Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Weaponizace copyrightu aneb když se štít mění v sekyru
Weaponizace copyrightu aneb když se štít mění v sekyru
autor: Michal Rybka , publikováno 9.11.2019
Weaponizace copyrightu aneb když se štít mění v sekyru

O tom, že autorské právo je dobrý sluha, ale špatný pán, píšu opakovaně. Psal jsem i o tom, jak se využívá ve své útočné, weaponizované podobě, kdy neslouží k ochraně, ale jako zbraň. Pokud ale můžeme věřit Vulture, tak se Disney rozhodl upgradovat autorské právo doslova na strategickou zbraň.


Weaponizace je proces proměny něčeho neškodného ve zbraň. Asi nejilustrativnějším příkladem weaponizace je scéna z hororu Phantasm III, kde v postapokalyptickém světě přepadne banda gangsterů dům kluka, který se v duchu Sám doma brání improvizovanými zbraněmi. A jednou z nejděsivějších je frisbee, jehož okraje jsou upgradovány žiletkami. Frisbee je samo o sobě zábavné, žiletky jsou užitečné – ale jejich kombinací vznikne opravdu velice odporná improvizovaná zbraň.

Podobně bylo autorské právo použito způsobem, kterým původně míněno nebylo. Původně vzniklo jako nástroj pro ochranu tvůrců před velkými korporacemi, které měly tendenci zneužívat cizí díla. Úplně klasickým příkladem takového zneužití je Cesta na Měsíc (Le Voyage Dans la Lun, 1902) od George Mélièse, který jehož britská kopie byla ukradena Thomasem Edisonem.

Edison promítal film v Americe a vydělával na něm, čímž připravil Mélièse od příjmů z Ameriky, což nakonec vedlo k jeho Mélièsovu bankrotu.

Mimochodem, Edisonova společnost v roce 1910 natočila vlastní, značně trapnou variaci A Trip to Mars, která ilustruje, jak populární byl originál v Americe a jak se jeho popularitu už tehdy pokusil vydavatel podojit nevalnou nápodobou.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
92 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 45.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.