Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
autor: Michal Rybka , publikováno 8.6.2019
Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?

Apple představil nový Mac Pro, mašinu, kterou můžete vybavit až 28jádrovým CPU, 1,5 TB RAM a čtyřmi grafikami Vega II. Takové dělo je určeno pro práci s videem a pro tvorbu počítačové grafiky – podobně, jako tomu bylo u počítačů SGI. Proč vlastně tento titán počítačové grafiky zmizel?


Když dnes hledáte pojem „sgi“, na prvních místech na vás vypadne buddhistická sekta, což do jisté míry ilustruje úpad technologického gigantu, který vytvořil éru moderních filmových efektů. Silicon Graphics, Incorporated je firma, která nám přinesla živé dinosaury, roztékající se terminátory i fotorealistickou grafiku pro naše konzole. A dělala to ve velkém, odvážném, luxusním a velmi netradičním provedení – byl to svého druhu Apple pro počítačovou grafiku.

Počítače SGI si pamatuji – nepracoval jsem na nich, ale pamatuji si je, byly všude na výstavách. Na počátku 90. let to byly stroje snů, jejichž uživatelé se vysmívali všem, kteří si mysleli, že pracují s grafikou – PC s jejich SVGA kartami počínaje a Amigami konče. Nic, naprosto nic se nemohlo rovnat profesionálním strojům s RISC procesory, superrychlými harddisky, lány pamětí a dedikovaným grafickým hardwarem, který uměl digitalizovat video ve vysoké kvalitě a navíc měl dedikovaný hardware pro akceleraci OpenGL 3D grafiky.

Pokud jste to na přelomu 80. a 90. let chtěli seriózně pracovat s 3D grafikou ve vysoké kvalitě, měli jste jedinou opravdovou alternativu – SGI. Firma byla založena na konci roku 1981 profesorem Jamesem H. Clarkem ze Stanford University, který se spolu s kolegy rozhodl vytvořit terminály pro sálové počítače VAX, které by samy dokázaly akcelerovat grafiku. Většina výpočtů byla zatím na straně sálového počítače, ale inteligentní terminál IRIS 1000 (1984) akceleroval 3D zobrazování, což byla velká věc. Představa 3D akcelerace na terminálu je vedla k vytvoření hardwarově nezávislých standardů pro popis 3D objektů, jako je OpenGL (1992) a později i k webovým 3D technologiím, jako je VRML (1995).

Po většinu 80. let byla SGI relativně obskurní firmou, protože jejich produkty byly unikátní a velice drahé. James Clark spolu s Marcem Hannahem vytvořili čipy Geometry Engine, hardwarovou implementaci části grafické pipeline, která dovolovala výrazně zrychlit práci se zobrazováním 3D objektů. Původně se vše dělalo softwarově a i po vzniku Geometry Engine se většina výpočtů dělala procesorem, přesto došlo k výrazné akceleraci grafiky, hlavně transformace a zobrazování textur.

SGI pokračovala ve výrobě grafických terminálů, ale rychle přešla i k samostatným pracovním stanicím řady IRIS 2000 a IRIS 3000. Ty využívaly procesory Motorola 68010 a 68020, standardně podporovaly Ethernet a grafický akcelerátor, volitelně matematický koprocesor a diskové řadiče. Šlo spíš o minipočítače s vahou téměř 70 kg – a mimochodem, velká hmotnost je pro počítače SGI charakteristická i u posledních modelů: Mají kostru z poctivé oceli, která se skrývá pod líbivými, odvážně zbarvenými plasty.

SGI začala rychle vyvíjet vlastní operační systém IRIX, který byl odvozen z UNIXu. Byl pokrokový a moderní a firma se jím ráda chlubila, takže ho najdeme v řadě hollywoodských filmů své doby. Tak například v Jurassic Parku (1993) vystupuje nejenom výrazně červená pracovní stanice SGI Crimson, ale také reálný IRIX 3D file browser. „It's a UNIX system!” říká ohromeně hrdinka – a vskutku, 3D ovládácí rozhraní pracující v reálném čase bylo ve své době podobné zjevení jako triceratops.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
87 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 41.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.