Televizní poplatky za tablet kvůli ČT? To snad ne! | Kapitola 5
Seznam kapitol
Dvacet pět let po protikomunistickém převratu stále existuje instituce, která je hluboce zamrzlá v čase a považuje se za tak významnou, že by se před ní měli všichni sklánět v hluboké úctě. Jako přestárlý mamánek žije v pohodlí své minulosti a necítí potřebu k jakékoliv změně. S nikým totiž nesoutěží, nemusí a zjevně ani nemíní.
Obrovský problém YouTube je v tom, že se snaží růst za každou cenu a preferuje zábavný obsah nad poučným. Failblogy, křupky, nutella a hatespeak dominují nad obsahem, který je kvalitní a poučný. Trochu mi to připomíná Pána much – na ostrově zvaném YouTube skončila parta dětí, která si vytvořila vlastní civilizaci podle svých vlastních norem. Tahle civilizace je podstatně drsnější, vulgárnější (ve smyslu sprostější), hloupější a celkově nás vede ke světu jako z filmu Idiocracy (Absurdistán). Z toho opravdu radost nemám.
Tohle ale není problém, který by měl řešit stát, a když si tak prohlížím TV program, tak ho asi nevyřeší ani televize. Youtubová generace už vznikla a je tady. Tohle je problém, který by měl řešit Google. Google je ostatně moderní digitální verzí Alexandrijské knihovny a podle mého názoru by měl aktivně propagovat kvalitní obsah, jako je třeba technologický kanál MKBHD Marquese Brownlee. Dnešní youtubeři k tomu pravděpodobně dorostou, ostatně i u vyložených komediantů vidím snahy založit si vedlejší kanál, kde se věnují vědě, stavění počítačů a informativnějším videím obecně. Budují si vlastní média, ale je to jiné než v minulosti. Dřív se elévové učili od starších a postupně je nahrazovali, dnes si nejdřív získají masovou pozornost a pak řeší, jak s ní vlastně naložit.
Řada médií samozřejmě přicházející video tsunami zadetekovala včas a snaží se změnit. Asi úplně nejlepším příkladem je Aktuálně s výbornou dvojicí Drtinová a Veselovský, která má skvěle vybraná témata a zvou si zajímavé lidi.
Tohle je výborný příklad, který ukazuje, že nepotřebujete obří mediální pevnost placenou de facto z daně, která živí neuvěřitelnou spoustu lidí. Nakládání s penězi tam musí být neuvěřitelně neefektivní, což vám dojde ve chvíli, když porovnáte zhruba 7 miliard korun, které ČT vybere s tím, co za ty peníze produkuje. Můžete si klidně přečíst rozklad nákladů ČT. Jenomže opravdu potřebujeme šest veřejnoprávních kanálů, které vlastně přímo soutěží s komerčními televizemi?
Jestli jste někdy viděli rozdíl mezi natáčením ČT a natáčením komerčních televizí, tak vám dojde, že ČT asi moc šetřit nemusí. Přijede dodávka, z ní vylezou všichni režiséři, zvukaři, lidi, co něco drží a podobně. Když přijede komerční televize, jsou to obvykle jen dva lidi – kameraman a moderátor.