Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli
O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli
autor: Michal Rybka , publikováno 10.2.2018
O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli

Technologie je z hlediska spotřebitelů dvousečná: Na jednu stranu chceme, aby věci dělaly to, co chceme a ideálně s naším souhlasem, na druhou stranu je velmi složité vysvětlit, na co které volby slouží a co dělají. Zachází to tak daleko, že se často ani výrobci nesnaží nic vysvětlovat a zákazníky nechají tápat. A možná, že to je nevyhnutelné.


V poslední době jsem se hrabal v celé řadě moderních bezdrátových routerů. Dobrou zprávou je, že mají už z výroby silná defaultní hesla, i když bezpečnost stále pokulhává u administrativních nastavení, jelikož základní heslo bývá „admin“, případně vůbec nic. Ten, kdo se dostane k routeru jako první, si na něm může páchat zlolajnosti. Naštěstí je vypnutý remote management, jehož zapnutí vyžaduje projít celý instalační proces. Špatnou zprávou je, že když se vydáte do nastavení, najdete klasické na vysvětlivky skoupé rozhraní, které tu s námi je patrně od středověku. Volba – vypnout / zapnout. K čemu to je? Jaké to bude mít důsledky? Je to zásadní, volitelné, zbytečné, ovlivní to bezpečnost anebo výkon? Nevíme.

Nechápu to. Paměti flash jsou dnes velké, proč nemáme vysvětlení nastavení alespoň v angličtině? Router na vás vyklopí mraky voleb, ale ani v nejmenším nevysvětlí, co k čemu. A spousta lidí nemá nejmenší ponětí o tom, co která volba znamená, natož aby věděli, která je pro ně správná. Router vám nastavení ukáže, ale nechá vás bádat o jejich smyslu, což je ještě relativní legrace ve chvíli, když vám internet funguje a můžete si na něm hledat návody k nastavení. Jenomže někdy nastanou případy, kdy nemůžete zjistit na internetu správné nastavení, jelikož vám nejede internet. A to je skutečně problém.

Věci, jako síťování, nejsou zcela triviální, o čemž je koneckonců i seriál na PCT.

Řada technologií prostě nefunguje tak jednoduše jako elektrický zubní kartáček, který vypnete anebo zapnete – ony vyžadují určitý náhled do toho, jak věci fungují. Pokud náhled nemáte, děláte blbosti – a to na tolika úrovních, že je zkrátka občas lepší pozvat si specialistu a nechat to na něm. Anebo věřit defaultní konfiguraci od dodavatele služby a nechat to na něm.

O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli

Problém je v tom, že občas je komunikace mezi odborníky a uživateli nutná, což se může proměnit ve frašku anebo v hotové peklo. V mnoha případech jde o situaci, kdy uživatel neví, že něco neví – anebo si navíc myslí, že to naopak ví víc, než doopravdy ví. To je často spojené s nemalou dávkou arogance, jak vypráví historka o nesmírně sprosté a arogantní ženě ze The Registeru, která v obchodě s elektronikou nejenže předběhla celou frontu na reklamacích, ale navíc vulgárně nadávala obsluze. Následně se ukázalo, že nebyla schopná k tomu „z*rveně p*sranému“ počítači správně připojit reproduktory a navíc se jí podařilo do CD mechaniky nacpat CD i s obalem. (Tuhle část historky nechápu, buď šlo o starou mechaniku s caddy anebo ten obal musel být v měkké plastové obálce.)

O ajťácích a lidech aneb proč se správci nebaví s uživateli

By Ian_Dunster (talk) (Uploads) - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Takže to jsou dva extrémy: Prvním extrémem je ajťák, který se ani nepokouší s uživatelem komunikovat a druhý je uživatel, jehož ego se hvězd dotýká a poměřovat se může jenom s jeho hloupostí. Na první případ narazíte nezřídka ve chvíli, kdy zabrousíte na linuxová fóra, jelikož tamní osazenstvo se nemíní zabývat začátečníky a odkáže je na samostudium, nezřídka vcelku ostře. Když potřebujete vyřešit problém, nepotěší vás ani odpověď „Na tohle je jiné fórum“, „Nezakládejte duplicitní thready“ či „Neptejte se na banality“. Tyhle lidi nechápu – o co je těžší dát tam link místo prcání uživatele, že je tupec a má se o sebe starat sám?



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
141 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 64.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.