Hlavní stránka Multimédia Zprávy IT Windows Vista - malý průvodce verzemi
Windows Vista - malý průvodce verzemi
autor: Helmich Jiří , publikováno 16.1.2007
Seznam kapitol
1. Ceny jednotlivých verzí
2. Jednotlivé verze
3. Shrnutí tabulkou
4. Windows Vista zdarma a legálně?
Windows Vista - malý průvodce verzemi

V polovině minulého týdne se v cenících českých internetových obchodů objevily všechny verze systému Windows Vista, který si tak můžeme předobjednat. Co však obsahují jednotlivé verze systému Windows a kolik stojí? Můžete mít Windows Vista legálně zdarma? Pokud vás zajímá odpověď na některou z výše položených otázek, čtěte dále.


Už to tak bývá - můžete mít něco zdarma a ani o tom nevíte. To samé ve vašem případě dost možná platí pro Windows Vista. Pokud jste v období od 26. 10. 2006 do 15. 3. 2007 zakoupili nový počítač s předinstalovaným systémem Windows XP nebo krabicovou verzi systému Windows XP, nezoufejte, nevyhodili jste vaše peníze z okna (resp. do starých oken). V rámci toho, že se Microsoft snaží o masivní rozšíření Windows Vista, zavedl technologickou záruku na svůj operační systém. Pokud jste tedy zakoupili Windows XP ve výše uvedeném období, máte právo na upgrade podle pravidel, která uvedu níže. Podle všeho tato akce neplatí na systémy zakoupené v rámci legalizační kampaně (DSP licence).

Pravidla pro krabicové verze

Zakoupená edice Windows XP

Právo na upgrade na edici Windows Vista stejné jazykové verze

Windows XP Home (plná verze)

Windows Vista Home Basic (upgrade)

Windows XP Home (upgrade)

Windows Vista Home Basic (upgrade)

Windows XP Professional (plná verze)

Windows Vista Business (upgrade)

Windows XP Professional (upgrade)

Windows Vista Business (upgrade)

Pravidla pro OEM verze

Zakoupená edice Windows XP

Právo na upgrade na edici Windows Vista stejné jazykové verze

Windows XP Media Center Edition 2005

Windows Vista Home Premium

Windows XP Professional

Windows Vista Business

Windows XP Tablet PC Edition

Windows Vista Business

Windows XP Professional x64 Edition

Windows Vista Business x64

Windows XP Home

Windows Vista Home Basic Edition (1300 Kč)

Windows XP Home Edition

Windows Vista Home Premium Edition (2000 Kč)

Tento krok Microsoftu zdá se být vstřícným. Není ale všechno zlato, co se třpytí. Například za upgrade z Windows XP Home OEM na osekanou verzi Windows Vista Home Basic musíte zaplatit 1300 Kč. Co mi vadí více, je fakt, že zde chybí možnost upgradovat z Windows XP Professional na vyšší verze Windows Vista, tedy především Business a Ultimate, třebaže za podobné poplatky jako je tomu u Windows XP Home OEM. Dále se této kampaně musí účastnit prodejce, u kterého jste vaši kopii operačního systému Windows XP zakoupili.

Podobná akce se týká také Office 2007, více se dozvíte zde.

Windows Vista - malý průvodce verzemi 

Co říci na závěr. Ačkoliv ceny Windows Vista nakonec nejsou tak vysoké, jak jsme očekávali, marketing Microsoftu se naplno projevil, a tak výsledným verzím vždy chybí něco nepatrného, ale přitom podstatného, takže lidem, kteří využívají počítač každý den stejně nezbude nic jiného, než sáhnout po verzi Ultimate. S nejvyšší pravděpodobností tak nedojde k tomu, v co jsem doufal, tedy k většímu snížení počtu ilegálních kopií operačních systému v naší zemi. Přestože nyní "na každém rohu" čtu, že si příslušný uživatel Windows Vista určitě koupí, obávám se, že bude nepatrně znechucen rozložením verzí a raději zůstane v ilegalitě. Sám za sebe však nákup operačního systému doporučuji, neboť již dnes je web Microsoftu, tedy zdroj aktualizací operačního systému, protkán systémem na kontrolu pravosti software a shánět aktualizace a doplňky pro nelegální kopie musí být zřejmě velmi složité. Windows Vista jsou opravdu dobrým operačním systémem, jehož cena s přihlédnutím na ceny drobnějšího software není vysoká. Samozřejmě mnozí lidé budou argumentovat chybami v tomto operačním systému, ale jsem si jist, že i ve Windows Vista budou tyto chyby rychle a zdarma opraveny.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.1.2007 08:22:36   89.24.6.xxx 3121
hm 13 tis za win co by pro me meli cenu....to je fakt moc:-/ kdyby aspon OEMka sli koupit bez novyho bordu.....
16.1.2007 08:45:09   213.192.18.xxx 2625
Pořád nevím, jestli lze OEM koupit samostatně, s kusem libovolného hardware, jen s novým motherboardem, jen se všemi díly ke stavbě nového počítače, jen s celým novým počítačem nebo jen předinstalované na novém počítači.

Jakou může mít Microsoft jistotu, že nějaký obchod někde ve Starém pařízkově nebude prodávat OEM verze samostatně?
16.1.2007 08:50:09   158.196.85.xxx 3329
Ja myslim, ze tohle neresi... proste OEM se da nainstalovat jen na 1 prvni pocitac, pri vymene kompu pak mas smulu :o)
16.1.2007 09:21:03   195.70.144.xxx 2426
Takže legalizovat XP OEM jde, dokonce se dnes nemusi k tomu nic kupovat, žádný HW, ale po nainstalování je licence vázaná na konkrétní základní desku - tzn. pokud chcípne deska, tak správně je nutno takové XP vyhodit.

U Visty prý toto ovšem nepude, OEM budou jako dnes např. OEM Office tzn. jen s novým komletním PC
16.1.2007 11:00:33   213.199.128.xxx 2225
Jo je to vazany na desku. Ale pokud ti chcipne, a mas ji v zaruce, tak ji proste vymenis a znovu aktivujes, legalne, na aktivacni lince MS. No problemo. Nicmene je to tak, ze OEM ma nejaka omezeni, ale taky proto je o hodne levnejsi.
16.1.2007 11:56:11   193.84.193.xxx 2431
Pokud chcete legalne pouzivat verzi OEM. Musite pri nahodne kontrole kompetentnim uradem vybalit na stul doklady o zakoupenych komponentech ze kterych jste slozili vas pocitac a mate pokoj. Jinak receno, verze OEM nemuze byt pouzivana na zakoupenem pocitaci jako celku, nebo notebooku.
16.1.2007 12:14:07   81.90.168.xxx 22342
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
16.1.2007 12:52:05   213.199.128.xxx 2424
ja vicemene mluvil jak to bylo a je ted u XP. Nicmene u Visty je to az na par detailu uplne to same. Dival jsem se do system builder licencniho ujednani, to je navrch psane dost nejasne. Nevim, kdes vzal tuhle info?
16.1.2007 14:32:27   86.49.82.xxx 2423
a pokud si chci sestavit počítač sám z komponent, tak mám smůlu?
16.1.2007 15:16:39   195.70.144.xxx 2323
Ne, jen bude asi ty komponety, tedy ty urcene MS co tvori PC (nevim ted presne ktere to budou u Visty) s Windowsama mit na jedne fakture
16.1.2007 15:34:02   86.49.82.xxx 2323
Ok, takže mi stačí koupit desku a procík a skříň a mohu s tím koupit OEM?
16.1.2007 17:30:09   160.218.204.xxx 2327
ANO!
25.1.2007 22:03:36   89.103.11.xxx 2425
Jak už zde zadnělo od roku 2007 je to s OEM jinak lze ji koupit pouze k celému pc nikoliv k dílům ať už jakýchkoliv!
Jinak mám pocit že ale ještě běží akce na legalizaci Windows když jsem se posledně díval na sklad tak tam ještě byly verze COEM takže ještě je pár dní možnost koupit Windows XP home i OEM verzi bez jakéhokoliv HW kdyby měl ještě někdo zájem tak to jěště mám cena home 2550 kč na cenu prof bych se musel podívat.
16.1.2007 08:37:07   158.196.85.xxx 3236
System prospikovany funkcemi typu:
"Microsoft Buzerator and Bonzator"
opravdu nechci.... A nechapu ty, co jej ochotne instaluji...
viz: http://www.abclinuxu.cz/blog/Robert/2006/12/27/163041
16.1.2007 11:02:47   213.199.128.xxx 3243
Zrovna jsem prohledal Vistu a Buzerator ani Bonzator tam nemam. Ale mozna se vyznas vic nez ja. Mozna si omylem kliknul do sveho Debianu;)

Ti co to ochotne instaluji, si treba ochotne chteji zahrat nove hry. Nechapej, neres.
16.1.2007 12:26:51   158.196.85.xxx 2225
No vlastnosti typu "aktivace" a "WGA" tam je cela rada... Ale to by sis musel neco precist.... staci nejaky reklamne technicky platek samotneho Microsoftu... on to vlastne na sebe napraska sam... :o)
16.1.2007 12:27:09   80.188.188.xxx 2628
"Zrovna jsem prohledal Vistu a Buzerator ani Bonzator tam nemam..." No tos mě pobavil, takhle jsem se už dlouho nezasmál. Jasně, kdyby to tam bylo, tak to přece bude v START - PROGRAMY - SYSTÉMOVÉ NÁSTROJE :-)))
21.1.2007 16:13:38   89.103.34.xxx 2425
takové lidi jak si ty miluju, víš co musí dát pokouřit vytvořit jeden debilní operačný systém? musí to dát potu a hodin úsilí! tak se nediv že se chrání proti pirátům buzeratorama a bonzatorama!
16.1.2007 08:43:20   194.228.18.xxx 3738
Když už to můžou prodávat přes net a lidem prodávat jen aktivační kód, tak nechápu porč si nemůžeš složit svojí vezi z toho co chceš. NA co mi je tuna bordelu když stejně na vypalování používám Nera, přehravače mám taky jiný atd.. jediný na co fakticky potřebuju WIN V(proto linux u mě nesídlí) sou(budou) gamesy a na ty tunu balastu fakt nechcu. To je jako koupit kolo s dvaceti náhradíma kolama přivařenýma na rám.
16.1.2007 08:58:03   83.240.11.xxx 2991
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
16.1.2007 09:02:23   194.228.18.xxx 2830
Víš vono hra je pro zábavu a né jen systém co ti skamarádí komponenty aby k nečemu byly a k tomu má OS bejt a né k ničemu jinýmu. Fakt mě neba furt hledat nějakej bordel v W, jasně že milion antivirů a fire.... mi pomůže, ale to je zase věc co si musíš koupit/sehnat aby ti W vůbec nějak fungoval. TAkže k pořádnýmu fungování PC potřebuješ další a další věci co soce v W máš, ale nefungujou a musíš schánět nové. VOPRUZ ZA VELKÝ PRACHY.
16.1.2007 09:21:38   83.240.11.xxx 2261
Já ti teda nevím, ale mně Winy fungujou hned po naistalování (samozřejmě pak je třeba ješta naistaloval ovladače a další aplikace k rouzmné práci ... přeci jen Malování vs. Photoshop nevyzní dobře pro MS ) ... asi jsme nějakej pokročilej uživatel nebo co

Jistěže hlavním úkolem OS je dělat "framework" pro aplikace, ale když k tomu dostaneš něco zdarma (např. přehrávač médií, nějakej základní software), tak je jen dobře, že to pak nemusíš hledat dny někde na netu.
To že tě ty přidaný aplikace něco stojej, to nikdy nedokážeš.
16.1.2007 09:27:07   194.228.18.xxx 2327
TAk chvilku brouzdej po netu a s ochranou co ti tam daly budeš mít hodně zábavy na dlóóóuhou dobu. Základní přehrávač nepodporuje to co potřebuju/chci, vypalování ani nekomentuju atd... Kdyby se platilo jen za "framework" tak ok, jenže díky tomu co dávaj navíc je tam o milion děr víc takže ti zadara nedaj nic.
16.1.2007 11:12:25   213.199.128.xxx 2466
Takhle. Vista je v podstate stavena jako embeded system. Moduly se daji spravovat odebirat. Jen to neni pro obycejne uzivatele, spis nastroje pro adminy. Pokud primo natvrdo ty moduly nevyndas, muzes je vypnout. Do prehravace si musis nahrat kodeky. Vypalovani funguje solidne, a z prikazove radky krasne i iso. Na net a vsude lezu ZASADNE bez antiviru, spywaru a podobnych balastu, jelikoz to je pro me jen dalsi backdoor dalsiho vyrobce(jen zabudovany firewall) a zadny problem, ale to je asi tim, ze mam holku. A trochu si odporujes nahore, prave proto, abys nemusel utility shanet (krast) to mas rovnou ve widlich (a pouzivat to nemusis jak jsem rikal). Tzn. funguje sprava/vytvareni oddilu, zabudovany 2way firewall, vypalovani, antispyware apod. Vyzkousel si to vubec?
16.1.2007 11:28:48   194.228.18.xxx 2225
VYzkoušel a po týdnu mi blokly net páč sem rozesílal tuny spamu a po pc se mi potulovalo stádo koní(trojáků), TAKŽE UŽ ŽÁDNÝ OCHRANY OD MRKVÁČŮ. Jo a nevím co má funkce tvého PC společného s holkou. TAky ji mám a žádnej vliv na funkci PC nepociťuji.
16.1.2007 12:08:10   194.228.18.xxx 2225
Ale bylo to na XP né Vistě, ale bude to určitě stejná mizérie.
16.1.2007 12:23:25   213.199.128.xxx 2468
Co to ma spolecneho? No to by ses divil. Mala napoveda - ono totiz prohlizenim pctuning.cz a idnes.cz se ti tam konik nedostane;) Kdyz nepocitam teda nejake dialery, tak musis stahovat cracky her ze spatnych zdroju, nebo fakt nevim. Pocitac mas samozrejme zaplatovany, ze? Mimojine, mezi mnozstvim spyware a vlastneni pritelkyne existuje statisticky vyznamna neprimo umerna korelace.
16.1.2007 17:32:44   160.218.204.xxx 2226
RSI syndrom na tebe, pubertalni nicko
17.1.2007 09:06:51   83.240.1.xxx 2826
Hehe, ja mam holku taky, ale pecko beztak stahuju :-). (a ji to neva :-) )
19.1.2007 06:56:20   62.40.76.xxx 2524
s příspěvky výše se dalo v něčem určitě souhlasit, ale za tohle tam máte blábol..

pro vaše info, je spousta slečen, které porno prostě baví, to nasere, co?

Citace:
mezi mnozstvim spyware a vlastneni pritelkyne existuje statisticky vyznamna neprimo umerna korelace.

nej ko**tina co jste napsal. IMHO je statisticky bezvýznamné procento zadaných mužů co občas porno nebrowzdaj..
16.1.2007 09:42:48   147.228.53.xxx 2423
používání nLite je jako když si objednáš VW Passat v plný palbě a pak nebudeš používat klima, vyhřívání sedaček, esp...prostě to sebou vozíš ÚPLNĚ zbytečně
16.1.2007 09:47:18   83.240.11.xxx 2428
Což není moc dorbý přirovnání, protože díky nLitu to právěže s sebou vozit nebudeš.
Řekl bych, že na tohle analogii s autama nevymyslíš ... to je něco jako by sis koupil Passata v plný palbě, pak ho celýho rozmontoval a pak ho zase smontoval jen s tím co potřebuješ, přičemž by ti ten Passat ještě jednou zůstal celej v garáži ... což je nějakej kvantovej paradox a asi to tak v reálu nefunguje
16.1.2007 21:20:32   62.168.30.xxx 2224
no i tak se da z auta dostat trochu vykonu navic, nemlute teprv o softwaru, hlavne kdyz pouzivas plnohodnotnejsi nastroje misto tech integrovanych..
19.1.2007 10:00:26   147.228.53.xxx 2224
"vozit" to sebou sice nebudeš ale stejně jako u toho auta za to zaplatíš (i když to nebudeš používat a dokonce to vypneš)
16.1.2007 11:14:01   213.199.128.xxx 2325
videls nekdy nLite?;)
16.1.2007 08:55:29   195.47.82.xxx 3227
Vyrok typu:
"ale pokud vezmeme v úvahu cenu "malých" programů, jako například Nero, WinRAR, TotalCommander, cena není zas tak vysoká, jak se prve zdálo. Nehledě na to, že Windows Vista v sobě obsahují tolik funkcí, že mnohé z těchto programů umí nahradit"

Je tak akorat na zabiti autora

Chapu, ze dale bylo pridano upresneni - Nero Vypaluje, WV taky - to sem muzu pripsat MCDB to umi stejne tak dobre a ma 866KB...
Ale ukazte mi cokoli v XP/Vista co umi stejne dobre a efektivne nahradit Total Commander... :rolleys:
16.1.2007 09:45:03   147.228.53.xxx 2226
total stojí 550kč, nero je zadara k palírně za litr (třeba asus), kerio je pro domácí použití free (nehledě na kupu dalších kvalitních free firewallů), avast, nod32 taky free...
16.1.2007 10:08:58   82.119.123.xxx 2323
nod32 je free? mozno tak trial...
16.1.2007 10:36:20   194.228.18.xxx 2225
Pokud každejch 30 dní od něj vyčistíš registr tak ho máš free)
16.1.2007 13:50:33   147.229.193.xxx 2624
až na to, že to si ho rovnou můžeš cracknout, protože tím tak jak tak obsházíš licenční ujednání
19.1.2007 10:01:15   147.228.53.xxx 2226
ono stačí odinstalovat a zase nainstalovat. nic čistit nemusíš - instalátor to udělá sám :-)
17.1.2007 16:21:40   195.39.10.xxx 2423
no zdarma k palírně je jen Nero expres a to je na 2 věci
16.1.2007 11:35:50   212.24.140.xxx 2428
A vy mi ukažte cokoliv v TC, co umí stejně dobře a efektivně (nebo alespoň z 1/20 nebo jaký je poměr cen obou produktů) nahradit windows (případně alespoň dos) ;o)

16.1.2007 21:25:12   62.168.30.xxx 2524
a proc zrovna TC? Linux snad staci, je zadarmo a vypada po graficke strance taky hezky, pravda s hrama je na tom bidne, ale kupovat si OS na hry mi prijde drasticky, to uz snad radsi koupit konzoli (ja si stejne Visty poridim, konzole nesnasim)
17.1.2007 06:56:36   212.24.140.xxx 2425
Nejspíš proto, že jsem odpovídal na příspěvek DenInnera, kde sporuje autorův výrok, že cena win není až tak vysoká (ve vztahu k ostatním komerčním produktům) a argumentuje tím, že TC je lepší než např. průzkumník.
Já jsem jen chtěl naznačit, že TC je win aplikací a z 60% jen volá funkce windows (ať už pro práci s filesystémem nebo s GUI), takže argument, že windows nemají nic tak dobrého jako je TC mi přišel přinejmenším úsměvný.
Asi tak, jak by si někdo napsal makro do excelu a pak říkal, že excel je předražený, protože jeho makro umí určitou věc líp, než standardní ovl. prvky excelu.
17.1.2007 07:35:39   81.19.5.xxx 2324
no jasny, to chapu, ale alternativni produkty tu rozhodne jsou, ted jeste jak dokopat komercni firmy aby delaly soft i pod nej (nerikam ze nektere zname nejsou pod Linux, akorat jich neni zrovna dvakrat hodne)
17.1.2007 08:27:08   212.24.140.xxx 2524
Já pro jednu takovou firmu pracuji a vývoj naší aplikace pro unix/linux se tu před pár lety zrušil, protože nebylo komu na tuto platformu prodávat. To ale mluvím o firemních zákaznících.
S vývojem aplikací pro domácí použití (a jejich prodejem) nemám zkušenosti. Ale myslím, že to vyplývá ze samé podstaty věci - pokud si někdo pořídí OS zdarma, pravděpodobně nebude mít zájem investovat ani do aplikací. A proto se podle mě komerční vývoj příliš nevyplácí ani v této sféře.
17.1.2007 13:42:35   81.19.5.xxx 2223
hmm, asi to bude pravda, ale ja osobne kdyz bych neco chtel, tak si to klidne i koupim, problem je nekupovat zajice v pytli, jak tomu byva skoro vzdy u filmu, u her a programu jsou dema, tak to je v poho

takze pokud bude dobrej produkt, tak bych si ho koupil, ale mas pravdu ze zajem asi nic moc a pro domaci pouziti to asi bude dost podobne, njn, psychologie
20.1.2007 18:19:09   195.47.82.xxx 2324
Tento vas vyrok je prinejmensim usmevny:
"Asi tak, jak by si někdo napsal makro do excelu a pak říkal, že excel je předražený, protože jeho makro umí určitou věc líp, než standardní ovl. prvky excelu."

Ono je i mene pokrocilemu uzivateli libovolne OS jasne, ze program vyuziva knihoven operacniho systemu. Kvalita programu je tom, jak jsou tyto knihovny pouzity.
Jako priklad se da pouzit dvojice kucharu a kosik (tedy dva - pro kazdeho jeden) produktu.
Jeden z kucharu uvari jidlo chutnejsi, hezci a prijemnejsi vune, o to se vsadte mily priteli ;-)

Proto rikat neco o pruzkumnikovi je minimalne smesne... nehlede na to, ze TC vyuziva stejnych .dll jeho funkcionalita a lehkost pouziti je daleko nad moznosti Explorer.exe snad se semnou o tom nechcete hadat?
22.1.2007 09:45:51   212.24.140.xxx 2223
O průzkumníkovi byla řeč proto, že argumentujete u ceny za Windows o kvalitě Total Commandera - což je směšné od začátku. Od toho ten příměr excelu a jeho maker.

Tvrdit, že cena windows by měla být nižší proto, že jeden z jejich standardních a základních nástrojů je horší než aplikace, která je pro windows vyvíjena, je opravdu na poskládání se smíchy ze židle. To už rovnou můžete argumentovat, že windows je předražené, protože se např. miny nevyrovnají Oblivionu...
27.1.2007 14:53:25   82.142.104.xxx 2224
Momentík, já jsem tím chtěl říci, že ty komerční produkty by měly být levnější, nikoli Windows...
16.1.2007 12:10:34   82.100.48.xxx 2623
Souhlasím, tenhle výrok je blábol. Nero OEM stojí cca 150,-Kč, není na nic vázaný, stačí mít prostě to dané cdčko s programem a SN. Já osobně vidím jako základní nevýhodu Visty především to jakým způsobem jí můžete získat. Řekneme že běžný člověk sáhne asi po verzi Premium, tak k 3000,- je třeba nutně přidat ještě cenu celého nového počítače. OEM verze Visty se nedají koupit jenom s jedním kusem hardware jako to bylo u XP OEM, ale musíte si nechat sestavit kompletní počítač nebo si nechat poslat kompletní komponenty na počítač a k tomu zakoupit Vistu OEM. Tato verze pak bude vázána jedině a výhradně na tento celý kompletní počítač, takže pokud chcete cokoliv změnit musíte koupit další verzi Visty OEM, ovšem opět s kompletním počítačem. Vůbec mi to nepřijde jako levná záležitost jak se nad tím autor rozplívá.
16.1.2007 16:06:38   213.192.18.xxx 3523
Souhlas, pokud není OEM verze dostupná jinak než s novým počítačem eventuelně jako zlevněný upgrade pro ty, co si nový počítač koupili během 5 měsíců (10.2006 - 3.2007) tak je pro všechny zbývající majitele PC (co si počítač koupili před listopadem 2006, a takových je nás většina) přechod na Vistu (v krabicové verzi) finančně náročný. Zvlášť pokud je vám jasné, že statisicky průměrný český čistý plat nad 20.000Kč je tvořen součtem platů nadhodnocených lidí s těmi pracujícími (co dřou za 8-10.000 hrubého někde mimo Prahu). Holt, když vy jste snědl kuře a já neměl žádné, tak statisticky jsme oba snědli půl kuřete :-). Trocha počtů: při výdělku 10.000 hrubého odvedete 2.500 státu, 2000 za energii, vodu a topení, 500 za telefon, 3000 za jídlo... a? Pokud si budete CELÝ zbytek šetřit na Vistu, tak za 8 měsíců a něco si budete moci koupit nový operační systém. Krása. Příští upgrade nechť je FDD!
16.1.2007 08:58:32   158.196.85.xxx 2326
Co ve windows Vista dokaze plnohodnotne nahradit

AMAROK
K3B
Bash
Krusader
...bla bla bla....
16.1.2007 09:39:48   195.113.167.xxx 2324
Právě, že nic, jak vidíte, v článku je napsáno, že plnohodnotně jen těžko. Částečně však ano.
16.1.2007 09:47:12   158.196.85.xxx 2326
ja jsem nereagoavl na clanek, ale uzivatele "Den inner"

Bohuzel, stranky se mi v Opere ani Firefoxu nezobrazuji 100% dobre, takze jsem se netrefil na spravne tlacitko... omlouvam se :o)
16.1.2007 11:24:26   213.199.128.xxx 2324
BTW napr. bash vic nez plnohodnotne nahradi power shell. Krusader je oproti Total Commanderu cajicek. K3B treba Nero, CD/DVD Clone. Amorok nevim, nejsem moc na audio...

Jo za Nero se samozrejme plati, ale takhle je to postavene. Taky nemas vzdkycky v distrech vsechno.

Spis bych to mohl napsat obracene. Ja mam SW fakt tuny.
16.1.2007 12:24:27   158.196.85.xxx 2424
No, pradvdepodobne jsi nepochopil muj prizpevek. Ani jeden z tebou zminovanych programu prece neni soucasti VISTY.... Doporucuju procist cele vlakno a pribuzne prizpevky... Trosku out-of topic.

Jinak kvalita K3B vs. Nero a ostatni necham na posouzeni kazdeho podle jeho vlatnich potreb. Ja jsem rozhodne s K3B mnohem vice spokojeny nez s NEREM, ale tvuj nazor pochopitelne muze byt jiny...

Takhle muzu pokracovat dal... napriklad "wget" absolutne nema z meho pohledu konkurenci a vsechny ty Getrighty a jine Download-managery jsou proti nemu jen usmevne programky.... Ale opet, vec nazoru. _Ja osobne mam s Wgetem mnohem vice uzitku nez s jinymi..... bla bla bla...
16.1.2007 13:02:14   213.199.128.xxx 2325
aha, tak to se budes divit, ale v mym slackovi ani gentoocku zadnej Amarok taky nebyl, kdyz jsme u toho To se fakt da tezko porovnavat. Jasne nema smysl resit co komu vyhovuje. Wget je zrovna fakt povedenej.
16.1.2007 14:07:09   147.229.193.xxx 2324
shell pokud vím je součástí visty(nebo je zdarma u ms ke stažení). a co jsem viděl ukázku, tak to překoná bash bez problémů.
A nový průzkumník už taky zdaleka není jednoduchou hříčkou a řekl bych, že se něčemu jako TC skoro vyrovná(osobně jsem nikdy neviděl důvod pro používání TC apod. - je to snad nějaký starý zvyk ještě z NC a asi se ho někteří nemůžou zbavit - beru, tohle je věc názoru).
A co se týká audia/videa - já si na WMP nestěžuji. Pro 99% věcí nevidím důvod používat jiný přehrávač.

Neříkám, že nejsou lepší programy i ve freewaru. Wokna ti ale nabídnout všechno, co můžeš potřebovat pro práci i zábavu - žádný jiný systém tohle nesplňuje a to je i důvod proč u mě bude FreeBSD(někdy v budoucnu třeba Linux) jen jako sekundární systém.

Btw - celkem by mě zajímalo, jak je to v praxi s tou podporou Unixivých programů pod Vistou....
16.1.2007 21:40:42   62.168.30.xxx 2323
jakto? copak v distribuci nemas tuny softwaru?
17.1.2007 18:40:30   147.229.193.xxx 2224
Máš, a linux/freebsd jsou celkem dobře uzpůsobeny pro práci, ale je spousta věcí, které prostě pro linux nejsou - a tím nemluvím jen o hrách. Namátkou mě napadají různé specializované programy - teď mě napadá TurboAssistent(pro lékaře - defacto kartotéka).
A když konečně příjdou na věc i ty hry, tak je linux/freebsd jen velice špatný vtip.

Takže ještě jednou pro méně chápavé - pro Windows jsou všechny programy pro práci i hry, pro linux je bohužel jen většina programů pro práci a oproti winu skoro žádné hry. Tak proč bych měl používat linux?!?(a o stabilitě mi nebulíkujte - winy mi nespadly ani nepamatuji)
22.1.2007 15:27:04   81.19.5.xxx 2223
tak o stabilite mi nebulikuj ty, v ostatnich vecech souhlasim, ale stabilita je dost diskutabilni, a to nejen na windowsech, pac dost zalezi na jakym HW to mate co na to nainstalujete, ovladace, utility a konecne i samotne aplikace (jasny vetsina z toho neni zavinena OS, ale jak uzivatel pozna co zavinilo pad? aspon ve windowsech dost tezko)

o stabilite se celkem nerad bavim, protoze kazdej ma uplne jine zkusenosti a konkretne ja zrovna s windowsy moc dobre nemam, s linuxem mam mnohem lepsi (nic neni dokonale)
17.1.2007 06:49:56   199.64.72.xxx 2324
Vista Shell se vyrovná terminálu z Unixů? Docela by mě zajímalo, na jakém základě jsi tohle napsal a pokud možno přidej odkaz na nějaký test.

Nemluvě o tom, že pro Linux/Unix existuje velké množství terminálů, takže je možno si vybrat nějaký lepší.
17.1.2007 11:07:37   160.218.204.xxx 2224
Vista Shell ne, ale jeho plugin - Power shell ano (funguje i pod XP). Je to plne integrovana objektova konzole narozdil od linuxu. BTW predvadel to kdysi (jeste jako Monad) jeden MVP na konferenci linuxaku a ti se ani nezmohli na urazky Uprimne konzole obou systemu jsou tak dobre, ze 98% lidi stejne nikdy plne nevyuzije jejich moznosti. Ale klidne si to vyzkousej, jsou k tomu vyborne manualy.
17.1.2007 11:46:20   199.64.72.xxx 2225
vyzkoušet to nemůžu, Vista nevlastním a v dohledné době neplánuji.

"predvadel to kdysi (jeste jako Monad) jeden MVP na konferenci linuxaku a ti se ani nezmohli na urazky"

Ale no tak. Ne každý má potřebu hned něco/někoho urážet.
17.1.2007 18:43:15   147.229.193.xxx 2224
Každý ne, ale jak se sejde dav linuxáků a začne jim někdo přednášet o winech, tak to musí být sakra dobré, aby ho nezadupali do země - dav je dav, ať jsou jeho jedinci sebechytřejší.
17.1.2007 06:59:01   158.196.85.xxx 2524
.... je tady ovsem jiny podstatny fakt. Jednu ( pro me velice podstatnou ) vec ti Vista rozhodne neda! Individualni svobodu!

Nekupuju si pocitac, abych byl neci otrok.... to jen tak naokraj... :o)
17.1.2007 12:45:13   213.199.128.xxx 2323
Individualni svoboda? Neci otrok? Nemas nahodou tricko Che Guevarou;)

Aha, tak tady to nema cenu, ja porad zapominam, ze tady je spousta lidi ze ZS co jim chytrejsi kamos nainstaloval linux.

konec flame
17.1.2007 13:50:20   81.19.5.xxx 2224
pockat, tak ty tu plno lidi urazis a pak to proste ukoncis bez moznosti reagovat? jeste ze nemas moznost spravovat tuto diskusi, mas podobny manyry jako M$
18.1.2007 00:31:32   147.229.193.xxx 2324
s touto teorií máš asi těžké problémy s mobily, kreditkami, auty s spzkou a se spoustou dalších věcí, co?
Všechno co jsem výjmenoval taky stojí prachy a k tomu je sledováno, jestli není kradené...
Ale k věci - jak se vlastně na mě projeví ta "individuální svoboda" v tom, že nebudu používat windows?
17.1.2007 11:35:22   212.111.4.xxx 2325
Pokud budu brát například Mandrivu One 2007 jako ucelený "system", pak dostanu zadarmo veškeré funkce Window Vista Home Basic a navíc kancelařský balík, grafický editor a celkově všechny programy s mnohem více funkcemi než ve Vistě. Co víc? Mužu si jej předem vyzkoušet, poběží mi narozdíl od widlí na hardwaru od Pentia s 256 MB ram výše poměrně svižne (zvladne i miň paměti pokud se neinstaluje z live distribuce), ale přitom jej rozchodím bez problému i na C2D. Instalace na čistý počítač je otázkou půl hodiny a to nemluvím o velikosti instalace, která je nekolikanásobně menší než u woken. O stabilitě snad už nemá ani smysl psát. Problém je snad jen hraní nových her, ale pro ty starši lze buď použít emulator nebo port hry do linuxu. Pokud by to někomu nestačilo může utratit tisícovku za oficiální balíkovou distribuci, na které může postavit systém od domácího počítače po firemní server a v ceně má i několik her, antivirus a podporu přehrávání DVD od Intervidea. Jinak řečeno, widle jsou i za tisicovku moc drahé, natož abych si teď kupoval krabicovou verzi za sedminásobek. Naopak a to jsem odkojený dosem a později wokny začínam zjišťovat, že vše co potřebuju pro praci a zabavu mi linux poskytne taky, zadarmo a jediný problém mám s tím, že je až příliš mnoho programů na výber, které mají obdobné funkce, v distribucích se jich většinou nainstalije několik naráz, ale me by stačil jeden ... Wokna obecně natož na hardware naročné Vista se pro mě stávají sekundární a kdybych v praci nedělal v Autocadu, tak se jich rád zbavím úplně.
18.1.2007 00:26:30   147.229.193.xxx 2324
To samé jde rozchodit s obměnami i na windows a k tomu si můžu ještě zahrát skutečné hry. Stojí to sice více, ale je to všechno pod jednou střechou(včetně her a specifických programů, které pro linux prostě nejsou - výše jsem dával příklad sw pro doktory - TurboAssistent, Aislp,...a další programy, které jsou ve svém oboru "standardem" - viz tvůj autocad).
A stabilita? Děláš si legraci - od XP-ček mi systém nespadl snad nikdy(když nepočítám pokusy o max OC).
V linuxu je skoro všechno jen pro kancelářskou práci, programování a přehrávání medií(když máš trpělivost) a ano - je zdarma.
Ve windows máš všechno. Bohužel to něco stojí.
18.1.2007 15:27:58   82.142.80.xxx 2225
Bash nemuze byt nahrazen ve windosech nicim. bash je proste bash a zadnej trapnej power shell ho nenahradi...leda castecne
16.1.2007 09:03:02   217.77.161.xxx 2626
Kouknete treba zde - http://blog.webtrh.cz/windows-vista-zamerne-vadne

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.txt
16.1.2007 09:13:30   158.196.85.xxx 2424
ANO, tohle jsem uz cetl taky, je toho plny internet... staci umet pracovat s informacema....

Mohu jen politovat majitele noveho OS od chlapcu z Redmondu :o)
16.1.2007 17:50:27   160.218.204.xxx 2224
Hele, ze ty nemas rad Microsoft?;)
16.1.2007 13:16:36   213.199.128.xxx 2223
nejhorsi na tom je, ze je to smichana hromada blaznivych zaujatych blabolu s pravdou, tyhle clanky jsou nejhorsi. Taky me ale pekne stve, ze se filmova studia montuji do OS, nereknu kdyby tam umirali hlady.
16.1.2007 09:04:15   217.11.240.xxx 2224
Na vzdálenou prochu je Remote administrator http://www.x-computers.eu/recenze/ a jinak obsahuje vše, co bych si mohl potřebovat.
16.1.2007 09:33:20   86.49.24.xxx 2525
Hm dalsi super tah na baranu ajajaj o 20 metru prestrelil... Nevim koho zajima ze mu na pozadi pobezi nejaky kratky video (resp. tak na me pusobila ta jedna fuknce) dale nechapu a souhlasim s lidmi co pisi, ze programy Nero,Total Commander a pod. opravdu zadny jiny software zvlaste od microsoftu nenahradi. Dalsim bodem se obzvlaste tesim na uzasne popsane funkce systemu " by TuxCluster "
System prospikovany funkcemi typu:
"Microsoft Buzerator and Bonzator"
A podobne blbosti jiz dnes me staci instalovat vobic WMP 11 pri pustenem firewallu... Tolik odklikanych oken " ano vytvorit pravidlo povolit" sem snad ve svem zivotie neodklikal. Horsi je mozna fakt, ze na WVista budu muset prejit tak nebo tak..
16.1.2007 09:41:40   195.113.167.xxx 2733
UAC lze vypnout a to, že některé funkce nevyužijete vy, neznamená, že je nevyužije někdo jiný. Dobře to víte a snažíte se zde populisticky vyvolat flame. Vzhledem k tomu, že se jedná o můj článek, budu diskusi také patřičně moderovat.
16.1.2007 21:50:24   62.168.30.xxx 2323
co je UAC? konkretne ja nic dobre nevim
17.1.2007 13:48:48   82.142.104.xxx 2423
čtěte zde

http://www.pctuning.cz/index.php?option=co m_content&task=view&id=7269&Itemid=89&limit=1&limitstart=3
22.1.2007 15:33:15   81.19.5.xxx 2325
dik
16.1.2007 09:50:04   83.208.35.xxx 2625
To je snad vazne vtip, jestli autor pise, ze varze HOME B edition se hodi do kancelare...
to by z vas opravdu sitovy technici meli radost...Presne jako pri vydani W XP nekdo napsal, ze HOME Ed se take hodi do kancelare...Zkuste na tom delat nejaky sitovy nastaveni...Neni se s tim mozny pripojit ani treba do domeny...Opravdu luxusni system pro kancelare pane autore....
16.1.2007 12:22:06   82.100.48.xxx 2225
Home Basic se podle mého názoru nehodí prostě nikam. Je to nesmyslná zbytečná verze.
16.1.2007 14:33:55   82.142.104.xxx 2323
Pod pojmem kancelář si autor představuje jeden počítač v nějakém malém krámku, na kterém je nainstalované účetnictví a Office. To, o čem mluvíte vy, zná autor pod pojmem firemní síť.
16.1.2007 21:53:00   62.168.30.xxx 2425
ja teda osobne sem v kramku zadny kancelare nevidel >)
kancelare holt vetsinou byvaj propojeny firemni siti
16.1.2007 22:25:38   160.218.204.xxx 2323
UAC - User Account Control. Tohle ti hlida, pokud zasahujes do systemu a potrebujes vyssi prava. Tzn. pokud pracujes jako standardni user a chces napr. zmenit datum (systemova udalost), tak se ti otevre maly dialog, kam jenom zadas administratorske heslo, operace dostane prava (nikoliv cely system) a provede se to. Nemusis se odhlasovat a hlasit jako admin. Samo pozna, pokud bys chtel delat neco na co potrebujes vyssi prava. Pokud si v administratorsky grupe, nejsi stejne administrator a pokud udelas vyse zminenou operaci, tak ti to hodi dialog, jestli to chces opravdu udelat, coz nekomu prijde otravne, nicmene na nejake core systemy (a pro paranoidni lidi) je to vyborna vecicka. Ja sam to mam vypnute, tak nejak za ty leta vim co delam. Na serveru bych to ale nechal, jelikoz kdyz UAC vypnes (v GP), IE7 ti pak nejede v protected modu, coz sucks.

Dokazu si predstavit, ze diky tomuhle se da pracovat jako standardni uzivatel. Pak jenom odklepnes veci a tu a tam napises heslo. Je to totiz super vecicka pro nekoho, kdo ma problemy se spywarem, virama apod.

No i kdyz pro nezkuseneho uzivatele je to k nicemu, jelikoz on stejne odklepne vzdycky vsechno... takze spis pro ty paranoiky

Vlastne pointa je takova, ze je velmi silny tlak ze strany MS - i adminu, aby minimalne ve firmach donutil bezne krysicky pracovat jako standardni uzivatele kvuli bezpecnosti, k tomu jeste slouzi napr. zabudovana virtualizace, tzn. presmerovani globalnich registru do uzivatelskych profilu apod...
16.1.2007 22:26:35   160.218.204.xxx 2223
sorry, to patrilo o jeden tvuj prispevek vys, jak ses ptal...
17.1.2007 07:44:10   81.19.5.xxx 2224
jasny, tak to je neco jako `su -` v L, chapu, taky bych si to asi vypl
17.1.2007 10:54:26   160.218.204.xxx 2323
jo v podstate je to tak
17.1.2007 06:47:51   82.142.104.xxx 2325
Tak to vidíte, já takových znám hned několik
17.1.2007 07:45:56   81.19.5.xxx 2325
to uz asi nebudou male kramky ne? fakt me nenapada zadny maly kramek kde by meli kancelar natoz jen s jednim PC a bez site
16.1.2007 22:46:46   85.207.167.xxx 2325
No jiste, BFU strasne doma potrebuje Stinove kopie svazku, EFS, BitLocker, podporu UNIX aplikaci ... zatimco PC s dulezitymi daty kdekoli pouzivane pro seriozni praci ne (a to i v tom malem kramku, pokud se to ma delat poradne a neni to PC spravovane 'Frantou odvedle'). No ja myslim, ze v M$ asi lepe vedi, co v Home verzi chybet beznym lidem nebude nez autor tohoto clanku. To ze jemu by Home verze nestacila je v poradku, me take ne, ale je to jen a pouze subektivni nazor jednoho cloveka, ktery z nej vyvozuje naprosto zavadejici zavery ... takze s "matesem" plne souhlasim, akorat ze ve Viste uz to neni zdaleka jen o siti a domene.
17.1.2007 07:53:54   81.19.5.xxx 2323
>) docela by me zajimalo, kolik lidi bude mit stejny nazor, ze jim Home nestaci, myslim ze i kdyby prakticky stacil, tak tu je to omezeni, chapes, mas stejny produkt jako soused ale nemuzes todle a tamhleto, to je psycholigie, ikdyz to treba nevyuzijes, tak chces mit tu moznost, nezapomen, ze kdyz v budoucnu budes potrebovat prave treba chranit data, tak si musis poridit novy OS, to je fakt naprd
znas tu reklamu mam pocit ze na ceskou pojistovnu? jak tam rikaj ze ted to mamr vic na uraz, pac sportujeme, az si poridime deti dame to vic na sporeni, pak je tam druha rodina (maj deti), ktera rika, my to ted mame taky vic na uraz, deti jsou vetsi zaprah nez sport
co z toho vyvozuju? to je velice dobra reklama, ktera rika, ikdyz vsechny moznosti naseho sporeni nevyuzijete, mate je kdykoli k dispozici, MS jde presne obracenou cestou
a vo tom to je
17.1.2007 11:48:50   199.64.72.xxx 2323
záleží na kanceláři, pokud se jedna o malou firmu s pěti počítači a všech pět poběží na XP Home, pak se to dá i sesíťovat a sdílet data. Víc ale od toho nechtějte :-)
16.1.2007 10:12:20   89.176.160.xxx 2425
hned po prvním spuštění máte pocit že už ste to někde viděli, orientace na procházení filů logickou cestou ne fyzickou, písmo typické pro apple, řekl bych i defaultní design oken... prostě microsoft zase vydal něco, co někde viděl s 4 letým zpožděním ... pro něj typické... ale co mě dostalo nejvíc... ta nutnost při instalaci driverů např. pro ati to 2x muset povolit ... nestačí to povolit jednou a systém by si ohlídal, jaký další procesy to spouští, to ne, to by bylo na MS až příliš složité ...
16.1.2007 17:37:12   160.218.204.xxx 2224
Vis jak funguje UAC? Nevis, tak nemel. Tak si alespon vygoogli, jak se to da vypnout, pak te to otravovat nebude.

Btw a i kdyby neco MS od Apple obslehl, tak je to spatne? To je lepsi to neudelat jelikoz uz to udelal nekdo jiny? Nejak ti nerozumim. (btw schvalne si najdi kdo kdy vlastnil akcie Applu, a ze jich MS nevlastnil malo;))
16.1.2007 10:46:51   194.228.235.xxx 2524
Mohl by autor článku uvést, za jakých podmínek je možno zakoupit a legálně nainstalovat OEM verzi? U XP to bylo možno koupit zvlášť a pak to bylo vázáno na základní desku. V diskuzi na stránkách CzC však prodejce uvádí, že je možno OEM Visty koupit pouze s celým PC. Jestli je to pravda, tak by mne zajímalo, z čeho MS vychází, že se bude rychle na Visty přecházet, když krabicová verze je násobně dražší...:-)))
16.1.2007 12:00:44   213.192.18.xxx 2323
Na to jsem se ptal už o trochu výš a ještě mi nikdo (třeba autor článku) fundovaně neodpověděl. Buď to nikdo (přesně) neví, nebo ví a ví také, že se zákaz samostatného prodeje OEM licencí bude obcházet a proto se k tomu zdráhá vyjádřit. Asi bude až na nás, na uživatelích, abychom si zašli do obchodu a zjistili si, jestli je to možné...
16.1.2007 12:04:04   213.192.18.xxx 2224
Teď tam něco odpověděl pan Foltýnek.
16.1.2007 12:12:04   81.90.168.xxx 2230
OEM verze novuch Vista se daji koupit POUZE s novym pocitacem. Jina moznost NEEXISTUJE! Nejde je koupit s nejakym hardwarem a podobne .... jedine s novym PC ....
16.1.2007 12:28:33   82.100.48.xxx 2224
Ano, přesně tak. Tak je to napsané i v české verzi MS stránek. Bohužel už tam není moc přesně popsané co se stane pokud nějakou komponentu chcete vyměnit, zda musíte opět kupovat celý nový počítač s Vistou OEM nebo je tam možnost částečně něco vyměnovat. Jinak je možné OEM verzi Visty koupit i jenom s nesestavenýma komponentama (na celý počítač), protože na faktuře se nepozná jestli ho někdo sestavil nebo to poslali zvlášt. Je to nepříjemné i proto, že ti kteří si sestavují počítače sami tak málokdy koupí všechny komponenty od jedné firmy, hledají většinou to nejlevnější (resp. nejvýhodnější).
16.1.2007 14:32:27   82.142.104.xxx 2323
Neodpověděl, vzhledem k tomu, že existují cca 4 verze OEM ujednání a ještě jsem neměl čas to finální prostudovat. Proto nebudu vypouštět jakékoliv domněnky.
16.1.2007 11:00:30   82.209.34.xxx 2224
Normálně používám 32bit XP, ale když už dneska všechny procesory zvládají 64bit má cenu ještě kupovat 32bit OS?Pojedou mi na tom 64bit systému 32 bit programy? A jakou rychlostí? Prosím o radu.Dík
16.1.2007 11:28:54   213.199.128.xxx 2324
No pokud vyuzijes vic jak 4GB RAM, tak urcite jdi do 64bit verze. Ona se casem nejaka hra najde Jinak jsou prinosy 64bit pro obycejne uzivatele temer neznatelne, vykon v podstate stejny. Jenom bacha na ovladace. Pro 64bit verzi jich je min a musis mit certifikovane. Ja jsem pro jednu sitovku nesehnal a musel jsem ji proto vymenit.
16.1.2007 12:21:02   82.100.48.xxx 2224
V tabulce je napsáno, že např. Premium verze podporuje jenom jeden procesor, znamená to že podporuje i jeden dvoujádrovej procesor ? Aby si člověk nekoupil dvojádrovej a jedno mu nefungovalo :-)) to by bylo zlý.
16.1.2007 12:35:21   213.199.128.xxx 2423
Hele, tohle jsem resil asi tyden. I v MS v Redmondu v tom nemaji jasno. Jedni tvrdi ze je to jeden socket - a pak si tam muzes dat klidne 100 jadernej procik. Jenze pak mas takovy ty zbastleny dvoujadrovy Intely, coz jsou v podstate 2 oddelene procesory jen slepeny jako jeden - tam bys musel pry sahnout po jiny edici. Zatim nevim, tak to beru jako jeden socket a dej si do nej co chces.
16.1.2007 14:30:13   82.142.104.xxx 2323
V článku je formulka "jeden fyzický procesor (s libovolným počtem (také virtuálních) jader)"...
16.1.2007 13:22:19   62.77.121.xxx 2524
Stejne si to koupi jen 5% lidi..Ostatni si to stahnou.13litru(8 za home premium) verzi nemuze dat skoro nikdo az na firmy...
16.1.2007 16:22:47   83.240.11.xxx 2325
Ale když už si kupuješ PC průměrně za 20kkč, tak snad nejseš taková socka, abys nemohl dá 3kkč za OS?

Mimochodem to bude rozhodně víc než 5%, jednak to kupujou firmy, druhak např. prodeje notebooků prudce stoupají (na úkor desktopu) a cena OS v ceně ntb je skutečně velmi nízká (obvykle kolem 1000kč). Tak proč ne. Tipuju, že legálních Vist bude v domácnostech tak 50%, ve firmách tak 90% ... ale to je jen hodně hrubej odhad.
16.1.2007 21:16:08   82.114.204.xxx 2623
A co poradis pane chytrej lidem co si nove PC nekupuji, ale jen upgraduji? Co ja vim tak 90 procent nasich zakazniku si radsi koupi vetsi disk, vice ram, jinou grafikou nez aby prodavali s velkou ztratou svuj stary pocitac a kupovali novy, kdyz je upgrade vyjde mnohem vyhodneji.

Ja to vidim tak ze za techto podminek se opravdu budou visty prodavat jen s novym pocitacem (a i tak bude peklo, proc jim tam nejde rok stary skener ci tiskarna - nebudou drivery). A firmy se na nejake visty muzou vybodnout uplne, tem staci kdyz je v tom celeron, 512MB ram, co nejmensi disk a XP Prof. - vic jejich zamestnanci k praci nepotrebuji, tak proc utracet za drahy OS, na kterem nepojede polovina specialnich softu co pouzivaji a jeste to bude vyzadovat drazsi HW.
Takze ve vysledku si Visty koupi jen majitele drahych NB (tam budou narvrdo) a lidi nadoma co tomu nerozumi a chteji PC pro decka.
16.1.2007 22:04:40   62.168.30.xxx 2224
s tema firmama moc nevim, ale treba ta nase ma koupenej balik a v cene je pravidelnej upgrade, Visty tudiz bude mit, pokud tyhle baliky ma vice firme (jakoze ja myslim ze jo) tak ve firmach se celkem slusne rozsiri, ikdyz 90% bych rozhodne nehadal, taky kvuli vyssim HW naroku ale nejen proto
17.1.2007 01:00:57   83.240.11.xxx 2224
Ty si ale pleteš pojmy a dojmy ... já nepsal, že na 50% PC v domácnostech a na 90% PC ve firmách budou Visty, ale že zhruba 50% kopií Vist v domácnostech a 90% ve firmách bude legálních! Ne 5% jak psal někdo nade mnou.

Osobně si teda myslím, že pokud někdo na Visty nemá, tak je nepotřebuje (rozhodně ne hned) ... ale tak to už je každýho boj, pokud má svědomí.
17.1.2007 06:54:08   199.64.72.xxx 2224
Až na to, že k tomu notebooku dostaneš za cenu 1000,- nějakou Vista Home, která je opravdu k ničemu, tak jako XP Home, se kterýma mám jenom problémy, pokud se snažím něco sdílet a chci začít nastavovat práva. Nemluvě o tom, že je ani nedostanu do domény.
17.1.2007 11:01:50   160.218.204.xxx 2224
Home jsou uplne v pohode. Nebo mas doma domenu a spravujes si kompy pres GP?
17.1.2007 14:02:42   199.64.72.xxx 2323
ano, mám doma wi-fi router a doménu, aby mi do sítě nelezl kde kdo, a s XP home mám problémy, hlavně kvůli zabezpečení sdílení
17.1.2007 14:33:59   213.199.128.xxx 2225
hm, tak to jo, ale to jsi opravdu hrozna vyjimka... Dam ti tip, kterej v podstate nikdo moc nezna. Jestli jsi slysel o Win Media center edition, tak to je vlastne "multimedialni centrum", ale postavene na professional verzi. Pokud si to sam instalujes (coz je problem, jelikoz to vetsinou dela OEM, ale da se) tak to uplne v pohode muzes pridat do domeny a je to 100% funkcni a legalni. Vyhoda je, ze Win MCE nakupuji OEMove cca o 10USD draz, takze cena se moc od Home edice nelisi a dostanes mnohem lepsi OS.
17.1.2007 16:31:48   89.102.18.xxx 2224
Na to už je trochu pozdě, když ty Home už mám a k tomu Office. Příště budu chytřejší a do Home už nepůjdu. Ale než budu kupovat nový komp, kdo ví, jaká bude situace.
17.1.2007 13:05:02   83.240.11.xxx 2323
Jak sem už jednou psal ... já WinXP Home používám, dělám 3D grafiku a vůbec nevím, k čemu bych funkce WinXP Profi mohla si tak využít.
To, že každej potřebuje Win profi-mega-extra je prostě jen lež, aby se mohl uchlácholit, že si ty Windows vlastně ani nemusí (a nemůže) koupit, protože na ně nemá. Přitom je naprosto jasný, že 99% uživatelů domu Win Home bohatě stačí.
17.1.2007 13:48:45   213.199.128.xxx 2223
tak moment, jak jako "mohla"? Pct prece zensky nectou
17.1.2007 16:32:26   83.240.11.xxx 2323
Se mi špatně rozdělilo "asi" no
17.1.2007 14:05:11   199.64.72.xxx 2323
To, že ty nevíš jak ty funkce využít, ještě neznamená, že to nedokáží jiní. XP Home jsem dostal s notebookem a příště už si takový krok řádně rozmyslím. Hlavně kvůli tomu, když počítač připojíš do sítě. Dokud počítač není v síti, je vše samozřejmě fajn, v síti pak začneš narážet na omezení Home verze.
17.1.2007 16:34:40   83.240.11.xxx 2223
Já mám síť doma (router dělá DHCP server atd.) a přihlásím se s plnou funkčností i do školní Wi-Fi sítě ... takže i v tomto mi WXPH plně vyhovujou.

Ale já přece nejsem správce sítě, ale grafik ... a překvapivě, 99% lidí nejsou správci sítě a právě PROTO ty funkce, stejně jako já, nyvužijou.
16.1.2007 14:28:16   81.201.54.xxx 2523
To se snad podělali ne? Jsem si myslel, že si konečně koupím legální widle. Ale když stojí box verze 8-10kkč aby v tom šlo pracovat, tak to těžko. OEM není pro mě, často se v PC hrabu a měním díly. A jako student si těžko koupím operační system v ceně 2/3 lepšího PC.
16.1.2007 14:28:22   195.80.190.xxx 2323
Mna tu zaujala ta podpora prace v sieti NW. Je tu niekto taky, kto to rozchodil? Lebo ja sa tu uz o to snazim dost dlho a bez vysledku.
16.1.2007 15:47:43   213.29.97.xxx 2523
Dokuď nebude na trhu dostatečné množství her podporujících DX10,ta Vistu rozhodně kupovat nebudu. Myslím tedy,že rok 2007 určitě vydržím s XP. Protože jsem také hráč her,tak je mi jasné,že s XP a s DirectX9 nevystačím na na věky,ale tento rok ještě Vistu určitě oželím. Nejvíce mne "děsí" tento článek khttp://blog.webtrh.cz/windows-vista-zamerne-vadne
Windows XP už mám krásně vyladěny,vzhled mám dotvořen k dokonalosti /TuneUp 2006 či widgety/,bezpečnost mám také dobře zajištěnou a tak opravdu nevím,proč bych měl přecházet na Vistu. Ze začátku bude s tímto OS určitě spojeno několik nedoladěných věcí,takže počkám,až se vychytají první "mouchy" a potom se uvidí. XP žije i v roce 2007.
16.1.2007 22:09:42   62.168.30.xxx 2224
beztak uz Microsoft planuje dalsi verzi >)
16.1.2007 16:43:56   85.207.124.xxx 2224
chci se zeptat, jestli někdo podrobněji nezná tu akci s upgradem z oem xp na vista bussines.. jedná se mi o to, jestli když si teda požádám o licenci visty, tak jestli mi dojde oem verze nebo normal ? díky
16.1.2007 17:49:12   160.218.204.xxx 2323
A jaky XPcka mas, home nebo profi? Z home muzes upgradovat na Basic (+cca 50 USD) nebo premium (+cca 80 USD). Z XP profi muzes jen na Business bez doplatku. Teda + jeste vzdycky platis naklady na postovny a vyrobu, cca 25 USD. Coz plati jen pro lidi, co si XPsa koupi mezi 26. rijnem a 15. breznem (a jeste k tomu musi tvuj pocitas splnovat min. pozadavky na Vistu). Kazdopadne jestli mas OEM dostanes OEM. Nezapomen, ze narok na upgrade ti 31. brezna propada. (jen dodam, ze s Office 2007 je to podobne)
17.1.2007 14:47:22   91.127.123.xxx 2223
80 USD ? Dobry vtip. 79 EUR + zhruba 20 EUR dan + zhruba 20 EUR za postovne, celkovo asi 115-120 EUR. Za Vista Express Upgrade z OEM XP Home na Vista Premium ! 79 EUR by som prezil, 120 EUR je uz ale prilis vela.
16.1.2007 18:03:02   195.168.245.xxx 2325
Vista sa určite ujme. Síce je pravda, že na začiatku to bude asi bieda. Podpora a veľa bespečnostných dier, ale ak sa dobre pamätám tak prechod na win xp tiež bol dosť žalostný a ubolený. Veľa ufrflaných uživatelov čo protestovali a nechceli o nových winoch xp ani len počuť. A teraz je tu čas keď si človek ani len nespomenie na stré dobré windows 98. Páni vývoj sa nedá zastaviť a verím, že nové winy budú dobré! Síce na začiatku trochu drahé, ale to sa časom spravý.
16.1.2007 22:16:06   62.168.30.xxx 2323
ale da, uz se tak nespocetnekrat stalo, vis tady totiz nejde o pokrok ale o byznys, to mas stejny jako kdyz arabsti sejkove skoupily patenty na motor s vysokym ucinkem, a kdesi cosi, dost patentu se proste ztratilo, nikdo nevi kam, pokrok se ozhodne zastavit da, staci jen aby nekdo chtel a mel tu moc >)

w98 byly o dost rycheljsi ale zas deravy jak reseto, jeste ted v mem okoli par PC s w8 je
16.1.2007 18:53:34   217.77.165.xxx 2723
No furt diskutovaná je změna licenční politiky u Windows Vista OEM.

Důvod koupě OEM je jasný, je to levnější a to o dost, že kupující nemám nárok na plnou SW podporu přímo od MS a hezkou krabici rozhodně nezamrzí.

Zatím platilo a k nelibosti MS stále platí, že OEM licenci Windows lze koupit k novému PC, nebo k neperifernímu kusu HW. Tento kus hardware bude v tom počítači, kde budou ta Windows nainstalována. Následně na PC můžete provádět upgrade, systém můžete re-instalovat a aktivovat do aleluja, ale ten kus HW, na který byla licence koupena by měl být stále v počítači.

No fámy, které kolovaly a kolují po internetu říkají, že OEM Vista = 1 instalace = jedna registrace = jeden počítač = jedna HW konfigurace. U některých verzí to je dokonce víc, ale nikde neomezeně. Navíc nemá uživatel nárok. Tento názor je i na jedné ZIVÉ strance v jednom PR seriálu na téma Vista, objevil se i tady v příspěvcích a kdysi v krátkých zprávách. Bohužel nikdo tyto informace seriozně nepotvrdil ani nevyvrátil.
Protože díky zaměstnání v jedné korporaci mám jako IT pracovník přístup (a taky sem testoval) ke všem Apha, Beta, přes RTM verzi až final, kterou máme připravenu na nasazení, zkoumal jsem EULA obsažené v jednotlivých vývojových stupních a nenašel jsem tam pasáž, která by tohle upravovala. Ale pro obyčejné uživatele Vista ješte nejsou a možná, že bude v licenčním ujednání změna

Takže jak to je, může mi to někdo vyvrátit, nebo potvrdit tuhle změnu v OEM licenci , nebo se tu jen dohadujeme na základě nepodložených zpráv a asi i sám MS nemá ještě finální politiku oficiálně ustanovenou, protože je možné, že by to mohlo dost negativně ovlivnit prodej, dokonce by to mohlo být proti právům spotřebitele?
16.1.2007 22:22:02   62.168.30.xxx 2224
proti pravum asi ne, ale prodej by to asi ovlivnilo dost, kazdymu se prece uz stalo ze pridaval aspon ramky do komplu, nebo treba odejde sitovka a co s tim pak? to si jako musim kupovat kvuli sitovce celej kompl? blbost, pochybuju ze 1 OEM Vista=1 konfigurace HW, ale samozrejme jen hadam
17.1.2007 01:05:12   83.240.11.xxx 2323
Já bych ještě upřesnil, že u WinXP se ty podmínky pro koupi OEM verze postupně měnili.
Na začátku je šlo koupit pouze s celým PC nebo jakoukoli neperiferní součástí PC, později už i s jakýmkoliv HW od MS (tzn. i s klávesnicí a myší) a pokud dobře pamatuju, tak posledních asi půl roku platí ("speciální, časově omezená akce"), že jsou koupit i bez HW. Takže asi tak.
18.1.2007 10:29:30   82.100.48.xxx 2224
Naprosto souhlasím. Přesto že Windows Vista OEM již několik obchodů prodává, přesné informace o licenčních podmínkách neví asi nikdo. Žádný ze smluvních prodejců OEM produktů fi MS mi nebyl schopen na některé dotazy vůbec odpovědět, stejně tak veškeré články které vycházejí tak jsou v podstatě jenom opakující se balast z dílny zahraničních PR pracovníků MS přebrané některými časopisy. A protože mě to zajímá zaslal jsem (samozřejmě slušnou formou :-)) dotazy do českého MS. Na webu slibovali že odpoví do dvou dnů. A to se opravdu stalo. Odpověd přišla. Pracovník MS p.Klatovský mi odpověděl na moje tři dotazy ohledně OEM verzí Visty neuvěřitelnými PR bláboly ohledně licence Windows XP. Moje dotazy vbůec asi nečetl, jak zahlídl slovíčko licence OEM tak odněkud překopíroval tyhle bláboly k XPčkům a odeslal to. Samozřejmě jsem mu znova odpověděl a nyní čekám jestli náhodou neodpoví na to na co jsem se ptal, tedy na Vistu OEM. Ze všeho co jsem zatím na netu našel mám takový pocit že MS (rozhodně tedy česká pobočka) nemá ohledně OEM produktů vůbec páru. Jediné co je jasné tak je to že OEM Vista se musí koupit s celým počítačem (myslím že 6 základních komponentů). Další informace jsou NAPROSTO NEDOSTUPNÉ.
22.1.2007 15:42:12   81.19.5.xxx 2224
az dostanes info tak napis, taky me to zajima, mozna ze jen kali vodu aby ziskali cas
16.1.2007 23:14:49   84.47.19.xxx 2223
akoze lol hned ako som chcel nainstalovat virtualnu mechaniku som vedel ze s tym bude problem ale co tak skusim a uvidim, zacnem instalovat Alcohol bum bac je tu BSOD a restart, startujem system, Vista sa snazi nainstalovat driver bum zase BSOD ok startujem znovu ze skusim stopnut instalaciu driveru, nabehne system Vista znova taha driver (nikde sa to neda zastavit) za tu sekundu co pride BSOD to aj tak nestihnete. OK vsak mame nudzovy rezim nastartujem a zrusim instalaciu Alcoholu, omg ta prekliata Vista sa snazi tahat novy ovladac aj v nudzovom stave pricom uz z neho dostala asi 6x zastavu srdca. No nic skusim poslednu dobru konfiguraciu, aleluja system nabehol. Asi prestanem po(u)zivat destilaty. Stiahnem ATI ovladac na grafiku aha akosi nefunguje aha akosi uz ani nebere povodny co bol vo Viste, no co este ze je tu restore point. nVidia prestala s podporou nForce2 chipsetu pre Vistu? bodaj vas slak trafil aspon ze ma Vista vlastne ovladace pre nForce2. Chce to este hoooodne casu kym bude vsetko fungovat k akej takej spokojnosti zakaznika, ale napriek je Vista celkom dobry OS stale zostala u mna na disku a caka na ten spravny cas
17.1.2007 00:07:28   85.207.167.xxx 2323
Je to hezka vec, ovsem bohuzel hladkost provedeni ponekud kazi fakt, ze je vzdy potreba uhradit minimalne nejake ty postovni poplatky, ktere je vsak treba zaslat v Eurech a to na centralu spolecnosti, co distribuci techto aktualizaci pro oblast EMEA zajistuje, ktera se nachazi v Nizozemi (alespon u Office to tak je a predpokladam, ze u Visty to bude stejne), takze na nejaky Softmail a platbu v Kc zapomente
17.1.2007 07:21:16   194.228.235.xxx 2323
No od MS je to pěkně vychytralé, že do verzí Business a Enterprise nedali Rodičovskou kontrolu, protože to bude tlak na organizace, školy aby si pořídili jejich MS Windows Server a tyto restrikce upravovali pomocí Actvie Directroy a Group policy objects.
17.1.2007 10:58:22   160.218.204.xxx 2224
Ano, presnte tak, i kdyz spis asi myslis SMSko. BTW nedokazu si ale ani moc predstavit nastroj se jmenem "rodicovska kontrola" u nas ve firme, to jeko ze admin je muj tata, ja zlobivej kluk co juknul na pcko a pak dostanu nabacano
17.1.2007 07:53:00   194.228.248.xxx 2224
můžete trochu rozvést co to znamená?
to se týká veškerých síť. připojení nebo pouze aktivních?
17.1.2007 10:34:15   84.42.251.xxx 2323
uplne stejne omezeni je i na WXP - je to asi neco jako kolik uzivatelu ze site se ti muze najednou hrabat v jedne nasdilene slozce... vyssi hodnota jde tusim nastavit jenom na W server
17.1.2007 13:01:05   199.64.72.xxx 2323
přičemž počet uživatelů, kteří se můžou připojit současně je licenčně omezen a platí, že čím více uživatelů, tím dražší licence.
17.1.2007 09:31:40   83.208.155.xxx 26351
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.1.2007 18:11:02   82.100.62.xxx 2224
Mám to chápat tak, že když mám Business verzi, tak na ní nebudu moct nainstalovat český MUI pack?
18.1.2007 06:06:26   82.142.104.xxx 2224
Ano, chápete, on tam totiž už bude. (Pokud nemáte EN verzi). Na Ultimate můžete nainstalovat více MUI najednou...
18.1.2007 09:17:49   213.199.128.xxx 2225
ne pro Business ne. Jen ten Enterprise a Ultimate. BTW, ono to ale teoreticky pujde velmi dobre neoficialne udelat. Je to tim, jak je Vista delana. Vista je naprogramovana jazykove neutralne a vsechny jazkyky (vcetne AJ) jsou rovnocenne moduly. Jestli se mi ty moduly podari nekde sehnat pro verzi business, tak to vyzkousim. Ja pouzivam Ultimate verzi, tam si prepinam uplne v pohode, ale stejne jedu porad na AJ. Zkusim se zeptat, jestli by sel AJ modul pro Ultimate verzi napasovat na business. Ale tohle je stejne dobre pro firmy kde maji mix jazyku, clovek vetsinou pouziva jenom jeden.
18.1.2007 13:20:27   146.102.123.xxx 2224
chtel bych se zeptat, jestli s verzi box je mozne bezet vistu na 5 kompech, nebo bych musel pro kazdy komp kupovat licenci zvlast?
18.1.2007 15:30:45   82.100.0.xxx 2823
Protože žádný pořádný informace zatím tak nějak nebyl, dovolil jsem si poslal dotaz přímo do MS. Zde jsou informace které jsem zjistil. Toto je můj původní dopis:

Dobrý den, rád bych jestli by jste mi mohli upřesnit informace o licenčních podmínkách OEM verze Windows Vista Home Premium. Mám tři otázky:
1) na Vašich stránkách jsem se dočetl, že OEM verze se musí koupit ke kompletnímu počítači. Znamená to tedy, že pokud někdo sestavuje počítač např. od dvou dodavatelů (řekneme od jednoho skřín, procesor, zákl.deska, od druhého paměti, hardisk, gr.karta) tak nemá možnost si pořídit OEM verzi a musí si zakoupit krabicovou verzi ?
2) pokud ke kompletnímu počítači zakoupím OEM verzi, a později se část toho počítače rozbije - řekneme jedna komponenta (např. graf.karta) nebo se nerozbije ale rozhodnu si jí vyměnit (=vylepšit), bude OEM verze Visty dál fungovat s novou komponentou a bude legální ? V případě že ano, kolik těchto komponent je možné vyměnit a v jakém časovém horizontu ?
3) zajímalo by mě při zakoupení OEM verze Visty společně s kompletním počítačem, zda v případě že z nějakého důvodu se rozhodnu Vistu přeinstalovat na stejný kompletní počítač jestli bude Vista fungovat a bude legální ?
Za odpovědi děkuji, je to pro mě důležité pro rozhodnutí se jakou verzi vybrat.


Na webu MS bylo slíbeno, že odpověd přijde do dvou dní, opravdu do dvou dní přišla. Tady je:

Vazeny pane ...,

Hlavni moznosti nakupu operacniho systemu Microsoft Windows XP (Home, Professional) jsou: Krabice, Multilicence (Microsoft Open Licence - min. pocatecni nakup 5 licenci) a OEM (nakup s celym pocitacem).
Podminky pro jednotlive zpusoby nakupu naleznete na internetove adrese www.microsoft.com/cze/licence/default.mspx.

Jestlize si zvolite cenove nejvyhodnejsi nakup operacniho systemu Microsoft Windows XP (Home, Professional) a tim je OEM, je potreba kontaktovat OEM prodejce, ktery od sveho distributora zakupuje OEM baleni jednotlivych produktu.
Po otevreni baleni musi byt licence operacniho systemu Microsoft Windows XP (Home, Professional) distribuovana pouze s kompletnim sestavenym pocitacem a musi byt na nem rovnez predinstalovana.

Nove OEM produkty vsak mohou byti za ucelem zlegalizovani operacniho systemu distribuovany samostatne jako neotevreny jednopack, bez pozadavku na nakup celeho pocitace.
Uzivatel takoveto OEM (samostatne zakoupene) licence operacniho systemu si pote sam provadi instalaci, spravu, nastaveni a sam si poskytuje i technickou podporu.

V pripade, ze mate licenci OEM, tak tato licence se pevne vaze na zakladni desku pocitace a neni prenositelna. Tedy muzete vymenit kteroukoliv komponentu krome zakladni desky. Zakladni desku je mozno vymenit, aniz byste prisel o licenci pouze v pripade, ze se Vam zakladni deska rozbije a musite ji vymenit. Pokud byste menil zakladni desku z duvodu upgradu, tak by Vam licence OEM zanikla.

S pozdravem a pranim pekneho dne
Milos Klatovsky
Sales and Licensing Specialist
License Management Specialist
Informacni linka spolecnosti Microsoft


Nevím jak vy, ale mně to přišlo že mi odpověděl naprosto na něco jiného než jsem se ptal. Moje dotazy byli myslím dostatečně směrovány na Visty, p.Klatovský odpovídal dle mého názoru zcela jasně na podmínky nákupu XPček. Dovolil jsem si tedy napsat další email (resp. odepsat na tento), s tím že si myslím že mi odepsal na něco jiného. Inu opět do dvou dnů přišla odpověd, tady je:

Vazeny pane ...,

znovu se pokusime rozepsat odpoved i kdyz se budou muset opakovat, seradime je podle otazek a ne do celeho textu.

1) Jestlize si zvolite cenove nejvyhodnejsi nakup operacniho systemu
Microsoft Windows XP nebo Microsoft Windows Vista tim je OEM, je potreba kontaktovat OEM prodejce, ktery od sveho distributora zakupuje OEM baleni jednotlivych produktu.
Po otevreni baleni musi byt licence operacniho systemu distribuovana pouze s kompletnim sestavenym pocitacem a musi byt na nem rovnez predinstalovana.

Jesltize nezvolite tento zpusob nakupu pote je potreba koupit Krabicova verze.

2) V pripade, ze mate licenci OEM, tak tato licence se pevne vaze na
zakladni desku pocitace a neni prenositelna. Tedy muzete vymenit kteroukoliv komponentu krome zakladni desky. Zakladni desku je mozno vymenit, aniz byste prisel o licenci pouze v pripade, ze se Vam zakladni deska rozbije a musite ji vymenit. Pokud byste menil zakladni desku z duvodu upgradu, tak by Vam licence OEM zanikla.

3) V pripade, ze mate licenci OEM, tak tato licence se pevne vaze na
zakladni desku pocitace a neni prenositelna.

Jestlize i presto jsme nedokazali odpovedet na Vase otazky pozadame Vas o kontaktovani na telefonim cosle 841 300 300 a zv...
22.1.2007 08:37:39   213.192.18.xxx 2224
ano, a proto by se měl nadpis kapitoly jmenovat Windows Vista za těžký prachy, jinak to bude ilegálně .. prostě pro nové zakazníky tu je OEM, a pro stávající zákazníky RETAIL verze: stávající si připlatí (až na ty co nakoupili XP bhem 10.2006 - 03.2007) a noví si budou chrochtat
19.1.2007 18:42:01   85.160.15.xxx 2626
Podle meho je Vista dobry system a vsichni tam jednou musime. Linux je samozrejme lepsi, ale kdo si chce poridit pocitac na hry Ultimate je proste pro nej. A vzhledem k tomu ze vyvoj hardwaru a vubec pocitacu je tak rychly jen kvuli hram a hry se delaji na DX a tj windows z toho vyplyva ze Windows jsou proste na trunu a asi nikdo ho nesesadi.
23.1.2007 00:57:11   213.151.218.xxx 2324
Ajtak sa väčšina uživateľov vráti na Windows XP, takže to máte jedno. Ja dodnes používam Windows 2000 SP2 a vôbec ma netrápi nejaký Microsoft a jeho zákony. Ajtak najlepší systém bol Windows 95 :-D ... bo ten sa vojde aj na 128MB USB Kľúč a fungovať bude prakticky na každom kompe, ktorý podporuje boot z USB
23.1.2007 10:37:16   84.244.93.xxx 2738
njn to je dobry dmnt ten bill.Kdo si koupi originalku ty dmnte!Jo a ze mi pojede na plose video tak to je dobra vyzirka HW hej total DMNCE!bych tam prisel do microsoftu a propleskal je tam vsechny bo takove hovadiny davat od winu to jsem jeste nevidel.Nestabilni to je jak cip ale hlavne ze furt vynalezaji nove winy idioti.Kdyby radsi zdokonalili XP a ne nejake Visty kde daji 3D efekty videa a hovadinky.Mam sice PC ktere toto utahne s prehledem ale beru ohled na ostatni lidi kazdy si to nemuze dovolit.XP rozjede kazdy lamer na kazdem PC.Takze VISTA FU!nez se to stejne zdokonali jako XP stabilita atd tak uz nebude Vista ale Pista!
24.3.2007 18:15:03   212.80.75.xxx 1921
Ona ta výměna zas tak úplně zadarmo není. Např. ACER nabízí výměnu za 550,-Kč (omlouvám se, pokud jsem to špatně pochopil a je to jinak), což je trochu víc než jen náklady na poštovné.
Tohle by však tak nevadilo, jako spíš to, že si při výměně nemůžu na jejich stránkách vybrat 64bitovou verzi. Vzhledem k tomu, že česká 64bitová XP neexistovala a nebyla tedy při koupi HW možnost výběru, bylo by vhodné nabídnout tento výběr alespoň u Visty.
Jen doplním, že otázku ovladačů v tomto příspěvku řešit nechci.
24.8.2007 11:51:54   84.245.66.xxx 1616
Vazeni, nechapem, preco sa tu bavite o tom, ze aka je politika MS pri OEM licenciach! Vsetci, vratane MS, totiz asi zabudate, co vlastne OEM znamena: Original Equipment Manufacturer = Originalny Vyrobca Zariadenia, t.j., tuto verziu mozete kupit normalne len ako sucast noveho PC od predajcu PC, co je velkoodberatel hardware od vyrobcov hardware.

Ak chcete normalne na PC fungovat, potrebujete operacny system, ktory si musite kupit. Teoreticky, ak si 1000 ludi kupi PC, tak by si malo (pre MS v idelanom pripade) 1000 ludi kupit Windows. A tu treba hladat zarodok myslienky OEM software: pri kupe napr. zakladnej dosky neidete priamo k vyrobcovi, ale kupite ju v obchode, ktory od vyrobcu kupi 10 rovnakych dosiek (a este 10 ks z inych 9 druhov dosiek, spolu 1000, aby nam to sedelo v poctoch ), preto ich ma lacnejsie. A preco by tak nemohol byt predavany aj system, ktoreho je narozdiel od dosiek podstatne menej verzii, takze je vacsi predpoklad, ze si kupite prave ten system? A kde si ho kupite? V potravinach? Asi zase v obchode s PC vecami. Preto je logicke, ze ak predajca preda PC, ten isty predajca ponukne k nemu aj system. A preco by si mal clovek kupit system v tom istom obchode, ako PC? Len ak ho dostane lacnejsie, ako keby ho kupil inde alebo neskor, cim je motivovany.

To znamena, ze predjaca ho od MS musi kupit lacnejsie. A kedze sa tymto predajca stava velkoodberatelom systemu od MS, pretoze kupi od neho 1000x ten isty produkt (ked opomeniem pre jednoduchost, ze napr. 2 z nich si daju Linux), aby ho predal 1000 ludom, kupi ho od MS lacnejsie, preto ho moze ponuknut zakaznikovi tiez lacnejsie. Teda mu ho predava uz nie priamo MS, ale predajca PC, co to PC zostavil, teda "vyrobil", a preto je on "Manufacturer" a z toho je to OEM.

Takze ked si raz kupim nove PC so systemom OEM, neznamena to, ze ho nemozem nainstalovat na iny pocitac (s podmienkou, ze na tento naisntalujem iny system ako ten kupeny), alebo vymenit po case komp (stary komp predam, system si necham), alebo predat len samotny system, pretoze som jeho VLASTNIKOM - to OEM ma nijak neobmedzuje, len hovori, ze preco ho mam lacnejsie a robi image tomu opredajcovi, ze prave on mi dokaze predat system lacnejsie, ako keby som ho kupil v obchode len tak sam.

Lenze ako plynie cas, menia sa ludia, a zabudaju na fakty a snazia sa ich vysvetlit si ich po svojom.

Pre tych, co stale tvrdia ine, uvediem priklad z autobradze:
Chcete si kupit Skodu Octaviu. Na Slovensku ich predava napr. Auto B.O.A.T. (ekvivalent u PC: Shark, Alza... ). Aby ste mohli podla vyhlasky jazdit, musite mat v aute lekarnicku (sice sa bez nej ist da, ale nesmie sa to). To nie je sucast auta, ale firma XY, ktora vyraba lekarnicky, sa so Skodou dohodne, ze aby ludom Skoda predavala auta aj s lekarnickou, tak im ona bude vyrabat lekarnicky s logom Skoda Auto, vy ju dostanete "zadarmo" = teda v cene, ale ak ju Skoda preda s kazdym predanym autom, tak je velkoodberatelom lekarniciek od XY, preto XY ich Skode preda lacnejsie a Skoda zase ludom. Takze ta lekarnicka je OEM. Znamena to azda podla niekoho, ze ju nesmiem predat? Alebo, ze ak si kupim ine auto, bez lekarnicky, nemozem pouzit tu zo Skodovky? Alebo ked si do auta kupim nove raduio, musim kupit novu lekarnicku? Smiesne, ze? Tak preco si MS narokuje a vsetci im to zeru, ze nejaka "OEM licencna politika"? Nezmysel, ak vam niekto nieco preda, uz nema narok Vas dirigovat!

Tak sa preberte a nelamte si hlavu s takymi blbostami, ze co na to MS!
24.8.2007 12:13:38   84.245.66.xxx 1819
Aby som to dokoncil: pisal som, ze OEM sa da kupit len s novym PC u predajcu (to je ten "M" = Manufacturer v tom "OEM"), ale ako iste viete, aj uzivatel si moze sam kupit OEM, aj bez PC - u nas napr. v AGEM-e. Je to vsak neoficialna cesta, lebo vo velkoobchodoch mozu oficialne nakupovat len predajcovia (dalej len "M"), ktori to dalej predaju uzivatelom spolu s PC. "M" moze OEM software kupit vo velkoobchode hocikedy aj bez PC, pretoze tam nakupuje nie PC, ale komponenty - vacsinou totiz malokto kupuje priamo od vyrobcu, teda najprv to ide cez velkoobchod, a nasledne z komponentov sklada = "vyraba" hotove PC.

A este ohladom technickej podpory: ano, MS si "vymyslel", ze ak predajcovi poskytne softver lacnejsie, musi sa on postarat on jeho technicku podporu. Na prvy pohlad divne, ale v skutocnosti je to tak vsade: videli ste niekde, aby napr. Skoda predavala svoje produkty priamo? Vsetko sa deje tzv. franchisingom, cize niekto iny predava ich produkty pod ich hlavickou, ale v skutocnosti je to uplne ina firma (alebo niekedy sa predstavi svojim menom, napr. BOAT, ale napr. Kia predava akoze firma Kia, v skutocnosti je to firma XY, takisto na kazdom kroku vidite stanok T-Mobile, ale je to ina firma, ktora predava produkty T-Mobile). A ta na seba prebera aj zaruku. Teda nie Skoda vam da zaruku napr. 2 roky na auto (alebo na mobilny telefon), ale predajca, u zahranicnych znaciek importer, teda sa stara o technicku podporu.
2.8.2008 20:56:34   84.245.66.xxx 11
Vy, co ste mi dali BLÁBOL, ste riadni tupci, ked ste to stále nepochopili! Jak Vám to treba este povedat? Po latinsky, alebo co? Sak to je jasné kazdému, co sa nad tým trochu zamyslí, tak jak mozete klikat BLÁBOL?! Sa konecne preberte, Slováci (a Cesi)
31.7.2008 10:45:41   78.99.56.xxx 01
Vista Home Premium ma podporovanu ram 16GB len pri 64 bit verzi ? alebo 16GB ram podporuje aj 32 bitova verzia. ? Dakujem za odpoved
2.8.2008 20:52:55   84.245.66.xxx 02
Akykolvek 32-bitovy operacny system podporuje maximalne 4GB RAM, prakticky vsak Windowsy podporuju len 3GB (aspon XP, mozno, ze Vista podporuje plnych 4GB), pretoze 2^32 je 4294967296 bajtov, co je 4GB. Az 64-bitova verzia dokaze adresovat viac ako 4GB.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

451 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 206.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.