Mody pro Fallout 4 – vylepšená pustina pro dobrodruhy | Kapitola 2
Seznam kapitol
Kdo by neznal Fallout. Ve světě po atomové válce zbídačená lidská rasa bojuje o přežití a snaží se žít stejně jako v dobách, než ten první imbecil zmáčkl červené tlačítko. Několikrát už jsme si mohli vyzkoušet, že takový život je velmi, velmi těžký. Takže proč si ho alespoň trochu nezpříjemnit? A že je čím, to hned uvidíte.
Atomová náročnost
Samotný Fallout je ukázkou prasáckého programování a kriminálně postižitelné neoptimalizace, kterou některé mody dokáží ještě zhoršit. Zpočátku se hra tváří v pohodě, v okolí první osady Sanctuary není moc objektů a budov, hráč nevidí žádný problém. Ale později, v krajině Bostonu a Diamond City, je pařan konfrontován s brutálními propady FPS. Ty nejsou jen výsledkem slabé konfigurace, nýbrž enginu, který má vlastnost vytěžovat CPU a GPU sotva na půl plynu. Tím zároveň Framerate klesne třeba o 20 snímků.
Jediné, co se s tím jakž takž dá dělat, je snížit vzdálenost vykreslování stínů. Existuje pro to i mod FPS Dynamic Shadows – Shadow Boost. Je to nástroj, jak si trochu pomoci k lepším FPS. Nedělá nic jiného, než to co má v názvu. V závislosti na nastavení modu budou stíny dynamicky vražděny nebo zase oživovány. Navolíte cílené FPS, rychlost změny, vzdálenost vykreslování a budete se modlit, že ten vylágrovaný bazmek bude fungovat o něco lépe.
Někteří uživatelé ještě upozorňovali na „Godrays“, tj. sluneční paprsky, které radili snížit z kvality Ultra na Low, nebo je rovnou vypnout. Mně osobně pomohly jen stíny, paprsky nikoli. Navíc, pokud snížíte kvalitu Godrays, objeví se pixely velikosti briket.
Tyto problémy s propady FPS reportují i uživatelé se stroji typu i7–8700 a GTX 1080, takže je jasné, že je to zkrátka vlastnost. Naproti tomu jsou i lokace, kde téměř nic není, jen pár stromů, mlha a GPU jede na 100 %. Tento rys mají i venkovní přestřelky. Při nich náročnost letí nahoru, ale po vyřešení situace (tj. rozstřílení všech kolem na kaši) je GPU nepochopitelně stále na maximu. Pokud v tu chvíli hru uložím a následně nahraji pomocí Quick Save/Load, engine se vzpamatuje a vytížení klesne podle náročnosti scény, třeba na 60 %. Když to srovnám s nádherným světem Zaklínače 3 a tím, že i na mé sestavě běhá naprosto bez zaškobrtnutí, vychází mi z toho, že engine Falloutu je jeden velký a zaneřáděný chlívek. Můžete mít superpočítač z NASA, ale Bethesda už prostě přijde na to, jak ho efektivně nevyužít.
S tím souvisí i kvanta chyb, kterými je hra prolezlá. Je to taková nepsaná gentlemanská dohoda mezi Bethesdou a hráči a je tu už od dob Areny a Daggerfallu (ten se kvůli množství bugů ani nedal dohrát). Je ve smyslu „my sme se na to vysr**i, tak si to vopravte sami“.
Takže prvním modem je obligátní Unofficial Fallout 4 Patch (a jeho čeština). Stovky a tisíce opravených chyb, na které se programátoři vybodli nebo si jich nevšimli, nebo je tam nechali schválně, aby kupující masa měla na co nadávat. Naštěstí mezi hráči a moderskou komunitou panuje jistá soudržnost, takže modeři jsou za své úsilí poplácávání po zádech a jsou jim skládány poklony za neúnavné snažení. Druhou a podstatnou věcí k instalaci bude jistě samotná čeština. Ačkoli překlad probíhá přes dva roky, není hotový. Textová nálož je totiž hutnější než tři roky uleželý guláš a stateční překladatelé mají i jiné starosti. Za nevídanou snahu jim ale patří obdiv a dík. Současná verze češtiny je na prekladyher.eu.