Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu? | Kapitola 2

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

4. 4. 2016 05:00 36

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Oculus Rift vs. HTC Vive: jaké jsou hlavní rozdíly? 3. Možnosti virtuální reality v podání Riftu a Vive 4. Input lag, latence, zpoždění...
5. Připojení headsetů 6. Rozlišení, displeje a optika 7. Mě ale nějaké VR neláká, proč bych mě mělo zajímat? 8. Závěr

Virtuální realita je v módě. Velké firmy přicházejí s headsety a systémy pro VR. Jaké jsou vlastnosti a možnosti takového Riftu nebo Vive? Co od těchto novinek čekat a naopak jaké jsou jejich limity? A není nakonec hlavním omezením virtuální reality současný hardware, který i ve špičkových konfiguracích jen stěží zvládne 4K?

Reklama

Virtuální realita – to není jen headset, ale i ovládací prvky, přídavné senzory a další příslušenstsví. V tom můžeme sledovat hlavní rozdíl mezi Riftem a Vive. Ale ani headsety nejsou určitě stejné, a zejména u Riftu jsme mohli v minulosti už vyzkoušet několik vývojářských verzí, které se mezi sebou také významně liší. Proto se nejprve podíváme na specifikace obou VR setů a budeme sledovat, co je stejné a kde se naopak výrobci rozcházejí. Při tom také zopakujeme základní principy toho jak tato VR zařízení fungují.

Oculus Rift

Hned na začátek musíme říct, o jaké verzi se budeme bavit. Jde o produkční verzi, která bude v blízké době veřejně k prodeji. Oficiální model jsme neměli možnost vyzkoušet na akci Nvidie, nicméně námi testované headsety jsou údajně prakticky stejné jako ty finální.

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz

Základní charakteristika prodejního Riftu jsou dva displeje, pro každé oko jeden dedikovaný (u předchozích modelů byl použit jeden – stejný jako má Galaxy Note 3). Rozlišení na oko je 1080 × 1200 bodů, obnovovací frekvence pak 90 Hz. Kombinované rozlišení (protože každý displej zobrazuje lehce odlišnou scénu) je pak 2160 × 1200, což při 90 Hz a nutnosti renderovat dva obrazy znamená nemalý nárůst datového toku oproti běžnému full HD. V headsetu jsou před displeji umístěné čočky, které zajistí korekci obrazu pro optimální prostorový 3D efekt. Tomu pomáhá i software, který vykresluje obraz už soudkovitě zkreslený.

U VR headsetu ale není důležité jen zobrazení 3D scény, ale i interakce umožňující volný pohyb ve scéně. K tomu je potřeba nějakým způsobem sledovat pohyb hlavy uživatele (případně i očí). S hlavou se hýbe i headset, takže nemusíme sledovat přímo hlavu, ale samotný headset – což je mnohem jednodušší i přesnější. Princip není složitý: na headsetu jsou rozmístěny IR ledky, které tvoří prostorový vzor, jenž detekuje stacionární USB senzor (kamera). Software pak dokáže s velkou přesností a rychlostí vyhodnotit polohu i rotaci headsetu, tím pádem i hlavy. Tyto změny jsou co nejdříve reflektovány na interních displejích.

HTC Vive

Druhý headset v demu byl Vive od HTC. Ten se vzhledově moc od Riftu neliší, jen je trochu větší a těží (550 g Vive, 470 g Rift). Podobná situace je i u interních displejů a jejich konfigurace – ta je identická: 1080×1200 na oko a 90 Hz. Typ čoček mně přišel odlišný, ale nedokážu popsat konkrétní rozdíly, obraz se zdál celkově podobný tomu u Riftu.

Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?
i Zdroj: PCTuning.cz

Hlavní rozdíl ale spočívá v metodice sledování pohybů a rotace uživatele. Tentokrát to není headset, co vysílá signály, které jsou zachyceny stacionární kamerou, ale je to v podstatě naopak. Vive totiž přichází s tzv. majáky (dva kusy). Ty vysílají laserové paprsky do svého okolí, Vive má na sobě pak řadu senzorů, které paprsky dokáží zachytit a vypočítat svoji polohu – v hodně obecné rovině princip připomíná GPS. Tato technologie má také výhodu v tom, že pohybem svých rukou nezastíníte zcela majáky a tak nedojde ke ztrátě snímání pohybu.

Doposud jsme se nezmínili o ovládání, což je jeden z nejdůležitějších elementů VR. Na charakteristické vlastnosti a možnosti ovládní Riftu a Vive se podíváme v další kapitole.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama