Pozastavení se u police: Přežijí ti maličcí?
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Pozastavení se u police: Přežijí ti maličcí?

Pozastavení se u police: Přežijí ti maličcí? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

31. 8. 2019 14:00 15

Seznam kapitol

1. Sběratel korozí 2. Peče se to, nejí se to 3. Rozbíjí se to. 4. Nafukovačky 5. Specialista na baterky

Když jsem procházel sbírky, připadalo mi, že dlouhodobě nejlepší vyhlídky na přežití mají kapesní počítače. Běžely na klasické baterky, netopily, neměly zdroje, ve kterých by odcházely kondenzátory... Ale s příchodem nových baterií se ale vyhlídky hardwaru na přežití začínají radikálně měnit.

Reklama

Nemůžu si pomoct, vždycky si vzpomenu na „scény s počítačem“ z filmu The Time Machine (2002), kde se té věci nějak podaří přežít jak pád fragmentů Měsíce na Zemi, ale taky 800 000 let – a pořád to funguje. Je to velké, velké vyjádření technologického optimismu!

Jedna z věcí, kterou jsem vypozoroval, je fakt, že obvykle déle fungují zařízení, která operují s nižšími napětími a proudy – komponenty jsou chladnější a nejsou tak tepelně zatěžované. Jako první obvykle odejdou zdroje, zvláště ty levně stavěné. Za nimi odejdou ty komponenty, které nebyly dostatečně nadimenzované – například u Sinclairu 128 (1985) odcházel napěťový regulátor, i když měl celkem masivní hliníkový chladič. Ostatně – ty se ve Spectrech pekly tradičně.

U domácích počítačů je jejich funkčnost či nefunkčnost obvykle ovlivněna stárnutím elektrolytických kondenzátorů. Dnes je jejich výměna (recapping) v podstatě nutností – pokud to nezvládnete sami, dají se najít lidi, kteří dokážou kondenzátory přeletovat a vyměnit za novější, keramické – přijde to na něco mezi dvěma a čtyřmi tisíci, přece jenom je to docela dost práce. Tohle je prakticky nutné, v případě Spectra 128 se podle opravářských webů rovněž přehřívala ULA, takže nabízejí jako součást jeho údržby doplnění ULA o hliníkový chladič.

S teplem je obecně velký problém – a velmi se pečou iMacy, zvláště iMacy G5 (2004). Ve sbírce nemáme ani jeden funkční, protože Steve Jobs neměl rád hlučné ventilátory – a tak se u Applů tradičně větralo jenom tehdy, když se opravdu muselo. U prvních Maců (těch z roku 1984) docházelo k takovému přehřívání vlivem špatné ventilace, že se až deformovaly plasty. Ani později se to nezlepšilo – a odpovědi na otázky typu „co mám dělat, když se můj iMac přehřívá“, najdeme i dneska.

Ne, ne, nebudeme si hrát na to, že u PC problémy nebyly – typicky se týkaly výkonných grafických karet, které se také velmi rády pekly, obvykle na nich pošly paměti anebo došlo k rupturám spojů mezi komponentami a deskou, což je opravdu ohavná závada. Upečených karet máme ve sbírce také několik – a korelace mezi výkonem a smrtí je tam více než zřetelná. Přece jenom pokud čip operuje při teplotách kolem 100° C, nedělá mu to dobře.

S postupem času teplota komponent rostla – vyšší výkon žádá vyšší kmitočty, ty vyžadují vyšší odběry a to způsobuje vyšší výdej ztrátového tepla. Velmi pěkné přehledné tabulky průměrných provozních teplot komponent různých generací najdeme například tady. Maximálky pro GPU jsou vyšší než u procesorů, a dokonce mohou přesahovat i 100 °C!

Problém je v tom, že když se sejde více faktorů, jako nevhodná skříň s nedostatečným tokem vzduchu, vyšší teplota vzduchu, velké množství výkonných komponent, vysoká trvalá zátěž a navíc ještě po čase prach, peče se všechno hodně rychle. Tohle neplatí jenom pro PC, ale také pro konzole – zvláště první výrobní iterace každé řady konzolí mívaly problémy s přehříváním a se selháním ventilátorů.

A nelepší se to, pokud mohu soudit podle posledního Obrova článku o tom, jak Intel i AMD překračují deklarované TDP ve snaze dosáhnout co nejvyššího výkonu. Je to prostě tak, výkonné stroje jsou horké – a horké rovná se omezená životnost. U běžných strojů to není problém, realisticky se očekává životnost 5–7 let a pak „prostě přijde čas na nový“. Řada majitelů obměňuje komponenty ještě rychleji – koupí si novou grafiku už po roce a tu starou jednoduše prodají. Stárnutí v takovém případě prostě není problém.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama