Fallout 4: rozbor hry a vliv nastavení detailů na obraz a výkon | Kapitola 4
Seznam kapitol
Dlouho očekávané pokračování legendární RPG hry Fallout je konečně zde. Příběh čtvrtého dílu se odehrává v okolí post-apokalyptického Bostonu. Jak se povedla grafika nového dílu a jak je na tom s optimalizací si odpovíme v dnešním rozboru. Podíváme se na jednotlivé nastavení detailů a jaké mají vliv na výkon.
Antialiasing
I Fallout navazuje na trend moderních her a tak není dostupné MSAA vyhlazování, ale pouze post-processing metody. Ty jsou zde k dispozici dvě: FXAA a TAA.
Vyhlazování FXAA asi není třeba představovat, znát jej můžete z většiny her – jedná se o post-processing metodu vyhlazování od Nvidie. FXAA je známé svojí nenáročností, ale zároveň nízkou kvalitou. Na výkonu se FXAA v testované scéně nijak měřitelně neprojevilo rozdíl mezi vypnuto a FXAA byl 56 fps vs. 56 fps.
Vyhlazování TAA je o něco zajímavější. Také se jedná o post-processing metodu, ale k vyhlazování obrazu se využívají i data s předchozích snímků. Na statickém snímku vypadá o něco lépe než FXAA - dokáže vykreslit více detailů, jak můžete vidět na následujících obrázcích – zaměřte se hlavně na prokreslení větví stromů a drátů v pozadí.
Největší rozdíl proti FXAA je ale v pohybu. Zatímco s FXAA v pohybu textury šumí jako bez vyhlazování, s TAA je pohyb klidný jako při aktivním MSAA + transparentní vyhlazování. Nevýhodou je mírné rozmazání obrazu v pohybu. Také tenké linie (například dráty vysokého napětí) nedokáže vyhladit tak jako MSAA, ale vyhladí je lépe než FXAA nebo běžné SMAA metody.
Rozdíl výkonu mezi aktivním vyhlazováním TAA a vypnuto je 54 fps vs. 56 fps. A jak jednotlivé metody vyhlazují statický snímek, můžete vidět na následujících výřezech 1:1.
Bez vyhlazování:
Vyhlazování FXAA:
Vyhlazování TAA (Temporal Anti-Aliasing):
Anisotropic Filtering
Anisotropní filtr ovlivňuje kvalitu vzdálenějších textur od kamery. K dispozici jsou všechny dostupné úrovně od vypnuto po 16×. Vliv na výkon je jako vždy celkem nízký, takže doporučuji nastavit 16×. Mezi vypnuto a 16× je rozdíl 61 fps vs. 63 fps. Rozdíl v kvalitě obrazu je jako vždy velmi výrazný.
Nastavení 16x (po najetí myší se zobrazí OFF)
Texture Quality
Nastavení by mělo ovlivnit kvalitu textur. K dispozici jsou volby Ultra, High a Medium. Rozdíl mezi Medium a Ultra je v nárocích na paměť nepostřehnutelný. Na Ultra se maximum vytížení paměti VRAM na GTX 980 Ti pohybovalo kolem 2,2 GB, a při medium nastavení maxima dosáhly 2 GB. Nastavení totiž neovlivňuje rozlišení textur, ale pouze velikost cache pro jejich streamování.
Vliv na výkon, velikost zabrané paměti a na obraz je neznatelný. Nastavením na Medium tedy nic z HW nároků neušetříte. Nastavení tedy asi čeká v budoucnu nějaká oprava. Snížení kvality textur by jistě pomohlo ke snížení nároků na paměť RAM i VRAM.