serious-sam-2-predbezny-pohled
Hry Článek Serious Sam 2 - předběžný pohled

Serious Sam 2 - předběžný pohled

Jiří Šolek

Jiří Šolek

1. 8. 2005 01:00 41

Odvěkou náplní akčních her je zachraňování lidstva, potažmo celého vesmíru, před totální zkázou. Hlavní hrdina si někde obstará zbraň a pak už jen běhá a střílí, dokud není dokonáno. Série Serious Sam to ale dělá až s kýčovitou originalitou, která vždy dokáže pobavit. Nejinak by tomu mělo být i letos na podzim v připravovaném pokračování.

Reklama

Za zrodem téhle „ztřeštěnosti“ stojí chorvatský tým, jenž si jednoduše říká CroTeam. Je to taková parta nadšenců, která začínala programovat v garáži jednoduché hry pro Amigu. Ve svém portfoliu nemají prakticky žádné hry až na dva díly Serious Sam, se kterým zaznamenali úspěch a udělali si jméno. Po vydání Serious Sam: The Second Encounter se opět na tři roky odmlčeli, aby mohli pracovat na zcela novém enginu, který se stal základem Serious Sam II.

Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam
Serious Sam:The Second Encaunter

Sam is back

Hlavní postavou celé série je svalovec v bílém tričku jménem Sam Stone. Aby se mohl vesele rozběhnout do světa a tam střílet do nekonečných zástupů padouchů, potřebuje nějakou záminku. Tou je možnost nalezení artefaktu, který by mu dal sílu porazit toho nejhoršího padoucha ze všech jednou provždy. Zlověstný Mental sídlí na planetě Sírius, kde se nalézají i zlomky onoho zázračného artefaktu, jenž Sam potřebuje. Hledání nebude jednoduché, protože jednotlivé kousky jsou poschovávány v těch nejroztodivnějších koutech této planety.

Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz

Máme tu futuristická města plná neonových reklam, mechanických strojů a čínských čtvrtí s novými nájemníky, kteří mají místo rukou cirkulárky. V přerostlé trávě místních džunglí by se ztratila i Godzilla. Místo Godzilly tu bydlí podivní orkové, čarodějnice s košťaty a nosorožci na klíč. Zákoutí planety Sírius mají mnoho podob. Seznámení s nimi bude probíhat ve více jak čtyřech desítkách misí. Jsou zde pouště, tundry, bažiny nebo pláně plné sopek.

Návrat ke klasice

Po vzoru klasického Dooma nebude v jednotlivých levelech moc času na nějaké zdlouhavé přemýšlení. Vše je jen o dobré mušce, rychlých nohách a hbitých reflexech. Podobně, jako i ve všech jiných aspektech hry, se zde projevuje veliká tvůrčí kreativita autorů. Za každou cenu chtějí být co nejoriginálnější, a tak nám naservírují taková monstra, jaká jsme zaručeně ještě nikdy neviděli. Na velikosti se zrovna nešetřilo a tak zde mají odolnější monstra rozměry mrakodrapů. Kolem těchto „trošku“ větších potvor, které budí solidní respekt, se pohybuje celá ta sejmi-mě-jednou-ranou havěť. Tradiční fináloví bossové mají podobu obřích pavouků, pekelných vyvrhelů v latexu nebo rozchechtaných cirkusových bavičů.

Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz

Lidé v Croteamu se nechávali inspirovat prakticky všude. Narazíme tak na potvory mechanické, nemrtvé, pohádkové, zvířecí i geneticky upravené. Každá z nich navíc bojuje poněkud jinak. Jsou zde příznivci kamikadze, střelných i ručních zbraní i nadšenci z řad zápasníků. Na Sama budou lítat rakety či kulky, valit se ostnaté plasmové koule nebo se bude muset vyhýbat rozhněvaným zvířatům.

Vynálezy pana Q

Aby se Sam mohl bezpečně vypořádat s touto havětí, potřebuje zatraceně nebezpečný arzenál zbraní. Kromě brokovnic, dvou samopalů, revolverů, raketometů či plasmagunů je tu opět řada netradičných „řeznických“ pomůcek. Přenosná cirkulárka se dá používat na blízko i na dálku, protože Sam je schopen ostré kotouče i vystřelovat.

Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz

Jelikož je Sam velkým milovníkem přírody, dokázal si ochočit i papoušky, kteří shazují na nepřátele bomby. Cannonball launcher se dá nyní ovládat, co se síly výstřelu týče. Tu správnou palebnou sílu získá Sam teprve ve chvíli, kdy usedne do jednoho z mnoha vozidel. Kromě vznášedel, obrněných aut a celé řady létajících zbraní jsou tu i ovladatelná zvířata.

Serious Engine

2

Kompletní specifikace Serious Enginu 2 nejsou doposud známé, ale hodně se dá vytušit z obrázků a také z mnoha rozhovorů s Deanem Sekulicem z CroTeamu. Hned pro pořádek uvedu, že srovnávání například s nově připravovaným enginem Epicu (Unreal Engine 3) je bezpředmětné, protože každý z nich staví na poněkud odlišné filozofii. Serious Engine 2 je navržen tak, aby si hry na něm založené, zahráli i lidé se starším hardware na úrovni GeForce 4 či Radeonu 8500 (samozřejmě na nízké detaily). Engine tedy nebude revoluční, ale o tom ani lidem CroTeamu nešlo. Serious Sam vždy stavěl na divoké hratelnosti skloubené se slušnou grafikou, a tak by tomu i nadále mělo být.

Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz


-komprese ATi 3Dc v praxi-

Samozřejmě milovníci pěkné grafiky také nepřijdou zkrátka, protože SE2 bude využívat dnes již běžné technologie jako bump-mapping, který známe v hojné míře ze hry Doom3, kde se uplatnil snad na všem, na čem to bylo jen trochu možné (postavy, zdi atd.). Parallax mapping, který staví na využití 2D textur pro povrchy a dokáže díky změně jejich parametrů simulovat složité geometrické nerovnosti.

Samozřejmá bude také podpora dnes tak velmi protěžovaných technologií ATi CrossFire a nVidia SLI, které dovolují využít 2 grafické karty v jednom PC, a tím si teoreticky zdvojnásobit grafický výkon.

Podle Deana Sekulika bude Serious Sam II perfektně hratelný na grafických kartách ATi založených na čipu R300 a výše, což znamená Radeon 9700 a výše. Nvidia uspěje velmi dobře až se svou sérií GeForce 6x00. Starší GeForce 5x00 se podle vyjádření vývojářů nedoporučují. Pokud tedy máte jen trošku solidní hardware, tak vás čekají hodiny zábavy.

Známé vlastnosti Serious Engine 2:

  • Bump-mapping (modely postav) + parallax (offset) mapping (prostředí)
  • podpora Pixel Shaderů verze 1.1, 1.4 a 2.0 (podpora PS3.0 zatím není obsažena)
  • podpora 3Dc (komprese normálovým map) - pravděpodobně pouze u PS2.0
  • Early-Z rejections (navýšení výkonu 30-40

    %

    )
  • podpora nVidia SLI a ATI CrossFire
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz

Technický pokrok a tvorba her jde stále kupředu a tak bylo nutno vytvořit něco, co by mohlo skvěle fungovat, jak na PC tak i na konzolách. Serious Sam II totiž vyjde na podzim ve verzi i pro Xbox. Zároveň je zde snaha o co největší srozumitelnost a jednoduchost, tak aby byla možná tvorba vlastních módů či nových levelů. Majitelé starý grafických karet nebudou ošizeni o zážitek, ale mnoho věcí jim unikne.

Modely postav jsou daleko více propracovanější a detailnější než v předchozím enginu. Nepřijdeme o různé odrazy, prolínání textur, sálání tepla nebo vyzařování objektů. To dává obrazovým scénám reálný občas až kýčovitý vzhled. Zvuk podporuje technologii EAX 2.0 a poradí se základními zvukovými formáty. Všechny tyto věci jsou nesmírně důležité při editace a nové tvorbě.

Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz

Fyzikální model zvládá plno kouzel. Předměty jsou vzájemně interaktivní a dá se s nimi manipulovat. Vše přitom vypadá naprosto přirozeně. Podobně je to je i u dopravních prostředků, na které například působí terén nebo kolize s jinými objekty. Obří postavy mají vlastní kostru, aby se s nimi mohlo lépe manipulovat a vše vypadalo co nejpřirozeněji. Aby autoři demonstrovali padání postav a rag-doll efekt, nechali při předvádění popadat skupinku po stav z útesu a do cesty jim postavili celou řadu tyčí. Postavy padaly jako hadroví panáci poměrně přirozeným způsobem. Při práci s editorem tak bude možno vybírat deformační zóny či kolizní oblasti snadno a rychle.

Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz
Serious Sam 2 - předběžný pohled
i Zdroj: PCTuning.cz

Síťový klient je navržen tak, aby podporoval rychlý přenos dat. Tato banální věc je v případě Serious Sam II velice důležitá, protože v některých momentech bude Sam stát až proti stovce nepřátel. Multiplayer má umožňovat hru až 16-ti hráčů zároveň v několika herních módech. Prozatím však není známo zda se objeví nějaká novinka nebo půjde o klasiku. Šílený Sam se dá očekávat někdy na podzim tohoto roku a před vydáním by mělo vyjít i demo, které toho odhalí mnohem víc.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama