Přijde po letošní E3 konec herních konzolí? | Kapitola 6
Seznam kapitol
Zprávy o tom, že Sony tajně chystá silnější verzi Playstation 4, se na nás v poslední době hrnou z tolika zdrojů, že je pomalu na čase je začít brát vážně a je téměř jisté, že nás na letošní E3 čeká zásadní odhalení. Podle neoficiálních zpráv by výkon PS4 měl narůst až o 125 %! Upgrade po tříletém cyklu, se ale může Sony škaredě vymstít.
To, co herní konzole prodává, určitě není hrubý výkon. Dokázal to Playstation 2, který v prodejnosti rozdrtil mnohem výkonnější Xbox, dokázalo to Wii, které s hardwarem, kterému se v době vydání všichni smáli, ukázalo záda Playstationu 3 i Xboxu 360 a dokonce i legendární Playstation One (X), který drtivě porazil Nintendo 64, jež v té době bylo minimálně jednou tak výkonné. Hrubý výkon neprodává herní konzole. Daleko spíše by se vývojáři měli naučit pracovat s hardwarem, který mají k dispozici, a snažit se hráčům poskytnout co nejlepší zážitek bez ohledu na grafiku. Mluvím zde o možnosti hrát ve split-screenu, snažit se minimalizovat velikost patchů pro hry (proč hra pro konzoli potřebuje stahovat 20 GB je mimo mé chápání), a v neposlední řadě dodat exkluzivní hry, protože to je to, co této generaci chybí nejvíce. Můžete mít výkonu kolik chcete, ale když nemáte co hrát, výkon je vám k ničemu.
Pokud skutečně dojde k vydání Playstation 4 „Neo“, který bude o nějakých 120-130 % výkonější než jeho starší bráška a bude se prodávat za stejnou cenu jako startovala prodeje klasická PS4, nasadí se tak velice nebezpečný precedent. Uživatelé, kteří si novou konzoli nekoupí budou citelně uchuzeni o plnohodnotný zážitek, také vývojáři se dozajista nijak zvlášť nepřetrhnou s optimalizací her pro starší konzoli. Celá situace tak začne připomínat stav s herní PC scénou, kde každý dostane takový zážitek úměrný jeho investici do hardwaru. Nemluvě o tom, že nešťastní majitelé, kteří si svou PS4 koupili třeba měsíc před odhalením upgradované verze, najednou přijdou o většinu hodnoty své konzole. Nabízí se otázka, proč potom teda vlastně konzoli pořizovat? Doufám, že jde jen o nějaký marketingový průzkum Sony, a ke skutečnému vydání nedojde. Doufám, že pokud k vydání dojde, Microsoft bude mít dostatek rozumu, aby stejnou chybu neopakoval. V opačném případě se obávám, že herní konzole tu s námi už dlouho nebudou. Upgrade hardwaru v dvou až tříletém cyklu... co mi to jenom připomíná...
Celý tento příběh o zvedání výkonu a nutnosti upgradu není o ničem jiném než o lenosti vývojářů pořádně optimalizovat hru pro danou konzoli. Dokáži si představit, že řádná optimalizace hry stojí peníze a čas. Daleko efektivnější je jít cestou hrubého výkonu, kde není optimalizace třeba a tyto náklady v přeneseném smyslu ponesou sami hráči. Máme platit za lenost herních vývojářů? Když si studia účtují 1 600 Kč za novou hru, mohli by se trošku snažit, ne?