Fallout 4: Ubylo RPG, přibylo akce, skvělá atmosféra zůstává | Kapitola 3
Seznam kapitol
Báječný svět po jaderné apokalypse se poprvé představil v roce 1997. I když se od prvních dílů změnila série k nepoznání, i po téměř dvaceti letech stále nabízí nezapomenutelné dobrodružství zaplněné radiací, mutanty, bojem o holý život i proměnu rozlehlé mrtvé pustiny v ostrůvky prosperující civilizace.
Doma je doma
Sbírání všeho, na co na svých průzkumných cestách narazíte, souvisí s největší novinkou, kterou do sérii novinka přináší. Z některých osad na mapě totiž můžete udělat svoje základny tím, že se začnete starat o potřeby jejich obyvatel. Ať už jde o místo na přespání (vyrobíte jim postele), zajištění pitné vody a jídla a v neposlední řadě ochrana před nájezdy nepřátel. Prvotní seznámení s tímto novým prvkem obstará série questů ve vaší domácí základně – lidé nemají na čem spát, jediná voda v okolí je radioaktivní říčka a čerstvého jídla taky není dostatek.
K managementu slouží pracovní stanice (upřímně, je to obyčejný ponk), kde můžete vyrábět množství věcí potřebných pro chod celého osídlení. Čistička vody nebo pumpa, generátory na výrobu energie, celé prefabrikované stavby ze dřeva a kovu, kulometná hnízda, to všechno potřebuje materiál na výrobu. Tady přichází ke slovu průzkum nových oblastí, které jsou plné na první pohled bezcenného odpadu. Ve Fallout 4 ale ani rozbitý záchod nebo nefungující stolní větrák nejsou předměty, které byste nechali bez povšimnutí ležet. Všechno se dá rozložit na prvočinitele a vy tím získáte nezbytné součástky jako ocel, sklo, plasty a dráty, obvody nebo šrouby.
Bořek stavitel
Ve své základně se pak může pohybovat ve „stavebním“ módu, přetvářet hromady odpadků na materiál a budovat lidem lepší místo k žití. Bohužel systém není dotažený, a pokud jste perfekcionisté, budou se vám ježit vlasy hrůzou na hlavě. Vše se odehrává přímo v 3D prostoru jako samotná hra a vy pomocí myši a směrových šipek (případně na gamepadu) umisťujete jednotlivé vyrobené elementy. Tedy spíš se je snažíte umístit. Doplnění chybějícího pole v plotu okolo domu se tak po desetiminutovém snažení může proměnit v berserk, kdy s pěnou u pusy lítáte po městě a ničíte vše, co vám přijde do cesty.
Mnohem lepší by byl asi systém editoru, kde byste viděli osídlení jako schematickou 2D mapu a jednotlivé komponenty umisťovali tímto způsobem. Takhle se setkáte s levitujícími domy, schody vedoucími nikam a obecně pak místo vypadá, jako by vzniklo po nepřetržité týdenní absinthové párty. Je to velká škoda, protože samotný nápad je skvělý a i přes jeho nedostatky je zábava přetvořit ruinu bývalé vesnice ve fungující enklávu, v níž vám všechny položky svítí v zelených číslech. Navíc je to příjemné zpestření po vysilujících bojích a průzkumech, kdy si přinesete plné kapsy nových věcí a zkoumáte, co nového byste mohli svým obyvatelům vystavět. Tím, že ve Falloutu není potřeba nikam chvátat, můžete strávit klidně hodiny výzdobou interiérů jednotlivých domů.
V okamžiku, kdy máte ve správě více takových osídlení, můžete je propojit zásobovacími cestami (pokud jste investovali body do té správné schopnosti). Odpadne tak nepříjemné přesouvání zdrojů, protože spuštěním zásobovacích linek dojde ke sdílení mezi jednotlivými lokacemi.