Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Letsplay: Divné umění hrát hry a divná posedlost to sledovat
Letsplay: Divné umění hrát hry a divná posedlost to sledovat
autor: Michal Rybka , publikováno 18.1.2019
Letsplay: Divné umění hrát hry a divná posedlost to sledovat

Kdo vytvořil nejbrutálnější torture porno současnosti? Ujetí Korejci, všeho schopní Japonci a nebo snad německá avantgarda? Ne, je to hra, která se jmenuje Getting Over It with Benett Foddy. Je to hra určená pro určitý typ lidí – aby jim ublížila! A Bože, ona jim ubližuje, jak jim ubližuje!


Speedrun je způsob, jak srovnat singleplayer do žebříčku. A dávají šanci pilným týpkům, aby si udělali prču z letsplayerů. Letsplayeři mají videa, ve kterých se děsivě moří, ale speedrunner si nahraje jedno, ve kterém se v zásadě všem vysměje. Vypadá to tak jednoduše!

Ke speedrunnerům má PewDiePie velmi vtipné video – video, ve kterém se dívá na týpka, který udělá Getting Over It za méně než dvě minuty. „Trvalo mi to týdny,“ utrousí u toho.

Není to úplně spravedlivé, protože speedrunneři si nahrávají a uploadují svoje nejlepší pokusy, na které dlouho trénovali, zatímco klasičtí letsplayeři ukazují fachu prvního dobytí Mount Everestu. Když víte jak na to, tak to zvládne i dlouho trénující amatér – jak Everest, tak speedrun. Takže uchechtávat se tomu, jak se letsplayeři trápí a propadají šílenství, není úplně férové.

Je to ale velice zábavné. Velice, velice zábavné. Je zábavné sledovat dospělého chlapa anebo ženskou, jak vyvádějí a šílí při konání zcela iracionální aktivity, která lidstvu nepřinese ani světový mír, ani jadernou fúzi. Ale to platí pro sport také, ten je také iracionální činností, která nemá žádný smysl – kromě toho, že davy amatérů sledují, jak profesionálové dělají něco těžkého. A obdivují to proto, že sami chápou, proč je to těžké.

Zdálo by se, že letsplay je nový fenomén, ale ve skutečnosti není. Je to vlastně to samé, co dělali naši otcové u televize a naši dědové na stadiónech. A co dělali už staří Římané v arénách a Aztékové na svých stadiónech. Je to jenom jiná forma konzumace zábavy, sledování něčeho, co sami asi nezvládneme.

Jediné, co je na tom divné, je fakt, že nás baví pozorovat lidi, kteří umí dělat něco opravdu těžkého. A že nás to baví, když se jim daří – a taky že nás baví, když to totálně podělají. Zprostředkovaný život, zprostředkované drama, řekl bych. Z nějakého evolučního důvodu nás to baví. To je na tom divné, to jediné je na tom divné.



Tagy: youtube  youtubeři  hry  letsplay  gameplay  gaming  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.1.2019 16:03:43   207.244.70.xxx 17
...tahovky jsou z hlediska obtížnosti často nad průměrem (zároveň v nich můžeš nároky s přehledem upravovat). Krev jsem nejvíc cedil právě u nich. Vzpomenu na ty nakonec u nás dodané k časopisům, Spellcross, nebo Incubation, kde jsi ránu vedle na vysokých obtížnostech pravděpodobně i obrečel (přinejmenším s ohledem na strávený čas).
Her jsem za život moc nedohrál, asi bych si vystačil s prsty na svých rukou. Nedohrával jsem například System Shocky, nebo Thiefy, i když bych soubory s uloženými pozicemi v pokročilých částech ještě pořád někde měl mít. Někde padne kosa na kámen a s obtížností se projeví horká jehla designu, třeba v opěvovaném Half-Life, v Xen části hry.
Někdy na ně koukám (Retro Games.cz), i záplava takového materiálu zapříčinila, že dnes už hraju jen výjimečně.
20.1.2019 10:23:33   185.219.167.xxx 123
nedohrát thiefa nebo half-life kvůli obtížnosti a ještě to svádět na nedokonalost hry? Takovej ubožák by se měl jít léčit.
20.1.2019 14:29:31   199.249.230.xxx 05
Už máš novou RTX? https://youtu.be/vrq1T93uLag Neboj, už, slibuju, zamknu se zevnitř a přestanu *rát :*
20.1.2019 20:23:13   185.219.167.xxx 11
Tos hrál ty že jo? Taková lama co neumí ani zmáčknout F1 aby mu to furt nehlásilo že se má podívat na ukoly mise. A druhý tajný místo nenavštívil. No hnus jako. Celej Xcute.
18.1.2019 20:28:25   78.102.182.xxx 11
Designovani obtiznosti her prilis nechapu, rozdil mezi mirnou a stredni obtiznosti je casto velmi maly a az nejvyssi obtiznost byva opravdu obtizna, ale take casto neaktivni az do prvniho dohrani na nizsi obtiznost. Nechapu, proc nemohou vyvojari hru designovat na nejnizsi obtiznost tak, aby hra byla skutecne jednoducha, na stredni obtiznost tak, aby hra byla v realnem case dohratelna a na tezkou obtiznost tak, aby se hra dala dohrat s vypetim vsech sil.
19.1.2019 06:31:59   77.92.197.xxx 11
Možná protože to není tak jednoduché, každý je jiný. Navíc mám pocit, že je čím dál tím větší snaha přinést hry širšímu mainstreamovému publiku. A nikdo se nechce cítit jako ten "noob", který dohraje jen na "easy". Prostě se asi až tak nevyplatí (hlavně u velkých projektů) dělat to jen pro pár hardcore hráčů. A těm ostatním dát možnost dohrát na nejlehčí obtížnost
19.1.2019 07:51:20   78.102.182.xxx 51
Ja hraju vetsinou na Easy, nemam s tim problem. Obvykle me zajima pribeh a chci ho plynule. Kdyz ale vyzkousim stredni obtiznost, casto zjistuji, ze se od nejnizsi temer nelisi.
Logicke hadanky jdou udelat tezko jednodussi, ale oblast ve ktere bude po vystrelu hit by melo jit zvetsit jednoduse. Stejne tak udelat NPC blbejsi by nemel byt problem.

Ale jo, designujou hry na hrace, kterych je nejvic a na design obtiznosti se vykaslou. Ono v dobe, kdy vetsina her vychazi rozbitych a nehotovych a bez day-one patche se casto ani nespusti, je asi najivni ocekavat, ze by designovali jeste obtiznost na vice stupnu.
19.1.2019 09:20:26   185.220.101.xxx 03
A dohráváš ty hry na nízké obtížnosti? Já většinou skončím u toho, že přecením své možnosti (čas, nervy) a i kvůli atmosféře si zvolím maximální dostupnou. Dávno jsem si naposled takhle vylámal zuby u Stalkera CoP v pokročilé části, nebo u Dead Space. Bioshock je třeba jedna z těch posledních, kde jsem to ještě zvládnul.
19.1.2019 09:55:30   78.102.182.xxx 30
Snazim se. Vetsinou jo.

Nedohral jsem hru Overlord. Tam byl duvod ten, ze hra mela ovladani udelany na gamepad a konec byl i na lehkou uroven tak obtizny, ze to na klavesnici neslo dohrat. A taky jsem si uz druhy dil nekoupil, pritom jinak to byla velmi dobra hra.

To je mozna druhy problem, o kterem v clanku nezaznelo. To, ze uroven obtiznosti hry je v jejim prubehu nevyvazena. Treba ten Overlord byl celou dobu lehky, ale zaver byl naprosto silenej a na klavesnici dohratelnej asi jen pro obrovskyho parana. Stejne tak zaver Two Worlds 2, kterej byl pro vsechny obtiznosti stejny. To bylo silene, cela hra plynula hladce a pak to prislo totalni drsarna u ktere jsem doslova zuril, ale nakonec dohral. Nebo Kajran v Zaklinaci 2, bez gameplaye bych sam na to, jak ho prekonat neprisel, pritom zbytek hry byl prochazka ruzovou zahradou.
19.1.2019 10:52:42   87.120.36.xxx 01
Pamatuju, že se někdo snažil rozbít během u Overlorda periferie u pc, ale nehrál jsem. Ptám se, protože nízká obtížnost by mě dokázala taky pěkně otrávit. Najít tu správnou míru, aby ses právě zavděčil cílovému publiku, nebude vůbec snadné.
19.1.2019 11:23:17   178.32.147.xxx 01
U příkladu prvního Deus Ex patřím ke skupině, která intuitivně lne k plížení, prohledávání každého koutu mapy a k propadnutí části munice a utilit, které zůstanou nevyužity (viz Retro Games.cz, janchor). Akční 3D musí být vývojářské peklo, zvlášť ve chvíli, kdy dáš hráči více volnosti při řešení.
19.1.2019 13:38:10   109.70.100.xxx 01
Umíš si představit, že by třeba právě RDR, nebo GTA mělo ještě stupně obtížnosti? O kolik měsíců nebo let by se asi protáhnul vývoj.
19.1.2019 20:55:05   78.102.182.xxx 00
Na to ti mohu dobre odpovedet - Max Payne 3. Ja Rckstar nemam rad a tenhle treti dil se mi jinak moc nelibil, oproti jednicce a dvojce, ktere delalo Remedy, to bylo brutalne blby. Nicmene napad udelat hru tak, ze s kazdym dalsim opakovanim je to jednodussi, Max ma vice zdravi a naboju je preci dokonaly. Proc by vsechny hry nemohly mit dynamickou obtiznost, ktera by se prizpusobovala hraci?
18.1.2019 21:57:25   84.242.66.xxx 20
i výběr videí .
19.1.2019 10:58:13   178.41.186.xxx 10
Trochu ma prekvapuje, že autor v článku vykresľuje Getting Over It ako hru extrémne ťažkú pričom už existujú aj oveľa frustrujúcejšie kúsky. Ak chcete naozajstnú frustráciu odporúčam I wanna run the marathon alebo Trap Adventure 2 na iOS. Pri týchto diablových výtvoroch vyzerá Getting Over It ako chudobný príbuzný.
20.1.2019 01:25:48   91.197.118.xxx 00
Getting Over It je ve svý podstatě fér, mechanika je daná a je to na tobě, ty ostantí co jsem koukal ti prostě hází klacky pod nohy.
19.1.2019 15:25:42   163.172.215.xxx 02
Takhle aktuálně vypadají výsledky vyhledávání Google na Chromiu XD
https://imgur.com/a/RDQ268q
19.1.2019 16:40:12   185.104.120.xxx 02
Že já nakonec vstoupím do té polytiky, že já založím to hnutí...
20.1.2019 07:52:52   81.200.57.xxx 80
Po narážce na letsplaye v minulém článku to skoro vypadá, že tohle z toho rovnou vychází, jako by autor po 10 letech objevil, že LP existují (ne, fakt se nikomu nezdá, že je to nový fenomén).
Na druhou stranu, když to člověk vidí prvně, nedivím se že by uvěřil těm nahraným reakcím streamerů - to je jako takový moderní bulvár, většina konzumentů to prostě sežere bez přemýšlení i s navijákem Týjo a on hodil židlí! Neuvěříte, co se stalo dál!
20.1.2019 12:30:52   213.194.199.xxx 131
Asi sem proste anomalie, ale ja tedy nevidim zadny smysl lets play videi, krom pripadne moznosti se kouknout v konkretnim bode kudy dal v okamziku, kdyz se v nekterem miste hry obcas zaseknu. Rozhodne ne na to, aby mela tolik popularity.
Vzdycky se mi libilo Ozzakovo vysvetleni porna Lexovi - „Je to jako s chlastem. Když to nedělám sám, tak mě to nebaví.“ - to jsem jedinny pro koho to plati i u lets play videi? Kdyz tu hru hrat nechci, tak me nezajima ani lets play. Pokud ano, tak nepotrebuji vyspoilerovat to, za co jsem zaplatil.
20.1.2019 13:44:32   185.52.172.xxx 111
Jj, v případě tzv. "zákysu", se nějaké takové video hodí, ale to je tak všechno.
Nicméně, oni to nedělají pro dospělejší publikum, ale pro dětičky, které jim všechno žerou. Přitom to jsou jen zapráskané "heeerečky", nic víc.
Bohužel, i takový je dnešní svět.
Hlavně že jsou podle publika "cool" a "in". Ale že je hlava blbá a ruce levé...no to už nikdo nevidí, takže je to v "ouklendu" nebo jak se to říkává
20.1.2019 17:18:07   95.82.135.xxx 33
Pamatuje někdo hru Aladdin z roku 1993 ? To bylo pro mne stejně frustrující, žádný gamesave

Jinak poklona panu Rybkovi, na co šáhne, to napíše fantasticky čtivě. Děkuji
21.1.2019 14:08:28   185.131.61.xxx 70
Prosim vas, lidi, je snad jasne, ze ti "letsplayeri" delaji zamerne divadlo, protoze to prinasi vice sledujicich. Jsou to v prvni rade showmeni. Predstiraji, zamerne prehaneji, delaji show.
Decka to bavi. Zvlast, kdyz je to spojene s jejich oblibenou kratochvili - hrami.

Nikdo ty reakce snad nemuze brat vazne. Rybka tyhle veci opravdu nekdy pise, jako by prave spadl z Marsu.
22.1.2019 10:34:52   37.188.132.xxx 25
Já už se naučil dát hrdost stranou, říct si - život je krátký a nezkoušet stejnou část po dvacáté. Nejde finální boss udolat? Tak jste u mně skončili, a možná i s příští hrou. Už když mě hra přinutí hledat návody nebo videa, tak to beru že něco je špatně. Já mám omezené množství času a chci si to užít, ne se trápit. Tvrdou práci můžu uplatnit u něčeho užitečného.
25.1.2019 13:48:49   89.173.197.xxx 00
Najlepsie je si pustit po robote ten 3DMark
9.2.2019 10:03:46   89.177.51.xxx 00
Přesně
24.1.2019 07:59:07   81.201.57.xxx 20
Na let's play koukam nejcastejs z duvodu, ze bych si danou hru chtel koupit, ale pochybuju o tom, ze mi bude bavit jit hrat.
Dneska uz je demo verze hry naprosto vyjimecna, ale let's play video mi ukaze, jak se to skutecne hraje. Sice mi to cast hry spoilne, ale furt lepsi, nez si koupit drahou hru, ktera by mi po 1/4 h hrani prestala bavit...
9.2.2019 10:08:04   89.177.51.xxx 00
Nějak postrádám smysl článku. 5 stránek úvahy nad "Lets Play". Kdybych neznal pana Rybku i bych věřil že autor dnes objevil Lets play na youtube

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

78 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 33.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.