Koprocesory jsou mrtvé, ať žije System on a Chip!
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Koprocesory jsou mrtvé, ať žije System on a Chip!

Koprocesory jsou mrtvé, ať žije System on a Chip!

Michal Rybka

Michal Rybka

10. 4. 2021 03:00 38

Seznam kapitol

1. Když Amiga neměla budoucnost 2. Koprocesor nejen pro matematiky 3. Vzestup a pád zvukovek 4. Fyzika
5. Čipy na AI 6. Celý systém na čipu 7. Hardware na míru

Ne, nenene: Koprocesory nevymřely, jenom se zmenšily a staly se pouhým funkčním blokem v moderních procesorech. A ty se postupně mění vlastně v celý počítač – a zdá se, že tento trend bude neustále pokračovat.

Reklama

Kdysi jsem se domníval, že budoucnost je v koprocesorech, respektive ve vysoce heterogenním paralelním computingu. Na přelomu 80. a 90. let ukazovaly počítače s výkonnými kartami s koprocesory svoje svaly: Existovaly modemy s Motorolou 68000, Amiga jela rychle díky Denise, Paula a Agnus, výkonné grafiky měly také svoje vlastní procesory.

Zatímco u základních osmibitů jste si všechno šušňali na procesoru, zápaďácká Atari měla samostatné inteligentní koprocesory Antic, CTIA/GTIA a Pokey. Každá lepší zvukovka dostala specializovaný audio čip, který se tak trochu měnil na dedikovaný DSP audioprocesor – a nabízel funkce prostorového audia a 3D audia.

By Evan-Amos - Own work, Public Domain, Link
i Zdroj: PCTuning.cz
By Evan-Amos - Own work, Public Domain, Link

Byla to dost šílená architektura, která vypadá jako motherboard plný procesorů doplněný trochou paměti. Byla komplikovaná a náročná na pochopení – dokonce do té míry, že i dnes kolem ní panuje řada mýtů. Vývojáři, kteří měli zkušenosti s arkádovými stroji, měli dobrou představu, jak pro něco takového vyvíjet – Saturn představoval do určité míry miniaturizaci arkády. S tím si poradily vývojové týmy Segy, ale ostatní vývojáři měli opravdový problém využít všechny procesory najednou – a hry navržené pro více platforem? Zapomeňte!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama