Hlavní stránka Multimédia Hry a zábava Atari 2600: Příliš růžové vzpomínky?
Atari 2600: Příliš růžové vzpomínky?
autor: Michal Rybka , publikováno 13.1.2017
Atari 2600: Příliš růžové vzpomínky?

Miluji technologické retro – a proto mě těší, že se v poslední době objevují technologické retro hračky. Problém je ale v tom, že někdy jde o hračky podivné a spíše než aby poučily mládež o kráse minulosti a o tom lepším, s čím jsme si mohli kdysi hrávat, ukazují jen to, v jakém pravěku jsme tehdy žili. Právě tak je tomu třeba u znovuzrozené konzole Atari 2600.


Problém je v tom, že Atari 2600 představovalo vždy nouzové řešení, ultralevný hardware pro ty nejchudší hráče. Přestože si jeho majitelé asi pamatují hry na téhle konzoli jako zábavné a přelomové, dnes je úplně zjevné, že oproti jen o trochu novějšímu hardwaru byla tahle platforma vážně, vážně slabá. Prostě sedmdesátky! Jako ukázka toho, jak primitivně vypadala druhá generace domácích konzolí, by stačilo asi video na YouTube – ostatně mi přijde, že až tak megapopulární tam tahle konzole není. Hry z Atari 2600 jsou zábavné opravdu málokdy – a prakticky všechny vypadají opravdu hrozně. Jediné oči, které vidí u těchto titulů krásu, jsou oči zaplavené sentimentem a vzpomínkou na krásy mládí. Většina jiných lidí vidí jen směsici barevných a blikajících ploch doplněných skřehotáním.

O co by bylo lepší udělat retro konzoli s hrami z Amigy...

Neo Geo...

anebo třeba z Commodoru 64!

I ta šedesát čtyřka má hry technologicky o třídu až dvě lepší a mnoho z nich je mnohem, mnohem zábavnějších. Retro? Ano: Ale nějaké rozumné retro, prosím.



Tagy: konzole  retro  historie  emulace  atari 2600  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.1.2017 11:07:01   217.13.197.xxx 42
Na Atari 2600 rozhodně Keystone Kapers a Pitfall - to jsem hrál do zblbnutí. Ale dneska už se taky nechytám (občas po nějaké sáhnu online, v několika rozsáhlých existujících knihovnách), ty hry jsou často založené na nadlidském postřehu a citu, kterého jste dosáhli až po týdnech opakování (jako dítě na to máte čas). Kdybych si měl ale vybrat retrokonzoli, pak to bude (S)NES (základní knihovnu řeším přes emu na každému instalovaném Ubuntu), ale musela by mít buď opravdu obrovskou knihovnu her, nebo integrovanou obchodní platformu s hrami, nebo otevřený emulátor - ta existující verze je co do her velmi osekaná. A naprosto samozřejmě - o retrokonzolku Amiga bych se taky popral.
13.1.2017 15:10:57   109.163.234.xxx 21
Mimochodem, je to cca dva dny, co jsem v simulovaném nostalgickém záchvatu a návaznosti na zdejší recenzi joysticku v průběhu dne propařil asi tři hodiny Lunar Landera. Slabším povahám doporučuji modernější a o dost jednodušší klon SpaceX Falcon 9 Lander.
13.1.2017 11:12:06   84.242.92.xxx 10
A proto tu máme pro nás pamětníky tohle https://retropie.org.uk/.
13.1.2017 11:22:33   217.13.197.xxx 12
Jenže originální ovladač, nebo jeho věrná replika, má své neoddiskutovatelné kouzlo.
13.1.2017 16:17:41   89.248.248.xxx 20
Replika se dá koupit v číně, popřípadě si můžeš vyrobit celý ovladač jako já: http://www.imgup.cz/image/LENh
13.1.2017 16:18:25   89.248.248.xxx 20
chybně vložený odkaz: http://www.imgup.cz/images/2017/01/13/WP_20161031_15_26_35_Pro.jpg
13.1.2017 19:50:13   171.25.193.xxx 11
Co se MAME a vlastních konstrukcí kabinetů a ovladačů týče, strašně by mě zajímalo, jaké jsou zkušenosti z komerčního provozu takové věci (jaké jsou papírové podmínky - licence atd.).

Jinak jasně, ale "classic arcade stick" jsem na mysli úplně neměl.
13.1.2017 12:08:28   77.247.181.xxx 320
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.1.2017 12:20:01   84.175.229.xxx 206
Rybka objavil nieco starsie ako on. :-) Pre hraca odchovaneho modernymi PC bude Amiga rovnako primitivna, ako prenho A2600, len proste k Amige ma vztah pac ju ako tinejdzer zazil a k A2600 uz nie, to je cele. Pre kazdeho je zaujmave len to obdobie "jeho mladi" a na A2600 je vacsina ludi z CSSR bud primlada, alebo to proste nezazila, pac v tych casoch este v sociku ziadne IT nebolo, ani to osembitove. Ziadne "retro s mierou" neexistuje.
13.1.2017 12:44:52   109.107.210.xxx 56
můj synátor běžně hrává na UAE SuperFroga a Pushover. Amigu v podobě klasického pizzaboxu nikdy neviděl a o té mé, zabudované v PC case, vůbec neví. Aby tak jo, když se narodil 12 let po krachu Commodore.
13.1.2017 13:06:39   194.228.197.xxx 181
Jo, Rambo klon Atari zakoupený na tržnici, který ušetřil rodičům miliony korun prohraných v automatech. Šlo to rozchodit prakticky na jakékoli televizi. Já měl v pokoji černobílou jednokanálovou teslu nebo co to bylo.
13.1.2017 13:18:20   91.220.237.xxx 40
to som mal po bratovi asi pred 25 rokmi to boli casy!
14.1.2017 23:22:57   213.181.130.xxx 40
Jo, pamatam sa ako sme museli spilit rozdvojku aby sme do nej narvali ten adapter na azijske zasuvky
13.1.2017 15:39:40   84.242.116.xxx 161
Pojem retro pro každého znamená něco jiného, záleží v jaké době se dotyčný narodil a čím byl "odkojen". Kluk, který má dnes 17 roků bude těžko řehtat blahem nad DOSovou hrou z konce let osmdesátých. Stejně tak, když někdo začínal na Amize, nebude z jakéhokoliv osmibitu příliš nadšen. Je to hodně subjektivní pojem, ale za to Atari 2600 nemůže. Sedmdesátá léta byla průkopnická a podle toho to také vypadalo, na rozdíl od let osmdesátých. S tím jsi ale přeci musel počítat Michale, ne? Jako kurátor muzea jsi určitě věděl, co tě bude čekat :-)
15.1.2017 11:51:24   88.102.129.xxx 00
Přesně tak, je mi 23, rád vzpomínám a občas si zahraju staré DOSovky, ale konzole a hry z 8bitů jdou úplně mimo mě. Každému příjde jako to správné retro to u čeho strávil mládí.
15.1.2017 13:44:17   212.79.106.xxx 10
To mi připomíná, že letos oslavím 30 let, co mám nějaký počítač a hraju na něm hry :-)
A Highway Encounter si dobře pamatuju, ale ten mi zrovna moc nešel.
13.1.2017 15:52:53   213.192.2.xxx 192
Co je to zase za blábol?? Článek na 6 stránek a na každé (!) se probírá jen a pouze vizuální stránka VCS her. Autor článku na té konzoli asi nikdy nic pořádně nehrál, jinak by zjistil, že stejně jako u "plnotučných" osmibitů byla i tady klíčem zábavy hlavně "arkádová" hratelnost - a té rozdávala ta konzole přehršel - ostatně proto byla tak úspěšná, že se prodávala přes 20 let (včetně klonů) a mnozí na ní nahráli neskutečné hodiny a rozlámali bezpočet joysticků.

Ta konzole, ať je jaká chce, byla velmi úspěšná a je prostě a jednoduše součástí své doby, ať se to někomu líbí nebo ne. Krom toho je opravdu hodně velký rozdíl pouštět si to na tehdejších CRT TV s 37, 55 nebo 63 cm úhlopříčky, oproti dnešním LCD TV nebo monitorům - na CRT TV to mělo svou jedinečnou atmosféru.
13.1.2017 21:41:59   81.200.57.xxx 111
Přesně...doufal jsem od Rybky přeci jen něco víc, než snahu o přesvědčování, jak to strašně bylo primitivní, americké a zlé a vůbec, ale vůbec nás to nemohlo bavit, to si jen ve skutečnosti jen namlouváme.
Faktem je, že tehdy nás to bavilo, bylo to to nejlepší, co se za ty prachy dalo sehnat, a ano, rozlámali jsme u multiplayeru pěkných pár joysticků protože to stálo za to
13.1.2017 19:21:03   188.167.20.xxx 10
Atari hehe, aj my sme nejaké Atari mali. Kartrige u nás neexistovali a malo to vstavané asi xy Activision hier. To bolo originál z Číny, určite hehe. Na trhu to predávali spolu so zeleninou. Niektoré hry boli nehrateľné a podivné, keďže postavy a predmety sme si predstavili ako fakt bizarné veci. Ale to bolo všetko čo vtedy bolo. Prišla Sega a Famicom, teda Nintendo a s tým milión klonov, ako hrozné polystation alebo bazmekty s plnohodnotnou klávesnicou, ktoré dokonca vedeli tlačiť text cez LPT! Tie hrozné klony mal každý. Kto mal Segu, zas to bol nejaký polystation alebo iný famiklon. A k tomu jednu kartridž s 99999 hrami WOW! SUCH GAMES! SO MANY! Najlepšie boli tie kartridže, vyložené ako zelenina. Išlo ich ľahko otvoriť a plošný spoj vymeniť. Potom obal nezodpovedal obsahu. Ale Maria hral každý, Sonica poznali tak nelicencovaný blivajz a každý sa mi za to smial, že čo na tom hnoji vidím, lebo som mal mega drive 16 bit so BLAST PROCESSING čo bol marketingový ťah. Dobrý tak proti staručkej NES. Amigy a Commodory 64 mali len frajeri.
14.1.2017 09:12:20   81.201.58.xxx 121
Tohle nejdivnější recenze co jsem tu četl.
18.1.2017 07:30:46   62.209.192.xxx 60
Teda Michale, poprvy ti odebiram premie, pac tohle neni uvaha o retru ale normalni kritika a promin ale chtit po Jetpacku (datum vydani jsem nenasel) aby vypadal jako Highway Encounter (1985), ktery vysel az po padu herniho trhu (1983) a na rozdilnym HW (Atari 2600 CPU: 8-bit MOS 6507 @ 1.19 MHz a 128 bytes RAM, 4 kB ROM vs. ZX spectrum CPU: Z80 @ 3.5 MH RAM: 16 KB / 48 KB / 128 KB) je i na tebe demagogie. Jako by jsi chtel srovnavat napr. Wolfensteina 3D (5.5.1992) a Duke nukem 3D (29.1.1996) coz je cca 3,75 let a taky neskutecnej rozdil v grafice a hlavne v ovladani. Bohuzel to bude zapricineno tim (jak uz v diskuzi zaznelo), ze jsi Michale neprozil detstvi s temito hrami coz je neskutecna skoda protoze tam nevidis ty hodiny prozity zabavy. A s tou predstavivosti u erotickych her to neni zas tak hrozny, koukni treba na Custer revenge nebo Beat'Em & Eat'Em. Ale je pravda ze nejvice zabavy jsem si uzil prave u Jetpacku, Keystone kapers, Pitfallu, MASH, Karate, Berzerk, Carnival, River Raid, Star Wars: The Empire Strikes Back, Yar’s Revenge, Pole position nebo Frogger. Dokonce i ten Pinball s plochym spodkem jsem paril jako divej. Ale to je tim ze (jak sam pises) jsem z chudy rodiny a na lepsi konzole ci PC jsme nemeli. Az pozdeji jsem si po NESu poridil Amigu 500 a opet to bylo jiny kafe, ale to je proste evoluce myho hrani Atari 2600 -> NES -> Amiga 500 -> Pentium 100 ... a nejvic zalezi jestli si to poustite na dobovy TV nebo na moderni TV. Jako kdyz jsem si pred nejakou dobou koupil na GoGu Carmageddon 1 a dokazal v tech hroznych kostickach odjet jen par zavodu pac to defaultni je dost tragicky neco jako 480x320 pusteny na fullHD. Dnes teda hratelny jen s grafickejma upravama a presto na original nedam dopustit
18.1.2017 09:36:58   147.231.236.xxx 00
Commodore 64 jako retrokonzole se prodával před několika lety: (https://en.wikipedia.org/wiki/C64_Direct-to-TV) a možná se dá ještě někde na Amazonu sehnat. Na Indiegogo se neúspěšně vybíralo na jeho verzi ve stylu ZX Vega (https://www.indiegogo.com/projects/the-64-computer-and-handheld-console#/)
23.1.2017 18:50:41   94.112.52.xxx 00
pokud mate radi retro hry tak doporucuju
Angry video game nerd
https://www.youtube.com/watch?v=A0YzkTFmq1k&list=PL2B009153AC977F90 je to zajimavy pohled na historicke hry a jejich vyvoj a dost se nasmejete ;)
25.1.2017 11:57:25   77.236.223.xxx 00
jj tohle jsem sledoval na videacesky a muzu doporucit. Jediny co bych autorovi vytknul bylo jeho neumetelstvi u Top gunu ci Ninja zelv, ktery jsem obe dohral bez nejakych delsich zaseku

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

62 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.