volbou je chipset i865PE s klasickými PCI sloty a AGP pro grafiku, ale to už rovnou můžete jít do Socketu 478. Zaměřme se tedy na LGA775. Pokud neholdujete taktování, mohla by pro vás být dobrou volbou deska Intel D915PGNL (2900Kč a DDR2). Ovšem jsem toho názoru, že by se slušel nějaký více overclocking friendly mainboard s lepší výbavou. Jako příklad uvedu Abit AG8, ten nabídne RAID, FireWire a GLAN (gigabitovou síťovku) za 3300Kč (DDR1), což je velmi dobrá cena. MSI vám dokonce nabídne desky, jež podporují jak DDR, tak i DDR2. DDR2 dnes ještě žádné velké výhody nenabízí, ale pokud chcete jít s dobou a mít už toto paměťové rozhraní, tak třeba MSI 915P Neo2-FR (3400Kč) nebo lépe vybavená verze Platinum (4100Kč) jsou vám k službám. Tato deska zrovna k těm "DDR1 i DDR2" nepatří.

A pro milovníky highendu se nabízí i i925X motherboard, špatný není třeba Abit AA8-DuraMax za cenu kolem 4500Kč. Potřebujete DDR2 paměti, dostanete GLAN, FireWire.

Grafická karta

AGP

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPokud si budete kupovat počítač s AGP slotem (v našem případě Socket 754 (AMD64) a Socket 478 (Intel Pentium 4) budete potřebovat AGP kartu. Na to pozor, abyste nechtěli po prodejci PCIe (znám lidi, kteří to skoro udělali). I přes navýšení doporučeného limitu na 30000Kč s DPH si nejspíš nebudeme moci dovolit příliš rozhazovat. Optimální pro takovouto sestavu by měla být karta za cca 4000Kč. A ještě důležitější vlastnost: měla by být výkonná. To by mohla splnit karta ATi Radeon 9600XT už od 4000Kč, ale určitě bych spíš volil něco trochu jiného.

Přeskočil bych všechny Radeony 9600 či 9800SE a vrhnul se k nVidii. Nevšímal bych si zastaralejší FX5700 či docela výkonné, ale ne stokrát výhodné GeForce 6200 a skončil bych u GeForce 6600. Velmi dobře se jeví třeba Asus N6600/TD se 128MB paměti a takty 300/550MHz. Cena 4100Kč je velmi příznivá už z toho důvodu, že Radeon 9600XT za stejnou cenu je o 15-20% méně výkonný. Hlavní výhodou karet GeForce 6600 je to, že jdou skvěle taktovat. Jádro takřka není problém vyhnat na úroveň verze GT, tedy 500MHz. Na 450MHz dostanete takřka na 100%. S pamětmi je to horší, tam se na verzi GT nedostanete, většinou skončíte někde kolem 650MHz. Už základní verze má velmi dobrý výkon a s jádrem o 50% rychlejším a také o něco zrychlenými pamětmi to bude relativně rychlá karta.

PCI-Express (PCIe)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPoměrně zajímavým jevem u PCIe karet je to, že jsou často levnější než ty naprosto stejné karty pro AGP. Takže ATi Radeon X600XT, což je Radeon 9600XT s pamětmi nataktovanými dokonce na 740MHz místo 600MHz u AGP se dá sehnat už od 3800Kč, přičemž třeba od Asusu či Abitu od 4200Kč. To dělá z této karty o mnoho zajímavější koupi než je tomu u AGP verze.

Proto nVidia GeForce 6600 už není tak jasnou volbou pro sběrnici PCIe, ale jsem toho názoru, že je to stále o něco lepší volba. Má obdobné takty 300/500-550MHz jako AGP verze, někde jsem dokonce zahlédl verzi 400/560MHz za 3500Kč se 128MB pamětmi od Gainwardu. Hry sice ke kartě nedostanete, ale za tuto cenu je to skvělá koupě. Pokud uvažujete třeba nad ušetřením několika stokorun za GeForce 6200, vězte, že při stejných taktech má poloviční počet pipelines, takže si tolik výkonu neužijete. Nehledě na to, že podpora shaderů 3.0 je této kartě na dvě věci. Ostatně i model 6600 je i přes své velmi dobré výkony příliš nevyužije, hry je využívající budou velmi náročné.

Harddisk

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCDisky jako takové jsem probral už v minulé cenové kategorii. Mělo by vám určitě stačit 120-160GB, pro tentokrát vezměme 160GB. Co se týče výrobce, nejlépe výkonný, spolehlivý a tichý Samsung (nebo ještě výkonnější Hitachi), v provedení SerialATA s 8MB paměťovým bufferem. No a pokud narazíte na NCQ, tak můžete počítat s dalším navýšením výkonu, i když v praxi nepříliš znatelným.

Modem / síťová karta

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCCo zde říci více než o stránku dříve? Myslím, že není co dodat. Pokud chcete vytáčené připojení přes modem, klidně si vystačíte s něčím do PCI slotu. Hlavně k tomu musíte dostat CD (disketu) s ovladači. No a pokud budete "fachat" přes síťovku, tak tady vám bohatě poslouží už naprosto cokoliv, co má koncovku RJ-45. Dvě české stokoruny vám budou bohatě stačit a ještě si můžete cestou domů koupit dva balíčky žvýkaček.

Optická mechanika

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCNa CD-ROM, CD-RW, DVD-ROM či kombomechaniku bych rovnou zapomněl. Dnešní ceny jsou tak příznivé, že se prostě vyplatí koupit si DVD přepalovačku. Samozřejmě, je blbost ji kupovat, pokud DVD pálit nechcete, pak si klidně kupte to kombo.

Přepalovací DVD mechanika stojí obvykle od 1700Kč více. Ale v dnešní době se to vyplatí, zvláště pálíte-li filmy na DVD a neobtěžujete se převodem třeba do DivX. Média jsou dnes velmi levná a i tříhodinový film zhuštěný na 4,7GB má stále dobrou kvalitu. Měl bych zde dva tipy. Pokud chcete hodně dobrou, rychlou vypalovačku, sáhněte po NEC ND3520A (v OEM už za 1800Kč). Umí duallayer, ovšem média jsou ještě velmi drahá. Druhou alternativou je LG SuperMulti GSA-4163B od 1900Kč, která navíc umí DVD-RAM. Kdo tento formát zkusí, nepochopí, jak se mohli prosadit formáty DVD-RW a DVD+RW. Vypalovat pouhým přetažením souboru v Průzkumníku (Total Comanderu, nebo čemkoli jiném, jak je ctěná libost) je prostě skvělé. Nemusíte spouštět žádný vypalovací program, nezapisuje se žádný lead-in, lead-out, prostě se hned pálí.

Case + zdroj

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCKonečně si můžeme dovolit trochu se více plácnout přes kapsu i zde. Nejlepší volbou by byla asi samotná bedna koupená bez zdroje podle toho jak se vám líbí a pokud nejste extra nároční, mělo by vám na to stačit takových 600-800Kč. K tomu třeba zdroj Fortron FSP350-60THN-P 350W za 1300Kč a za celkové dva tisíce máte hezkou bednu s velmi dobrým zdrojem.

Klávesnice a myš

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCMyslím, že zde můžeme nechat vše při starém. Takže nějakou multimediální klávesnici za cca 300Kč a k tomu optická myš za dvě tři stovky.

Monitor

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCNa monitoru nikdy nešetřete. Pokud se jedná o 17 palcový CRT monitor, rozhodně nevypadá špatně Samsung SyncMaster 797DF, i když cena téměř 5700Kč je na sedmnáctku dosti vysoká. Mohu však říct, že obraz je oproti mému 17" monitoru Targa naprosto úžasný. Pokud chcete něco levnějšího, můžete se podívat třeba na LG Flatron F700P, který je za podstatně příznivějších 4300Kč. Pokud chcete už 19 palcovou obrazovku, nabídka začíná u monitorů typu AOC 9K+. Ovšem velmi dobře si ho prohlédněte, můžete narazit na skvělý kousek, ale také na pěkného šmejda, což bude jistě častější. Ono také, co by se dalo v této cenové kategorii čekat, že? Bohužel lepší 19 palcové monitory vás budou stát kolem těch 6000Kč, jako příklad třeba iiyama Vision Master 1451 LS902UT (5800Kč), která v nejpoužívanějším rozlišení 1280×1024 vytáhne docela slušných 90Hz podle údajů výrobce. Ve skutečnosti má v tomto rozlišení jen 85Hz a to není zrovna mnoho. Sledoval jsem diskuze o monitorech a jak vyplynulo, dobrý monitor snad neexistuje. Takže klidně začněte s levnějšími monitory a hledejte mezi nimi dobrý kus. Když tak, na disketě si k prodejci přitáhněte Nokia Monitor Test (1,2MB) a řádně si vše vyzkoušejte.

Myslím, že bychom se mohli podívat i na LCD monitory. Nabídka začíná už na hranici necelých 6000Kč za 15 palcové a 7000Kč za 17 palcové. Berte na vědomí, že LCD 15" se takřka rovná CRT 17" svou zobrazovací plochou. Mně třeba zaujal Samsung SyncMaster 510N (15" LCD) za cca 6900Kč. Samsung vyrábí velmi dobré monitory, berte však na vědomí to, že doba odezvy 25ms (většina levných LCD) není zrovna špičková pro hraní her či sledování filmů. Dále se pořádně podívejte na zobrazovací úhly, ty totiž vůbec nemusí souhlasit s tím, co udává výrobce. No a v neposlední řadě se koukněte, zda monitor nemá nějaké mrtvé body. To je bod na obrazovce, který stále svítí nebo naopak, prostě se nezmění, ani kdybyste jej na kolenou prosili.

Cenové shrnutí

Procesor AMD Athlon 64 3000+ BOX (S754) AMD Athlon 64 3000+ BOX (S939) Intel Pentium4 3,0GHz Intel Pentium4 530 3,0GHz
4400Kč 4800Kč 5400Kč 5400Kč
Paměť RAM 2×512MB DDR400 Geil Value 2×512MB DDR2 533 Kingmax CL4
4300Kč 5200Kč
Základní deska MSI K8N Neo Platinum MSI K8N Neo4-F Abit IS7 MSI 915P Neo2 Platinum
2900Kč 3900Kč 2700Kč 4100Kč
Grafická karta Asus N6600/TD 128MB AGP Gainward FX PowerPack Ultra/1760 GS 128MB PCIe Asus N6600/TD 128MB AGP Gainward FX PowerPack Ultra/1760 GS 128MB PCIe
4100Kč 3500Kč 4100Kč 3500Kč
Harddisk Samsung SpinPoint SP1614C (160GB, 8MB buffer, 7200rpm)
2800Kč
Zvuková karta integrovaná na základní desce
0Kč
Modem Microcom InPorte Home/M PCI
400Kč
Optická mechanika LG SuperMulti GSA-4163B
1900Kč
Disketová mechanika Teac, NEC,... (to je jedno)
200Kč
Case + zdroj Fortron FSP350-60THN-P 350W + nějaký pěkný case
2000Kč
Klávesnice Chicony, Genius,... (to je jedno)
300Kč
Myš Genius NetScroll+ Eye
200Kč
Monitor Iiyama Vision Master 1451 LS902UT H (19")
5800Kč
Celkem 29300Kč 30100Kč 30100Kč 31800Kč

Opět zde máme trochu dražší řešení na platfomě Intelu s paticí LGA775. Důvodem jsou dražší paměti DDR2. Klidně můžete koupit i DDR, samozřejmě ve spojení s jinou deskou (třeba Abit AG8) a lze se tak dostat i do příznivějších cenových relací. S tímto počítačem byste si už ostudu určitě udělat neměli, zvláště po overclockingu.

{mospagebreak title=Sestava pro náročné hráče, která finančně nezruinuje}

Najde se mnoho lidí, kteří do počítače investují značné částky a kupují vždy to nejlepší. Je jasné, že tato investice není zrovna příliš chytrá, protože počítač velmi rychle ztrácí na ceně. Proto zkusím sestavit takovou sestavu, jež bude velmi výkonná a dobře vybavená, ale ještě za rozumné peníze, tedy žádný procesor za dvanáct tisíc a grafika za patnáct. Počítač v této kategorii by se měl vejít do hranice 40000Kč s DPH.

Procesor

Oproti minulé kategorii příliš na výkonu přidávat nebudeme. Jednak procesory jsou už tak hodně výkonné, za druhé nárůst výkonu ani trochu neodpovídá nárůstu ceny.

AMD Athlon 64 (Socket 754)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCTouto volbou budete muset oželet dvoukanálový řadič paměti a vyspělou 90nm technologii s nižším tepelným vyzařováním. Volba Socketu 754 pro high-end počítač sice není rozhodně žádná výhra, ale při vyšších taktech než je tomu u procesoru se stejným ratingem pro Socket 939 a nižší cenou, si několik kupců přece jen najde. Skvělou volbou je Athlon 64 3400+ s frekvencí 2,4GHz. Disponuje sice jen 512kB L2 cache, ale když si vezmete cenu 6500Kč místo 9700Kč za prakticky ten samý procesor s 1MB cache (model 3700+), je to jasná volba.

AMD Athlon 64 (Socket 939)

Když jsem se díval na situaci kolem těchto procesorů, trochu jsem se zhrozil. Model 3500+, což by bylo pro highend tak akorát, totiž má jen 2,2GHz (3400+ pro S754 má 2,4GHz) a nepoměrně vyšší cenu kolem 8000Kč s DPH. Mnohem lepší volbou je jádro Winchester, které je vyráběno 90nm technologií. Má tím pádem nižší spotřebu (nižší požadavky na chlazení) a lepší možnosti taktování. Pokud procesoru dopřejete trochu vyšší napětí, mohl by jet stabilně i na 2,5-2,6GHz a ten výkon stojí za to. Bohužel jeho cena je zatím dosti vysoká, takže se budeme muset spokojit s verzí 3200+, která má jen 2GHz. Ale je také za podstatně příznivější cenu 5900Kč.

Intel Pentium4 (Socket 478)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCStejně jako u Socketu 754, ani tato platforma se už příliš pro highend nehodí. Důvody jsou nasnadě. Procesory zde už končí, nejdou příliš dobře taktovat a ani co se týče aktuálnosti už na tom není nejlépe. Dalším problémem je to, že procesory končí na 3,2GHz (dnes se výkonnější neprodávají, když už, tak pouze zbývající). Takový procesor seženete asi za 6600Kč, což je při přibližném výkonu Athlonu 64 3000+ S754, který stojí o více než dva tisíce méně, dosti vysoká cena. Procesory Intel ale většinou nebývají levným zbožím.

Intel Pentium4 (Socket 775)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCChvíli jsem se rozhodoval mezi 3,2GHz a 3,4GHz verzí. Nakonec díky dosti vysokým cenám silnější verze jsem se rozhodl pro 3,2GHz verzi Pentium4 540J za 6600Kč. Výkonnější stojí 8500Kč a to už je skutečně dost, ovšem jak je libo. Pokud hodláte dát jen do procesoru polovinu průměrného platu v ČR, klidně. Verze 540J oproti verzi 540 je postaveno na revizi (steppingu) E0. To má vylepšené řízení spotřeby a Execution Disable Bit, antivirovou ochranu proti přetečení zásobníku, čehož v dnešní době využívá kolem 80% virů. Je k tomu ještě třeba Windows XP SP2 (příp. nějaký novější Linux - Suse Linux 9.2).

Operační paměť RAM

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCOpět zůstaneme u 1GB paměti, které by mělo stačit. Můžeme si však dovolit nějaké více kvalitní a rychlejší moduly. Množství 1GB je nejlepší koupit jako 2×512MB. Dá se pak využít dvoukanálový paměťový řadič, který mají všechny platformy zde zmiňované s výjimkou Socketu 754. Dosáhnete tak dvojnásobné paměťové propustnosti, v praxi tak 5-10% nárůst dle aplikace. Nejlépe je samozřejmě koupit balení dvou pamětí, jež jsou otestovány pro dvoukanálový provoz. Bývají označovány jako Dual Channel Kit. Pokud se jedná o DDR400 paměti s časováním CL2, pak máte na výběr třeba Geil, Kingston, OCZ za 5700, 5900 a 6100Kč v daném pořadí.

Ohledně DDR2 modulů pro Pentium 4 (LGA775) je zde situace velmi dobrá. To už z toho důvodu, že můžete dnes koupit rovnou DDR2 533MHz moduly prakticky za stejnou cenu, jako mají DDR400 moduly. Opět, značky Geil, Kingston a OCZ nabízí Dual Channel Kit 2×512MB za ceny o stokorun vyšší, tedy 5800, 6000 a 6200Kč s DPH.

Základní deska

Socket 754

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCNecháme ležet ladem méně vybavené desky s cenami kolem 2000Kč a podívejme se na trochu vybavenější. S chipsetem nForce3 by vás mohla zaujmout MSI K8N Neo Platinum za 2900Kč nebo Abit NF8 za 3300Kč, která má taktéž skvělou výbavu. Obě desky mají disková pole RAID, GLAN, hardwarový firewall i FireWire. Pro příznivce chipsetů VIA by mohla být zajímavá deska Abit KV8-Pro za 2900Kč, zde ale budete muset oželet firewall i FireWire.

Socket 939

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCNyní se zaměřme jen na desky s PCIe sloty, protože AGP už pomalu odzvání. Bohužel zatím nejsou u nás k dispozici desky s chipsetem ATi Radeon Xpress 200P (bez int. grafiky) a už vůbec ne s nějakou lepší výbavou, takže zde moc nepochodíte. O něco lepší je situace u VIA K8T890. Dobrou volbou je třeba deska Abit AX8 za 3600Kč. Nabízí kromě diskových polí RAID, také GLAN a FireWire. Ještě o něco lépe je na tom Asus A8V-E Deluxe, který má i WiFi standardu i802.11g, tedy o rychlosti 54Mbps. Ovšem cena je 4400Kč, a ne každý WiFi potřebuje.

No a co se týče nForce4, máte na výběr verzi Ultra či SLI. SLI je sice zajímavá věc, která vám umožní do jednoho počítače namontovat dvě grafické karty a tím dosáhnout velmi slušného grafického výkonu, ale tak chytré řešení to není. Docela má smysl, pokud chcete třeba dodat druhou grafiku někdy později, až bude o hodně levnější, ale nemá smysl kupovat dnes dvě drahé a dostat výkon jedné, která stojí vlastně stejně. Nevýhodou je pak také to, že spotřeba elektřiny výrazně vzroste. Tím pádem neporostou jen účty za elektřinu, ale také teplota, protože budete mít v počítači o jednu teplometnou věcičku více.

Z toho důvodu bych se kouknul jen na desky s chipsetem nForce4 Ultra. Docela výhodně seženete MSI K8N Neo4 Platinum za cenu kolem 4300Kč nebo Abit AN8, který nabízí i chladící systém OTES (chladí některé hodně tepelně namáhané části desky). Cena 4600Kč. Mimochodem, jedno z nejlevnějších SLI řešení nabízí Gigabyte, jehož GA-K8NUltra-SLI dvěma PCIe 16x sloty disponuje a to za cenu 4500Kč, dále jej má třeba i Asus A8N-SLI Deluxe za 5100Kč.

Socket 478

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCOhledně chipsetu i865PE můžete uvažovat například o desce Asus P4P800-E Deluxe. Za velmi slušnou cenu 3300Kč dostanete velmi výkonnou desku s GLAN a dokonce i WiFi. Pokud se podíváme na výkonnější chipset i875P, mohla by vás zaujmout deska Abit IC7 (3400Kč) nebo lépe vybavená verze Abit IC7-G (4100Kč), která má až 4 SATA porty (s možností zapojit disková pole RAID) a GLAN. Velkou výhodou desek je jejich vhodnost na taktování, která je skutečně výborná.

LGA 775

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCNyní se zaměřme jen na desky s PCIe sběrnicí (chipsety i915/i925) a pamětmi DDR2. S chipsetem i915P a těmito pamětmi je například deska MSI 915P Neo2 Platinum za 4000Kč s GLAN, FireWire a SATA RAID. Lepší volbu bych ale viděl v chipsetu Intel 925X v podání Abit AA8-DuraMax. S prakticky stejnou výbavou a za cenu 4100Kč dostanete skvělou a stabilní desku na taktování. Volba chipsetu i925XE je zbytečná, pokud si nechcete koupit Pentium 4 Extreme Edition, což je už úplná zbytečnost.

Grafická karta

AGP

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCPoměrně výkonné řešení od ATi je prezentováno grafickým čipem ATi Radeon 9800Pro. Obvykle se dá sehnat za cenu kolem 6000Kč. Opět vidím lepší volbu v nVidii GeForce 6600GT, která je za takřka stejnou cenu, ale disponuje vyšším výkonem a shadery 3.0. Ty asi karta ale moc využívat nebude, protože hry je využívající budou většinou nad síly těchto grafik. Tipem je Asus N6600GT/TD 128MB za 6100Kč nebo za 6200Kč Gainward FX PowerPack Ultra/1960 XP Golden Sample 128MB, která má zvýšené takty 540/1050 MHz oproti standardním 500/900MHz pro AGP verzi.

PCI-Express (PCIe)

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCProtože za hodně peněz chce každý i hodně muziky, za grafiku si také hodně zaplatíme. Od ATi by to mohl být Radeon X700 Pro třeba v podání Asus Extreme AX700PRO/TVD 128MB za 5300Kč. Jeho výkon je vzhledem k ceně dobrý, takže očekávejte podstatně více než u Radeonu X600XT, ale také o dost více než u GeForce 6600.

Jenže i nVidia má svou zbraň a tou je lepší verze GeForce 6600GT, která má takty 500/1000MHz. Stejně jako Radeon nabízí 8 pipelines, 128bitové paměti. Jenomže GeForce 6600GT tento Radeon výkonově převyšuje téměř o 20% za cenu kolem 5500Kč (MSI NX6600GT, Leadtek Winfast PX6600GT), lze dokonce narazit na Gainward FX PowerPack Ultra/1960 XP GS 128MB, která je taktovaná na 540/1150MHz za 6300Kč. Navíc, všechny GF 6600GT karty jdou zapojit v SLI režimu.

Sázkou do loterie je GeForce 6800LE, ta má sice 256 bitové paměti, ale opět jen 8 pipelines. Jdou sice občas odemknout zbývající, jež jsou z výroby uzamčené, ale úspěšnost je mizivá a problémy časté. Navíc cena je 8500Kč a to je už fakt hodně.

Harddisk

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCNebudu se už potřetí opakovat, takže řekněme, že zde bych volil Samsung SpinPoint SP1213C (120GB, SATA, 8MB buffer). Je tichý a velmi výkonný. No a protože chceme výkon, zapojíme si dva disky do pole RAID0, získáme takřka dvojnásobnou přenosovou rychlost a kapacitu 240GB, což musí stačit každému.

Ještě k poli RAID0, je pravda, že ztráta jednoho disku znamená ztrátu veškerých dat, tedy i na disku druhém. Je to díky tomu, že jednotlivá data jsou z části na disku jednom a z části na disku druhém. Když je potřebujete, stáhne se polovička z jednoho disku, druhá z druhého a protože "sosáte" ze dvou zdrojů zároveň, máte dvojnásobný výkon. Nevýhoda je v tom, že pravděpodobnost poruchy jednoho ze dvou disků je znatelně větší než při jednom. Navíc v dnešní době DVD přepalovaček není problém si data zálohovat.

Modem / síťová karta

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCCo zde říci více než na předchozích dvou stránkách? Myslím, že nic, tedy Copy & Paste, tady to je.

Pokud chcete vytáčené připojení přes modem, klidně si vystačíte s něčím do PCI slotu. Hlavně k tomu musíte dostat CD (disketu) s ovladači. No a pokud budete "fachat" přes síťovku, tak tady vám bohatě poslouží už naprosto cokoliv, co má koncovku RJ-45. Dvě české stokoruny vám budou bohatě stačit a ještě si můžete cestou koupit dva balíčky žvýkaček.

Optická mechanika

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCDobrým a moderním multifunkčním řešením je DVD přepalovací mechanika, která navíc ani není nikterak drahá. Opět bych se opakoval, postačí Copy & Paste.

Měl bych zde dva tipy. Pokud chcete hodně dobrou, rychlou vypalovačku, sáhněte po NEC ND3520A (v OEM už za 1800Kč). Umí duallayer, ovšem média jsou ještě velmi drahá. Druhou alternativou je LG SuperMulti GSA-4163B od 1900Kč, která navíc umí DVD-RAM. Kdo tento formát zkusí, nepochopí, jak se mohli prosadit formáty DVD-RW a DVD+RW. Vypalovat pouhým přetažením souboru v Průzkumníku (Total Commanderu, nebo něčem jiném, jak je libo) je prostě úžasné. Nemusíte spouštět žádný vypalovací program, nezapisuje se žádný lead-in, lead-out, prostě se hned pálí.

Case + zdroj

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCOpět bych zde volil bednu, která se vám bude líbit, na což by mělo stačit asi 800Kč, pokud si vystačíte s klasickou barvou. Pokud ne, budete se muset uskromnit u nějaké jiné komponenty. Co se týče zdroje, měl by vám stačit minule doporučovaný 350W Fortron, ale pro jistotu můžete vzít třeba Fortron FSP400-60THN-P 400W za cenu kolem 1600Kč.

Klávesnice a myš

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCJestli jste vyznavači bezdrátových klávesnicí, klidně si ji kupte, osobně v tom žádnou výhodu nevidím, ještě se mi nestalo, aby mi kabel překážel (možná tak při zapojování). To samé platí u myši. Záleží na vás, kolik jste ochotni obětovat. Jsem toho názoru, že slušná klávesnice i myš klidně může mít kabel a posloužit stejně dobře jako jejich bezdrátoví sourozenci, nicméně za mnohem nižší cenu, kterou lze "vrazit" někam jinam. Na klávesnici a slušnou optickou myš by vám dohromady mělo stačit 500-600Kč.

Monitor

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCUvažujete-li o 17" monitoru, doporučil bych Samsung SyncMaster 797DF za 5700Kč. Lepší by byla ale volba monitoru 19 palcového. V tomto případě bych opět zůstal věrný značce Samsung a jejímu modelu Samsung SyncMaster 997DF, který vytáhne 1280×1024 při docela slušných 90Hz. Bohužel jeho cena 7700Kč je docela vysoká, třeba iiyama Vision Master 1451 LS902UT má papírově jen trochu horší hodnoty za 5800Kč. Také podstatně více "žere", Samsung se spokojí se 100W, iiyama potřebuje 130W.

Pokud chcete LCD monitor, což bych na hraní příliš nedoporučoval, můžete volit 15" a 17" monitory, s jejichž cenou byste se do osmi tisíc měli vejít. Dobře vypadá Samsung SyncMaster 510N (15" LCD) za 6900Kč s odezvou 16ms, což je slušné, 25ms je už docela mnoho. Ze 17" LCD třeba Prestigio P171 (500:1, 300cd/m2, 13ms, 7500Kč) nebo LG L1730SSNT (550:1, 250cd/m2, 12ms, 8200Kč).

Cenové shrnutí

Procesor AMD Athlon 64 3400+ BOX (S754) AMD Athlon 64 3200+ BOX Winchester (S939) Intel Pentium4 3,2GHz Intel Pentium4 540J 3,2GHz
6500Kč 5900Kč 6600Kč 6600Kč
Paměť RAM 2×512MB DDR400 OCZ Dual Channel Kit CL2 2×512MB DDR2 533 OCZ Dual Channel Kit CL4
5700Kč 5800Kč
Základní deska Abit NF8 Abit AN8 Abit IC7-G Abit AA8-DuraMax
3300Kč 4600Kč 4100Kč 4100Kč
Grafická karta Asus N6600GT/TD 128MB AGP Gainward FX PowerPack Ultra/1960 XP GS 128MB PCIe Asus N6600GT/TD 128MB AGP Gainward FX PowerPack Ultra/1960 XP GS 128MB PCIe
6100Kč 6300Kč 6100Kč 6300Kč
Harddisk 2× Samsung SpinPoint SP1213C (120GB, 8MB buffer, 7200rpm)
4800Kč
Zvuková karta integrovaná na základní desce
0Kč
Modem Microcom InPorte Home/M PCI
400Kč
Optická mechanika LG SuperMulti GSA-4163B
1900Kč
Disketová mechanika Teac, NEC,... (to je jedno)
200Kč
Case + zdroj Fortron FSP400-60THN-P 400W + nějaký pěkný case
2400Kč
Klávesnice Chicony, Genius,... (to je jedno)
300Kč
Myš Genius NetScroll+ Eye
200Kč
Monitor Samsung SyncMaster 997DF (19")
7700Kč
Celkem 39500Kč 40400Kč 40400Kč 40700Kč

Velmi vyrovnané ceny. Nejlevněji tu máme sestavu s Athlonem 64 do Socketu 754, ale i přesto vyhrává nejvyšším výkonem. 40000Kč s DPH je určitě nejvyšší cena, kterou je ještě rozumné do počítače vrazit, takovýto stroj vám vydrží dostatečně dlouho. Lepší modely procesorů a grafických karet už nenabízejí o tolik větší výkon, ale zase docela "drsné" ceny.

{mospagebreak title=Závěr}

Pokusil jsem se sestavit několik co nejvýkonnějších a zároveň co nejvýhodnějších PC. Určitě se mnou nebudete v některých bodech souhlasit, ale s tím se nedá nic dělat, každý má jiné preference.

Možná jste si všimli, že jsem na pár věcí "zapomněl". Do žádné sestavy jsem nedával dodatečnou zvukovku (PCI). To proto, že dnešní integrované zvukové čipy jsou už poměrně kvalitní, a lepší náhrady nejsou dvakrát levné. Perfektní jsou hlavně zvukovky standardu Intel High Definition Audio. Dále se možná pozastavíte nad absencí repráků. Zde jsem se opravdu nechtěl pouštět do nějaké analýzy pro a proti těch a těch reprosestav, protože každý z nás má v tomto naprosto odlišné potřeby. Já mám sice šetstikanálovou zvukovku, ale repráčky jsou jen blbé stereo za 300Kč, což mi ke štěstí více než bohatě stačí. Takže si nezapomeňte k výsledným cenám započítat ještě pár korun za reprosoustavu (pokud repráky nebudete mít třeba na monitoru).

No a poslední velmi důležitou věcí nezapočítanou do nákladů, je operační systém. Pokud pojedete na Linuxu, není problém si jej stáhnout zadarmo či koupit za pár stokorun. Až na hry je to velmi dobře použitelný systém, i když pro odchovance DOSu a především Windows (kam se počítám) má dost pozoruhodných zákoutí, kterým člověk jen tak neporozumí.

Průvodce koupí cenově výhodného, ale i výkonného PCOhledně Windows, dnes snad nikdo nepůjde do ničeho jiného než Windows XP. OEM verze (které si musíte koupit s počítačem či nějakým kusem hardwaru, neperiferním, tedy takovým, co bude v case) vás vyjde na 2500Kč (Home) nebo 4000Kč (Professional). V ČR je velmi rozšířená možnost sehnat si Windows nelegálně, zdánlivě tedy "zadarmo" - toto řešení ale vede k množství problémů, počínaje problémy s upgradem takového systému a konče případnými problémy spojenými s nelegálním softwarem.

Poznámka: I když se na zeštíhlenou verzi Home často snáší kritika (většinou z řad těch, kteří si zrovna ukradli XP Professional), v praxi to rozhodně není tak špatné - omezené jsou jen serverové (IIS) a pokročilé sítové funkce - k internetu i domácí síti se připojíte a ostatní funkce jsou nezměněné (Joro: sám mám Win XP Home na notebooku).

Tak mě napadá, že Bill Gates hodně podporuje charitu a spoustu různých projektů, tak by alespoň na krabici mohl napsat, kolik peněz půjde na dobročinné účely, možná by se počet pirátských kopií snížil :-)




 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.3.2005 08:47:02   0.0.0.xxx 1719
Poměrně dobrý článek, ale co se týče Socketu A bych spíš doporučil ještě plnokrevnýho Athlona XP. Přece jen cena není tak tragicky vysoká (byť vyšší než u Semprona) a jádro Barton má 512 kB L2 cache a dají se dostat dosti vysoko (přece jen technologie už je starší a je dobře zmáknutá).
Já teď koupil 2800+ a frčim s nim na 2313 MHz s normálnim box chladičem /prkno s nForce 2 Ultra 400/
15.3.2005 09:05:48   0.0.0.xxx 2021
No athlon je sice lepsi ako sempron ale uz je problem ho zohnat. Neviem preco k pocitacom na hranie davate mysi Genius. Ak dam do compu 40000cz tak usetri 200 na mysi je nezmysel. Preto doporucujem k prvym dvom variantam nejaku Microsoft cc 300-400 a k najvykonnejsej by som doporucoval Logitech radu MX
15.3.2005 09:11:01   0.0.0.xxx 2119
Pokud jste rozdíl mezi nejlevnějším modemem a něčím lepším nepoznal, tak buďte rád. Pokud byste neměl štěstí na kvalitní linku, garantuji Vám, že byste rozdíl poznal velice rychle. :o(
15.3.2005 09:39:26   0.0.0.xxx 2020
Do sestavy pro náročné by měla určitě patřit slušná zvuková karta, ne ta integrovaná na desce.
(Audigy 2,...).
15.3.2005 09:53:11   0.0.0.xxx 1921
Mate chybu v uvodnim obrazku, divim se ze ste si toho nevsimli. To mne zase pripomnelo stourala
15.3.2005 09:57:39   0.0.0.xxx 2020
No nevim, já ho kupoval zhruba před 3mi týdny a naprosto v pohodě. Měli ho ve 3 eshopech, kam jsem koukal a vybíral jsem pak tak jen podle ceny a dostupnosti dalších komponent (bral jsem ještě desku, DDRka, disk, ...)
15.3.2005 10:20:42   0.0.0.xxx 2121
Článek pěkný, přehledný, atd...

Ale u nejlevnější varianty napsat, že "512MB je minimum, ale ne rozumné množství" se mi zdá přehnané. Sám jsem před vánoci do PC dal 256MB, s tím že dalších 256 přikoupím až je budu potřebovat - ale za těch pár měsíců mi ještě nechyběli.

Takže do sestavy za 20t, bych doporučil 512MB a ušetřené peníze bych vrazil třeba do grafiky...
15.3.2005 10:26:32   0.0.0.xxx 2119
...všimli a opravili, leč nějaký síťový skřítek zřejmě neuznal provedené změny :-), takže napodruhé snad už natrvalo OK.
15.3.2005 10:27:02   0.0.0.xxx 2120
Minule když jsem si četl o levné sestavě tak jsem nadával.
Přesto bych s něčím až tak moc nesouhlasil. Třeba poslední dva lidé co po mě chtěli poradit se sestavou chtěli nutně LCD monitor (Accer 17" 16ms cca 6300,-i s DPH). Do starých čipsetů pro základní desky - platformy socket A či 478 (pokud nechcete jít na 478-479 a mobilní CPU) bych nikoho netahal a dokonce bych měl velkou výtku když dáváte dohromady kt600+rv360(350)! Je to hroznbá kombinace, která stála nejednoho "skládače" nervy!
S pamětí souhlasím..512MB je opravdu minimum a to i pro office!
Osobně většinou doporučuji kt800,s (2800+)64bit(745). Problém je schánět speciální paměti pro speciální požadavky...mám odskoušenou Gigabytku KT800P s Athlon64 2800+, s pamětí Transcendent a proto ho používám...samosebou, dražší značkovější..je to na každém.
Co mě udivilo byla absence DVD RW DL Tu po mě chce každý. Jinak zhruba stejné. Cena asi 22 000,-pak už je to boj a každou stovku nooo
btw. naposledy jsem se na to koukal před měsícem, možná jsou teď jiné (lepší) ceny
15.3.2005 10:48:48   0.0.0.xxx 2121
imho sestava pro socku A uz nema cenu, protoze obdobne reseni na 754 vyjde o pouhych 600 kc draz.

a na Socku A s KT880 je jedina rozumna a BEZPROBLEMOVA (ne jako ten ASUS) volba MSI... i kdyz ho nemam rad.
15.3.2005 11:32:03   0.0.0.xxx 2120
1.) S754 je stejně mrtvý jako Socket A.: neperspektivní procesory je zhruba stejné jako mrtvé procesory. Tj. koupim sckt. A + CPU nebo S754 + CPU - je to jedno, další proc. už do toho za rok stejně nedám.

2.) mam asi 3 týdny nForce 2 U400 a nepozoruju nějaký "nerozumnosti".. Předtim jsem měl KT400 a ta byla taky v pohodě. A to v tom nForce mam v duálu "levný" PQIčka s CL2.5 a všechno stable.
15.3.2005 11:42:22   0.0.0.xxx 2121
lol
15.3.2005 11:42:27   0.0.0.xxx 2121
Musim potvrdit, pameti PQI jsou nejlepsi v pomeru cena/vykon a navic 100% kompatibilni,nenasel jsem zatim desku kde by nechodily, coz se o znackach jinych a rozhodne znackovejsich rict neda.. A taky se nereklamuji! Nejak si nevzpominam ze bych videl vadnou DDR jeji vinou,snad v dobach SDR nejaky kousek vadny byl.
Jeste jedna vec, do disku samsung bych se rozhodne nehrnul!! Zustal bych u osvedcenych seagate. Samsungy delaji totiz takovou zajimavou vec, znicehonic se vam treba prestanou detekovat,po case zase zacnou... a tak vselijak.Proste nahodne vypadavaji az do okamziku kdy vypadnou uplne,tohle jsem videl v nekolika sestavach,s AMD, Intel... bylo to uplne jedno, proste chyba disku.. po vymene za jinou znacku vse ok
15.3.2005 11:45:51   0.0.0.xxx 2120
az na tu ramku u levne sestavy sohlasim.Ovsem proc autor pise ze nedoporucuje k hrani her LCD? Ja jsem si koupil k PC LCD 19,Philips 12Ms a predtim mel CRT Philips 19 a musim rict, ze i kdyz melo to CRT pekny barvy tak to LCD jednoznacne ma lepsi. Hodne moc kvalita obrazu vzrostla napr v Colinu, tam proste rozdil je evidetni,rozhodne mi zatim neprislo ze by LCd melo nekdy horsi obraz nez CRT a co se tyce 2D tak to uz se neda vubec srovanvat. Jinak ma ho pripojeny na 6600GT MSI.Proste moje zkusenosti hovori pro LCD, ale mozna ma nekdo jine....
15.3.2005 11:47:35   0.0.0.xxx 2119
Tak tak, ked lacnu zostavu tak je to jedno aku soket, aj tak o rok nebude v predaji ani jeden z nich... ...tiez som kamosa tlacil do s754, ale urobil dobre a radsej kupil soketA... ...takze ma omnoho lepsiu a vybavenejsiu dosku, lepsiu grafiku a procesor so slusnym potencialom na OC... ...a na tej doske to nie je problem...
15.3.2005 11:56:26   0.0.0.xxx 2121
rovnez nesouhlasim! Jako kazdy z nas jsem leta cumel do nejruznejsich variaci na CRT, a tet mam us 1,5 roku LCD (jmenovite 17´ku Neovo F-317)... tehdy byla jina doba, ale ten monitor ma papirove porat slusne parametry a nedam na nej dopustit. A 90% casu u nej straveneho jest u her. LCD na hry ano, ale ne to nejlevnejsi (stejne jako s CRT).Jinak ale super clanek pro vahave a ne uplne znale.
15.3.2005 12:05:49   0.0.0.xxx 2120
Jenom Tě doplním s tou reklamací.
Bral jsem 2x 512 MB DDR 400 právě PQI jak jsem psal. Bral jsem k tomu ještě Bartona 2800+ s tím, že si ponechám svoji KT400 (nesnášim rozebírání celýho kompa kvůli desce). Jenže to nejelo a kolabovalo to i ve Woknech. Tak jsem si řikal, že KT400 oficiálně DDR400 neumí a rozhodl se vyměnit desku, ač nerad (to už bych rovnou vzal A64 na S939) a koupil nejnašláplejšího EPoXe s NF2Ultra 400. O to větší bylo moje překvapení, že to nejelo ani potom. Zaprvé ta nová deska byla v hajzlu, ale po její výměně jsem šel reklamovat i paměti a jeden modul byl špatnej. Po výměně je teď už vše OK, ale já si mohl nechat svoji starou KT400 a ušetřit si hodně nervů.
No co, aspoň mam teď rychlej SATA disk;-). Jen, aby sis nemyslel, že značkovej výrobce nemůže dodat vadnou paměť.
15.3.2005 13:16:44   0.0.0.xxx 2119
K tomu LCD - při CRT 17" vs. LCD 15" - za dva roky se vyšší náklady vrátí na nižší spotřebě LCD, jde jen o to, jestli ty dva tisíce můžete investovat teď s tím, že jsou za dva roky zpět a za čtyři už jste v plusu, nebo na to prostě nemáte.
15.3.2005 13:40:20   0.0.0.xxx 2019
Celej ten clanek je kravina. Barton 2500+ (kterej jde ve vetsine pripadu na dobry desce hodit na 3200+) uplne v poho staci. Dulezity je predevsim mit dost pameti (na hrani dnesnich her staci i 512, radsi 1GB) a poradna grafika. Ktera aplikace potrebuje A64 4000+ ?? stojej ty 2% ve hrach za to utratit o par tisicovek vic? Jestli se nekdo honi za cislickama 3Dmarku (coz panove z PCT urcite ano) je to jejich boj. Ale na dnesni hry, aplikace atd je potreba neco jinyho nez mit o 200MHz rychlejsi procesor.
15.3.2005 13:53:48   0.0.0.xxx 2021
Na cpu setrim a setrit budu celeron 2,26@4250 MHz pri FSB 250 stoji za to... dat za cpu necele dva tisice + P4P800 deluxe a k tomu 6600GT a 1GB ram... jen u te grafiky bych se rozmyslel nad 6800/GT...
Mno jinak sestavy jsou poskladane dobre. Ale pridal bych jeste jednu kategorii, nazvanou sazka na dobre taktovatelne komponenty
15.3.2005 14:04:46   0.0.0.xxx 2120
no já nevím stím sockem 745 se mi to jeví celkem dobře. předně nemusím kupovat paměti v duálu a nejlíp značkový což u socky 939 musím a stejně je to naprd a pak když bych koupil jen jednu paměť pro s939 tak by byl athlon64 939 3200+ pomalejší naž athlon64 d745 3200+ právě kvůli absenci dvojkanálu (3200+jsem zvolil náhodně).
Já bych do levnějších variant do 30 000,- (a to zase není tak málo) socket 939 nevrážel.
Jako grafika je dostačující 6600pro leadtek a za 30 000,- je to pak sestava výkonná i tichá (relativně)
15.3.2005 14:07:00   0.0.0.xxx 2120
nesouhlasím, s745 je stejně dobrý jako 6600pro..poměr cena výkon je daleko výhodnější než s939!
15.3.2005 14:08:31   0.0.0.xxx 2020
chtěl jsem tím napsat že s745 jako platforma, je stejně dobrý v poměru cena/výkon jako 6600pro mezi grafikami..
15.3.2005 14:15:16   0.0.0.xxx 2020
no to právě nevím, až si ten neznalý koupí desku s KT600 a dá do toho varianto RV350(360) a pak mu to nepojede...
Až bude hledat a vyměňovat paměti se kterými mu nebude po zapnutí pípat kompl...
atd.
V dnešní době je to fakt sázka, a to vždycky...prostě někdo kdo v tom dělá už ví co k sobě dát můžu a co má odzkoušené...jinak je to na náhodě...
Třeba se mi stalo že neměly na skladu PATA disk, jen SATA a zákazník to vzal a pak mi volal že mu to nejde nainstalovat atd. to je ovšem jen jedna z mála věcí proč to nechat na rozumější lidi (já se mezi ně nepočítám, jen občas někomu poradím..)
15.3.2005 14:24:51   0.0.0.xxx 2120
To ano - poslední profesionální LCD to dokážou, že stojí 60 litrů ti asi nevadí...Doma stále používám 21 CRT s kalibrací barev...
Souhlasím s tebou že na hry to nevadí, ale neříkej prosím že má LCD lepší barvy )
15.3.2005 14:56:40   0.0.0.xxx 2120
Dobrej clanek, jen mam malou poznamku k pametem, o kterych se autor zminuje na zacatku clanku. Ja mam 2x512MB 400MHz Micron, coz je takova znacka/neznacka, podobne jako PQI znimovane v clanku. V pohode mi slapou na 447 MHZ (3-3-3-7). To je myslim dost slusne, takze s tema znackovyma pametma bych to nevidel tak horke. Podle me je celkem zbytecnost vysolit za pamet 6-7000 za Corsairy apod., kdyz narust vykonu je narustu ceny naprosto neadekvatni.
15.3.2005 15:22:57   0.0.0.xxx 2020
Nevim, jestli mam mezery ve vzdělání, ale chip NVIDIA GeForce 6600 PRO mi nějak uniká..
Znám buď 6600 a nebo 6600GT.
No, já jsem taky neřikal, že nemá dobrý poměr cena/výkon, ale ten poměr je zhruba stejný jako u Socketu A. Obojí je to mrtvá platforma.
Jinak imho S939 má aktuálně absolutně nejlepší poměr cena/výkon - to bych přirovnal pak právě k 6600GT a nebo lépe k X800XL (dražší, ale výkonější s lepším výhledem do budoucna).
15.3.2005 15:25:43   0.0.0.xxx 2020
Presne tak, kdyz spocitam rozdil znackovych a neznackovych pameti a vrazim ten rozdil radsi do VGA nebo CPU a pameti necham ty neznackove vykon bude nesrovnatelny.. ,ne dat tisice za ramky s narustem vykonu par % .
to ne-e: Vubec bych se nebal soketu 939 kvuli pametem,nevim kam na to vsichni chodi,ze v nem nejedou levne pameti.Jak uz jsem psal ze jsem snad nemel v ruce spatnou PQI (a nekdo psal ze zrovna spatnou mel ,no muze se stat),tak jsem mel pod rukama nekolik sestav s939 s 2*512MB PQI a zadny problem nenastal!
To same plati ze nemusim preci osadit pameti v dualu kdyz cpu/deska dual ma,to je preci nesmysl.. Kdyz mam malo financi dam pamet jednu,casem pripadne druhou.A nebudu kvuli tomu kupovat mrtvy s754..
15.3.2005 15:26:47   0.0.0.xxx 2120
...opět 6600PRO, co je to?
Jinak S939: stavěl jsem to (A64 3000+) na EPoXu s nForce 3 a dal jsem do toho sra*ky (výrobce se na ty chipy ani nepodepsal) 2x 512 MB DDR 400 s CL2.5. Šlape to v duálu jak víno @ 2.5-3-3-6.
Chce to spíš zkusit, než vyloženě sázet na drahý značkový paměti. On totiž nemusí chodit ani vyloženě dual-channel kit za nehorázný prachy.
Domluvit se na možnosti výměny neni nikdy od věci.
15.3.2005 15:38:43   0.0.0.xxx 2219
Az na to, ze na hrani je 512 minimum (a na to ty sestavy staveny byly), nemluve o tom, ze pri pouziti win XP je 256MB malo i na provoz vlasniho OS.
15.3.2005 15:43:28   0.0.0.xxx 2019
Nechcem byt nejaky vrtak a podpichovač ale preco vsetci stale uvádzaju cenu bez OS.Ja viem, ved vsetci ho mame doma "legalne".Ale su ludia, ktory ho proste namaju a ani nevedia "zohnat".Potom ta cena ide este vyssie na 3000Sk (nie CK).Myslim,ze by to malo byt zahrnute v recenzii, ze aj nieco take "treba kupit".kopec ludi co to cita a prispieva do diskusie tak ma doma WIN iny napr Linux,freeBSD atd...ale niekto kto dostane odporucenie na takyto clanok a je lamka-pride do obchodu s poziadavkou a ked mu povedia,ze treba WIN alebo iny OS za taku a taku cenu tak mu opadne sanka a 20000 idilka je v prdeli...Bude tu kopec nazorov na moj prispevok ale stojim si zatim.
Pekny den
15.3.2005 17:12:08   0.0.0.xxx 2020
hadr stoji za howno, samsung i hitachi. berte seagate
15.3.2005 17:16:05   0.0.0.xxx 2019
mam bartna 2500+@3400+(1780@250 na EpoxNforce2Ultra400 k tomu 2*256PQI(400@450) v dualu a R9600pro@XT++ a sem v klidu ) kupoval jsem asi pred pul rokem za 12k bez dane )
15.3.2005 17:27:43   0.0.0.xxx 1920
No ja bych řekl spíše naopak HITACHI i SEagate jsou výkonější, tišší a o dost míň hřejou
15.3.2005 17:32:04   0.0.0.xxx 1819
Pěkně napsaný článek... a nejvíce se mi líbí, jak se autor vyhnul dělení AMD x Intel a ATi x nVidia :o) - supr!
15.3.2005 17:42:45   0.0.0.xxx 1920
Nahodou, ja sem nedavno rozjel Dooma3 na nejvyssi detaily v rozliseni 1024x786 na 256MB RAM a GF MX440. Sice to melo tak 0,2 FPS ale jelo. Na medium detail skoro plynule. Od ceho je taky swapak
15.3.2005 19:25:24   0.0.0.xxx 2019
Přeci jenom bych asi hledal způsob jak ušetřit a nacpal tam GF 6600GT - ta grafika má poměr cena/výkon úplně skvělej...
Co se CPU týče ten plnokrevnej AthlonXP je lepší než Sempron, i kdyby byl jenom 2200+ a Sempron 2500+ nebo 2600+. Nesouhlasím s tím, že socket A je mrtvá platforma. Výkon poskytuje stále dobrej a např. Athlon 3200+ vydrží dlouho. 64 bity jsou super, ale v současnosti na ně není soft. a až bude, tak současný 64 bity budou šunky a vykopávky:-)))
RAM- mám 256 MB a hraju D3 na pohodu. Ale přeci jen mám starší PC takže do nýho 512 určitě, ne-li víc.
15.3.2005 19:53:40   0.0.0.xxx 1919
qwas:nevim cemu se smejes, je velky rozdil mezi ruznymi monitory, takze nerikam ze tomu je tak vzdycky, nejsem asni odbornik na monitory, ale rikam co vidim a vidim to, ze novejsi typy LCD a ne zrovna za 60000 jak pises mi prijdou lepsi nez crt. Kdyz se treba podivam na fotky z digitalu na crt a pak na LCD, tak jednoznacne vede lcd, nereknu ti proc tomu tak je, ale vidim to a to nejen ja.Mozna uz zacina nejen dalsi nekonecny spor co je lepsi AMD nebo INTEL, ale i CRT nebo LCD:-))
15.3.2005 20:05:59   0.0.0.xxx 1819
Musím pochválit autora.Moc se mi líbí zpracování a hodně mi pomohl s výběrem novýho PC.
15.3.2005 20:12:09   0.0.0.xxx 1919
Přeji všem pěkný den, jsem rád, že se článek docela líbí.
Ohledně OS (Windows), tak jsou v článku na konci zmíněny, ovšem do ceny jsem je nezapočítal, to je pravda.
Co se týče značkových pamětí, máte asi pravdu. Ono připlácet přes tisícovku za značku je docela hodně. Já jsem si připlácel asi 200Kč za Kingmax oproti neznačkovým, ale to jen proto, že byly CL2,5.
S939 není dnes ještě tolik výhodný, stačí si porovnat ty ceny. S754 3000+ (2,0GHz) 4400Kč. Ten se výkonem řadí někam mezi S939 3000+ 1,8GHz 4700Kč a 3200+ 2,0GHz 5800Kč. Takže jen zde ušetříte téměř tisícovku.
Ještě jednou díky za reakce a budu se snažit se z nich poučit.
15.3.2005 20:25:29   0.0.0.xxx 2119
Nevím proč do AGP takhle drahý grafiky. V bazaru se dá sehnat GF4Ti kolem 1600Kč. Ta to nandá třeba FX5700. Co je na tom, že je DX8. Pixel Shadery má a furt lepší 1024x768 high detail s DX8, než 800x600 Low detail na DX9 - viz FX5700 a její výkon v DX9. A co se týče radeonu 9800 tak jen s 256 bit pamětí, to je pak nářez. A CPU? Jasná volba XP1700+ jádro throughbread, hlavně ne Palomio. Ten se na každý blbý KT400 dá taktnout tak na 2600+ až 3000+ a jste za vodou. Já bych ale volil raději KT300. Pude tam taky a má to AGP4X . KT400 má 8X. AGP 4x umí i 3.3V karty ,8X jen 1.5V. AGP4X je spolehlivější, pamatujte na problémy s Radeony 9600, 9550 v kombinaci s KT600 v AGP8X režimu. AGP4 je stejně výkoné jak 8X.
Semprony maj bohužel 166mhz fsb. XP maj 133. Většina starejch desek maj práh OC někde kolem 175mhz a tak toho semprona moc netaktnete a kupovat kvůli němu novej board je kravina.
15.3.2005 21:05:03   0.0.0.xxx 1919
"(dražší, ale výkonější s lepším výhledem do budoucna).
"
Hmm, v oblasti PC urceneho primarne pro hry nic takoveho jako vyhled do budoucna neexistuje. Pokud chces hrat, tak nejpozdeji po 3 letech musis menit celou masinu (mobo, ramky, procak, grafarna). Takze mluvit o s939, ze je lepsi nez S745, protoze bude v budoucnu lepe ugradovatelna, je IMHO nesmysl. Kdo si dnes koupi Athlon 3200+, tak je v podstate jedno, jestli na s939 NEBO s745. Tak jako tak to pretaktuje na hodnotu kolem 3800-4000+, bez ohledu na to, na jake platforme jede. A za ty 3 roky to bud bude stacit (pak nema duvod upgradovat, max. grafarnu) nebo uz to bude slabsi a v takovem pripade stejne 90% lidi upgradne s procakem i mobo (kvuli novym technologiim).
15.3.2005 21:53:37   0.0.0.xxx 1818
Musim nejdriv pochvalit tenhle clanek....je to dobre vymysleny....(ono to neni zas tak jendoduchy driv sem neco podobnyho delal pro jeden amaterskej server ktery se dnes jiz HW nevenuje...a verte nebo ne ono to neni zas tak lehky:-)

uz jen proto ze kazdy ma jiny nazor a tak trosku potreby!

kdyz bych to mel brat dle sebe tak v te nejlevnejsi sestave bych se spokojil s 512MB a naopak si to pridal (ty usetreny penize) ke grafarne jelikoz ta to v podobne setave (kor u her) brzdi daleko vic nez ta pamet (dle meho nazoru a zksuenosti) PS. moje segra si dodnes vystaci s 256MB:-) a to pari za klan a jak tu nekdo psal ze to nestaci ani pro XP tak ja rikam ze je to blbost:-)

jinak si mylsim ze treba za 40 000 bych si postavil (pro me) neco daleko zajimavejsiho...ale to je veci uz kazdyho znas:-)

dal by me zajimalo jaky vykon maj pameti OCZ (bez pretaktovani!!!) (2x 512MB DDR 400 v dualu) sam mam totiz pameti Geil a sou (dle me) naprosto super! nehrejou se s pripadnym takotovanim sem taky nenarazil na problem a to i pri nizke voltazi (bez taktovani mam na nich v sandre 05 4800MB/s a uz po zvednuti FSB ze 400 na 466 to bylo nadhernych 5700MB/s:-)

PS. intel bych mit v PC fakt nechtel:-) mam proto hooodne padnych duvodu:-)

PPS: hlavne pro redakci....nestalo by spis kdyz uz neco udelat podobny clanek ale ktery by vice pomohl tem kteri se v tom opravdu nevyznaj tzn spis se soustredit na to na co by si u komponent v jejich cenove kategorii meli dat pozor a dle ceho vybirat a neomezovat je na konkretni boardy jako tady v clanku.....mylsim si ze bez toho na co si maji dat pozor je v naky "slusny" firme stejne okecaj!
15.3.2005 22:51:20   0.0.0.xxx 1920
Autor se vubec nezminil (nebo sem si toho nevsiml) o ATI X800XL coz je vyborny adept na cena/vykon. Pak disk je cekem a zkusenostech a s ostatnim (procesor + pameti) souhlasim. Takze kvalitni clanek.
15.3.2005 23:20:21   0.0.0.xxx 2020
Souhlasim s vami, ze X800XL ma na higend velmi dobry pomer cena/vykon. Ovsem dat temer deset tisic za grafiku je podle mne i pres tuto vyhodnost dost velka castka.
16.3.2005 00:08:52   0.0.0.xxx 2019
No zrovna Sempron 2600+ je lehce vykonnejsi a obvykle i levnejsi nez Athlon 2200+.
16.3.2005 05:56:46   0.0.0.xxx 2020
kua, jsem zblblí ze všech těch koncovek...samosebou GT (sorry)
Ale stím srovnáváním s745 a s0a prostě nesouhlasím a když si vezmu výhody a nevýhody s939m ku s745 tak vezmu s745...ale je to asi věc názoru.
16.3.2005 06:14:07   0.0.0.xxx 2020
s tím souhlasím, ale právě že článek je pro lidi co si neumějí vybrat imho tomu tak moc nerozumí a nedělají v tom..dokážeš si pak představit takového maníka jak si hraje s deskou a pamětma a nechodímu to?
Já jsem měl taky štěstí na paměti...třeba spolubydla na kolejích si přikoupil a v jeho komplu s MSI a KT400 mu nějaké stars (tak nějak) nejely. Mě na Asus KT600 kupodivu ano (ale bylu jen 333 a já jedu na 400..11*200 DLT3C 1800+ :-) )
Za to 6600pro se omlouvám, sem včera nějak ujel noo, se stane
Tahle doba je ale strašná...těžko teďka soudit jestli 64bit ano/ne, AGP/PCI, AMD/Intel ... atd.
Já si ještě rok počkám...mám jenom athlonek XP a r9600pro jsem měnil za r9800pro (právě kvůli tomu že s ovladačemi cat. 3.9 a víš nefungovali..)..došlo ale i na mém startším CRT relisys k viditelnému zlepšení obrazu.
Jestli ale něco budu brzo kupovat tak možná to LCD...i to nejlevnější je dneska 2x lepší než o polovic dražší před půl rokem! Jen mě trošku mrzí že jsem si nepočka 2měsíce na AGP 6600GT, ale zase teď už je to jedno..
16.3.2005 06:22:36   0.0.0.xxx 2020
Jasně, souhlasím stím že je to o výběru..já kupuju v bohemce (a někdy něco v czechcomputer na dobírku). Tam mají pamětí transcendent a brand..brandy mě chodily v pohodě na Asus KT600 (mají čipy Nanya kteréžto jsou jako jedny z pěti schváleny asusem), jinak teď co jsem stavěl gigabyte s kt800 s745 a paměti Transcendent (dává je i bohemka-barbone do sestav) a fungují v pohodě..
Jestli máš více zkušeností s kombinací pamětí a čipsetů, pls napiš to sem...jistě to pomůžu spoustě lidem.. dík
Jo jinak...měl jsem kdysi kingmax PC-133 SDR a jeli na 166, pak jsem koupil kingmax DD2 266 CL2 a dvakrát reklamoval...dneska bych už do kingmax asi nešel..
16.3.2005 06:40:48   0.0.0.xxx 1920
ano, děkuji, o tohle mě jde při srovnávání s939 a s745...protože označení procesoru je uděleno vzhledem k víkonu i s ředičem (který je v CPU) takže když si pak někdo koupí s939 a jen jednu paměť s tím že si dokoupí tak je to pak pomalejší než to samé na s745. Pokud má dvě paměti v dualchanelu tak je výkon srovnatelný..jen je s745 levnější...
ale už dlouho bych spíš ocenil článek na téma overclocking na socketu s939 a s745..to sem přeci patří :-). Ale prosím u toho taktování, spíš normální komponenty..né že to šlo na tolik a v závorce na to foukala sněžná rolba... Aby mi pak zelman a pár dalších větroňů a super deska nestála ve výsledku víc než lepší procesor..
16.3.2005 06:42:29   0.0.0.xxx 2019
výkonu..né víkonu..kua kde jsem nechal oči...sorráč za češtin..:-)
16.3.2005 07:33:24   0.0.0.xxx 1919
Mohu si koupit Windows OEM když upgrajduji jen board+ram+CPU. Má to smysl nebo na to nemám právo a s každým upgrade to budu muset kupovat znovu. Všude se to dělá tak že je nalepená nálepka na case a uvnitř se neustále mění komponenty a všichni se tváří jak jsou v poho. Ale to je pouze komerční sféra domácí uživatelé nic legálního přece nemají nebo snad jó?
16.3.2005 09:10:24   0.0.0.xxx 2020
Musím s Tebou nesouhlasit. PQI paměti MAJÍ problémy s kompatibilitou a i ta reklamovanost je špatná. Pracuji u firmy, která je prodává. Pokud chceš kvalitní PQI, musíš sehnat original PQI s tříletou zárukou, které jsou ale za stejnou cenu jako třeba Samsungy original, takže tam se už nízkou cenou argumentovat nedá.
Co se týče pevných disků Samsung, považuji je za jedny z nejlepších. Výkonově jsou na tom podobně jako Seagate, jsou tiché a méně se hřejí. Mluvím teď o discích vyráběných cca poslední rok,dva. Jaká byla situace předtím nevím, bo jsem tehdy Samsung disky nepoužíval. Sám mám v PC 2 Samsungy 120GB 8MB cache a jsem maximálně spokojenej.
16.3.2005 09:28:11   0.0.0.xxx 1918
JJ, tak to bych taky ocenil. Co takhle vzit dva "stejne" prociky (treba 3200+) a zkusit je pretaktit na deskach od 1 vyrobce se stejnymi komponentami na obou AMD platformach? A pokud mozna na desce na rozumne penize, ne nejaky ASUS za dvojnasobek ceny, nez ostatni srovnatelne desky. A vubec, strasne malo tady ted recenzujete zakladni desky pro tyto platformy a urcite nejen me by zajimal jejich vykon a stabilita pri pretaktovani. Redakce, zlepsi se to?
16.3.2005 10:02:05   0.0.0.xxx 2019
taka otazka mimo temu, cim to chladis?
16.3.2005 10:16:34   0.0.0.xxx 1819
OEM Windows sa vzťahuje na Matičnu dosku (MB).Ostatné komponenty môžeš ľubovoľne meniť.
16.3.2005 11:31:50   0.0.0.xxx 1919
Cena se pohybuje kolem 9000,- karta uz je i normalne dostupna. Proti GF6800 LE trochu neco jinyho....
16.3.2005 11:53:27   0.0.0.xxx 1919
nemyslíš že do obyč sestavy je 1GB paměti až až...
16.3.2005 12:48:39   0.0.0.xxx 2019
autor se u grafik pohybuje v cenové relaci kolem 1500, ta tvoje ATI stoji nejmíň 5x víc.
16.3.2005 12:59:06   0.0.0.xxx 1820
V názvu článku píše autor že chce složit levné ale i výkonné PC. Tedy výběr totálně lowendových komponent - CPU AMD XP pro socket A, grafika FX5200, ATI 9200 - idee výkonného PC moc nepřispívá. Podle nadpisu jsem usoudil že hledá autor nějaký rozumný střed ale tohle mi připadá dost podhodnocené. Článek mě trochu zklamal.
16.3.2005 13:27:04   0.0.0.xxx 1920
tak to tedy nevím, mě se zdá že je to podle obodování různých komponent..třeba deska 6b, CPU 5b, grafika 6b, paměť 5b, disk 4b, atd. a můžuš třeba změnit něco za 10b...tak si vyber co upgraduješ...dle mojho názoru je to pěkný podvod. Btw: kolil stojí NE OEM verze winXP SP2 EN ? dík
jinak, ještě jednou pls. overclocking s745 / s939 se stejně označeným CPU na normální desce s normální pamětí v běžném case a s běžným chlazením..
16.3.2005 14:05:13   0.0.0.xxx 2019
Nedoporucoval bych SATA HDD, nevim jestli to tak funguje jen u ASUSe, ale stavel sem s tim dva kompy..a v obou se SATA disk choval divne. Kdykoli sem do PC pridal jinej(ATA) disk tak to primarne chtelo bootoat z nej a na SATu to zvejsky sr*lo...ATA je podle me skoro stejne rychla a absolutne bezproblemova...mimochodem ty SATA konektory...suxx
16.3.2005 14:47:05   0.0.0.xxx 1920
Accer - Acer
KT800 - K8T800 pokud to ma byt na 64bit AMD
Transcendent - Transcend
16.3.2005 15:10:31   0.0.0.xxx 1920
Artic Cooling C2 by to mel zvladnout v pohode. Dyt AMD netopi tak jak Prescott. To jde uchladit skoro cimkoli. Ja mam tenhle Artic Cooling, mam to sice na 2333 ale teploda je v pohode. A neni to ani moc hlucne. Takze tech 2508 by to asi zvladlo taky v klidu. :-) Jenom nevim jak se mu tam 2508 podarilo dostat :-) jaky multiplikator, jake FSB, jake napeti?
16.3.2005 16:20:56   0.0.0.xxx 1920
lol 512 MB pro office ) Kde zijes? Office zezerou par desitek mega, ne 300 vole. Mas dejme tomu SATA 150Mbps = 18,75MBps ==> 300 MB nacteno za 16s. Fakt se ti to nacita takhle dlouho )
512 pro low-end bohate staci, raci 1700 vrazit do grafarny (napr GF6600 AGP za 4000,-)
16.3.2005 16:54:43   0.0.0.xxx 1819
Hned na zacatku musim napsat,ze pctuning ctu rad a do diskuzi temer neprispivam.Ale tady uz po precteni casti clanku mi to nedalo abych se neozval.Myslel jsem ze na tomto webu pisou profesionalove z oblasti IT,ale tady radi clovek ktery evidentne zadne zkusenosti nema a vychvaluje komponenty ktere ma doma ve svem PC (viz.Já mám už pět let obyčejnou klávesnici Chicony bez tlačítek Sleep, WakeUp, Fn,... nebo jakýchkoli kláves pro spuštění prohlížeče, mailu a vůbec mi nechybí.) nebo se mu nekde neco nahodne dostalo do rukou...
To ze je cipset nforce2 na nic a VIA pred nim vede slysim poprve....ze se kvalita zdroje posuzuje podle toho kolik ma voltu na vystupech taky (dela to na me dojem ze kdyz budu mit zdroj ktery na 5V vetvi bude mit voltu 6,tak mam vlastne super kvalitu).....SATA disk o par desetikorun drazsi nez stejny PATA v cenicich asi taky nenajdeme....a mohl bych pokracovat dal.Pro me je tento clanek tak desny ze jsem ho ani nedocetl do konce...no nechci se opakovat,tentokrat za pet,pane autore.
16.3.2005 18:56:12   0.0.0.xxx 1920
Zvlastni. Na Asusech stavim cca 95% kompu a tenhle problem neznam. Sam mam jako systemovy disk WD Raptor a 2x ATA/100 na data a bez jedinyho problemu. Kazda deska bootuje vzdy ze zarizeni, ktere ji urcim ja. Tak jestli to nebude rukama ? ;-)
16.3.2005 19:33:36   0.0.0.xxx 1920
Autor se zminuje o GF 6800 LE za 8500,- ja poukazuju na tuto, ktera je o 500 drazsi, ale mnohem vykonejsi.
16.3.2005 19:36:09   0.0.0.xxx 1919
Reakce nad timto prispevkem patri sem. Take pochybuji o tom ze GF 6600 GT stoji 1500,-
16.3.2005 19:48:59   0.0.0.xxx 1918
A mimochodem na graficke karte za 1500 si moc novych her nezahrajete - pro me to znamena naprosto zbytecne utracenych 1500 korun.... Pokud nechcete hrat hry, tak na word a excel je to ok.
16.3.2005 20:21:11   0.0.0.xxx 2020
totalne amatersky clanek.

na zacatku ste meli napsat "Jen pro uplne lamy"
16.3.2005 20:48:18   0.0.0.xxx 2019
Ted jsem si vzpomnel kde jsem clanky na podobne urovni uz cetl.Bylo to kdyz jsem kupoval tisteny Computer,tam clanky a recenze na teto urovni byly bezne.Uz 3 roky ho nekupuji,nechtejte me odradit i odsud.
to Pe Ell:Clovek ktery pise evidentne o necem o cem nema paru,by nemel psat ani lamam...
16.3.2005 22:00:24   0.0.0.xxx 1918
"PS. intel bych mit v PC fakt nechtel:-) mam proto hooodne padnych duvodu:-) "

mno...jestli jsi "tworil" pro server s tematikou HW a placnes toto, potom musim souhlasit s tvym prislovecnym urcenim "amatersky"

kazdy, kdo o HW neco vi, uznava, ze CPU AMD jsou vhodne leda pro "hrace", ale do "pracovniho nasazeni zvoli 99% soudnych reseni od Intelu

PS: napis nejaky z tech "mnoha padnych duvodu" :-)
16.3.2005 23:08:16   0.0.0.xxx 1818
Demagogie o zdvojnásobení výkonu při použití zapojení disku do RAID 0 bylo snad dost. Pokud chceme vyšší výkon diskového pole, tak raději zvolíme rychlejší disk že :-) Třeba 74GB Raptora na sata s 10000ot.
17.3.2005 01:45:53   0.0.0.xxx 2018
Ale autor píše v závěru o operačním systému !!
17.3.2005 05:55:25   0.0.0.xxx 1820
njn...ale ještě že víš o čem se mluví...
17.3.2005 05:59:30   0.0.0.xxx 1918
no, já neříkám že 512MB...nebo i 256MB nestačí, ale jestli jsi pracoval někdy pro nějakou větší společnost tak víš, že tam software není nijak optimalizovaný, ale je přímo prasecky nasraný...jede ti tam tolik programů co nemaj žádný ůčel...
Je mi jasný že doma kde to máš odladěný ti to jede, ale ve firmě si nesmím ani nainstalovat irfan view
17.3.2005 09:50:09   0.0.0.xxx 1819
no, s tím raidem souhlasím ale ten Raptor je pořád ještě dost drahý a pokud to má být opravdu nabušená sestava tak do 40 000,- se jen tak nedostane..i kvůli ostatním věcem jako je audigi, 21" LCD atd. Do sestavy za 40 000,- (která dle mě high end není) bych ho asi nedával..ale záleží na co to má být..třeba není zmíněna tiskárna , scaner které spousta lidí chce a třeba místo gf6800 koupí gf6600 a tiskárnu atd.
17.3.2005 09:53:02   0.0.0.xxx 2020
Na 256MB hraju spoustu her a krom DOOM3 jsem ještě nepocítil nedostatek. Stačí když nemáš v systému desítky zbytečných rezidentní programů.
Proto tvrdím, že do levné sestavy je 512MB tak akorát a ne minimum. Lepší grafiky ti pomůže víc než další paměť.
17.3.2005 11:25:14   0.0.0.xxx 2020
Hehe
17.3.2005 11:26:24   0.0.0.xxx 2019
Blbost, stale ho prodavame a je jich jeste dost po skladech.
17.3.2005 12:39:34   0.0.0.xxx 1918
Mam MB Epox 8RDA3 (chipset nForce2U 400) a pamet 256 MB DDR400. Chtel bych prikoupit vic pameti - do dalsiho modulu 256MB se me nechce, kdyz uz kupuju novou pamet, tak at nemam jen 512, navic pry s dual DDR (s procesory AthlonXP) naroste vykon jen o 5-10% (je to pravda?).
Mam spadeno na 512MB DDR400 CL2.5 Transcend u TS Bohemia (ceny ted hodne klesaji, tento tyden to maji za 1370 s dani). Delam dobre?
Mam si za rok (az na to budu mit) koupit dalsi modul 512MB a vyndat ten soucasny 256MB abych mohl vyuzit dual DDR?
Je Transcend dobra znacka - pry jsou mezi nekterymi pametmi a nForce2 problemy s kompatibilitou?

Dekuji vsem, kteri mi poradi.
17.3.2005 13:34:14   0.0.0.xxx 1918
To bych chtel videt jak ten Barton jede na 225FSB synchronne s ramkami.Ja mam presne tu samou sestavu-Epox 8RDA+ Barton 2500+ na 3200+(2,2GHz) ramky taky 2x 256MB PQI 400MHz a R9600Pro na 486/680 ale jak dam FSB pres 205-207 tak uz to dela 'bordel',sem tam windows klekne nebo z her ty vyskakuje a tak.Jak sem mel KT 880 od AuSUSu:-) tak ta ty ramky drzela na 200MHz takze cpu a fsb slo i na 227 coz je max na te desce.Ale na 210MHz byl vykon o trochu horsi nez na nf2 na 200FSB.Cim to chladis?
17.3.2005 13:47:58   0.0.0.xxx 1920
No s tim softem je blbost. Vyjadri se tak ze nejsou binarky pod windows.
Ale muj system preklopim za den celej vcetne programu do 64bitu. A dokonce na nej jsou i pekny gamesky no a tetris to neni.
A tezky to neni. staci napsat ctyri slova a vedet kde je na klavesnici enter. Pak pujdu na prochazku se psem a az se vratim tak celej system bude 64bitovej(az na vyjimky a emulacni knihovny).
Vycucal bych z prstu asi ctyri operacni systemy ktery maji plnou podporu platformy A64. Pricemz dva z nich jsou vhodny pro hrani a ani jeden neni od Microsoftu.
17.3.2005 20:23:57   0.0.0.xxx 2020
Tak to ses barvoslepej. Asi bych tu napsal dost neurcity srovnani. Starej CRT je horsi nez nejlevnejsi LCD. Novej CRT je lepsi nez nejlevnejsi LCD. Novej CRT je stejne dobry jako hiendovy LCD za desitky tis.
17.3.2005 22:55:49   0.0.0.xxx 2020
K cemu normalni clovek potrebuje RAID0, to je pouzitelny max na strih videa, hodne narocnou grafiku, nebo na muziku a hlavne z lidi co znam ciste raid0 nepouziva nikdo, vsichni pouzivaj raid 0+1, clovek co by raid0 vyuzil potrebuje pracovat s takovymi daty, ze zalohovani i na dvd by uz byl hodne velkej vopruz
17.3.2005 23:40:52   0.0.0.xxx 2020
Chtěl bych se zeptat, jestli někdo nemáte zkušenosti s tou MSI K8N Neo 3-F,nForce 4-4X, PCI-E, tady o ní píše jako o postrachu, protože má i AGR slot. Chystám se postavit čistě herní počítač a počítal jsem právě s touhle deskou. K tomu Athlon 64 2800+ a DF 6600 GT (to je další věc, která mě překvapila, celkem malej důraz na grafiku, jako bych měl nejdřív vypláznout 10000 za procesor, abych si "mohl" jít koupit grafiku za 6000 Kč). Jinak ten počítač klidně hodim za tři roky do šrotu, tzn. že jestli je tohle jediná nevýhoda S754, tak mi to je jedno.
18.3.2005 07:10:23   0.0.0.xxx 2020
Haha
19.3.2005 10:52:53   0.0.0.xxx 2019
velice pěkný průvodce, zvláště pro obyč. lidi..ne každý je takový "borec" jako výše psané hlášky: hruza ...:-)
19.3.2005 11:19:30   0.0.0.xxx 2118
Zajímalo by mně, jakou sestavu bych potřeboval pro zpracovávání digi videa s cenovým limitem do 35 tisíc. Vlad.
19.3.2005 17:32:59   0.0.0.xxx 1919
Pokud semprona do socketu A tak jedině 3000+ a to proto že je to jádro Barton a ma tedy 512 kB L2 cache. Mam ho doma.
20.3.2005 23:30:50   0.0.0.xxx 1920
vi ze vyhazovat penize za Intel nema smysl. Intel patri pouze do serveru a vykonych grafickych stanic (prace s obrazky, videem etc.). Na pracovni nasazeni typu "chci si pustit T602 (nebo Word ), je AMD reseni v pomeru cena/vykon daleko vyhodnejsi. Na hry, je leckdy i vykonejsi (tady zalezi na srdecnim tepu, co si kdo vybere).
20.3.2005 23:54:11   0.0.0.xxx 2020
Zkusil jsem extrem a mam Xp na P2 333 Ram 64!!!
Světe div se jedou... i když o nervy
21.3.2005 18:08:09   0.0.0.xxx 2019
Co hovorite na moj komp?

AMD Athlon 64 3500+ soc.939, CPU Cooler Zalman CNPS7000B-Cu, MB MSI K8N Neo2 Platinum, 1GB Ram Kingston HyperX, RAID0 500GB +160 GB HDD, 19" LCD EIZO L767, HIS Excalibur X800XT PE IceQ II,256GDDR3, Audigy 2 ZS, Plextor Premium CD-RW, LG-GSA4160BB DVDRW+/-/RAM, Logitech Mx510, Enermax Noisetaker 370W, Case Tt Xaser III Super Tower V2000A, Creative GigaWorks S750 7.1 700W RMS, podlozka fUnc Surface 1030

Uz by som xcel menit zvukovku na Audigy 4 Pro ta je fakt cool ;)

Ozrejmenie AMD&INTEL:

AMD berie ten kto xce hrat hry, pracovat v 3D,komprimovat RAR
INTEL berie ten kto xce makat na office softe, pracovat s Videom a Audiom...(2D)
22.3.2005 09:22:09   0.0.0.xxx 1919
Je to dobrý článek a je mi jasné,že ne všichni se budou schodovat na kofiguraci jednotlivých počítačů. Dobrý nápad jak sestavit herní PC a nezrujnovat peněženku. Není umění sestavit herní PC s těch nejvýkonějších komponent,ale konfigurace v článku jsou velmi dobře volené s ohledem na poměr CENA/VÝKON. Není to samozřejmě dokonalý návod na koupi PC /ten vám dnes nedá nikdo/,ale je to určitě velmi dobrá inspirace. Sám mám výtku k použití integrované zvukové karty na sestavě za 40.000,kterou opravdu nedoporučuji,ale vím,že někomu může naopak vyhovovat. Autor ve svém článku odvedl dobrou práci a i když se nezavděčil všem, tak článek hodnotím jako velmi užitečný. Jen tak dále.
22.3.2005 10:18:15   0.0.0.xxx 1919
mam taky isty. Preco MSI abit an8 FATAL1TY je ovela mocnejsi nastroj. Ako ide ATI? Mne velmo nevonia mozno robim chybu
30.3.2005 09:12:57   0.0.0.xxx 1820
Nejste padlý na hlavu? 1 GB RAMky? Do Celerona? Neco??? Škoda peněz! Z vlastní zkušenosti můžu říct, že zvýšení z 256 na 512 MB RAM není žádný zásadní rozdíl ve výkonu!
31.3.2005 06:37:19   0.0.0.xxx 1919
Dobrý až na ten začátek se Sempronem,nejhorší procesor!!!!Z horším jsem PC nestavěl.
23.4.2005 10:13:49   0.0.0.xxx 1921
U DVD-RAM nejde jenom o pohodlnost (pretahnu soubor), to pri pouziti napr. PacketCD/InCD lze u DVD+-RW taky. Jde hlavne o:

1.Spolehlivost ovladace - DVD-RAM lze instalovat jako vymenny HD (je pak takto videt HD v zarizenich); je to velmi spolehlive, lze vyuzivat klasicke HD utility (defrag, apod.), snese to vysokou zatez (InCD mi pravidelne havarovalo pri spusteni nejakych vykonnejsich zalohovacich programu). Pozor, DVD-RAM lze pouzivat i s InCD/PacketCD (v zarizenich je videt jako vymenne DVD) - vyrazne nedoporucuji !!!

2. Spolehlivost media: DVD-RAM ma 100tis. prepisu a je dlouhodobe velmi spolehliva. Toto uz nelze rici o DVD+-RW mediich. S timto souvisi i otazka nakladu. Argument o drahych DVDRAM mediich je bezpredmetny. Pred 3mi lety jsem si koupil 4 DVDRAM media a jedou spolehlive dodnes. Za stejnou dobu bych uz vymenil nekolik "kleknutych" DVD+-RW.

3. DVDRAM lze pouzivat i v boxu, ktery se cely strka do jednotky (pouze Panasonic DVDRAM jednotky). Pro caste pouziti to pro nekoho muze byt vyhoda (pohodlna manipulace, bez rizika zaspineni/zapraseni media). Bohuzel jedina jednotka, ktera to umi (umi i volna media bez boxu) je Panasonic a ten je drahy (~4-5 tis.).

Proste dnes (kdyz je na trhu cenove prijatelna LG jednotka umejici DVDRAM) je pro datove operace DVDRAM jednozancne nejlepsi.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.