Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Fatty Pillow neudělal (v zásadě) nic špatného
Fatty Pillow neudělal (v zásadě) nic špatného
autor: Michal Rybka , publikováno 6.7.2018
Fatty Pillow neudělal (v zásadě) nic špatného

Bůh je mi svědkem, že nejsem fanouškem Fatty Pillowa a už vůbec ne dopadu jeho sprostohumoru na mládež. Vulgaritu nepovažuji za vtipnou a vždy jsem ji považoval hlavně za nástroj, jak se prorvat dopředu mezi podobnými tvůrci na YouTube. To, co ale teď dělá sám YouTube, je ale mnohem, mnohem horší.


V poslední době se nám sešla dokonalá bouře v podobě tak zvané politické korektnosti, snahy omezovat svobodu slova (pochopitelně s těmi nejbohulibějšími úmysly), nátlakové akce fanatiků, označujících se za „progresivisty“ či „bojovníky za sociální spravedlnost“, politické snahy resuscitovat skomírající média snahou o potlačení těch nových – a také se k tomu přidal YouTube.

Nedělá to dobrovolně, je k tomu tlačen zadavateli reklamy. Současná šéfka YouTube, Susan Wojcicki, je především odbornicí na marketing. Pro Google je YouTube hlavně nástroj pro distribuci reklam. Wojcicki přesvědčila zakladatele Google o tom, že by společnost měli koupit: A vzhledem k jeho raketové expanzi jde o nepochybně velmi dobrou investici. Z počáteční pořizovací hodnoty 1,6 miliardy USD při jeho akvizici Googlem v roce 2006 narostla tržní hodnota YouTube na padesátinásobek.

YouTube jednu dobu vypadal jako moderní mediální platforma, která nabízí prostor pro všechny, ale s postupem času se ukazuje, že šlo spíše o seskupení technologů, kteří se zaměřili primárně na efektivní streamování videa a cílenou alokaci reklamy a jinak si víceméně vůbec neuvědomili, co dělají. Zpočátku jim nedošlo, že budují megaplatformu pro nová média – a dost možná si to neuvědomují stále. Ve svém chování totiž pořád létají ode zdi ke zdi.

Je to do jisté míry pochopitelné, provozní náklady YouTube jsou astronomické a ziskovosti platforma dosáhla až v roce 2014. Volba Susan Wojcicki na místo šéfky YouTube jakožto expertky na marketing je pochopitelná – Google potřebuje, aby YouTube zaplatil sám sebe a vydělával. Masivní odliv zadavatelů reklamy je jediná věc, která je může ohrozit – a to začali řešit až nedávno, po tak zvané adpocalypse (2017).

Ta byla způsobena tím, že YouTube po dlouhou dobu jenom minimálně korigoval obsah ve snaze co nejrychleji růst. Absence korekcí, dovedla YouTube do bodu, kdy se jim pod rukama změnil v monstrum, kde dominovali tvůrci jako Leafy is Here nebo bratři Loganové. A zvláště talent Paula Logana naštvat kohokoliv s mentálním věkem nad osmnáct a jeho zcela unikátní schopnost rozčílit celé země jedním videem vedly k nutnosti do jeho tvorby zasáhnout, protože jedna věc je nafouknuté ego manboye a věc zcela jiná je naštvané Japonsko s jeho spotřebiteli i zadavateli reklamy.

Nová pravidla jsou pokusem o obnovení pořádku na platformě i za tu cenu, že nejkontroverznější obsah zmizí. V tom lidem starajícím se o YouTube rozumím, bohužel to ale dělají mimořádně nešťastným způsobem. YouTube je podivnou autistickou organizací, která na jednu stranu nekomunikuje se svými tvůrci a to včetně těch opravdu, opravdu velkých (vážně, je to opravdu divné), na druhou stranu má vítr ze zadavatelů reklamy a umírajících klasických médií, která jsou ale stále akční a dokážou je vyprovokovat. Dělají to ke své škodě – a pokud si poměrně rychle nevyjasní svoji celkovou strategii, může se stát nástrojem jejich pádu. A zatím se YouTube chová velice chaoticky.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
148 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 62.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.