Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Ztráty a nálezy: Co nám přinesly a vzaly počítače?
Ztráty a nálezy: Co nám přinesly a vzaly počítače?
autor: Michal Rybka , publikováno 10.1.2021
Ztráty a nálezy: Co nám přinesly a vzaly počítače?

Když se odborníci z oblasti humanitních studií vyjadřují k vlivu počítačů na lidskou populaci, obvykle slyšíme jenom nářek, pláč a stížnosti. Od Digitální demence Manfreda Spitzera přes obviňování her z podpory agresivity až po digitální kastraci. Je opravdu vývoj tak negativní – anebo je to jenom změna?


To, co se nám trochu vytrácí, jsou schopnosti. Naši generaci připravovali na jadernou válku, takže nám vtloukali do hlav přípravu na vojnu a na přežití. To na jednu stranu přináší pozitiva, například se naučíte základy první pomoci anebo jak se chovat při požáru, na druhou stranu jde o věci, které použijete jen částečně – a část znalostí stejně chybí. Tak například nás nikdo neučil přežití v přírodě anebo jak správně bourat s autem, což je věc pozoruhodně opomíjená.

Jde o znalosti a o schopnosti, které v ideálním případě nepoužijete nikdy, ale mohou se hodit. Znalosti, co dělat v krizové situaci, byste ale měli mít zautomatizované, což předpokládá, že je budete cvičit víc než obvykle. A k tomu se, překvapivě, hodí simulátory – tedy hodily by se, kdyby nabízely větší realismus. Nikdo nebude riskovat auto k tomu, abyste se s ním naučili řešit krizové situace pod tlakem, ale simulátory to umí a běžně se k takovým účelům používají v armádě, u požárních sborů a podobně. Schola ludus, to už věděl Jan Amos Komenský – chybí nám v zásadě jen realističtější módy ve hrách, které by se daly použít k výuce.

Díky postupnému vyspívání online obsahu a stále narůstajícímu a stále absurdnějšímu školnému na Západě začíná být zajímavou alternativou online výuka. Někde je v plenkách, někde chybí kontakt s učitelem, máme tu ale obory, ve kterých exceluje – například k tomu, abyste se naučili tvorbu videí, skutečně nepotřebujete nic jiného než YouTube. Řekněme si to ale zcela natvrdo: Když vezmete klasické středoškolské či vysokoškolské přednášky – jaký je rozdíl jít si sednout do školy, anebo je sledovat online? V reálu se můžete zeptat, ano, ale to je tak plus mínus všechno. A v reálu se lidi obvykle neptají.

To, co je potřeba dotáhnout, je schopnost inteligentního testování, jestli student online výuku chápe – a pak samozřejmě zkoušky. Ty jsou podstatné, pokud chcete nějaký papír na to, že jste cosi studovali, ale to platí jen v případě, že jde hlavně o ten papír. Protože – a o tom nepochybujte – koumesové už vyvinuli způsoby jak podvádět při online testech, i když vás sledují kamerou anebo vám nainstalují nějaký hlídací software. Což je nemilé v případě, že vám takovou věc nuceně instalují do vašeho primárního počítače. Ale jak říkám, je neuvěřitelné, kolik dokážou lidi vyvinout úsilí na to, aby mohli podvádět!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
87 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 41.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.