Co přinesl rok 2020 a co nás čeká v roce 2021 |
autor: Z. Obermaier , publikováno 1.1.2021 |
Seznam kapitol |
---|
1. Úvod nebude o počítačích |
2. Svět procesorů |
3. Události kolem grafik |
4. Disky a PCIe 4.0 |
5. Hry a hraní obecně |
6. Finance a kryptoměny |
7. Co mne zaujalo |
8. Jaký bude rok 2021? |
Jako každý rok vám nabízíme přehled nejzajímavějších událostí a hardwarových novinek v roce 2020. Už potřetí v řadě je skokanem roku AMD. Výkonem procesorů předehnalo Intel a u grafických karet dostihlo Nvidii. Svět zasáhl COVID-19 a nedostatek všeho možného. Bitcoin dosáhl rekordní ceny.
Jaký bude rok 2021?
Jak už jsem zmínil v předchozí kapitole, rád bych čekal od roku 2021 zlepšení dostupnosti nedostupného hardware. Sám čekám na možnost si normálně koupit PS5, co vše nejde sehnat ale víte vy sami dobře. I když se to možná nezdá, čeká nás v novém roce smršť novinek, a pokud by byly opět nedostupné, bylo by to špatné.
Začnu desktopovými procesory. Hned v lednu Intel uvede Rocket Lake s architekturou Cypress Cove na 14nm výrobě. Nejvyšší model Core i9-11900K ponese jen 8 jader, ale zcela určitě se stane nejvýkonnějším herním procesorem. Jsem zvědav jen na jeho cenu. Spolu s procesory se objeví i nové desky s čipsety Z590, B560 a H510. Pokud půjde vše dle plánu, to hlavní nás ale čeká na podzim. Intel by měl vypustit na trh Alder Lake na 10nm výrobě. Nejvyšší model ponese 16 jader (8 velkých a 8 malých) s HT bude mít CPU až 24 vláken. Ponese podporu PCIe 5.0 a DDR5. Čeká nás ale nová platforma LGA1700.
Srovnání procesorů (zdroj: Internet)
AMD na tento rok nechystá nic zásadního. Celý rok bude vypouštět další čipy rodiny Ryzen 5000, čekají nás také nové Threadrippery na Zen 3. Ke konci roku by měl ale přijít refresh Ryzenů 6000. Nesou označení Warhol a od současného Vermeer se nijak zásadně neliší. Možná ale přinesou novou platformu AM5 s PCIe 5.0 a DDR5. Taková příprava na rok 2022. Velké změny v CPU se čekají až od modelů Raphael v roce 2022.
Také mobilní čipy budou zajímavé. Intel by hned na jaře měl nabídnout trhu Tiger Lake na 10 nm s PCIe 4.0 a výrazně vyšším výkonem. Proti nim bude stát AMD čip Cezanne s CPU na bázi Zen 3 a starou grafikou Vega. Nic jiného AMD v roce 2021 nenabídne. Rembrandt přijde až v roce 2022.
Ani grafické karty nebudou zahálet. Nvidia na jaře uvede RTX 3080 Ti s 20 GB paměti a během roku se zcela jistě dočkáme i dalších, levných karet Ampere. Hned v úvodu roku nás také čekají mobilní grafiky generace RTX 3000. AMD zcela jistě na jaře vydá Radeon RX 6700 (XT) a časem i slabší modely. I zde se do léta objeví varianty grafik s RDNA 2 pro notebooky.
Spousta novinek také přijde s větším rozšířením PCIe 4.0. Intel i AMD budou nabízet platformu s PCIe 4.0 a zcela jistě se roztrhne pytel s SSD disky tohoto standardu. Už teď jich je na trhu hromada, během roku bude ještě větší.
Osobně stále čekám na pořádné 4K monitory. Na trhu už je několik pěkných modelů s 120/144 Hz, ale rozměrově je nabídka stále slabá. Doufám, že se v roce 2021 konečně dočkáme i v tomto směru. Měl jsem totiž vyhlídnutý jistý model od Asus už na CES 2020, bohužel doteď není na trhu.
Vypadá to také, že budeme mít co hrát. Už v lednu by nás měl poctít Hitman 3 a dobře vypadající horor The Medium. Velká očekávání také vzbuzuje titul Deathloop nebo Far Cry 6. Mnozí jistě ocení i remake Mass Effect a Battlefield VI. Po několika letech odkladů dorazí snad i Halo Infinite. Místo remaku Resident Evil 4, který přijde až v roce 2022 nás oblaží strachem Resident Evil Village. Velkým překvapením bylo oznámení S.T.A.L.K.E.R 2, který by měl také vyjít, osobně tomu ale nevěřím. Každý si jistě najde to své.
Nakonec vám přeji hezký začátek roku, i když se to muselo obejtí bez obvyklých ohňostrojů a hromadné zábavy, a hlavně pevné zdraví do roku nového, který snad už bude normální.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Na nexgen konzolích tedy nebude 4k zpřístupněn?
Kua čtěte to po sobě, vždyť to nemá hlavu ani patu
Jako řešit, jak hra vypadá, když očividně není hotová je vlastně vcelku zbytečné...
Takže 4K hraní má smysl jen s RT. A na to nemá výkon nic. Takže je potřeba hiend od nVidie. Bravo, logika....
Prinesie Extremne vykonne CPU, GPU, SDD...
TO VSETKO (tiez ) Budem chiet mat !
Ovsem , nebudu dostupne.
Ved NACO aj , ze ... ?
Core i9-11900K dosáhl na 695/6522 bodů zatímco Core i7-11700K udělal 676/6362 bodů. Pro srovnání, RYZEN 7 5800X, který má stejných 8jader/16vláken dokáže 663/6766 bodů
Herní část je velmi povedená co se týká pohybu a střílení a chvílema jsem měl dojem, že hraju Rage 2. Je důležité si dávat perky tam ke je potřeba. účinnost za správých okolností (critical, stealth bonus) potom roste do hausnumer o tisíce procent vyšších, než je základní dps zbraně. Pro stealth je snadné docílit one-hit kill s tlumičem.
Na každou činnost je základní panák takový .."meh" .
Lootování je na prd a inventář nepřehledný, já to vyřešil rozebíráním všeho vybavení a upgradováním svých oblíbených zbraní. S několika perky do craftingu jsem měl vždy lepší lepší parametry na svýh zbraních, než co obvykle vylootuju. Mě moc nenadchly "smart" zbraně a o to účinnější byly moje pistole, sniperky, čepele a postava samotná. Čepele jsou dobré na některé obrněné cíle - stačí hack senzoriky nebo short cicruit a slušně vybavený panák v oblasti pohybu (stamina, dodge.. ) snadno mecha nakrájí i na daleko vyšším levelu. CP je hodně RPG v tom smyslu, že mi dovolí užívat si adventuru, hrát střílečku a když budu chtít, tak pro kvalitní loot mi dodá i bossfight ala dark souls.
Je nasnadě, že autoři měli velké ambice a hra může působit nekonzistentně, nicméně je nutné ji hrát delší dobu. Pošramocená pověst CDProjekt okolo vydání asi navždy přimíchá nádech kontroverze k této hře, ale marketingovo-bugovo-konzolovou tragédii stranou, hra z pohledu PC hráče přináší první vizuální next-gen od Crysis. Hra má enormě pohlcující potenciál, skriptované sekvence v kvalitě koridorových her jsou spojeny s perfenktně nadesignovaným open-worldem. Přechod mezi těmi prvky je ale to co mě rozštípalo. Modely hlavních postav a jejich animace, nevím zda si vzpomenu na lepší. Spojení narativu do prostředí hry je hodně povedené, že se mi prákrát stalo poté, co skončila cutscéna že koukám co, že se to děje, aha! hraju hru - zajímavý fenomén, co se mi stává u filmů, kdy se usadim na křesle a moc nevnímám okolí a návrat do hry půsbí skori jako budík. Ne kvůli grafice samotné, ale tím jak plynule vše navazuje. Autoři nekecali s tim, že přinesou next-gen, z jejich pohledu to musel být obrovský skok od způsobu vyprávění a zpracování. Raytracing je u mě tím finálním kolečekem ke koherenci celkového herního zážitku. Nemusí být nutně výkonově likvidační, spousta misí a průzkumu se odehrává mimo město, na okrajích města nebo v noci, bechmarky ukazují spíše wost case scenario. Rozdíl mezi ultra a psycho lighting je místy subtilní, lepší ambient occlusion, ale přináší zlepšení světla na vzdálenějších oblastech, je to poznat na vzdálenějších budovách a ve výhledech na město. Nejlépe s ním vypadají scény, které jsou za jasného počasí ve velkém stínu budov, mostů atd. To město se jakoby koupe v tom osvětlení. Na scénu dopadá i odražené denní svělo ze vzdálenějších budov a celkově je to při pohybu ohromně "živé". Tmavší místa mají jasnější definici i mimo zorné pole a celkově je to pro oko poutavější. Po pár hodinách v poušti potom návrat mezi skleněné budovy vyrazí dech. Kdy mi naposled takle padala huba? Možná tehdá u Crysis. Občas často navštívené místo působí jako bych tam byl poprvé ale jsem tam v jinou denní dobu. AC Valhalla má krásnou grafiku a osvětlení, jenže teprv potom co jsem dohrál CP mi přišlo všechno takové - okoukané a "statické". Cyberpunk mě dokázal často překvapit i po 50 hodinách. Uplně chápu, proč lidi 4K OLED telkama a 3090 chčijou maggi v kostkách.
Já to hrál na 2070S a FERA2 chlazenou i76900k na 4.5GHz
Když botlenek na grafice tak alespoň cpu nezní jak raketoplán, že.
Teď jde o to co mě vlastně udělá radost - mít RTX 3090 a být nešťastný, že to 4K 60fps nedává a je to beztak zabugovaný šit, tudíž budu hrát rději něco jinýho a nebo, jestli si opravdu chci tu hru opravdu zahrát i když neude výkon uplně top ?
Já měl nejčastěji 40-60 s balanced, kde to spadlo pod 30 tam jsem zapínal auto DLSS - kolikrát mi to ani nijak markantní zména nepřišla, např při jízdě a akci. DlSS pracuje jako restaurátor, který "ví" co má překreslit do vyššího rozlišení. Tudíž, přestože je někdy ground truth rozlišění o mnoho menší, je výsledek velmi koherentní (DLSS ví, že kreslí dům nebo plot, okno, koleje..). Za to barvy a celková scéna zejména neztratí nic z dojmu.
Mohl jsem RT vypnout uplně a dostat se do vysokých fps..ale vždy mi přišlo, že obraz tam nějak "chcípl" a připomínal mi spíš Division 2 pokud jde o hloubku obrazu.
Je tu jasně spota kompromisů - odrazy ve vodě a ve skle odrážejí jen objekty jen do určité vzdálenosti nebo j...
Kolik fps mi dával třeba zmíněný Crysis na C2D a GTX260 ? - 20-30 fps v 1080p.
Zcela chápu zklamané lidi se starším gpu, že hru hejtují, protože tady pujde výkon určitě nahoru v brzké době. Vydání byl totální průser. Co si budem, bugů hra má jak na*ráno a některé jsou vtipné. Křižovatka stojí a auta co maj zelenou nic. Aha, nehoda.. OK, popostrčíme zbořená auta a první vozidla na zelené se rozjíždí! Ale co je to? proč ostatní porád stojí? Nuže, jako sidemisi si dám odblokování dopravy a začnu naťukávat zbylá vozidla v koloně. Nakonec se ukázalo, že odbrzdit stačilo jen první auto v řadě a ostatní už se rozjela. RPG každým coulem. Za mě hra roku i v kategorii simulátor dopravní policie. Měl jsem i rozbité sidemise, které nešly dokončit. Přesto všechno mám tendenci se té hry zastávat, nevím ani proč, Příjde mi, že je prostě povedená, setting mi sedí o něco víc než v Zaklínači a side questy jsou parádní a různorodé. Taky protože mě mrzí kolik práce do tvorby bylo vloženo a má-li hra příležitost to ukázat, je to sakra vidět.
Můžu tu básnit hodiny o tom jak je CP2070 boží hra, ale zážitek se na každé konfiguraci hrozně liší. Já se snažil popsat dojmy obyčejného pařana co si hru užil.
Asi každý dle svého gusta ale za mě teda rozhodně nejlepší hra desetiletí, story mě naprosto pohltilo a bavilo mě to více i než Witcher 3 (jsem hodně na scifi). Mám za sebou 85h, všechny konce a hrál bych ještě. Celé to téma života, (ne)smrtelnosti, etiky, (ne)rovnosti, utrpení, hledání domova a přátelství je podle mého názoru zpracované výborně. Postavy jsou vykreslené naprosto skvěle.
Očekávání byla sice vysoká ale už 3 týdny je to nejprodávanejší titul na Steamu, jen předobjednávek bylo 8M. Na konzolích asi výrazně slabší grafika, ale co by člověk čekal za ty peníze