Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml
Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml
autor: Michal Rybka , publikováno 13.4.2019
Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml

Bylo nebylo, o počítačové hry se zajímali jenom hráči. Pak se z toho stal business, potom zároveň milovaný a opovrhovaný kulturní fenomén.A obor, který studují vývojáři. Pak se začala studovat jejich historie, protože u každého dlouhou dobu existujícího fenoménu se studuje historie. No – a dnes je to regulérní věda! A kdyby jen jedna!


Počátky počítačových her byly celkem prosté. V roce 1962 se objevila hra Spacewar! pro DEC PDP-1. Na dnešní poměry hra vypadá suše, dvě raketky manévrují v gravitačním poli hvězdy. Každý má omezenou zásobu paliva a střel a snaží se nejen vymanévrovat soupeře, ale taky nespadnout do centrální hvězdy. Šlo o multiplayer, lodě ovládali dva hráči – a pokud můžeme věřit výpovědi pamětníků, rádi to pařili po půlnoci, kdy na počítači nejely žádné důležité úlohy. Zde se můžete podívat na to, jak se to pěkně načítá z papírové pásky – a pokud se ta nepotrhá, vydrží na ni program déle než na CD.

První hry byly záležitost vysoce vědecká a mírně nelegální, protože využívala velmi drahý strojový čas velmi drahých sálových počítačů. Přinesly ale ovoce v podobě lidí, kteří je chtěli vyvíjet a přinášet je obecné populaci – ti zahájili skutečnou videoherní revoluci sedmdesátých let. Ta etablovala videohry v mainstreamu, přinesla nám arkády (dnes můžete vyzkoušet například v Arcade Hry v Červeném Újezdě) a také klasické domácí herní konzole (ty jsou pro změnu v Muzeu her v pražských Holešovicích).

Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml  Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml

Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml  Jak se hry staly vědou, aniž by si toho někdo všiml

Do Arcade Her jsme se podívali i s PC Tuningem

V osmdesátých letech byly hry už mainstreamem a začaly se prosazovat i na tak obskurních platformách, jako bylo PC. To na konci 80. let vytěsnilo z domovů domácí počítače a zahájilo svůj dosud trvající souboj s herními konzolemi. Došlo ke konsolidaci herních kategorií, přišla 3D grafika, začaly vznikat opravdu obří herní firmy – a někdy kolem roku 2000 si herní komunity po třiceti letech povšimly i sociální vědy a přišly s poněkud bizarním konceptem zvaným ludologie.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
109 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 52.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.