Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Co přinesl rok 2020 a co nás čeká v roce 2021
Co přinesl rok 2020 a co nás čeká v roce 2021
autor: Z. Obermaier , publikováno 1.1.2021
Co přinesl rok 2020 a co nás čeká v roce	2021

Jako každý rok vám nabízíme přehled nejzajímavějších událostí a hardwarových novinek v roce 2020. Už potřetí v řadě je skokanem roku AMD. Výkonem procesorů předehnalo Intel a u grafických karet dostihlo Nvidii. Svět zasáhl COVID-19 a nedostatek všeho možného. Bitcoin dosáhl rekordní ceny.


Jaký bude rok 2021?

Jak už jsem zmínil v předchozí kapitole, rád bych čekal od roku 2021 zlepšení dostupnosti nedostupného hardware. Sám čekám na možnost si normálně koupit PS5, co vše nejde sehnat ale víte vy sami dobře. I když se to možná nezdá, čeká nás v novém roce smršť novinek, a pokud by byly opět nedostupné, bylo by to špatné.

Začnu desktopovými procesory. Hned v lednu Intel uvede Rocket Lake s architekturou Cypress Cove na 14nm výrobě. Nejvyšší model Core i9-11900K ponese jen 8 jader, ale zcela určitě se stane nejvýkonnějším herním procesorem. Jsem zvědav jen na jeho cenu. Spolu s procesory se objeví i nové desky s čipsety Z590, B560 a H510. Pokud půjde vše dle plánu, to hlavní nás ale čeká na podzim. Intel by měl vypustit na trh Alder Lake na 10nm výrobě. Nejvyšší model ponese 16 jader (8 velkých a 8 malých) s HT bude mít CPU až 24 vláken. Ponese podporu PCIe 5.0 a DDR5. Čeká nás ale nová platforma LGA1700.

Co přinesl rok 2020 a co nás čeká v roce	2021

Srovnání procesorů (zdroj: Internet)

AMD na tento rok nechystá nic zásadního. Celý rok bude vypouštět další čipy rodiny Ryzen 5000, čekají nás také nové Threadrippery na Zen 3. Ke konci roku by měl ale přijít refresh Ryzenů 6000. Nesou označení Warhol a od současného Vermeer se nijak zásadně neliší. Možná ale přinesou novou platformu AM5 s PCIe 5.0 a DDR5. Taková příprava na rok 2022. Velké změny v CPU se čekají až od modelů Raphael v roce 2022.

Také mobilní čipy budou zajímavé. Intel by hned na jaře měl nabídnout trhu Tiger Lake na 10 nm s PCIe 4.0 a výrazně vyšším výkonem. Proti nim bude stát AMD čip Cezanne s CPU na bázi Zen 3 a starou grafikou Vega. Nic jiného AMD v roce 2021 nenabídne. Rembrandt přijde až v roce 2022.

Ani grafické karty nebudou zahálet. Nvidia na jaře uvede RTX 3080 Ti s 20 GB paměti a během roku se zcela jistě dočkáme i dalších, levných karet Ampere. Hned v úvodu roku nás také čekají mobilní grafiky generace RTX 3000. AMD zcela jistě na jaře vydá Radeon RX 6700 (XT) a časem i slabší modely. I zde se do léta objeví varianty grafik s RDNA 2 pro notebooky.

Spousta novinek také přijde s větším rozšířením PCIe 4.0. Intel i AMD budou nabízet platformu s PCIe 4.0 a zcela jistě se roztrhne pytel s SSD disky tohoto standardu. Už teď jich je na trhu hromada, během roku bude ještě větší.

Co přinesl rok 2020 a co nás čeká v roce	2021

Osobně stále čekám na pořádné 4K monitory. Na trhu už je několik pěkných modelů s 120/144 Hz, ale rozměrově je nabídka stále slabá. Doufám, že se v roce 2021 konečně dočkáme i v tomto směru. Měl jsem totiž vyhlídnutý jistý model od Asus už na CES 2020, bohužel doteď není na trhu.

Vypadá to také, že budeme mít co hrát. Už v lednu by nás měl poctít Hitman 3 a dobře vypadající horor The Medium. Velká očekávání také vzbuzuje titul Deathloop nebo Far Cry 6. Mnozí jistě ocení i remake Mass Effect a Battlefield VI. Po několika letech odkladů dorazí snad i Halo Infinite. Místo remaku Resident Evil 4, který přijde až v roce 2022 nás oblaží strachem Resident Evil Village. Velkým překvapením bylo oznámení S.T.A.L.K.E.R 2, který by měl také vyjít, osobně tomu ale nevěřím. Každý si jistě najde to své.

Nakonec vám přeji hezký začátek roku, i když se to muselo obejtí bez obvyklých ohňostrojů a hromadné zábavy, a hlavně pevné zdraví do roku nového, který snad už bude normální.



Tagy: Rekapitulace roku 2020  události v IT  retrospektiva  co se stalo  počítače 2020  Intel  AMD  Nvidia  Samsung  Bitcoin  kryptoměny  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
1.1.2021 09:39:10   217.30.64.xxx 7216
@redakce "bez nejvýkonnější GeForce si ji ve 4K ani nezahrajete." Tomu nějak nerozumím. Proč jsou majitele nejnovějších AMD GPU vyřazeni? Nepřeháníte to tím nVidia PR. Chápu, koho chléb již, ale i tak...
1.1.2021 10:49:58   89.176.158.xxx 5218
Když jsem spatřil, kdo článek psal, dospěl jsem k okamžitému závěru, že článek ani nemá cenu číst...
1.1.2021 13:52:33   78.108.97.xxx 182
Však komentáře jsou oč tu běží.
1.1.2021 13:29:33   87.145.15.xxx 2230
Pretoze je to viac-menej pravda? Ak chces maximalny raytracing (ktory v tejto hre naozaj dava hodne) a stale plynule fps v 4k, potrebujes 3090 + DLSS.
1.1.2021 13:35:49   217.30.64.xxx 389
No počkej. RT není povinnou součástí 4k. To jsou odlišné věci. Navíc sám popíráš slova redakce, ani ta karta tedy nestačí? Takže nestačí ani AMD ani nVidia, proč tedy je vyzdvihován jen jeden výrobce a ještě tedy lživě?
Na nexgen konzolích tedy nebude 4k zpřístupněn?
1.1.2021 15:55:47   51.91.123.xxx 1839
CNN to vystihl přesně, pokud chci hrát ve 4K s RT, je nutné zapnout DLSS a to umí jedině GeForce, navíc i na 3090 je to jen tak tak hratelné. Bez RT je ta hra hnusná a tedy hrát to bez něj je hloupost.
1.1.2021 16:48:08   217.30.64.xxx 3313
Tak ty si pomocí RT uděláš z hnusné hry nádhernou pomocí RT a následně z ní uděláš opět hnusnou upscalingem...
Kua čtěte to po sobě, vždyť to nemá hlavu ani patu
1.1.2021 19:57:46   188.167.13.xxx 1715
Kazdy, co tvrdi, ze DLSS je len dalsi "upscaling" ho nikdy v praxi nevidel. 4k+RT+DLSS od 4k+RT v CP2077 nerozoznas. 4k+RT ale od 4k okazmite. A tak isto 4k+RT/No-RT od cohokolvek "below', FullHD napriklad.
5.1.2021 17:10:43   81.92.252.xxx 20
Ti isti ludia budu stale tvrdit, ze je DLSS len rozmazavaci upscaling. O RT budu tvrdit, ze je dnes na nic a treba este 5 rokov kym sa to nezmeni. A ak bude v tomto smere AMD slabsie aj o 5 rokov, tak si to znova o 5 rokov posunu. Pretoze RT sa stane pouzitelne a dobre az vtedy, ked budu RT benchmarky vychadzat lepsie na ich oblubenej znacke kariet.
1.1.2021 17:18:30   217.30.64.xxx 197
Btw ta hra má hnusné HDR (resp. rozbité) a bez něj také nemá smysl hrát. Vlastně, oni to z konzol stáhli
Jako řešit, jak hra vypadá, když očividně není hotová je vlastně vcelku zbytečné...
Takže 4K hraní má smysl jen s RT. A na to nemá výkon nic. Takže je potřeba hiend od nVidie. Bravo, logika....
2.1.2021 09:03:45   85.135.41.xxx 2110
Koho prosímtě v dnešní době zajímá raytracing? Ta technologie dozraje nejdříve za 5 let. Dnes nemá smysl ho zapínat ani na AMD, ani na NV.
3.1.2021 14:28:58   87.145.15.xxx 135
Napriklad mna. :-) Inak, clovek sa tu obvykle dozvie strasne zaujimave veci... :-) Naprklad, ze je CP nehratelny (ked ho mam takmer dohrany dokonca a vyborne sa pri tom bavim), ze RT nema zmysel zapinat (ked ho mam zapnuty a pada mi obcas pri pohlade na Night City sanka, pricom tie efekty tomu davaju strasne moc), ze DLSS je len upscaling (hoci ho nerozoznam oproti "pravemu 4k"). :-) Je strasne, ale strasne zabavne, ked sa niekto zo svojich vyctenych tuzieb zalozenych na kyslom hrozne snazi presvedcit niekoho, kto ma s tym skusenost z prvej ruky. :-) Pretoze to potrebuje predovsetkym on sam, aby sa uistil, ze o nic neprichadza. ;-)
4.1.2021 19:35:29   86.49.232.xxx 14
musis mit BLEJSKATKA a honit SNURKU, chytni tu SNURKU jinak si to nezahrajes
5.1.2021 17:17:15   212.111.10.xxx 01
1.1.2021 12:40:32   178.143.40.xxx 1310
Bude rovnako Bombasticky a Fantasticky ako r.2020.

Prinesie Extremne vykonne CPU, GPU, SDD...

TO VSETKO (tiez ) Budem chiet mat !
Ovsem , nebudu dostupne.

Ved NACO aj , ze ... ?
1.1.2021 14:01:59   188.167.252.xxx 254
avsak skoda toho vydavania osobneho nazoru za skutocnost. Uz unikol test i9-11900K, je pomalsi ako 5800x, takze..
1.1.2021 15:58:10   51.91.123.xxx 1235
Tak se podívej na poslední uniklé testy, kde jasně v single překonává 5800X, a stopro jej překoná i v multi u Retailu. Vsadím se klidně o cokoliv, že Intel u Rocket Lake sleduje pouze jedinou vě = být ve hrách výkonnější než 5800/5900/5950X za každou cenu. Jinak by ho ani nevydával.
1.1.2021 16:34:52   46.229.127.xxx 286
Jsem zvědav i na spotřebu. Sice o ní nejde (pokud jde o Intel - u AMD by se řešila, že?) ale jsem na to velmi zvědav
1.1.2021 16:40:41   188.167.252.xxx 511
spotreba je priemerne 190W, a vykon je napr. v cpuZ takyto:
Core i9-11900K dosáhl na 695/6522 bodů zatímco Core i7-11700K udělal 676/6362 bodů. Pro srovnání, RYZEN 7 5800X, který má stejných 8jader/16vláken dokáže 663/6766 bodů
1.1.2021 17:01:07   45.82.233.xxx 275
jo ale pri 2.5x nizsi spotrebe :-D Sigle core uz dneska nikoho nezajima, oba cpu maji uz tak vysoky vykon ST ze je to jedno jestli je jeden ci druhy o par % vykonejsi, ale spotreba = hlucnost chlazeni a cena jsou podstatnejsi parametry.
2.1.2021 09:07:09   85.135.41.xxx 614
Single nikoho nezajímá. Lidé kupují procesory na handbrake apod. NA hry mi dodnes stačí starý i7 4790. NA tom rozjedu úplně všechny hry a limituje mě grafika. Na počítačích kde mám RYZENY (tedy opravdu kvalitní procesory) pak spouštím úkoly, které je vytíží, tedy hlavně handbrake. Single Thread výkon někoho zajímal v dobách Pentium 4 vs Athlon 64. Dnes to nikoho nezajímá.
3.1.2021 09:34:26   91.197.118.xxx 23
Na Haswellu sice rozjedeš všechny hry, ale 4C/8T je na kvalitní zážitek fakt málo. Schválně si zkus sednout k nějakýmu novýmu kompu, už samotnej běh systému je uplně jiný kafe, než ta dýchavičná haswellová plečka. Vím o čem mluvím, sám ten haswell mám v počítači.
1.1.2021 19:14:52   78.108.97.xxx 162
Slávy W3 asi nedosáhne, ale kdoví.
Herní část je velmi povedená co se týká pohybu a střílení a chvílema jsem měl dojem, že hraju Rage 2. Je důležité si dávat perky tam ke je potřeba. účinnost za správých okolností (critical, stealth bonus) potom roste do hausnumer o tisíce procent vyšších, než je základní dps zbraně. Pro stealth je snadné docílit one-hit kill s tlumičem.
Na každou činnost je základní panák takový .."meh" .
Lootování je na prd a inventář nepřehledný, já to vyřešil rozebíráním všeho vybavení a upgradováním svých oblíbených zbraní. S několika perky do craftingu jsem měl vždy lepší lepší parametry na svýh zbraních, než co obvykle vylootuju. Mě moc nenadchly "smart" zbraně a o to účinnější byly moje pistole, sniperky, čepele a postava samotná. Čepele jsou dobré na některé obrněné cíle - stačí hack senzoriky nebo short cicruit a slušně vybavený panák v oblasti pohybu (stamina, dodge.. ) snadno mecha nakrájí i na daleko vyšším levelu. CP je hodně RPG v tom smyslu, že mi dovolí užívat si adventuru, hrát střílečku a když budu chtít, tak pro kvalitní loot mi dodá i bossfight ala dark souls.
Je nasnadě, že autoři měli velké ambice a hra může působit nekonzistentně, nicméně je nutné ji hrát delší dobu. Pošramocená pověst CDProjekt okolo vydání asi navždy přimíchá nádech kontroverze k této hře, ale marketingovo-bugovo-konzolovou tragédii stranou, hra z pohledu PC hráče přináší první vizuální next-gen od Crysis. Hra má enormě pohlcující potenciál, skriptované sekvence v kvalitě koridorových her jsou spojeny s perfenktně nadesignovaným open-worldem. Přechod mezi těmi prvky je ale to co mě rozštípalo. Modely hlavních postav a jejich animace, nevím zda si vzpomenu na lepší. Spojení narativu do prostředí hry je hodně povedené, že se mi prákrát stalo poté, co skončila cutscéna že koukám co, že se to děje, aha! hraju hru - zajímavý fenomén, co se mi stává u filmů, kdy se usadim na křesle a moc nevnímám okolí a návrat do hry půsbí skori jako budík. Ne kvůli grafice samotné, ale tím jak plynule vše navazuje. Autoři nekecali s tim, že přinesou next-gen, z jejich pohledu to musel být obrovský skok od způsobu vyprávění a zpracování. Raytracing je u mě tím finálním kolečekem ke koherenci celkového herního zážitku. Nemusí být nutně výkonově likvidační, spousta misí a průzkumu se odehrává mimo město, na okrajích města nebo v noci, bechmarky ukazují spíše wost case scenario. Rozdíl mezi ultra a psycho lighting je místy subtilní, lepší ambient occlusion, ale přináší zlepšení světla na vzdálenějších oblastech, je to poznat na vzdálenějších budovách a ve výhledech na město. Nejlépe s ním vypadají scény, které jsou za jasného počasí ve velkém stínu budov, mostů atd. To město se jakoby koupe v tom osvětlení. Na scénu dopadá i odražené denní svělo ze vzdálenějších budov a celkově je to při pohybu ohromně "živé". Tmavší místa mají jasnější definici i mimo zorné pole a celkově je to pro oko poutavější. Po pár hodinách v poušti potom návrat mezi skleněné budovy vyrazí dech. Kdy mi naposled takle padala huba? Možná tehdá u Crysis. Občas často navštívené místo působí jako bych tam byl poprvé ale jsem tam v jinou denní dobu. AC Valhalla má krásnou grafiku a osvětlení, jenže teprv potom co jsem dohrál CP mi přišlo všechno takové - okoukané a "statické". Cyberpunk mě dokázal často překvapit i po 50 hodinách. Uplně chápu, proč lidi 4K OLED telkama a 3090 chčijou maggi v kostkách.
Já to hrál na 2070S a FERA2 chlazenou i76900k na 4.5GHz )
Když botlenek na grafice tak alespoň cpu nezní jak raketoplán, že.
Teď jde o to co mě vlastně udělá radost - mít RTX 3090 a být nešťastný, že to 4K 60fps nedává a je to beztak zabugovaný šit, tudíž budu hrát rději něco jinýho a nebo, jestli si opravdu chci tu hru opravdu zahrát i když neude výkon uplně top ?
Já měl nejčastěji 40-60 s balanced, kde to spadlo pod 30 tam jsem zapínal auto DLSS - kolikrát mi to ani nijak markantní zména nepřišla, např při jízdě a akci. DlSS pracuje jako restaurátor, který "ví" co má překreslit do vyššího rozlišení. Tudíž, přestože je někdy ground truth rozlišění o mnoho menší, je výsledek velmi koherentní (DLSS ví, že kreslí dům nebo plot, okno, koleje..). Za to barvy a celková scéna zejména neztratí nic z dojmu.
Mohl jsem RT vypnout uplně a dostat se do vysokých fps..ale vždy mi přišlo, že obraz tam nějak "chcípl" a připomínal mi spíš Division 2 pokud jde o hloubku obrazu.
Je tu jasně spota kompromisů - odrazy ve vodě a ve skle odrážejí jen objekty jen do určité vzdálenosti nebo j...
1.1.2021 19:30:59   78.108.97.xxx 55
*jen základní odlesk, neovlivněný dalšími světly. V některých prostorech bylo ambientního světla tolik a přicházelo z jedné strany, že by samo mělo vytvářet další stíny a to se nekonalo. Některé odlesky jsou ve velmi nízkém rozlišení nebo některá skla působí jako by byla vypouklá nebo mají poničený/hrubý povrch aby tyto nedostatky nebyly tolik vidět a zároveň se to hodí do designu. To vypovídá o velké porci práce a optimalizace. Vezmu-li to tak, že konzolisti jeli donedávna výhradně na 30fps, tak jsem dostal luxusní "cinematic" (i v tom pejorativnim významu ) herní zážitek. Mám základní sata SSD a z menu do hry trvá loading 5-6 vteřin a veřím, že je to stěžejní prvek celkového flow hry. U kompa sedím velmi neergonomicky a hraju s gampadem. Jsem takový PC konzolista, hraju hry co jdou dobře na gamepad - arkhamy, soulsy, creedy, dirt, project cars, fallen order, squadrons atd. Když to tak vemu, co je vlastně PC hra? Sim City, ANNO, Starcraft, simulátory? Vše ostatní jde na gamepadu v pohodě hrát. Kompetetivní mutiplayer jde zcela mimo mne. Call of Duty ve 40fps se nedá, ale tohle není CoD.
Kolik fps mi dával třeba zmíněný Crysis na C2D a GTX260 ? - 20-30 fps v 1080p.
Zcela chápu zklamané lidi se starším gpu, že hru hejtují, protože tady pujde výkon určitě nahoru v brzké době. Vydání byl totální průser. Co si budem, bugů hra má jak na*ráno a některé jsou vtipné. Křižovatka stojí a auta co maj zelenou nic. Aha, nehoda.. OK, popostrčíme zbořená auta a první vozidla na zelené se rozjíždí! Ale co je to? proč ostatní porád stojí? Nuže, jako sidemisi si dám odblokování dopravy a začnu naťukávat zbylá vozidla v koloně. Nakonec se ukázalo, že odbrzdit stačilo jen první auto v řadě a ostatní už se rozjela. RPG každým coulem. Za mě hra roku i v kategorii simulátor dopravní policie. Měl jsem i rozbité sidemise, které nešly dokončit. Přesto všechno mám tendenci se té hry zastávat, nevím ani proč, Příjde mi, že je prostě povedená, setting mi sedí o něco víc než v Zaklínači a side questy jsou parádní a různorodé. Taky protože mě mrzí kolik práce do tvorby bylo vloženo a má-li hra příležitost to ukázat, je to sakra vidět.
Můžu tu básnit hodiny o tom jak je CP2070 boží hra, ale zážitek se na každé konfiguraci hrozně liší. Já se snažil popsat dojmy obyčejného pařana co si hru užil.
2.1.2021 21:02:36   86.49.232.xxx 211
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.1.2021 21:25:44   78.108.97.xxx 62
Když budeš chtít, nenarazíš na cutscénu celé hodiny. Týkají se hlavního děje a některých sideqestů.
2.1.2021 09:11:04   85.135.41.xxx 1010
Až to bude na Epicu ve výpordeji za 500Kč s alespoň 80% odladěním, tak to koupím. Betatestera za plnou cenu opravdu dělat nehodlám. Jediná hra, kterou jsem v životě koupil brzy je FIFA21 a byla to chyba jako mraky. Co tam vyvádějí brankáři, to svět neviděl. Přitom jsem si mohl dále lahodit ve Fifě20, která konečně dospěla a stála mě výprodejových 251Kč.
2.1.2021 16:39:31   86.49.244.xxx 132
Já mám sice 3090, 5950x a dost paměti ale hra pro mě byla v pohodě hratelná už po prvních třech dnech vydávání patchů.

Asi každý dle svého gusta ale za mě teda rozhodně nejlepší hra desetiletí, story mě naprosto pohltilo a bavilo mě to více i než Witcher 3 (jsem hodně na scifi). Mám za sebou 85h, všechny konce a hrál bych ještě. Celé to téma života, (ne)smrtelnosti, etiky, (ne)rovnosti, utrpení, hledání domova a přátelství je podle mého názoru zpracované výborně. Postavy jsou vykreslené naprosto skvěle.

Očekávání byla sice vysoká ale už 3 týdny je to nejprodávanejší titul na Steamu, jen předobjednávek bylo 8M. Na konzolích asi výrazně slabší grafika, ale co by člověk čekal za ty peníze Za mě rozhodně velice povedené a už se moc těším na DLC a další content. 
2.1.2021 21:04:35   86.49.232.xxx 815
hrajete taky úporad dokola Duna 2, Settlers, cCivilization 1 a 3 atd atd. No tak pocet toho kolikrat ste tyhle hry hrali je RADOVE jinde nez pocet hrani nejaky cutscenovy picoviny jako je Cyberpunk

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

61 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 21.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.