Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Proč věříme nesmyslným projektům?
Proč věříme nesmyslným projektům?
autor: Michal Rybka , publikováno 6.3.2021
Proč věříme nesmyslným projektům?

Youtubovský kanál Thunderf00t se věnuje mnoha tématům – a v sérii Busted ukazuje projekty, které vypadají strašně lákavě, jednoduše anebo sofistikovaně, jenom moc nedávají fyzikální smysl. A je až neuvěřitelné, kolik peněz se vybralo na Kickstarteru i jinde na věci, které opravdu popírají základní fyziku!


Jak mohou krásní a usměvaví vynálezci tahat na Kickstarteru z lidí statisíce a miliony dolarů na věci, které nefungují, protože fyzikálně nikdy fungovat nemohly – protože jim v tom brání tak základní principy, jako je termodynamika anebo zákony zachování energie?

Jednoduše: Může za to nenáročný vzdělávací systém, který se orientuje ne na vědu, ale na ideologii. Systém, který podporuje sebevědomí dětí ne na základě jejich výsledků, ale proto, že sebevědomí je dobré pro všechny nezávisle na tom, zda něco ví anebo neví. Může za to systém, který se pokouší vysvětlovat systémové vědy, aniž by se namáhal vysvětlovat fundamenty, na základě kterých systémy stojí. Systém, který je přesvědčený o tom, že nepotřebujete fundamentální znalosti, abyste na jejich základě mohli posuzovat nové znalosti.

Systém, který je nám nyní předkládán jako vzdělávací upgrade.

Popravdě – mírný návrat k algoritmizaci 80. let je pro vzdělávání vlastně docela upgrade, ale jinak je to stejné jako vždycky: Rodiče musí chránit děti před státní indoktrinací a vzdělávat je v tom, co státní metodici odvrhli jako složité. Jenomže tak to prostě je: Svět je složitý, je náročný na pochopení. Není přístupný pro každého, ne bez námahy. A nezjednoduší se jenom proto, že si to metodologové přejí – a že jim tak velí jejich ideologická doktrína.



Tagy: crowfunding  internet  výuka  vzdělání  kickstarter  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
6.3.2021 17:40:31   185.5.70.xxx 6310
Za skvělé a čtivé zhodnocení pokusu ministra za ANO Plagy a jeho týmu ještě víc domrvit školství, čili naše děti. Myslím, že je to součástí "dlouhého pochodu institucemi" plánem levicových radikálů jak odstranit systém a nastolit chaos. Jsem si jistý, že takový "nesystém" potřebuje tupé vykonavatele, nikoliv vzdělané a inteligentní jedince. Obávám se budoucnosti mého malého syna. Myslím, že v tomhle platí, že líp už bylo.
10.3.2021 14:00:06   193.8.87.xxx 50
To není pokus o zmrvení. On chce po sobě něco zanechat. Bude mít svůj pomník. Jestli tím způsobí milionu lidí problém mu je jedno. Morální kredit nula. Je to důsledek volení stran co slibují "my to zařídíme" a "společně to dokážeme". Bohužel, společnost chce slibotechny ne výsledky, proto výsledky nedostane.
6.3.2021 18:41:42   94.113.66.xxx 2672
Gratuluji, jste dalším, kdo si udělal na základě nepřesných informací a hoaxů (které ohledně téhle změny kolují) nepřesný názor.

Tím spíše mne to udivuje, když zrovna vy propagujete internetovou gramotnost (ke které je žádoucí vzdělávat) a pak si neumíte dohledat znění návrhu, které je celé na internetu (už za to mají autoři bod), a kde je bod po bodu(!) vysvětleno, jak se plán navrhuje měnit - že některé věci jsou duplikované, některé věci jsou příliš teoretické a jejich základ se zvládne učit bez exaktní teorie v jiném bloku, atd.

Plus mne trochu fascinuje to opakované - nejste první, u koho jsem se s ním setkal - tvrzení, že bez Newtonových zákonů nelze pochopit (základoškolskou!!) fyziku, bez Ohmových zákonů nejde pochopit základy elektřiny - to je přeci naprostá blbost. Člověk se základkou má vědět, jak tyhle věci fungují pro praktický život - ideálně z experimentu, ne z nabiflovanév věty, kterou se naučil pro známku slovo od slova, ale nechápe ji. Člověk ze střední má vědět, jak se počítají (a ve SŠ rámcových programech proto tyto zákony jsou) a člověk z výšky má vědět jak věci teoreticky fungují v jeho oboru. Osobně jsem se nesetkal s člověkem se základním vzděláním, který by si šel sednout a spočítat odpor ve zdi když zfušuje elektriku, ale setkal jsem se s dost lidmi, kteří šli a elektriku zfušovali, přestože znali Ohmovy zákony.
6.3.2021 19:00:29   88.102.158.xxx 479
Nesmysl, přírodní zákony pohybové a silové(včetně chování elektřiny) jsou klíčové a rozhodující pro přežití.
7.3.2021 11:36:44   90.177.166.xxx 915
Nechci snizovat jejich dulezitost ale Lide byli na zivu i pred newtonem
7.3.2021 17:17:33   88.102.73.xxx 300
Ale většinou ne tak dlouho
11.3.2021 11:28:02   85.135.41.xxx 42
To možná byli, ale nebyli tehdy životně závislý na elektřině a ropě. Dnes by 2 dny bez elektřiny a royp znamenali totální konec civilizace. Pekař bez elektřiny neupeče rohlíky, řidič Vám je bez ropy nepřiveze. A kolik z Vás má doma zásoby mouky a uhlí (dřeva) (a tu pec, která bude na uhlí fungovat),a byste dožili konce týdne bez smrti hladem? Ano uhlí by se dočasně dalo nahradit dřevem, tak, že bychom pořezali vše okolo, ale mám obavu, že v milionových městech, kde se soustředí dnes většina světové populace nebude moc zdatných dřevorubců, kteří by to zvládli.
6.3.2021 20:11:38   78.45.91.xxx 384
Bez Newtonových zákonů pochopí základy mechaniky jenom génius jaký se rodí 1x za 100 let, totéž základy elektřiny bez Ohmových zákonů. Experiment smíchej síru, dřevěné uhlí a ledek je sice zábavný, ale nepřinese ti kromě zábavy nic.
Pokud připustíme, že by se ve školy tyto záležitosti neměly učit, co by se podle tebe mělo učit v takto získaném čase?
7.3.2021 11:38:32   90.177.166.xxx 51
Me chybi Psani deseti prsty ale na ukor tohohle bych to nedaval
11.3.2021 11:30:08   85.135.41.xxx 11
Takový experiment je úpllně k ničemu, pokud nepochopíme, co se vlastně stalo na atomární/molekulární úrovni. Proč některé chem. reakce jsou exotermní, jiné endotermní, co znamená redukovat, co oxidovat atd. BEz. toho je tohle úplně zbytečný experiment, který tomu žákovi nedal do života vůbec nic.
10.3.2021 05:45:22   185.18.64.xxx 40
neviem, co si pan predstavuje pod pochopenim zakladov elektriny bez Ohmovych zakonov a chapanim fyziky bez Newtonovych zakonov, ale mozno si len neuvedomuje, co vsetko vyplyva z aplikacie tych zakonov.
Ak nepoznate Ohmove zakony musite si sam zadefinovat zakladne veliciny a tiez prijst na to ako tie veliciny aplikovat v uzavretom obvode. To, ze si kupite medeny alebo hlinikovy drat a v zasuvke mate 220V je i preto, ze niekto tie zakony poznal a aplikoval.
A bez Newtona jeho pohybovych zakonov, diferencialneho a integralneho poctu by bolo tazke zadefinovat niektore veci vo fyzike.
6.3.2021 18:50:30   78.108.97.xxx 338
Jestli to není součást státního Programu pro Udržitelnost Levné Pracovní Síly

Chytří lidi budou hledat raději vzdělání a návazně uplatnění v cizině, budou-li k tomu mít možnost. Ironické je, jak se u nás v médiích často referuje k úspěšným Čechům co žijí prakticky celý život v cizině jako něco na co můžem být jako národ pyšní. Přičemž právě kvůli tomu, aby své seberealizace mohli docílit a svoje znalosti aplikovat bylo nutné s této země odcestovat a ideálně se nevracet.

Vypadá to, že v tomto trendu se nic měnit nebude měnit. Hloupí lidé se snáze manipulují, lákají na půjčky a kampaně politiků na ně mají bez ohlednu na obsah větší dopad, jsou-li sebevědomě a hlasitě podané.

Jak má v nějakém děcku vzplanout zájem o poznání, když nedostane ani fundamentální základ jako sluneční soustava nebo geologické etapy vývoje Země?
Skoro se mi nechce věřit, že se něco takového chystá do osnov.
6.3.2021 19:32:09   188.75.191.xxx 3560
Doporučil bych autorovi, aby svůj čas věnoval i jiným věcem, než čumění na youtube.
On fakt, že jsou lidé hloupí souvisí spíše s jejich genetickými dispozicemi, než s tím, jestli se učí aplikovat Ohmův zákon.
Chcete napsat článek o školství? V pořádku. Zkuste dohledat všechny své spolužáky ze základky a zeptejte se jich na všechny ty látky, jejichž vynětí z osnov kritizujete. Odhaduju, že u každé z nich si tak 90 % ani neškrtne. A to je v osnovách měli.
Kdybyste se uráčil trošku popátrat, cože to stojí za tou reformou školství, došel byste k tomu, že ji dělají naopak hodně inteligentní lidé a brání se jí právě takoví jako vy. Namachrovaní jedinci, co mají o sobě vysoké mínění, ale odmítají myslet. Bohužel mezi ně patří i velká část učitelů, kteří mají svou představu a nic je nepřesvědčí o opaku.
Celá tahle reforma je založena na jednoduchém předpokladu (mnohokrát ověřeném), který si můžete ověřit na jakékoli skupině lidí a můžete nám o tom napsat článek. Ten předpoklad je, že když za současného stavu si lidé zapamatují dlouhodobě tak 10 % probírané látky, je pravděpodobné, že když zredukujete množství probírané látky o 50 %, tak z té půlky si dlouhodobě lidé zapamatují víc, než z toho původního celku.
A pokud byste se ve školství trochu pohyboval, zaznamenal byste, že "osnovy" netvoří všechnu látku, která se na školách učí a má učit. Je to jen to, co se musí učit na všech školách. U zbytku se může škola rozhodnout, jakým směrem se vydá. A dokonce jí nikdo nebrání se vydat tím zpátečnickým směrem a nezměnit prakticky nic.
A ještě poznámka ke scratchi. Ten není povinný. Algoritmizaci může škola učit klidně na Karlovi, ale klidně i úplně bez počítače na nějaké stolní deskové hře, která umožňuje vytvářet příběh pomocí skládání nějakých základních kamenů.
A až budete zase uvažovat o vzdělávání, tak taky zkuste zohlednit fakt, že průměrné IQ je 100 a půlka populace této hodnoty ani nedosahuje. Tedy nelze dělat závěry podle sebe, který má (předpokládám) IQ o pár desítek procent vyšší.
6.3.2021 20:28:30   109.80.179.xxx 5010
Pěkně shrnuto. Mám ale několik připomínek. Začnu těmi urážlivými, abych mohl pokračovat těmi teoretickými. Tak třeba pro začátek, IQ nemá procenta. Vím, že můžeme vyhodnocovat poměry bodů, ale tohle dle mého názoru nevyjadřuje správné poměry výkonů mozků. Pojďme ale dále.
Kdysi mi kamarád řekl, že kdyby byla třetí světová válka a zbylo po jaderném infernu příslovečných lidí, co se pod plachtu vozu vejde, že to bude konec civilizace. Nesouhlasil jsem s ním.
Škola mě totiž naučila kromě násobilky a vyjmenovaných slov jednu podstatnou věc: Když vím, že něco jde, dá se k tomu dojít. Buďto lehčí cestou, pokud existují zdroje informací, nebo těžší cestou, pokud musím dojít k dané věci sám. Informace o tom, že něco jde, je vynechání slepých uliček, nezaměňování technologie za kouzla a fyzikálnch procesů za bohy.
To je podstatné. Pokud by po jaderné apokalypse zůstal alespoň jeden člověk, který bude vědět, že cesty do vesmíru jsou možné, že existuje elektřina a že pára může pohánět stroje, podaří se civilizaci vybudovat sakra rychle. Čím víc takových lidí bude, tím rychleji to půjde. Kolektivní paměť je úžasná věc.
Když se vyřadí na škole fundamenty, vyřazuje se cesta. Moderní technologie dostanou status kouzla a blesk bude nástrojem bohů. Země pak může být placatá, protože horizont vzniká efektem perspektivy, kterou nemusíme chápat, ale je to logické. Od popíračů se dostaneme k těm, co věří dogmatům.
Před chvílí jsem synovi vysvětloval, proč je Slunce žluté. Moje odpověď byla, protože je obloha modrá. Následovala otázka proč a vysvětlení obsahovalo rozptyl vlnových délek. Proč tak složitě? Protože si to zaslouží. Nechci, aby dopadnul jako já ve fyzice základní školy, kdy jsem se hádal, že elektrický proud nemůže vzniknout v obvodu najedou kvůli maximální rychlosti světla, abych se po známkovém procesu dogmatizace hádal se středoškolským profesorem, že na základní škole mě to učili jinak.
Právě ta znalost, že něco existuje, že něco jde, dává člověku úžasné možnosti. Pokud vyřadíte schody ze schodiště poznání, ztrácíte s poznáním vazbu. Nemůžeme vše nechat jen na reverzním inženýringu. Kdyby inženýři z AMD dokázali pomocí moderních brusek jen odečíst rozmístění součástek v procesoru a neznali by Ohmův zákon, nepohli by se z místa. Hlavně, že uměli perfektně ovládat brusku...
Neberte to ofenzivně. Rozhodně nechci, aby to tak vyznělo. Jen si myslím, že děti si zaslouží víc. Probrání stejného učiva ve více oborech ukáže, že stojí za to držet si úroveň znalostí napříč obory. Specializace je prostě hudbou minulosti.
6.3.2021 21:19:37   188.75.191.xxx 1746
Nejdřív trochu obrana. Když vám řeknu, že napětí jedné baterky je o 20 % vyšší než druhé, taky mi řeknete, že napětí se nevyjadřuje v procentech? Nebo co jste tím, že se IQ nevyjadřuje v procentech chtěl říci?
A teď k tomu vlastnímu obsahu. Opravdu si myslíte, že to, co se dneska ve školách učí se může naučit každý?
Vsadil bych boty, že kvadratickou rovnici nedá víc jak půlka vysokoškolsky vzdělaných lidí humanitního zaměření. A to jsou vysokoškoláci. Když byste vzal náhodný vzorek napříč populací, bude to ještě daleko méně.
Tedy myšlenka, že lidé nebudou věřit, že je Země placatá proto, že pochopili ve škole fyziku, je dle mého nepravdivá.
Bude to spíše naopak. Když se jim nebudete snažit nabouchat do hlavy víc informací, než jsou schopni pobrat, je větší šance, že v té hlavě zůstane něco užitečného.
A děláte stejnou chybu jako autor. Dáváte za příklad sebe nebo svého syna, což pravděpodobně budou jedinci s nadprůměrným IQ, protože jedinci s podprůměrným IQ rozhodně nechodí na takovéto weby, nejsou schopni přečíst tak dlouhý článek a ani ve snu by je nenapadlo o něm ještě diskutovat.
6.3.2021 22:52:05   109.80.158.xxx 516
Ptáte se, zda se může vědomosti v ZŠ naučit každý?
Ano může. Ale do života si sebou ponese jen to, co jej zaujme. Proč se žáci nemají učit základy technických věd a místo toho se učí pavědy, případně zločinné ideologie, popírající lidská práva, jako např. mohamedánství?
Jedna obrovská chyba je látka z přírodních věd, která se z osnov vyřazuje. Daleko větší chybou je soubor demagogií, který tuto látku nahrazuje.
Opravud nechci, aby se mé děti učily lži že inkluze je prospěšná, že ekonomičtí migranti se znalostí pastevectví, případně se znalostí výroby nástražných výbušných systémů jsou přínosem a další podobné zákeřné lži.
7.3.2021 06:27:56   188.75.191.xxx 1234
Problém dnešního světa jsou lidé jako vy. Lidé, kteří lžou až se jim od huby práší. Kde jste se dočetl, že ve škole nemají učit základy technických věd? Kde jste se dočetl, že se místo toho mají učit nějaké zločinné ideologie? Odpovím si sám. Vycucal jste si to z prstu.
Když se podíváte na tu změnu, o které je tenhle článek, tak třeba pro 2. stupeň základky (o kterém je v článku řeč především) jde o to, že se posílí o 3 hodiny informatika na úkor 1 hodiny Člověk a společnost (dějepis, občanka), 1 hodiny Člověk a příroda (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis) a 1 hodiny Umění a kultura (hudebka, výtvarka...).
Z tohoto pohledu tedy vypadne cca 0,5 hodiny technických předmětů (fyzika, chemie) a přibudou 3 hodiny technických předmětů (informatika).
Ve skutečnosti tedy přibude 2,5 hodiny technických předmětů (což odpovídá cca 85 odučeným hodinám navíc).
7.3.2021 08:26:35   78.45.91.xxx 214
Připusťme, že přibude o 3 hodiny informatiky navíc. Co se tam budou učit osoby, pro které je Newtonův a Ohmův zákon příliš těžký? Důvodně se obávám, že z toho bude myš-klávesnice-klik-dvojklik a možná psaní všemi deseti. Kdyby se náhodou začalo probírat jak funguje a jak se programuje šrot na kterém píšeš tyto příspěvky, tak 2/3 žáků by z toho mělo noční můry, 1/4 by se zase začala v noci pomočovat a sebevražda by nebyla výjimečná.
7.3.2021 08:45:17   188.75.191.xxx 925
A uráčil jste se podívat, co je náplní té informatiky? Evidentně ne. Není tam totiž vůbec žádná uživatelská znalost softwaru ani psaní všema deseti. A překvapivě tam není ani to programování, tedy alespoň ne v té podobě, jak si ho představuje.
Jste prostě typický produkt našeho školství. Nic nevíte, nic si nezjistíte, ale suveréně o tom píšete, jako byste to znal. A tohle je právě jedním z cílů té nové informatiky. Logické myšlení, dávání věcí do souvislosti, hledání chyb v logických argumentech atp.
7.3.2021 10:12:30   213.226.209.xxx 234
v podstatě naučit se mluvit o něčem čemu nerozumím a vyvracet argumenty lidem, kteří tomu rozumí a akorát o tom neumí tak dobře mluvit (s takovými "bojuji" pomalu na každé poradě a stojí to zbytečně mnoho energie i času >> naučil jsem se je vyřazovat "zákeřnými" otázkami vyžadující vědomosti o dané problematice)

Mimochodem to není jen o zapamatování "obtížné" látky např. Ohmova zákona, ale o rozvoji chápání a vývoji vnímání "světa", které si člověk "odnese" do života, i kdyby si zapamatoval jen 10% .. dnes je moderní nevědět, ale kecat do všeho, čemu lidé nerozumí a od mala koukat na pohádky typu "bílá barva pleti je vada", "hodní migranti jsou vítaní a ti co je nevítají jsou zlí" atd. atd. ..
9.3.2021 07:18:01   90.182.39.xxx 70
Přesně tak zoufale se cítím, když mi člověk, který tři písmenka v rovnici považuje za obtížnou látku, vysvětluje, že pro studenta bude přínosnější v hodinách informatiky "hledání chyb v logických argumentech".
7.3.2021 14:12:33   78.45.91.xxx 60
Samozřejmě že to tam je a samozřejmě je již teď jisté, že osoby které mají problém s Newtonovy zákony na tom vyhoří, takže se to nejspíš vůbec vyučovat nebude moct:
popíše, jak funguje počítač po stránce hardwaru i operačního systému;
v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
7.3.2021 11:56:03   90.177.166.xxx 20
Tesla byl genius a byl to elektrikar. Dnes je elektrikar remeslo pro lidi ktere bych genii nenazva... podobny trend vidim i u programatoru...
8.3.2021 19:01:59   46.135.86.xxx 50
Myslíte elektromontér? Ano, většina ví jak to všechno patří zapojit, ale neví proč. Nemají představu jak vypadá jistič nebo chránič uvnitř, ani jak funguje. Není ale pravda, že by to nepochopil. Je to o přístupu. Mám kamaráda který si do dělával maturitu a já ho spoustu věcí že ZŠ doučoval jednoduše proto, že jeho rodiče ho nenutili učit se. Budeš tesař jako tvůj otec, tohle umět nemusíš. A ty souvislosti opravdu chybí, když znáte jen část základů. Souhlasím že jsou věci, které chtějí určitou představivost a někteří lidé je prostě nepochopí. Třeba počítání do nekonečna, násobení nulou nebo jen fázový posun, defrakce. To si musíte umět představit. Ale že to všichni nepochopí nebo jim to prostě nejde neznamená, že se to nemá ani zkusit!
6.3.2021 23:14:30   86.49.240.xxx 341
Sranda je, že ty dnešní děti už možná budou žít ve světě, kde budou existovat kvantové počítače, ale my jim vyhodíme z osnov i newtonovskou fyziku. A Ohmův zákon přece není nějaká šíleně komplikovaná nástavba, ale jeden pitomý zlomek, který je naprosto klíčový pro pochopení všeho, co se točí okolo elektriky a elektroniky. Co se pak vůbec budou ty děti učit? Zapojit baterku, žárovku a vypínač? Tím, že se všechno technické učivo přesune na specializované střední školy tu budeme mít obrovskou masu technicky zcela negramotných jedinců, co nebudou mít ani tušení o tom, jak svět kolem nich funguje. Jak s tím chceme jako západ konkurovat Číňanům?
7.3.2021 06:09:09   188.75.191.xxx 827
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
7.3.2021 07:58:44   94.113.97.xxx 315
Tvuj problem je, ze jsi se ve skutecnosti toho ridice autobusu, instalatera, ani nikoho jineho neptal. Mozna by ses hodne divil, co vsechno si ti lide z te skoly pamatuji.

Ale jinak se v prispevcich vyjadrujes presne. Proste jses jeden z tech, co tu chteji pritrouble manualy, kteri budou umet vzit do ruky maximalne tu lopatu. V tom pripade mas pred sebou dlouhou cestu, debilove tu nebudou do te doby, nez to skolstvi zrusite uplne. Zatim bych doporucil zacit bojovat za mnohem dulezitejsi veci ve skole, treba zruseni znamek. Preci je nespravedlive, aby nekdo dostal jednicku a nekdo ctyrku jenom proto, ze neumi Ohmuv zakon. Vsichni maji mit narok na jednicku nebo jak to vy slunickari rikate. :-D
7.3.2021 08:57:17   188.75.191.xxx 925
Zkuste si přečíst ten obsah nové informatiky. A zjistíte, že to opravdu není o nějakých přitroublých manuálech.
Vás od první třídy učili, že se v našem jazyce píší háčky a čárky a vy jste to dosud nepochopil, takže si nemyslím, že zrovna vy byste měl posuzovat kvalitu školství.
Já za nic nebojuju, školství se nesnažím změnit. Kdyby bylo po mém, tak známky bych zrušil taky, protože u svého dítěte vidím, že známky používají některé učitelky jen k nátlaku a vůbec neodpovídají znalostem, ale spíše tomu, jak se dítě slušně chová a paní učitelka ho má ráda. A úplně je vytáčí, když jim na třídní schůzce řeknu, že je mi úplně jedno, co dají mému dítěti za známku, ale není mi jedno, co mé dítě naučí.
A už poněkolikáte tu píšu, že nejde o ty chytré děti. Jde právě o ty hloupější. Zaráží mě, jak si tu všichni myslí, jak to naše školství bylo kvalitní. Když ale vidím, co nám ty kvalitní produkty školství zvolili za polickou reprezentaci, opravdu si myslím, že se někde stala chyba a oceňuju, že je někdo, kdo se to snaží změnit.
7.3.2021 10:18:45   213.226.209.xxx 86
Na něco si tu hraješ a sám se doupouštíš základní chyby, protože jsi užil >> argumentační klam
7.3.2021 11:06:46   188.75.191.xxx 512
Já si tu nehraju na nějakou jedinou pravdu. Já tu jen tvrdě kritizuju hlupáky, co diskutují o něčem, co si ani nepřečetli.
Takže mě klidně kritizujte. Otázkou je, proč nekritizujete ty, co tu lžou, až se jim od huby práší.
7.3.2021 11:22:45   213.226.209.xxx 511
Jak víš, že lžou ? Nepoznáš rozdíl mezi lží a nepravdou ? Nehraj si na chytráka, protože ti to moc nejde. ;)
7.3.2021 13:56:56   188.75.191.xxx 69
Jestliže si někdo vědomě nepřečte osnovy, o kterých tu pak pindá, není to omyl. Je to záměrná lež. Spoléhá na to, že mu to projde, protože když se lež vyřvává dostatečně hlasitě, vždycky se najde dav hlupáků, co jí tleskají.
7.3.2021 15:23:44   213.226.209.xxx 85
Kde bereš tu jistotu, že máš ve všem pravdu, že tu ostatní urážíš a nespadáš do stejné kategorie hlupáků apod.?

Sice se tu povyšuješ, ale ve výsledku se vyjadřuješ jako primitiv.
7.3.2021 17:50:04   188.75.191.xxx 58
Ale já nikde neberu jistotu, že mám ve všem pravdu. Ale na rozdíl od jiných jsem ty osnovy četl. Tedy alespoň vím, o čem mluvím. Můžu si je vykládat blbě, ale nebudu tvrdit, že je v nich něco, co v nich není, jako spousta zdejších diskutérů. A ano, když tu někdo tvrdí, že je v nich něco, co v nich není, je lhář. A je úplně jedno, jestli to budete okecávat horem nebo dolem.
7.3.2021 22:19:07   213.226.209.xxx 56
Víš a nebo si jen myslíš, že víš a kde bereš tu jistotu, když většina s tebou nesouhlasí ?

Co si čtu, tak tvůj styl argumentace je dost prazvláštní, když už si hraješ na chytráka, tak si pro příště odpust argumentační fauly, generalizování atd. atd. ;)

btw když se vrátím na samotný začátek, tak mozek je hodně zjednodušeně něco jako sval a čím více ho vytrénuješ v mládí, tak tím lepší budeš mít kondici v dospělosti a ubíráním nároků na výuku slabším jedincům nepomůžeš ba právě naopak. Slabší jedinci se dokážou aspoň částečně přizpůsobit zvýšeným nárokům a fakticky překonat jedince s výrazně vyšším IQ. Samozřejmě to funguje i opačně, když polevíš ze "zátěže", tak dojde k nežádoucímu poklesu výkonu kognitivních funkcí.
7.3.2021 01:40:51   78.45.91.xxx 258
Napětí se rozhodně nevyjadřuje v procentech, už proto, že procenta jsou bezrozměrná veličina. Veličina na udávání napětí musí mít fyzikální rozměr m2·kg·s−3·A−1 a říká se jí Volt.
U osoby, která zná Newtonovy a Keplerovy zákony je zcela vyloučeno, že by uvěřila že Země je placatá.
Za dlouhý text se považuje dílo F.L.Věk od Aloise Jiráska. Osoba, která má problém s tímto článkem se nazývá těžký dyslektik a její účast ve vzdělávacím procesu je zbytečná, v životě to nedotáhne ani na řidičské oprávnění.
7.3.2021 06:01:49   188.75.191.xxx 1023
Za dlouhý text považujete F. L. Věka a přitom nejste schopen pochopit pár řádků, na které reagujete.
7.3.2021 14:34:41   88.102.102.xxx 21
Když o někom řeknu, že je o 10% vyšší než někdo jiný, tak je to taky špatně, protože jsem nepoužil metry nebo centimetry
10.3.2021 06:31:43   185.18.64.xxx 10
Vyjadrovanie IQ percentami je nespravne.
Nech priemerne IQ v populacii je 100. Cloveka s IQ 85- a menej mate problem naucit zakladne pracovne cinnosti. Priemerny absolvent VS ma hodnotu 115+. Genius zacina na 130+. Pre nazornost som pouzil rozdiely 15 bodov.
Porovnania IQ o "par desitek procent", je zavisle od referencnej hodnoty. Ohladne "napětí jedné baterky je o 20 % vyšší než druhé": Ak aplikujete tento priklad na cloveka, to pomerne percento nevyjadruje napr. schopnost riesit komplexne problemy, pokial je referencna hladina nizka.
7.3.2021 06:23:36   90.177.236.xxx 86
Promiňte, ale ten předpoklad je podle mě špatný. Důkaz vidíte kolem sebe - máme tu pandemii, máme obrovské možnosti přístupu k informacím, máme docela slušné vzdělání a stejně půlka lidí čeká apokalypsu a druhá půlka lidí na vir nevěří. Dva odborníci se neshodnou na tom, jestli se mají nosit respirátory atd.
Podívejte se na současné důchodce, kteří zažili tvrdý komunismus, kterým komanči zabavili hospodářství, kteří třeba i chodí do kostela a znají kněze, kterým bylo ubližováno a ti dnes řeknou, že za komančů bylo líp. Zapomněli. A to se bavíme o lidech, kteří to zažili. Vážně myslíte, že když někdo bude pamatovat třeba ty cesty do vesmíru, že během pár generací (kdy by bylo na prvním místě přežití a ne nějaké lítání) se z toho stane bajka, nic víc.
7.3.2021 07:28:06   93.91.150.xxx 103
Ale nezapomněli. Jen umí zhodnotit, co je podstatné a co ne.
7.3.2021 08:38:25   78.45.91.xxx 75
Nelži, lidé kterým komančové zabavili hospodářství museli mít v roce 1950 cca 20 let a takových je dneska naprosté minimum.
Současní voliči KSČM se rekrutují z řad bolševických k*ev členů KSČ a jejich přisluhovačů, kteří se skutečně měli za komunistů líp, ale jenom proto že na takové lidi museli makat ti ostatní a jim kapitalismus zatrhl a oni přišli o bezpracné příjmy.
7.3.2021 10:50:12   213.226.209.xxx 86
ty největší "k*rvy" se mají lepé jak za komunistů a ještě víc na ně druzí makají..

KSČM ≠ KSČ (tohle osobně nechápu, protože lidé hodnotí jen na základě nálepek > firma je špatná, politická strana je špatná atd. a přitom za tím vždy stojí konkrétní lidé, kteří se beztrestně schovávají za názvy "institucí" a dle potřeby převléknou kabát)

BTW zapad se řítí směrem k předlistopadovému režimu a hodně lidí tleská .. z extrému do extrému
7.3.2021 20:29:46   78.45.91.xxx 73
Tak to chápat začni: KSČ i KSČM se obě odvolávají na Komunistický Manifest autorů Karl Marx a Friedrich Engels a základ komunistické myšlenky je ultra-mega-super krádež spočívající v okradení soukromých vlastníků o peníze, továrny, pole, lesy, domy a vůbec všeho a nastolení kolektivního vlastnictví pod vedením Národních Výborů.
7.3.2021 11:53:45   90.177.166.xxx 40
Ac s vecinou souhlasim myslim ze kdyz snizime znalosti o polovinu z te poloviny si zaci zapamatuji zas jen deset procent... podivejte se do usa a porovnejte se zememi kde jsou vetsi naroky...
7.3.2021 01:32:46   178.255.168.xxx 180
..plan se zda doufazovy, nejdrive vlada zlikviduje jakkoukoliv ekonomiku krome korporaci a nasledne zacne vyrabet delniky pro korporace. Profit?
7.3.2021 07:28:25   212.79.110.xxx 1732
Všichni jsou hlupáci jen Rybka je letadlo co rozumí složitému světu a zachraňuje naše děti od indoktrinace. Tak blbej článek plnej zjednodušení a strawmanů jsem už dlouho nečetl. Ale je to čtivě napsaný, v komentářích hýká blahem, protože se trefuje do vaší bubliny. A část z vás mu to nekriticky žere - ten článek měl být o vás..

Lidé věří odjakživa různejm kravinám. Dle mě je to kombinace zvědavosti a důvěřivosti. Nemá to nic společného se vzděláním, znám lidi z technických škol s dostatečným vzděláním, kteří na podobné věci skočí. Prostě se nad tím nezamyslí. Tvl znám inženýra,staršího pána, manžela doktorky, kterej věřil že mu appka v mobilu umožňuje měřit tlak přiložením prstu na display.
Nemluvě o lidech, kteří nemají schopnosti na to, aby školním systémem prošli někam dál a i ti mají dnes disponibilní příjem..
7.3.2021 14:06:25   81.200.57.xxx 315
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
7.3.2021 11:44:14   82.113.55.xxx 170
Tak ono kdyz se rozhodnete zrusit zvlastni (za tuto promenou si muzete ideologicky dosadit i jine nazvy) skoly, tak logicky vam prumer IQ v zakladni skole klesne..
Pak nezbyva nez umerne tomu snizit kvalitu vzdelani a doufat ze ti lepsi zaci se v pate tride stejne presunou na gymnazia..
A vsechno je to dusledek ideologie, ze vsichni lide jsou si rovni a tudiz neni mozne, aby nektera entita se vyrazne lisila od prumeru.. (a hlavne ne v IQ, protoze to je politicky citlive tema..)
7.3.2021 12:10:32   188.75.191.xxx 213
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
7.3.2021 14:38:29   82.113.55.xxx 100
Tak to jsou spojene nadoby - pokud mate tridu deti bez zajmu a potencialu, tak muzete byt sebekvalitnejsi ucitel, ale fyziku je nenaucite..
To same plati obracene, pokud mate vyhoreleho ucitele/ku, co cte unudene latku z ucebnice (takovou ma syn na matematiku a ta by uspala i krecka)...
..
Ucel lehkych osnov je, aby se nedaly merit vysledky.. vsichni budou mit jednicky a dvojky za okecavaci predmety.. A v reportech to bude vypadat skvele, jak se to vsechno zlepsilo..
7.3.2021 15:36:03   188.75.191.xxx 08
U svého dítěte na ZŠ opravdu nemám pocit, že by škola jela na nějaké skvěle vypadající reporty a žáci měli samé jedničky či dvojky. Škola žádné takové reporty totiž nikomu nevykazuje.
Víte co se v současných "osnovách" píše o Newtonových pohybových zákonech? V učivu: "Newtonovy zákony –první, druhý (kvalitativně), třetí" a v očekávaných výstupech: "využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích"
A to je všechno.
7.3.2021 21:26:46   82.113.55.xxx 61
Tak je to skola od skoly.. Muj syn chodi na zakladu se "zamerenim na jazyky", jako druhy jazyk maji Francoustinu, ma z ni jednicku, ale jen proto, ze druhy jazyk je jen "do poctu", takze uroven vlastne uplne na h.
Kdyby se misto hodin, vyplacanych na druhy jazyk, radeji poradne venovali anglictine, udelaji mnohem lepe..
12.3.2021 22:10:28   86.49.224.xxx 00
typicky, nechas deti aby se ucily kraviny, styd se.
8.3.2021 01:24:54   195.113.56.xxx 70
Děkuji za zajímavý článek. Jako vždy to bylo velmi poučné čtení. Jenom k tomu Theranosu- doporučuji se podívat na dokument od HBO. Hodně to také vysvětluje o dnešním Silicon Valley a nevím, jak vy, ale mně Holmesová stále více připomíná Muska.
10.3.2021 13:36:09   193.8.87.xxx 00
Opravdu ten Ržev patří už do roku 1941? Já měl za to, že to začalo později. Jo, na Youtube to je, ale tam jsou různý věci...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

104 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 40.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.