Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Potřebujeme matematiku? A vzdělávání vůbec?
Potřebujeme matematiku? A vzdělávání vůbec?
autor: Michal Rybka , publikováno 21.6.2019
Potřebujeme matematiku? A vzdělávání vůbec?

V poslední době se nám šíří představy, že vzdělávání je přežilé. Lidi se naučí učit a budou umět to, co budou zrovna potřebovat – ve chvíli, kdy to budou potřebovat. Typický příklad je IT, kde školy nedokáží na aktuální požadavky reagovat tak rychle jako „samovýuka internetem“. Tento názor je dost ale idealistický a nadsazený.


Pokud budete dělat v Google uklízeče anebo svačináře, asi vám budou stačit kupecké počty ze základky a bez středoškolské matematiky se neobejdete.

Potřebujeme matematiku? A vzdělávání vůbec?

autor: Michael-T, pixabay

To, že jste jí úspěšně prošli, vám ale umožňuje spolupracovat s ostatními na komplexních problémech. Proto je to věc fundamentální – a nechápu snahy odklidit ji z penza, zvlášť pod tak hloupou záminkou, že to zvyšuje procento neúspěšných. Přesně tohle je myšlenka, která by někoho, kdo absolvoval středoškolskou matematiku, neměla nikdy vypadnout: Hej, Piráti, chcete vyřešit problém s chudobou? Prostě zrušte práh chudoby – a chudí přestanou existovat: Tedy alespoň podle výkazů, statistik a grafů! Klasické odstranění problému tím, že odstraníme definici problému.

Nepopírám, že by se výuka matematiky mohla modernizovat, skutečné jádro problému s matematikou však není to, zda ji učit, ale jak ji učit. Maturitní výstup by měl být tak silný, aby se každý mohl kriticky rozhodnout, zda chce studovat dál, zda se bude učit průběžně v praxi – anebo zda bude zdravý rozum kompletně ignorovat a stanete se třeba celebritou. Musíte si to umět spočítat, rozmyslet, uvažovat nad tím. V IT se můžete dostat daleko bez vysokoškolské matematiky, ale schopnost logicky uvažovat a kriticky o problémech diskutovat s kolegy – bez toho to prostě nejde. Fundamenty potřebujete, bez nich se nikam nedostanete. Bez dobrých základů dobrý dům nepostavíte.



Tagy: it  vzdělání  škola  programování  internet  skillshare  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.6.2019 14:46:02   178.143.41.xxx 83
...bieli..
21.6.2019 14:54:32   85.163.4.xxx 475
vytraci se selsky rozum...
misto tech. oboru se radeji studuje naka humanita, ci pravo....
BTW: mam za sebou VUT Brno / 1982 /, elektro, ale od konce studia jsem pusobil v IT a kdyz se obcas setkame se spoluzaky z ruznych oboru / elektro, stavarina, strojarina /, tak jen kroutime hlavou...
vse je to akosi cudne, hlavne ze nas skolsky system produkuje xxx nepouzitelnych bc., mgr...
22.6.2019 15:17:48   85.216.223.xxx 32
Ja ti nevím Karle, u nás bol jeden antitalent, čo matiku nedokázal pochopiť, fyziku rovnako . Podstatné je že spravil VŠ strojarinu a pracuje v konštrukci. Tj. práve aplikovaná matika + fyzika, tomu nerozumiem.
21.6.2019 15:04:02   83.208.130.xxx 4213
..co si tak pamatuju ze střední tak metoda výuky byla asi tohle: "Opište si co je na tabuli, použijte tenhle vzorec na tenhle problém."

Opakujte do zblbuní, nebo dokud to neuvízne. Aplikujte při testu. Zapomeňte ihned.

Netuším, jestli se středoškolská matematika nějak od té doby vyvinula, ale před ne moc dlouhou dobou to bylo "nabiflovat, otestovat, zapomenout". Technicky nijak odlišné od základky.

A takhle to bylo jak na maturitním ročníku, tak na školách bez ní.
21.6.2019 15:20:31   85.163.4.xxx 162
ono zalezi na uciteli...
my jsme meli na gymplu super matikare, dokazal vysvetlit a pripoustel vlastni mysleni..., na VUT jsem kamosum vysvetloval veci o ktere na prumkach ani nezavadili...
21.6.2019 16:23:05   77.92.197.xxx 171
Chodil jsi do špatně školy. U nás na gymplu se toho dost odvozovalo, brali jsme to v souvislostech (s chemií, fyzikou atd). V semináři byla častá odpověď na dotaz: "na to přijdeš". Byla i možnost kroužku, kde nám učitel vysvětlil základy derivací, integrálů opět v propojení s fyzikou.
21.6.2019 18:02:46   83.208.130.xxx 100
Jo, na učitele matiky sem fakt neměl luck. S tím souhlas.

Ono na nich bylo každý den vidět jak děsně je ta práce sere a kdyby nás mohli postřílet tak to nejspíš udělaj.
24.6.2019 07:45:44   109.107.210.xxx 60
Já měl na gymplu skvělého učitele. Holky ho nesnášely, ale jeho vysokoškolský styl mi hodně dal. Jeho hlášky "odvodíme si to obecně" mi daly z celé školy úplně nejvíc.
21.6.2019 15:06:21   109.70.100.xxx 717
Maturoval jsem z matematiky. Představa, že bych maturoval z němčiny mě děsila celou střední školu, od počátku jsem ji sabotoval. Bohužel jsem jako dítě také vlivem rodičů někam nastoupil a pak neměl vůli změnit kurz. Přitom angličtina mi lne po srsti. Vycházím pouze s přirozenými autoritami a proto jsem se na vš ani nehlásil.
V praxi krátce po škole jsem se pak dopustil několika úsměvných početních omylů - nikdo mě nekontroloval, přestože jsem byl stále na očích, a pokud už, doporučil proti vší logice zmenšit průřez. Myslím, že jsem z toho nakonec vyšel dokonale poučený, ale nerad bych to zakřiknul, sebeklam mě opravdu děsí.
Taky myslím, že povinnost maturovat z matematiky by měla být závislá od oboru. Jsem pro placení školného na vš, přirozeně ovšem doplněné propracovanými stipendijními programy a angažovaností soukromého sektoru.
21.6.2019 15:15:53   35.247.152.xxx 147
Problematika maturity z matematiky vznikla nepochopením co to maturita je. Maturita je závěrečná zkouška jen a pouze na gymnáziu, sloužící k testu schopností dále pokračovat ve studiu na vysoké škole. Gymnázium samotné je přípravka na studium na vysoké škole.

Posléze se maturita začala zneužívat k úplně jiným účelům, skončilo to katastrofou "Výuční obor s maturitou" a logicky vznikla spousta nedorozumění, jako třeba proč se má student střední školy, když z opravdu mnoho žáků středních škol je nepotřebuje, neboť na VŠ nepůjdou a ani jít nechtěli.
21.6.2019 15:16:54   35.247.152.xxx 510
... proč se má student střední školy učit integrály ...
21.6.2019 15:49:08   94.242.92.xxx 342
Povídání na téma, k čemu mi to bude, se vede už od počátku školství.

K čemu vyučovat literaturu? Český jazyk ano, je to náš úřední jazyk, ale autory a jejich díla? Navíc díla zahraničních spisovatelů? Za mě je literatura na úrovni hudební výchovy. Zájmový kroužek, nic víc. Přesto jsem musel znát kvantum literárních děl a jejich autorů, abych prolezl maturitu. A ptám se, kdy naposledy jste někdo debatovali o Puškinovi a jeho dopadu na ruskou literární scénu?

Navíc jsme chorobně vzdělaný národ. Tlačí nás k tomu rodiče, systém financování školství (vstup bez přijímaček) a trh práce.

Pokud se k tomu ještě přidá hodná paní učitelka na základce, která dává jedničky zadarmo, tak reality check pro takové dítě bude hodně krutý, až se dostane na školu, kam ho pošle rodič.

No a pak máme absolventy vysokých škol, kteří ani neví, proč šli studovat daný obor a když se jich zeptáte na něco, co zcela s jistotou museli studovat, tak neví, tápou.

A třešnička na závěr, studium už se nezapočítává do opracované doby pro potřeby důchodového pojištění. Zatím co lidé, kteří mají střední vzdělání, výuční list půjdou do důchodu, vysokoškolák ještě bude 5 a více let přesluhovat. Jasně, vzdělání = peníze, no bohužel ne pro všechny vzdělané.
21.6.2019 16:18:08   93.185.4.xxx 41
S tím důchodem to není tak černobílé - potřebujete mít věk a odpracované roky (náhradní doba - do roku 2010 i studium)
A protože věk bude ustálen na 65 letech (a spíše poroste), pak pro "přesluhovat" bude jen vysokoškolák, který dostatečně dlouho nepracoval.
21.6.2019 20:26:24   94.242.92.xxx 60
No, 2010 je před skoro již 9 lety. Ale musím souhlasit, že to není jen tak černobílé. On se bude důchodový věk, resp. podmínky k získání nároku na důchod, měnit podle toho, kdo zrovna bude vyhrávat volby, a zda na to stát bude v danou dobu mít peníze.
22.6.2019 20:08:03   185.152.10.xxx 77
No o Puskinove dopadu na ruskou literatutu zrovna casto s kamarady nedebatuji. Ale nejednou jsme reozebirali Dostojevskeho -jeho soucasne pojeti, jak se k jeho tvorbe stavi divadlo a jak treba hudba - viz. Janacek..
Ale mnohemn casteji se bavime o franouzskem realismu a naturalismu
24.6.2019 07:06:18   78.102.94.xxx 51
Plošná výuka literatury v dnešní podobě patří na střední škole zrušit úplně, tento předmět patří pouze pár vybraných oborů.

Do důchodu se chodí až po dosažení důchodového věku, vyučený člověk bude makat o pět let déle.
24.6.2019 07:51:21   109.107.210.xxx 41
... protože je bude potřebovat na vysoké škole?

Kromě toho, zrovna infitezimální počet (ten středoškolský) je v matematice to jednodušší učivo - stačí pochopit princip a aplikaci v realitě a je to všechno naprosto logické, do sebe zapadající.

Problém je ten, že ti, kdo s tímhle mají problém, měli problémy s matikou už předtím a stejně tak plavali např. ve fyzice.
21.6.2019 15:26:50   82.113.55.xxx 253
V uvaze chybi tema na tom, ze stat (neboli my vsichni) potrebuje matematiky (a vsechny profese, ktere na to navazuji).
A pokud tu mame socialny system, ze zakladni skola musi byt pro vsechny stejna (zadne privilegia), tak hold stat musi trenovat deti matematiku, podobne jako kdyz se ryzuje zlato, na kazdou osobnost, ktera v matematice objevi kouzlo, pripadne mraky ostatnich, ktere jsou matematikou zhnuseni.. Ale porad to stoji za tu namahu...
Zakladni tri pilire novodobeho vyvoje jsou matematika-fyzika-chemie (a vsechny navazujici odvetvi).. Pokud to nekoho nebavi, tak si samozrejme udela lehkou okecavaci vysokou skolu na tema literatura, ale pak se nemuze divit, ze o jeho "dovednosti" nikdo nestoji.. Bohuzel zrejme mu chybi logicke uvazovani, aby si to dokazal spocitat dopredu.. (coz je vlastne logicke )
21.6.2019 15:42:34   31.30.123.xxx 616
Podle mě je matematika v tak komplexním rozsahu, jako se probírá na gymnáziích, opravdu pro řadu oborů zbytečná a nepovažuju za potřebné ji nutit všem. Student dokončující střední školu by měl vědět, jaké předměty a znalosti bude pro další studium nebo práci potřebovat. Tedy by měl mít možnost si vybrat dle své preference.
Argument, že matematika je základem pro logické uvažování a pro další obory podle mě neobstojí, protože stejně se dá mluvit i o fyzice, chemii, historii, filozofii apod.
22.6.2019 07:02:41   77.92.197.xxx 50
Co přesně se to zdá už "přes čáru"? Kde bys to nechal ty?
22.6.2019 10:35:48   90.176.71.xxx 45
Nevím co je na gymplu, ale derivace a integrály patří až na vysokou školu.
Tou středoškolskou čarou jsou limity, ale k nim by látka měla být probírána do hloubky a stabilně(=hodně cvičení).
25.6.2019 14:27:54   77.92.197.xxx 10
Tím bys přesně odradil lidi, jako jsem já. Matematika mě docela baví a přiměřeně mi jde, ale k smrti mě nudí opakování do nekonečna. Kazil jsem to tam, kde se jiným daří a dařilo se mi kde jiní selhali. Sorry, ale fakt jsou lepší věci než se půl hodiny srát s nějakým zlomkem a řešit do jakého vzorce mnohočleny napasovat. Zajímají mě naopak ty složitější (z pohledu středoškoláka) problémy.
21.6.2019 16:12:01   93.185.4.xxx 221
Jeden z problému učení matematiky vidím v nutnosti vršit znalosti, stavět na tom, co již znám a dále rozvíjet - a to žáci mnohdy neumějí, protože v ostatních předmětech se stačí naučit "něco" na písemku a poté zapomenout. A učitelé to mají v podstatě rádi, protože "něco" může být cokoliv, bez ohledu, zda to nějak navazuje - prostě se to otestuje a vypustí. Takže žák gymnázia v některý okamžik zná přítoky Amazonky zleva (to není nadsázka, ale reálný příklad) a po skončení ročníku netuší kde je Labe a Vltava.
21.6.2019 18:07:38   83.208.130.xxx 221
V tomhle stylu sem víceméně viděl veškeré své studium.

Doufám, že se to buď zlepšilo nebo zlepší, protože metoda bifluj nebo zhyň a "chápat není třeba" fakt nesměřuje dospívající populaci k lepším zítřkům.

Na druhou stranu, tupé biflování je následně vhodné v tupém pracovním procesu a je dobrou otázkou, jestli ne příliš bystré stádo není vlastně cílem aktuálního vzdělávacího procesu. Ono se totiž dost dobře a snadno ovládá.

Když se tak člověk kouknej jak lidé volí, tak bych řekl, že ten vzdělávací proces je úspěšný. Jen ne pro ten lid.
21.6.2019 16:20:00   93.91.150.xxx 3215
Piráti jsou eurostrana, nadšeně spolupracující na evropském ideálu - obyvatelé jako snadno ovladatelný tupý dav bez národnosti, vlastních názorů, ambicí, nejlépe i bez pohlaví. Kdo to ještě nepochopil, má zjevně problém s odvozováním, dedukcí a uvažováním - asi mu chybí ten matematický základ...
21.6.2019 16:51:23   185.71.41.xxx 1416
Vždycky u každé diskuze čekám, kdy ji někdo stočí, nebo se pokusí stočit, na politiku. Nikdy to netrvá moc dlouho, tak si říkám, jestli jsme opravdu tak strašně politicky smýšlející národ, nebo je Trollstvo už tak prorostlé skrz naskrz celým internetem. Fakt je ten, že diskuze už zakázalo tolik webů, že ta parta se někde uživit musí...
22.6.2019 06:52:04   93.91.150.xxx 132
Sorry, já to nechtěl otáčet k politice - mě jen zarazilo, že pan Rybka nechápe, co jsou Piráti zač.
24.6.2019 13:35:13   185.45.200.xxx 34
A kolik těch Pirátů prosimtě znáš, že je tak hodnotíš?

Já jich znám pár osobně a ještě víc od vidění a nikdo z nich mi netlačil stádovost a podobný hovadiny do hlavy.

Naopak jsme řešili téma svobody a osobní zodpovědnosti.
21.6.2019 17:53:56   83.97.23.xxx 196
Děkuji za pěknou úvahu, nicméně co pan Rybka dle mého skromného názoru opomíjí, je skutečnost, že matematika je z epistemologického hlediska "pouhým" nástrojem pro poznávání světa/reality/pravdy (nechť si každý dosadí, co je mu libo).
Problém nastává, když se aplikuje na poznání určité části reality nevhodná metoda. Hluboce zakořeněný odpor vůči společenským vědám, které nejsou dostatečně "vědecké", protože nepoužívají matematický aparát, je pouhým důsledkem neuvědomění si skutečnosti, že sféru lidské interakce nelze popsat dvojitými integrály, ať jich je, kolik chce.
Tento způsob nahlížení je reliktem Saint-Simona a Agusta Comta. Matematici jsou ze své podstaty platonici, kteří odhalují „neměnné“ zákonitosti, jež jsou ukryty v “nebesích“. Jeden z mých kolegů (teoretický matematik a fyzik) to kdysi s nadsázkou glosoval slovy, že „matematik si před fyzikem uplivne, protože fyzik si špiní ruce hmotou“. Matematika je bez debat naprosto stěžejní, ale nesmí se mechanicky „roubovat“ na veškeré problémy. Úkolem školství v dnešní době by neměla být výuka úzce specializovaných profesionálů, nýbrž naučit mladé lidi zasazovat události do dobového a institucionálního kontextu.
Bude to znít jako klišé, ale zkrátka „kriticky myslet“. Mám za sebou jak kalkulus, tak i dynamické programování, a mohu s klidem říci, že pro „orientaci“ v dnešním světě mi daleko více dalo studium „nevědeckých“ oborů, i.e. „obecná“ metodologie vědy a filosofie. Diskuse by se neměla vést v rovině, zda (ne)používat matematiku. Diskutovat by se mělo nad tím, jak efektivně začlenit matematiku vedle dalších nástrojů/metod tak, aby se (mladí) lidé v dnešní době necítili tak ztracení a bezprizorní. Smutným příkladem je tendence mladých inklinovat k „socialismu“ na základě dojmů, které slyšeli či četli v nanejvýš zjednodušené podobě. Tento problém zkrátka matematickými nástroji nevyřešíte/nevysvětlíte. Nejlépe to shrnuli Horkheimer a Adorno…
„Jestliže se v matematickém postupu neznámé stane neznámou nějaké rovnice, je tím označkováno jako
dávno známé, ještě než je dosazena nějaká hodnota. Před i po kvantové teorii je přírodu třeba chápat jen
matematicky; dokonce i to, co se tomuto chápání vymyká, neřešitelnost a iracionalita, je obehnáno
matematickými teorémy. Osvícenství má za to, že předjímané ztotožnění zcela konceptualizovaného,
matematizovaného světa s pravdou je zabezpečuje před návratem mytického. Osvícenství ztotožňuje
myšlení s matematikou. […] Matematická procedura se stala téměř rituálem myšlení.“
21.6.2019 18:32:05   85.163.4.xxx 240
kazdy matematik, fyzik, chemik muze byt i filozofem, spisovatelem, politikem, politologem atd., atd..., ale obracene to moc nejde...
jako vzdy se najdou vyjimky potvrzujici pravidlo...
21.6.2019 19:52:01   185.220.100.xxx 421
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.6.2019 06:58:00   93.91.150.xxx 251
Fór je ovšem v tom, že na chápání absurdity lidského jednání je třeba několik lidí ve státě - na výrobu, konstrukci a všeobecně technický pokrok jsou jich třeba statisíce. Naše školství se bohužel otočilo opačným směrem, takže zatímco chybí desítky tisíc technicky vzdělaných lidí, polárními ekology, filosofy, sociálními antropology a kunsthistoriky můžeme dláždit ulice.
22.6.2019 08:36:46   199.249.230.xxx 117
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.6.2019 09:12:29   23.129.64.xxx 311
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.6.2019 02:18:50   62.102.148.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
24.6.2019 02:37:59   23.129.64.xxx 09
Dláždit ulice tady můžeme právě takovými, jako jsi ty, dojmology, kteří čísla neviděli ani z vlaku.
24.6.2019 05:55:00   213.226.209.xxx 13
Takze dle tebe tim ze snizime latku potrebnou k dosazeni urcite urovne vzdelani zvysime hodnotu vzdelani ... tak tomu rikam logicke zavery ;)
24.6.2019 08:45:03   23.129.64.xxx 04
Ne... Já tvrdím, že na vš by se mělo platit školné, díky němuž by se profilovali (i skrze stipnedia) ti, kteří na ni skutečně mají, stejně tak absolvováním vstupních přijímacích zkoušek. Dále, že je nesmysl tlačit mladé do maturit, upouštění od přijímacích zkoušek na střední odborné školy. To vše zdecimovalo řemesla a učební obory, devalvovalo hodnotu středního a vyššího technického vzdělání. Vše je podřízeno tlaku montoven, decimaci drobného podnikání, zfašizováno, pane hnědý.
24.6.2019 08:48:57   23.129.64.xxx 00
Až se tě někdo zeptá, proč nemáš plat jako v Německu, proč si nemůžeš dovolit výrobek, který pomáháš vyrábět, co mu odpovíš?
24.6.2019 08:50:54   23.129.64.xxx 00
Já ti napovím - protože si z tebe udělali dě*ku ;)
24.6.2019 08:55:42   23.129.64.xxx 10
Až automobilovému průmyslu dojde dech, jsem tuze zvědavý, kdo se postará o sračky, které začnou téct okny.
24.6.2019 09:09:10   31.220.40.xxx 00
A to, že považuji za logické nastavit maturitu z matematiky pouze u tomu příslušných oborů je myslím rovněž v rozporu s tvým bohužel nijak pozoruhodným závěrem.
24.6.2019 10:20:26   89.234.157.xxx 00
Skutečně nijak pozoruhodným v zemi, kde maturanti neví, kdo byl Ezop a Jidáš a mají komplexní problém porozumět textu ve vlastním jazyce.
24.6.2019 10:55:04   213.226.209.xxx 20
Jestli jsi nějak omezný, hloupý apod. tak nemáš mít maturitu ani vyšší vzdělání (nebo má mít papír každý pablb, který si něco vycucá z prstu ? ) >> a přesně tímhle se znehodnocuje vzdělání ;) Dříve už i maturita něco znamenala..
24.6.2019 10:51:28   213.226.209.xxx 10
to je asi jediné s čím mohu souhlasit, ale se vzdělávacím systémem to nemá co dočinění >> stejná firma, stejné produkty, stejný způsob výroby a v různých zemích různé mzdy
25.6.2019 08:01:49   195.113.59.xxx 40
To: Xcute

Na VŠ platit školné? ... kvůli profilování těch, kteří na to mají? Myslíš doufám jako že mají finance na školu? Je úplně jedno, zda něco umím nebo ne, ale mám na to prachy a tak jdu studovat. Člověk, který je dobrovolně pro placení školného je prostě velmi, ale velmi myšlením omezený člověk. Myslíš si snad, že z těch soukromých škol, kde se platí "školné" lezou lepší žáci? Možná se zkus nad sebou v tomto ohledu trochu zamyslet.
25.6.2019 08:06:53   195.113.59.xxx 20
Rozdělovat národ a obecně lidi na chudé a bohaté a dávat to takto najevo právě placeným školstvím, které bohužel ani nemá a nikdy ani nemělo, ten přínos, který by člověk čekal od placeného sektoru, to může fakt jenom dost neinformovaný člověk. Na VŠ trávím 80% svého času a řeknu ti, že existuje fakt mnoho lidí, kteří na studium nemají, kdyby nebylo stipendií (snaží se, aby na ně dosáhli) nebo kdyby nebylo rodičů. Víš ty vůbec kolik vůbec stojí času studovat vědecké obory nebo technické obory peněz už jen tak samo o sobě? Vyjdi VEN! a porozhlédni se kolem sebe. Víš o studium na VŠ a vůbec o vzdělání na VŠ totální kulový!!
25.6.2019 13:26:52   192.160.102.xxx 22
Neberu ti tvůj názor, jasně jsem uvedl, že podmínkou mi jsou propracované stipendijní programy. Já mám za to, že je důležité, aby se i byť jen málo snížila závislost škol na státu a zlepšila jejich efektivita v závislosti na aktuálních požadavcích trhu (protože tam by vstoupil soukromý sektor se svým zájmem a dopomohl stipendijním programům).
Je to samozřejmě mnohem komplexnejší problém, který obecně naráží na ekonomickou realitu ve které žijeme, školné je pouze dílek skládačky, bez reformy této reality a vlastního myšlení to nepůjde.
25.6.2019 13:56:10   199.249.230.xxx 22
Ještě bych to zdůraznil, školné vážně není něco, co bych upřednostňoval a participoval na něm za každou cenu. Rovný přístup ke vzdělání a zdravotní péči jsou hodnoty, které uznávám za nejzásadnější historické úspěchy levice. Nestavím se proti nim předem odmítavě. Ale je dobré vzít v úvahu, že jazýček vah je odkloněný od reality (uplatnitelnosti) a ptát se, co s tím. Nejsem slepý, a moc dobře si uvědomuju, že soukromému sektoru, jednotlivě od určité velikosti, chybí sociální politika a cítění (školství, věda, bydlení, zdravotní péče) - i jich se zásadní reforma myšlení naprosto zásadně týká.
25.6.2019 14:45:09   77.247.181.xxx 01
Apropos, pokud mají ty osobní výpady dokládat úroveň tvé erudice a vzdělanosti, tím spíše mi nahráváš - děkuju!
26.6.2019 11:07:58   195.113.59.xxx 00
To, že ti tím nahraji, jsem věděl. Bohužel je pro mě toto téma poměrně "horké", jelikož si mnoho lidí, než tuto myšlenku pustí z hlavy ven, neuvědomí, co dělá a nedělá placené školství ve světě. Příklady jsou a jsou z nich dokonce i data. Z nich víme, že placené školství je prozatím jen slepá cesta, která vede ke zhoršení kvality studentů, ale nikoliv ke zlepšení. Co se týká ekonomického hlediska, to je zase jiná otázka a i zde jsou dat, bohužel moc nám nevypoví, protože to spadá do jiného státního uskupení, kde je to prostě velmi odlišné od naší země. Jestliže jsi svoji myšlenku vypustil na svět po zvážení těchto hmatatelných dat, o.k. Jestli ne, tak si o tom prosím něco nastuduj, pak mluv veřejně.
26.6.2019 15:31:15   37.187.129.xxx 00
Nevím, která data máš přesně na mysli. Pokud ta z ameriky, o zadlužení, pak ta vypovídají jen o obecně rozšířené choromyslnosti lidí uvažujících v duchu "po nás potopa", ztrátě soudnosti. Tento problém se obecně týká neschopnosti vnímat věci v širších souvislostech, kontextu. U nás konkrétně vedlo a vede nastavení absence školného a a ustupování od přijímacích zkoušek na technické obory ke "kvantitativnímu uvolňování" levné pracovní síly pro montovny, devalvaci ceny technického vzdělání na našem trhu práce, ekonomické neudržitelnosti. K čemu nám bude někdo, kdo s odřenýma ušima udělal bakaláře a skončí v montovně? A co až montovna odejde za levnou prací zase jinam? Jakou perspektivu pak takový člověk má? Naše ekonomika je zaměřena kvantitativně a proto jsme tam, kde jsme - kdo má rozum utíká z tohoto marastu včas za hranice.
26.6.2019 15:42:23   171.25.193.xxx 00
Ještě si dovolím doplňující otázku, vydáváš se za technika. Jaký je tvůj postoj k povinné maturitní zkoušce z matematiky? Dovolím si tipnout, že máš zkoušku z cizího jazyka, viď? Protože zkouška z matematiky, ač technikovi, ti byla noční můrou.
26.6.2019 22:04:16   85.207.120.xxx 10
Studoval jsem technický obor a cíleně! jsem si zvolil zkoušku z matematiky. Matematika mě poměrně dost baví, stejně jako třeba číslicovka nebo automatizace. Moje postoje k maturitám tu ale rozebírat nechci, to by bylo na dlouho a tak bych sem musel psát jen krátké texty = nedávalo by to smysl. Problém je ten, že až když je člověk na VŠ "v pozadí", tedy ne student a ne běžný učitel, tak vidí věci z úplně jiného úhlu a zjistí, že tak jednoduché ty závěry nejsou. To je i mimochodem to, proč se mi poslední dobou nelíbí Rybkovy články. Mají jenom jeden, maximálně dva rozměry, ale absolutně jim chybý ty zásadní, jako v tomto článku, příkladně.
26.6.2019 22:34:47   94.230.208.xxx 00
Pokud mi chceš přednášet o příkladech a závěrech beroucích v potaz širší souvislosti, prosil bych zmiňovaná data dokládající nižší úroveň placených škol.
27.6.2019 07:50:09   195.113.59.xxx 00
Přednášet ti o tom nechci, je mi jedno, zda se po tom budeš dál pídit nebo ne. Zmiňovaná data ti sem, bohužel, nedám. Mysli si o tom, co chceš, ale změní se tím tvůj postoj k dané problematice, když nejsi sám ochotný si o tom něco zjistit? Asi ne. Nebudu zde proto plýtvat svým časem na psaní sáhodlouhých komentářů na velmi konkrétní témata a práce a nebudu zde ani vypisovat na ně odkazy. Vím, kde se ptát a kde lze tyto věci lépe dohledat, ale dělat to nebudu, je to fakt mnoho času. Pouze zde píši, že nejen tvůj, ale i Rybkův názor je dost "ohnutý" a chybí mu mnoho stěžejních informací. Jestli se nad tím zamyslíš a zkusíš se na problém podívat z jiného úhlu, nechám na tobě, to není moje záležitost. Jen se pak nediv, že se na tebe může někdo koukat "přes prsty" až mu předneseš to, co zde píše Rybka nebo jim předneseš jen své názory.
27.6.2019 08:43:42   87.118.112.xxx 00
Mám-li použít eufemismu, řekněme, že nejsem překvapený. Mám-li věci nazvat pravými jmény, pak dost dobře chápu, co jsi myslel slovy, že to člověk pochopí až když je "v pozadí". Díky za rozhovor.
27.6.2019 10:28:38   195.113.59.xxx 10
Upřímně, když ti napíšu, aby jsi mi ty napsal, odkud bereš svá data, také mi "jisté" své zdroje a práce nepošleš. Pošleš mi jenom nějaký text, který tím, že bude krátký a zběžně napsaný, nebude ve výsledku říkat nic. Mnoho věcí tam bude chybět. Od toho jsou tu lidi jako Rybka, kteří z toho udělají článek na 5x A4 spolu s odkazy apod. V tom případě už je to propojený souhrn a celé by to mělo do sebe zapadat. Co se mě týká, musíš poznat sám, zda jsem jenom náhodný žvatlal nebo někdo, kdo o tom něco ví a říká ti něco, co by jsi měl možná přehodnotit. Jestli tak učiníš záleží pouze a jen na tobě. Jestliže své znalosti o této problematice čerpáš pouze z internetových zdrojů nebo knih či tištěných prací, je jasné, že ti bude chybět reálný pohled. Pokud jsi se o problematice bavil v reálu s lidmi, kteří vyučují na VŠ (našich i v zahraničí) nebo kteří jsou na MŠMT nebo s lidmi, co připravují učebnice na ZŠ nebo SŠ, pak je to o něčem jiném a pak nezbývá než dodat, že máš jiné zkušenosti a máme na věc pouze dva názory. Což považuji za správné a je to v pořádku. Jestliže ti tato reálná složka chybí, doporučuji ti, doplň si ji. Jestli to uděláš nebo ne, je čistě tvá věc. Něco jako pana Rybky, který by to před psaním jistých článků, které jsou zaměřené absolutně mimo jeho obor znalostí, měl také dělat.
27.6.2019 11:07:48   31.220.0.xxx 00
Už hyperkorektní forma tvého sdělení naznačuje, odkud vítr vane. Sděluješ mi, že mám brát v potaz reálné zkušenosti a na věc nahlížet v širších souvislostech, přitom jsi celé vlákno odstartoval afektovaným vytržením z kontextu. Ničeho jiného než vytáček jsem se nedočkal a dáváš křečovitě na vědomí, že ani nedočkám; jen obecných dojmů, frází a unáhlených závěrů. Diskuze s tebou nejen tady postrádá věcnost a je z tvé strany bezobsažným plácnutím do vody. O mých závěrech si z veřejně dostupných dat může udělat obrázek každý.
27.6.2019 11:30:35   199.249.230.xxx 00
Jistě může být pozoruhodné, jak obhájce bezplatného veřejného školství argumentuje neveřejnými zdroji dat, v podstatě pouze dojmy lidí z daného prostředí, a přitom jiné viní z ohýbání reality. Jistě může - nikoli pro mě.
Když už jsi to nakousnul. Já jsem například v rámci minimalizace státního vlivu pro osvobození učebnic od daní. Daně uvalené na knihy mi příjdou mnohem nekřesťanštější, než školné dopomáhající udržitelnosti a efektivitě.
27.6.2019 11:30:37   195.113.59.xxx 00
Překvapuje mě, že zrovna ty mi vyčítáš věcnost
a propó ... už jsi někdy viděl věcnou virtuální diskuzi o reálných problémech? Já nikdy.
27.6.2019 11:31:48   195.113.59.xxx 00
A dost mě překvapuje, že zde mnoho lidí články pana Rybky vůbec nějakým způsobem bere v potaz aneb sám píšu, jak na matematiku je potřeba učitel matematiky, ale to mi přeci nebrání psát o ekonomice, když jsem studoval žurnalistiku. Jasný
27.6.2019 11:32:20   109.70.100.xxx 01
To bude nejspíš tím, že jsi nikdy nevytáhnul hlavu z p*dele ;)
27.6.2019 11:35:54   195.113.59.xxx 00
Upřímně, nesnaž se mi tvrdit, že diskuze o cca 10 větách, kdy mnoho diskutujících reaguje max. 2x je věcná. To je fakt nesmysl. To už je jako ve sněmovně, kdy jenom o zákonech mluví, ale nikdy si je neaplikovali do praxe, aby je mohli odsouhlasit. Věcně se dá diskutovat o problému kompilace programů v Linuxu nebo o zneužitelnosti dat apod. To je čistě věc technického rázu a zde je tudíž možná virtuální diskuze. O reálných problémech se diskutuje vždy věcně pouze reálně. Lidi na sebe vidí, každý hned podle intonace apod. pozná, zda je člověk hloupý a nebo má jenom někde mezery apod.
27.6.2019 11:39:19   195.113.59.xxx 00
Můj souhrn toho, co zde píši, je ten, že prostě něco jiného je mít data z internetových článků a diskuzí a něco jiného je znát pozadí jak VŠ, třeba technického charakteru fungují, aby vůbec mohli něco dělat. A to je to, na co zde stále narážím. Není realita jako realita. A bohužel reálný problém, nelze vyřešit virtuálně. Zajímavé by třeba bylo, kdyby pan Rybka přidal do článků nějaké komentáře od jistých lidí, kteří do problematiky vidí, ale to hold dnes nemůžeme po novinářích chtít, to je moc práce... ach ta investigativní žurnalistika.
27.6.2019 11:43:58   195.113.59.xxx 00
Příkladně to tvé ... podmínkou mi jsou propracované stipendijní programy. To je jako Okamura. Podmínkou jsou lidé, kteří nelžou nebo lidé, kteří mají jen levé oko apod.? Mohu ti napsat 500x, jak já bych to řešil, ale k čemu? Když třeba o problematice ekonomiky fungování státu vím totální kulový, resp. ne tolik, abych mohl radit, jak řešit problém. To je mi tedy věcný...
27.6.2019 11:59:15   195.113.59.xxx 00
Ale na druhou stranu...
Vzdělání od základu.
Vezmi si, že na ZŠ školách učí učitelé stylem. Učím matiku, fyziku a počítače. Tak je prostě systém nastavený.
Na SŠ už jsou sem tam učitelé více zaměření. My jsme například měli na číslicovou techniku, učitele, který to měl vystudované a dokonce i nějakou dobu pracoval v oboru, než šel učit.
Dále je třeba rozčlenit SOU, SŠ, SPŠ a gymnázia.
Zde uvedu jeden příklad:
V prvním ročníku na ČVUT jsem musel opět skládat zkoušky z vyhlášky 50, protože na to měl ČVUT předmět kvůli gymplu, který takovou látku samozřejmě oproti SPŠ nemá. Mě to zdržovalo a tak jsem se nemohl třeba tak důkladně učit matematiku, kterou má zase gympl na větší úrovni.
A tohle celé pak zabal a pošli na VŠ. Samozřejmě, že je to zcestné, ale děje se to tak. A žádné stipendia nebo placené školství tohle nevyřeší.
Optimální by bylo začít od ZŠ a najít způsob, jak by na ZŠ mohli být učitelé, kteří umí svoji problematiku učit, protože je to jejich předmět. Tím spíše tomu tak má být v případě přírodovědných oborů oborů jako M, Fy, Ch, Př. Dokud tento základ nejsi schopný vyřešit, nemá vůbec cenu pokračovat v diskuzích dál. Tohle je prvotní problém a dokonce tak prvotní, že pan Rybka tento základ ve svém článku opomíjí.
27.6.2019 12:10:41   23.129.64.xxx 00
Tlak na nízké ohodnocení učitelů vytváří levná pracovní síla tvořená montéry roboty s maturitou, lidí s degradovaným vzděláním obecně. Kdyby byl technicky vzdělaný adekvátně oceněn, nečinilo by mu potíže ocenit mimo řemeslníka i učitele. Problém, který jsi nakousnul rovněž souvisí s nízkou účastí, participací soukromého sektoru na tomto i dalších problémech.
27.6.2019 12:14:17   51.15.43.xxx 00
Mimochodem, píši o tom výše, opět si doložil neschopnost rozumět vlastnímu jazyku, kontextu.
27.6.2019 12:17:49   195.113.59.xxx 00
Nízké ohodnocení učitelé > tlak ze stran montéren s roboty > není třeba velkého vzdělání > špatní učitelé > tlak ze stran.
To vím také, ale ono fakt zavedením placeného školství, se toto nevyřeší. Jak asi? Zasáhnout musí nezbytně stát, který musí chránit učitele a naopak znevýhodňovat ony montovny, příkladně.
27.6.2019 12:27:48   185.169.42.xxx 00
Stát už dnes může zasahovat jak chce, protože situace je už dávno pro*raná - když takovou frázi slyším, je mi na zvracení. Školné, opakuji v kontextu s dalšími, vyprofiluje ty nejlepší z nejlepších, které bude muset pracovní trh adekvátně ocenit. Stát na co v zažitém sáhne, to posere, jednoduše proto, že nikdy nemůže efektivně uspokojovat potřeby tak jako soukromý sektor beroucí na zřetel sociální hlediska svých zaměstnanců. Stát tu má být pouze od podpory nejmenších, nezbytně nutné obslužnosti.
27.6.2019 12:31:25   195.113.59.xxx 00
Jo tuhle demagogii znám, také jsem šel studovat IT, protože SOUKROMÝ sektor, ne stát, ale soukromý sektor, předal trhu informaci, že chybí IT pracovníci. Tak jsem se jako mladý a naivní student vydal studovat chtěné IT obory. No a co se nestalo? Po 4 letech jsem vypadl do světa, kde o mě nebyl zájem, protože svět je fakt velmi dynamický a prostě se vše změnilo. Snažil jsem se to ještě zachránit na VŠ, ale to už bylo k hovnu. Naštěstí jsem se oklikou dostal k IT i po tom všem. Věř tomu, ale to fakt musí stát. Ne nějaký soukromníci, ti se také musí zodpovídat státu a i je musí stát buďto chránit nebo omezovat.
27.6.2019 12:39:09   109.70.100.xxx 00
Odmítáš to pochopit a obviňuješ mě z demagogie - nemám s tím problém, protože jak sám doznáváš, jsi naivka. To co popisuješ pouze v celé hnědé kráse demonstruje, jak je stát v tomto neefektivní. Kdyby byl soukromý sektor nucen více participovat na vzdělání svých zaměstnanců, obracel by korunu dvakrát tolik, co stát a přispíval tím k udržitelnosti.
27.6.2019 12:48:46   195.113.59.xxx 00
Já jenom stále nechápu, proč by to měl soukromý sektor dělat?
27.6.2019 12:50:09   195.113.59.xxx 00
V tom já vidím zásadní zkrat. Jak ovlivní soukromý sektor vzdělávání na ZŠ, když to je už zavedený systém, který nelze tak jednoduše "zbourat". Tohle mi prostě není jasný.
27.6.2019 13:03:11   162.247.74.xxx 00
Soukromý sektor by se měl přirozeně ve vlastním zájmu starat o to, aby zaměstanci podniku měli kde bydlet, kde se vzdělávat (včetně podpory a zakládání škol, rodin zaměstnanců obecně), kde dojít zdravotní péče. Takový soukromý podnik, který to nechce brát ve zřetel a odvolává se na stát, je řekněme na hlavu postavený alibistický vykořisťovatel, který v příhodnou chvíli jen odkočuje dál, vytváří neudržitelné a neefektivní prostředí, prakticky nulovou přidanou hodnotu.
27.6.2019 13:17:12   23.129.64.xxx 00
A proč by měl? Jednoduše proto, že jsou jeho zaměstanci cenní!
27.6.2019 13:30:21   51.15.59.xxx 00
Což ovšem nejsou pokud se podbízíme a chrlíme kvanta neumětelů schopných akorát práce pro roboty a importujeme levnou pracovní sílu zvnějšku.
27.6.2019 13:39:15   195.113.59.xxx 00
Ale tenhle systém, co vím, tak nikde není/nefunguje, protože to prostě ani nevím, jak by mělo jako celek fungovat. Zde přiznávám, že se mohu mýlit a něco mi uniká. Opravdu si toto řešení nedovedu vůbec představit. Nehledě na to, jak řešit poté ty druhé, kterých bude třeba více než polovina? A hlavně příkladně technický průmysl nepotřebuje tolik lidí ve vývoji resp. nepotřebuje tolik lidí, aby se mu vyplatilo dělat tebou navrhované řešení.
27.6.2019 14:13:44   23.129.64.xxx 00
Ty druhé, nejmenší podnikatele a živnostníky, má už podporovat a zvýhodňovat stát a zajistit základní úroveň obslužnosti. Holt jsou tvé schopnosti porozumět věci velmi nízké, což je opět jen důsledek devalvace úrovně vzdělání kvantifikací, chrlením levné pracovní síly, bez základního povědomí o své hodnotě. Poslední věta je vyloženě projevem čirého zoufalství. Vysoce kvalifikované vývojáře a vědce by takový systém produkoval efektivně v adekvátním a udržitelném množství tak, aby nebyla devalvována jejich cena. Vysoukou mírou participace by přirozeně vzniknul zájem si takovou investici dobře hlídat.
27.6.2019 14:19:31   195.113.59.xxx 00
Když ironie, tak ironie ... divím se, že nepracuješ na MŠMT, měli by ty problémy dávno vyřešené. Tak jednoduché a prosté! Proč mít tolik odborníku, vše vyřeší XCUTE!
27.6.2019 14:22:29   195.113.59.xxx 00
Důležité je mít odborníky!
27.6.2019 14:36:02   185.165.168.xxx 01
Klidně dělej, co ti říká propaganda a slova odborníka važ pouze podle titulu, ne podle toho, co ti říká. Ale pak si nestěžuj, jako to děláš výše, na svou uplatnitelnost, možnosti, nedejbože ztrátu svobody.
27.6.2019 15:04:16   46.135.21.xxx 00
Nevim, kde jsem si stezoval na svoji uplatnitelnost, pouze jsem udal priklad, kde uvadim, ze to cele neni tak ruzove, jak si to malujes. Na ztratu svobody si nestezuji, nastesti ani na tu virtualni mimochodem, nevim, kde jsem se o ztrate zminil. Jenom mi prijde, ze ten svet vidis nejak moc ruzove. Placeni skolneho, pomucek na skolu... bydleni... no jo uz je mi to jasne, jste privrzenec toho blbce Klause, ktery sam taha ze statu, aby pak mohl tvrdit, ze u ostatnich je to okradani a jista zlodejina.
27.6.2019 15:09:42   195.254.134.xxx 01
Ani nevíš, jak je zábavné sledovat někoho, kdo se nechá opít rohlíkem.
27.6.2019 15:17:57   46.135.21.xxx 00
Vim, proc myslis, ze se ti to opiti rohlikem snazim rozmluvi?
27.6.2019 15:19:46   46.135.21.xxx 11
Korporace dotujici skolstvi a vzdelani, placeni skolneho a z toho plynouci kvalitni studenti, kteri sice maji problem na ZS a SS, ale protoze si zaplati skolne na VS, stanou se jejich znalosti hodnotne! Jak proste! Nevim, kdo znas je prave opity!
21.6.2019 18:37:07   79.219.192.xxx 1810
Pokial chce clovek ist na VS, maturita z matematiky by mala byt _vzdy_ povinna. Nejde o to, ze chirug nebude potrebovat najst lokalne minimum funkcie. Ide o to, ze (ne)schopnost riesit matematicke ulohy, znamena zaroven (ne)schopnost samostatneho, kreativneho uvazovania, co je zivotne dolezite ak clovek narazi na nejaky novy, "nenacviceny" problem. A preto, preukazat tuto znalost by mal byt schopny i kazdy dajme tomu lekar, alebo pravnik.
21.6.2019 21:32:37   78.98.254.xxx 108
Podla mna je to opacne - neschopnost samostatneho, kreativneho uvazovania znamena zaroven neschopnost riesit matematicke ulohy. Samostatne a kreativne myslenie nema nic spolocne s matematikou. Chirurg naozaj nepotrebuje najst lokalne minimum funkcie a ani kopu dalsej matematiky. Som toho nazoru, zeby sa to mal ucit len vtedy ak existuje aspon nejaka sanca, ze to realne vyuzije.
Studoval som na elektrotechnickej fakulte. Prve 2 roky kopa matematiky. 90% studentov ju nikdy v priebehu dalsieho studia nevyuzilo. 99% studentov ju nikdy po ukonceni studia nevyuzilo. Matematika sa pouzivala ako sito na preriedenie studentov. Pricom na nej skoncili aj velmi dobry studenti, ktory sa nou neprehrizli k odborom, ktore chceli studovat a tu matematiku tam v takom rozsahu nepotrebovali. Toto mi zprotivilo matematiku, ktoru som mal inac rad.
Mal som kolegu programatora v dochodkovom veku a ten za svoj cely programatorsky zivot nepouzil nic zlozitejsie ako trojclenku.
22.6.2019 08:45:01   88.212.37.xxx 112
To zavisi na tom, co programujes. Ja som pocas svojej programatorskej praxe uz vyuzil aj statistiku, algebru, derivacie a integraly.
22.6.2019 09:07:01   188.167.253.xxx 103
to mas to iste, ze naco vzpierac chodi trenovat, dviha zbytocne cinky, ked za to nedostane medajlu. Ved pridem na pretek, dvihnem, vyhram idem domov! Tos tak to nefunguje, svaly musis trenovat, trenovat, trenovat! Podobne mozog. Zmysel ucit sa MorHo! naspamat nieje aby si sa naucil basen naspamat, ale aby si mozog naucil/trenoval v uceni sa.
Co sa samostudia tyka, tak imho je z casti kontraproduktivne.. to je ako keby kazdy vymyslel koleso sam. Veci maju prirodzene fungovat tak, ze starsia generacia odovzda ziskane vedomosti mladsej a ta mladsia na tom potom stavia = to je to co mame dnes (teda mali sme 20rokov dozadu, skolstvo na Sk je v 3,14 uplne) v skolach. Ak ziak sam vymyslat ako sa robi v exceli strati mesiac s tym, co by sa inak naucil za 2 hodiny..
22.6.2019 21:30:34   87.145.1.xxx 70
No, prinajmensom VS linearna algebra (maticove operacie), je zaklad pocitacovej 3d grafiky. A ono vobec tej post-ss matematiky je tam dost, zvlast ak clovek chce robit toho viac s osvetlenim, i ked vektorovy a skalarny sucin sa uci uz na ss.
8.8.2019 21:28:35   89.103.8.xxx 00
Já se třeba matice učil v rozšířené výuce matematiky na gymplu.
Na vysoké byla lineární algebra díky dvěma zakomplexovaným zm**ům síto, kvůli kterému se třetina lidí hned v prváku rozhodla že se na předmět vykašlou a zapíšou si ho za rok u někoho jiného a část lidí se pravděpodobně rozhodla, že vysoká není pro ně.
Ono to násobení matic, vektorové a skalární součiny zas taková věda není. Zajímavější je, jak si transformační matici představit, jak pohyby řešit v nějaké hierarchii, jak zarovnávat objekty na sebe a tohle škola neučí.

S těmi vektorovými a skalárními součiny se pojí jedna věc. Na škole nám zatajili a málokde je zmíněno, že existuje něco jako "geometrická algebra", která sjednocuje výpočty s vektory a komplexními čísly. Je to docela abstraktní hnus, nevím jestli se to dá představit, ale nějak hezky z ní vyplývají kvaterniony a vysvětluje podivnosti fyziky, kde některé veličiny mají charakter vektoru jako směru a jiné vektoru jako osy rotace.
22.6.2019 04:04:07   86.49.226.xxx 113
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.6.2019 04:13:52   86.49.226.xxx 110
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.6.2019 08:08:20   217.30.75.xxx 100
No, nedávno jsem dělal trochu složitější uživatelský interface. Dalo mi velkou práci vysvětlit kolegům z praxe, jak to funguje a že to jednodušším způsobem nejde, má-li to být zároveň dost obecné a zároveň dost uživatelsky snadné a pochopitelné - přitom šlo o v podstatě jednoduchý orientovaný graf ... ale na středních se to neučí...
24.6.2019 08:22:00   77.48.44.xxx 30
Tady je evidentně problém nejen s matematikou, ale i se základními vyjadřovacími schopnostmi. S těmi .I. bych v tomto případě začal napřed u vlastního prahu.
22.6.2019 09:37:12   84.242.66.xxx 61
Znamená to si změnit mozek, prostě ho intenzivním praktikováním něčeho modifikovat abych ho mohl využívat k tomu co potřebuju.
Je to náročný proces, který zabere dost času s ohledem na to co si snaží člověk do hlavy vysoustružit.

Je legitimní si položit otázku Zda dnešní postupy soustružení jsou efektivní a jestli je efektivní ty postupy aplikovat plošně v takové míře jak je to teď.

Tzn například matematika je hodně náročný proces na modifikaci mozku a většina lidí zůstane nepolíbená, přesto, že nějaký soustružení probíhalo.
Tzn podle mého názoru je třeba přejít k přístupu zaměrěnýmu na konkrétní mozky, a vytunit pořádně způsoby soustružení pro jednotlivé typy mozků a úrovně soustružení podle preferencí.
22.6.2019 11:59:35   185.94.5.xxx 105
Můj osobní dojem z dnešních vysokoškoláků je ten, že je v těch školách učí jak především ignorovat lidi s nižším vzděláním a také s k nim chovat povíšeně. Já mám středoškolské vzdělání, technické zaměření. To co ti mladí inženíři předvádí nebo spíš nepředvádí to kolikrát nemám slov. Nic neřeší, nic zásadně sami nerozhodují a když hledají informace tak chodí do výroby a nenápadně se ptají dělníků. Rovněž ochota řešit vlastní chyby a komunikovat s lidmi kteří jejich chyby řeší fyzicky to dnes opravdu nědělají.
Takže za mě matematika určitě ano má-li sloužit jako síto. Totiž spousta lidí dneska dělá inženírský titul jen kvůli teplé kanceláři a penězům. Ale ta kvalita ta tam prostě chybí.
22.6.2019 13:57:00   81.200.57.xxx 79
Produktem základního vzdělávání NENÍ člověk, který si zvládne spočítat daňové přiznání a ideálně třeba náklady na půjčku.
Tato praktická užití teoretických vědomostí vám bohužel nevysvětlí ani na střední či vysoké (pokud to tedy není přímo ekonomická).
Jinak limity jsme brali už na střední, takže uvažuji, jestli jsme byli napřed, nebo výuka od minulého století trošku pokročila. Ale tipuji b).

Každopádně přemýšlím, jestli to byl článek o PC-maturitě nebo tuning-Pirátech...ale jasně, byla to zase páteční chvilka propagandy.
Nejvíc to asi je poznat z toho, že maturita z matematiky povinná není - tudíž ji těžko Piráti, proboha, Piráti mohou rušit.
Ale od magazínu Týden, vlastněného Soukupem, asi těžko čekat fakta, že.
22.6.2019 18:21:14   85.216.223.xxx 20
Pekné motto, pre nový kurz na tomto webu "A-Z Matematika pro flákače"
22.6.2019 20:35:30   185.152.10.xxx 915
Predstava, ze bych musel maturovat z matematiky me naprosto rozklada -
jsem absolventem stredni skoly s humanitnim zamerenim, na VS skole jsem to vydrzel dva roky
- zbaven iluze ze bych se na vytvarnem oboru mohl rozvinout v 3D grafice.
To ze nekdo chce zrusit povinou maturitu z matematiky jen chvalim.
Komplexni problemy jsem se naucil resit pri sportu, hrani nejruznejsich her, zdravotnickou prupravou, lezenim po horach a turistikou obecne.
No a kreativni mysleni? Jako 3D grafik v hernim prumyslu ho mam dnes a denne dostatek - s tymem resime neustale nejake reseni a vychodisko -rekneme ze je to dost dynamicky vyvijejici se obor...
A vite co? Maturitu z matematiky k tomu fakt nepotrebuji...
Jestli nekdo chce maturovat z matematiky-at si maturuje. Je to na osobni zodpovednosti a volbe kazdeho z ceho bude maturovat mimo zakladni pilire daneho oboru.
24.6.2019 08:26:38   77.48.44.xxx 52
Matematika je základem 3D grafiky, jestliže ji nezvládáte, tak je váš rozvoj ve 3D grafice skutečně pouhou iluzí, nikoliv realitou. 3D grafika jako obor totiž není kreslení "prostorových" obrázků.
24.6.2019 10:47:38   195.99.160.xxx 21
No konecne mi nekdo osvetlil ze 3D grafika, neni jen kresleni "prostorových" 3D obrazku

Jasne ze je matematika zakladem 3d grafiky- je to velice siroke spektrum oboru, o tom jsem ale vubec nemluvil - ono kdybych jen - jak rikas kreslil ty prostorove obrazky, tak si k tomu mohu najit druhou a mozna i treti praci. Nic to nemeni na mem pohledu ze maturita z matematiky je na svobodnem rozhodnuti kazdeho a nemusi mi o tom rozhodovat nekdo kdo vyrustal na programovatelne kalkulacce.. Mozna to bude prekvapeni ale lide jsou dost ruzni a ne kazdy se chce mesice pred maturitou stresovat necim, cemu nerozumi - kdyz chce jit na veterinu nebo lesnickou.. Maturita z matematiky neni zadnou zarukou selskeho rozumu, koneckoncu znam dost programatoru, kteri ten selsky rozum postradaji, mysleno v dobrem...
24.6.2019 12:08:00   77.48.44.xxx 10
Asi moc nechápu, co tím chcete říct, protože mně připadá, že jste byl překvapený právě tím, že pro 3D grafiku je potřeba matematika. Hodně matematiky. A matematika sice není zárukou "selského rozumu", nicméně je jejím velmi dobrým základem, jak mi říká můj selský rozum.
Určitě lepším, než když se učíte řešit "komplexní problémy" lezením po horách a turistikou obecně, i když jinak nic proti.
24.6.2019 13:09:13   195.99.160.xxx 20
To lezeni po horach je samozrejme soucasti vice disciplin(A tim lezenim nemyslim vyskrabat se na Snezku a koupnout tam do sebe tri skopky). Mimoto jsem nepsal jen turistika a lezeni po horach. Chtel jsem tim rict, ze clovek muze rozvijet sve mentalni schopnosti i uplne jinak, nez jen matematikou. Nepopiram, ze je matematika dobrym zakladem... Ale zaroven tvrdim, ze nekterym lidem matematika proste nesedi a maturita z matematiky mi neprijde jako nutnost, kterou si musi projit kazdy student, kdyz polovina z nich ji ma dost po 4 letech na stredni...
A ohledne 3D, samozrejme ze za tim je matematika, ale to me jako grafika nemusi tolik tizit, to bych musel byt spise graficky programator - ale to uz je jen takove slovickareni. Grafik by mel mit nejake povedomi o tom jak treba shader funguje atp. Ale to neznamena, ze musi umet pouzivat Fresnelovy vzorce.
24.6.2019 08:01:23   109.107.210.xxx 90
Dneska naprosto přesné shrnutí. Palec nahoru a díky za to.

A taková pikanterie z reality: moje děti studují osmileté gymnázium a dcera přišla s problémem, že nerozumí fyzice. Koukl jsem se na to, a byla to jednoduchá aplikace matematiky, což ale byl problém, protože v matematice ještě nebrali rovnice. Když jsem jí to vysvětlil (nejprve chybějící matematický aparát a následně vztah jednotek k rovnici výpočtu), dcera uznala, že celý "problém" je vlastně jednoduchá hříčka, kterou pochopila v podstatě, a tedy už nepotřebuje mechanicky znát ani jednu rovnici, protože stačí znát jednotky (příklad: rychlost: m/s, zrychlení m/s^2) a z nich se dají vyvodit všechny rovnice potřebné pro dané výpočty.

Bohužel takto nesystémově funguje české školství. A opět bohužel, špatné výsledky u maturit z matiky jsou důsledkem takto špatně nastavené výuky. A to je dnešní maturita v podstatě Běloun, kterého jsem celého propočítal před přijímačkami na gymnázium...
24.6.2019 13:31:08   165.225.73.xxx 70
To mi mluvíte z duše. Sleduji 4 třídy ZŠ mojí dcery a pravidelně kvůli domácím úkolům nahlížím do učebnic. Jak jste uvedl učebnice na sebe nenavazují a to dokonce v jednom předmětu. Občas se zatoulá úloha z učiva které neberou a učitelky to snad záměrně dávají za domácí úkol aniž by to žákům nějak vysvětlili. A například taková vlastivěda to je soubor nic neříkajících geopolitických žvástů které děti druhé a třetí třídy fakt nezajímají. A ani jim nejsou schopní vysvětlit jim k čemu jim to má být.
27.6.2019 12:49:58   205.175.202.xxx 11
"Jenomže u mnoha jiných oborů je zaměstnavateli totálně šumák, jestli máte, anebo nemáte formální titul. .... obecně se ale zaměstnavatel reálně nezajímá o to, co jste studovali, ale o to, co opravdu umíte."

Bohužel mám naprosto opačné zkušenosti. Hodně lidí proleze vysokou školou, ale potom se ukáže, že z daného oboru neumí nic. Nechápu, jak si vůbec mohli odnést titul.

Na druhou stranu se sám musím přiznat, že jsem vysokoškolský systém nikdy nepochopil. Zkoušel jsem ČVUT, ale onou překážkou pro mě bylo, že jsem nedokázal pochopit na co kam jít, jaký obor si napsat a jak poznat, že si ho můžu nebo musím napsat atpod. Celé to bylo pro mě naprosto zmatečné na to, abych vůbec mohl začít něco studovat. Po půl roce jsem to vzdal. Bodový systém mi absolutně unikal. Uznávám, že lidi kteří tohle pochopí, by asi rovnou měli dostat nějaké ocenění.
10.7.2019 10:01:11   176.62.232.xxx 00
Po dlouhé době článek, kde s Rybkou nesouhlasim. Matematika na střední škole má smysl ale maturovat z ní k blbost. Nebylo to potřeba snad 100 let, neni to třeba ani dneska. Kdo z matematiky (nebo čehokoliv) propadá na vysvědčení, tak ho stejně k maturitě nepustěji. Sám jsem prolejzal 4 roky ze čtyřkou z matematiky a určitě bych z ní neodmaturoval.
Jak řikam, vyučovat aby člověk dokázal, že to zvládne pochopit, to ano ale maturita je zbytečnost. Možná tak na gymplu což je základ pro vysokou školu, nebo úplná zbytečnost.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

119 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 53.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.